1-11

قبرستان گبرها کجاست؟ معرفی + راه‌های دسترسی

قبرستان گبرها

قبرستان گبرها کجاست؟ از بدو هستی تا به امروز، يكی از اساسی ترين تفكرات آدمی را مساله مرگ و جهان پس از آن تشكيل داده است. اين بينش، در تمامی جوامع دارای مجموعه ای از نمودها و جلوه های گوناگون است. از آيين ها، مراسم و سرودها گرفته تا خلق آثاری همچون مجسمه ها، نقاشی ها و آثار مصور.

قبرستان ها یکی از مراکزی در هر شهر و دیار هستند که وابسته به مذهب هر گروه و هر منطقه ای هستند. قبرستان ها نشانگر رسوم و آئین در هر مذهب هستند و می توانند و قسمتی از اعتقادت مردم هر منطقه را برای ما مشخص کنند و از این لحاظ است که این مکان ها اهمیت پیدا می کنند. همانطور که می دانید هر مذهبی روشی خاصی برای دفن کردن مردگان خود دارد و در همه مذاهب نیز این موضوع امری حایز احترام است و این کار را با احترام زیاد انجام می دهند.

در شهرستان درگز استان خراسان رضوی قبرستانی قدیمی وجود دارد که تحت عنوان قبرستان گبرها شناخته می شود و جزئی از آثار تاریخی منطقه به شمار می رود. در این بخش از مجله مستر بلیط به سراغ این اثر تاریخی رفته ایم واطلاعاتی از آن را گردآوری کرده ایم پس اگر علاقمند به دانستن این اطلاعات دارید با ما همراه شوید.

معرفی قبرستان گبرها

معرفی قبرستان گبرها

این قبرستان در 20 کیلومتری شهر درگز استان خراسان رضوی و در شمال روستای پالکانلو قرار گرفته است. بر اساس تحقیقاتی که در این ناحیه انجام داده اند دیرینگی آن را برابر با قرون 6 تا هجری قمری و همزمان با دوران ایلخانی می دانند. گروهی از زرتشتیان در این زمان به درگز مهاجرت کرده اند و در روستاهای جلفا، خیر آباد مرکزی و پالکانلو شروع به زندگی کردند و احتمال می رود این قبرستان متعلق به همین گروه از زرتشتیان باشد که با این نام شناخته می شود.

وجه تسمیه قبرستان گبرها

در گذشته واژه گبر به زرتشتیان اطلاق می شد و بر گرفته از کلمه آرامی گَبْرا یا گَوْرا؛ به معنی مرد است. با گذشت زمان و ورود اسلام به کشور به کلیه افرادی که دینی غیر از دین اسلام داشتند این واژه اطلاق می شد و به مرور زمان معنی توهین آمیز به خود گرفت.

این واژه احتمالاً در همان دوران ساسانیان برای اشاره به بخشی از زرتشتیان ساکن میان‌رودان (محل زندگی آرامیان) اطلاق می‌شده ‌است و پس از اسلام میان ایرانیان به عنوان واژه‌ای کلی برای اشاره به زرتشتیان رواج پیدا کرده ‌است. این کلمه را در زبان کردی و بلوچی می توان شنید که به معنای مرد به کار برده می شود.

ساختار قبرستان گبرها

این قبرستان بر روی تپه ای و در فضایی به ابعاد 267× 320 متر قرار گرفته است. ارتفاع این تپه از سطح زمین های اطرافش حدود 10 متر می شود و در قسمت های مختلفی از آن می توانید قبرهای مختلفی را مشاهده کنید.

برای سفر به درگز می توانید به اتوبوس به عنوان گرینه ای مناسب و کم هزینه نگاه کنید، همچنین خرید بلیط اتوبوس درگز را از مستر بلیط در کمترین زمان ممکن و با هزینه ای مقرون به صرفه انجام دهید.

آئین خاک سپاری گبر

آئین خاک سپاری گبر

از روش های تدفین مردگان به خاک سپردن آنها با لوازم شخصی و لباس هایشان است و اکثرا قبرها را طوری می ساختند که رو به خورشید باشند.

راه های دسترسی به قبرستان گبرها

برای این که بتوانید از این اثر تاریخی دیدن کنید فقط کافی است سفری به شهرستان درگز داشته باشید. این کار هم از طریق وسایل حمل و نقل عمومی و هم از طریق خودرو شخصی امکان پذیر است.

بازدید از قبرستان گبرها

بازدید از این مکان شرایط خاصی ندارد و حتی نیازی نیست بابت دیدار از آن هزینه ای پرداخت کنید. این موضوع را می توان یکی از نکات مثبت دیدار از این اثر تاریخی دانست.

نوشته قبرستان گبرها کجاست؟ معرفی + راه‌های دسترسی اولین بار در مجله مِستر بلیط. پدیدار شد.

برچسب ها: بدون برچسب

ثبت دیدگاه

لطفا همه ی قسمت ها را تکمیل کنید.