8

قلعه لافت؛ معرفی+راه های دسترسی

قلعه لافت

سفر کردن یکی از فعالیت هائی است اکثریت افراد در جهان به آن علاقه مند هستند و نه مربوط به جنسیت و نه سن و سال می شود. برای سفر کردن فقط کافیست تصمیم بگیرید به کجا می خواهید بروید مرحله بعد تصمیم برای اینکه با چه وسیله ای قصد سفر کردن دارید. پیدا کردن همسفر خوب هم از دیگر مسائلی است که در سفر کردن مهم و اساسی تلقی می شود.

برخی از افراد ترجیح می دهند که با اعضای خانواده به سفر بروند ولی برخی دوستانشان را برای این موضوع بیشتر قبول دارند. در هر صورت با هر کس و شخصی که به سفر بروید این فعالیت از جمله کارهای لذت بخش می باشد. برای سفر می توانید مکانی را انتخاب کنید که هم بتوانید از طبیعت آنجا لذت ببرید و هم سرگرمی هائی مدرن و تاریخی داشته باشد. یکی از این مکان ها که می تواند پکیجی کامل از تفریحات را به شما عرضه کند قشم است.

سفر به قشم شامل خرید، جاذبه های طبیعی و تاریخی می شود. با سفر به این جزیره می توانید به مجموعه کاملی از این تفریحات دسترسی پیدا کنید. یکی از مکان های تاریخی که در این جزیره قرار دارد و دیدن و تماشای آن خالی از لطف نیست قلعه بافت می باشد. اگر به داشتن اطلاعات بیشتری در رابطه با این قلعه علاقه مند هستید به ادامه این مقاله در مجله مستر بلیط توجه نمائید.

سفر به قشم

معرفی قلعه لافت

لافت یک روستای کوچک و زیبا در جزیره قشم ایران است. این دهکده ساحلی که در شمال غربی قشم و شرق جنگل های حرا قرار دارد، در سال 2006 به عنوان یک سایت ملی به ثبت رسید. جنگل های حرا، کارگاه های آموزشی ساخت لنج و چاه های آب تل از جمله جاذبه های روستای لافت هستند.

درختان گرمسیری سبز، نخل های بلند و بادگیرها در انواع و اندازه های مختلف زیبایی خاصی به این روستا بخشیده اند. لافت به لطف جاذبه های معماری خود یکی از ده روستای برتر ایران است.

این دهکده بندری به دلیل اسکله باستانی خود که به دوره هخامنشیان باز می گردد مشهور است. معدود آب انبار هائی نیز وجود دارد و امروزه هنوز توسط افراد محلی مورد استفاده قرار می گیرد. برای سفر به این منطقه می توانید از طریق اتوبوس نیز اقدام کنید که برای این کار می توانید بلیط اتوبوس بندرعباس را تهیه کرده و سپس از طریق شناورها خود را به این آنجا برسانید.

لافت

این قلعه که در لافت، در کنار تالا چاه است، به قلعه نادری یا نادر شاهی (پادشاه نادر) معروف است. اما ساخت آن پیش از نادرشاه است. اعتقاد بر این است که پایه های قلعه های باستانی پیش از اسلام ساخته شده است. ابراهیم کازرونی که در زمان سلطنت محمد شاه، پادشاه قاجار از قلعه در لافت بازدید کرده است، اظهار داشته است که این قلعه به دوره صفویه مربوط می شود.

این قلعه حدود 250 سال قبل به دستور لطیف‌خان امیرالبحر نادرشاه ساخته شده است. هدف از ساخت این قلعه صیانت بر تنگه خوران که راه مواصلاتی بین بندرکنگ و بندر لنگه و بندرعباس بود. این قلعه را می توان اولین قلعه ای در جنوب ایران دانست که به دست ایرانیان ساخته شده است.

قلعه نادری که از سنگ و ملات ساخته شده است دارای یک تیرچه، چهار برج و یک دروازه است که در ضلع غربی آن واقع شده است. معماری آن شبیه به قلعه های پرتغالی است. این قلعه اکنون در قلب شهر واقع شده است که توسط خانه ها احاطه شده است.

معماری قلعه لافت

پلان این قلعه مربع کل می باشد که در چهار طرف آن برج هائی قرار داشته است و درب وردی آن از سمت جنوب بوده است و برای عبور و مرور از سمت جنوب باید رفت و آمد می کردند. این قلعه با دیوارهای بلندی که داشت از بندر لافت به خوبی محافظت می کرد. در قسمت شمال شرقی آن نیز خندقی برای حفاظت بیشتر حفر شده بود.

در حال حاضر از برج های اطراف قلعه تنها سه برج سالم مانده است. مصالح به کار رفته در ساخت این برج، ساروج و گچ می باشد. ساروج مخلوطی از گل رس، آهک و مواد الیافی لوئی است که به دو روش سرد و گرم تولید می شده است. ساروج یکی از مشخصه های اصلی معماری کهن ایرانی بوده است. برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز از این ماده برای ساخت و ساز استفاده می کردند.

درباره قلعه لافت

بازدید از قلعه لافت

برای بازدید از این قلعه در هر زمان که تمایل داشته باشید می توانید مراجعه کنید. و هزینه ای بابت بازدید از این مکان از شما دریافت نمی شود.

بازدید از قلعه لافت

راه های دسترسی به قلعه لافت

برای رسیدن به این قلعه باید به روستای لافت مراجعه کنید و به راحتی از این اثر تاریخی بازدید نمائید. این اثر را می توانید به عنوان آخرین مکان قبل از خروج از قشم قرار دهید زیرا فاصله آن تا فرودگاه جزیر قشم زیاد نمی باشد.

برای خرید بلیط قطار می توانید از مستر بلیط کمک بگیرید و در کم ترین زمان رزرو خود را انجام دهید. اگر برای اولین بار است که می خواهید از مستر بلیط هتل تهیه کنید، رزرو هتل قشم شامل تخفیف می شود، کافی است تا به صفحه هتل مراجعه کرده و از کد استفاده کنید.

نوشته قلعه لافت؛ معرفی+راه های دسترسی اولین بار در مجله مِستر بلیط. پدیدار شد.

برچسب ها: بدون برچسب

ثبت دیدگاه

لطفا همه ی قسمت ها را تکمیل کنید.