1-84

آب انبار افوشته؛ معرفی + راه های دسترسی

آب انبار افوشته

آب انبار افوشته کجاست؟ شهر زیبا و قدیمی نطنز به دلیل طبیعت سر سبزی که دارد در میان شهرهای خشک و بیابانی اطراف خود همانند نگینی سرسبز و درخشان می باشد.

در دل این شهر بناهای تاریخی و جاذبه های گردشگری فراوانی نهفته است و سالانه گردشگران بسیاری برای بازدید از آن ها به این منطقه سفر می کنند. وجود رشته کوه های کرکس در کنار شهر نطنز موجب شده که آب و هوایی مطبوع و طبیعتی خاص داشته باشد. از جذاب ترین بناهای تاریخی این شهر می توان به آب انبار افوشته اشاره نمود که قدمتی دیرینه دارد. اگر می خواهید با اثر تاریخی بیشتر آشنا شوید تا پایان با مجله مستر بلیط همراه باشید.

معرفی آب انبار افوشته

آب انبار افوشته یکی از بناهایی است که جز مجموعه تاریخی افوشته واقع در شهر نطنز می باشد. این بنای تاریخی وسبک معماری بی نظیر آن در کنار سایر بناهای ارزشمند این مجموعه از محبوب ترین جاذبه های گردشگری نطنز هستند که بازدید کنندگان فراوانی دارند. این آب انبار در جنوب شرقی شهر نطنز واقع شده است و با تماشای آن می توانید سفری به دل تاریخ داشته باشید.

نطنز

تاریخچه آب انبار افوشته

آب انبار افوشته همانند سایر آثار و بناهای تاریخی موجود در نطنز بسیار ارزشمند است و نمونه ای از سبک معماری دوره های باستانی گذشته ایران می باشد که اطلاعات فراوانی از آن دوران در اختیار بازدید کنندگان قرار می دهد. مورخان معتقد هستند که این بنا قدمتی 600 ساله دارد و سر در آن در زمان حکومت محمد شاه قاجار ساخته شده است. در گذشته از این آب انبار به منظور تامین آب آشامیدنی مورد نیاز مردم این منطقه استفاده می کردند.

بیشتر بخوانید: برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نطنز و برترین مقاصد گردشگری آن، مجموعه مقالات “نطنز” را مطالعه نمایید.

نقشه و معرفی بخش های مختلف

این آب انبار در قسمت پشت حسینیه و در مقابل ورودی غربی آن قرار گرفته است و دارای فاصله بسیار کمی با سردر خانقاه می باشد. در قسمت سر در آب انبار طاق رومی ایجاد شده است که عرض دهانه آن 5 متر و ارتفاع آن 8.4 متر می باشد.در دو طرف سر در دو سکو از جنس سنگ مرمر ساخته شده که بلندی آن 95 متر و ابعاد آن 67 سانتی متر در2.75 متر می باشد.

بخش داخلی کف سکوها با استفاده از کاشی های زیبایی تزئین شده است و چهار مربع با زمینه سفید در متن آن قرار گرفته که در میان آن به خط ثلث سفید عبارت قال رسول الله درج شده است. سه جبهه که 10 سانتی متر از یکدیگر فاصله دارند در بالای این کاشی کاری وجود دارد که یک کتیبه کاشی کمربندی این سه جبهه را احاطه می کند.

البته امروزه بخش غربی آن فرو ریخته و از بین رفته است. زمینه این کتیبه به رنگ آبی است و حدیثی از پیامبر اسلام درخصوص اکرام و یاری به خط ثلث سفید در آن حک شده است. ورودی آب انبار و طاق رومی آن کاشی کاری ها و نقوش اسلیمی بسیار زیبایی به کار رفته که جلوه خاصی به آن بخشیده است. از پوشش مقرنس گچی برای سقف سر آب انبار استفاده کرده اند و برای قسمت هلالی لبه طاق نیز کاشی کاری های منقشی قرار داده اند که بسیار زیبا است.

از کف کوچه تا محوطه شیر آب این آب انبار 33 پله سنگی با ارتفاع 35 سانتی متر دارد و گنبدی نیز بر روی سطح خارجی مخزن آب انبار قرار گرفته است. دو بادگیر نیز در دو طرف آب انبار وجود داشت که امروزه قسمت هایی از آن ها باقی مانده است. در خود بنا اطلاعاتی در خصوص سازنده آن درج نشده است اما تاریخ نویسان می گویند که این آب انبار و چندین آب انبار دیگر در روستاهای اطراف در زمان محمد شاه قاجار توسط فردی به نام حاج ابوالقاسم طامه ای احداث شده است.

شرایط بازدید

آب انبار افوشته یکی از برترین جاذبه های تاریخی نطنز است که برای بازدید از آن می توانید همه روزه اقدام نمایید. بازدید از این آب انبار کاملا رایگان است و به زمانی حدود 1 ساعت نیاز خواهید داشت. اگر با تهیه بلیط اتوبوس نطنز می خواهید به این شهر سفر کنید به شما پیشنهاد می کنیم که حتما سری به این بنای تاریخی زیبا بزنید.

تاریخچه

راه های دسترسی به آب انبار افوشته

آب انبار افوشته در استان اصفهان و جنوب شرقی شهر نطنز واقع شده است، از این رو دسترسی به آن به راحتی امکان پذیر می باشد. برای بازدید ازاین مجموعه می توانید از وسایل حمل و نقل عمومی مانند تاکسی های درون شهری و یا خودرو شخصی استفاده نمایید. همچنین اگر بدون تهیه بلیط اتوبوس به این شهر سفر کرده اید می توانید در آنجا از خودرو های اینترنتی مستر بلیط استفاده نمایید و به راحتی به بازدید از جاذبه های شهر بپردازید.

برای خرید بلیط هواپیما می توانید از مستر بلیط کمک بگیرید و در کم ترین زمان رزرو خود را انجام دهید. اگر برای اولین بار است که می خواهید از مستر بلیط هتل تهیه کنید، رزرو هتل اصفهان شامل تخفیف می شود، کافی است تا به صفحه هتل مراجعه کرده و از کد استفاده کنید.

نوشته آب انبار افوشته؛ معرفی + راه های دسترسی اولین بار در مجله مِستر بلیط. پدیدار شد.

برچسب ها: بدون برچسب

ثبت دیدگاه

لطفا همه ی قسمت ها را تکمیل کنید.