1399080608465557421510914

آخرین اخبار امیکرون در ایران | مراجعه سرپایی به مراکز درمانی 4 برابر شد/ پیک ششم در اسفند 1400 تجربه می‌شود+ نقشه و نمودار

گروه استان‌ها ـ جهش قابل توجه نرخ ابتلای روزانه و تایید مقامات مسئول در افزایش آمار مراجعه سرپایی به مراکز درمانی نشانه‌هایی است که بیانگر آغاز پیک ششم است و نباید به آنها بی‌توجه باشیم.

– اخبار استانها –

به‌گزارش گروه استان‌های خبرگزاری تسنیم، بررسی دقیق آماری و رفتار ویروس منحوس در گذشته نشان می‌دهد در آستانه آغاز پیک ششم قرار داریم و درصورت بی‌توجهی به این موضوع احتمالاً پیک ششم با سویه امیکرون تجربه خواهد شد.

در این زمینه کارشناسان بهداشت و درمان تاکید می‌کنند: در شرایطی که نرخ ابتلای روزانه 14.72 درصد افزایش داشته و این روند در واقع آغاز حرکت دومینوی همه‌گیری در دومین ماه زمستان 1400 است.

از سوی دیگر گروه یاد شده معتقدند ادامه افزایش نرخ بستری 4.54 درصدی تنها در 24 هم تاییدی بر آغاز فرآیند جهش ناگهانی آمارها در روزهای آینده است و بی‌تفاوتی به این نشانه‌ها قطعا در دو هفته آینده مشکلاتی نگران کننده ایجاد می‌کند تاجایی که اگر پیش بینی شود اسفند 1400 می‌تواند در تاریخ همه‌گیری ماهی بسیار سخت باشد دور از واقعیت سخن نگفته‌ایم.

وزیر بهداشت گفت: وضعیت اُمیکرون در جهان بسیار بحرانی است و بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکا، درگیری بسیار شدیدی با اُمیکرون دارند و روزانه بیش از یک هزار و 500 نفر در آمریکا بر اثر این بیماری جان خود را از دست می دهند و کشورهای همسایه نیز درگیر هستند و ما بسیار نگران هستیم چون اُمیکرون قدرت انتشار بسیار زیادی دارد.

دکتر بهرام عین اللهی در حاشیه اجلاس سراسری روسای دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی سراسر کشور که در مجتمع شهدای سلامت مشهد مقدس برگزار شد، اظهار داشت: وقتی آلودگی و سویه ای در یک کشور ایجاد می شود، به کشورهای دیگر نیز سرایت می کند و در کشور ما نیز به دلیل ورود و خروج مسافرین، اُمیکرون وارد کشور شده است.

وی افزود: با تست های تشخیصی انجام شده تا کنون بیش از دو هزار بیمار مبتلا به اُمیکرون در کشور شناسایی شده اما از همه بیماران، تست نمی گیریم بلکه به صورت اتفاقی این تست ها انجام می شود و میزان آلودگی در سطح جامعه، بیشتر از این موارد است. مراجعات سرپایی در دو هفته اخیر تقریبا 4 برابر شده و وقتی مراجعات سرپایی افزایش می یابد ممکن است موارد بستری و بیماران بدحال نیز افزایش یابد و نگرانی هایی در این زمینه داریم.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: توصیه ما به مردم این است که در اسرع وقت، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کنند. تا کنون حدود 13 میلیون نفر، دُز سوم را تزریق کرده اند و یکی از دلایلی که مرگ و میر بیماران کرونایی در این روزها در کشور کمتر است، واکسیناسیون گسترده ای بوده که خوشبختانه تا کنون حدود 89 درصد از جمعیت هدف، یک دُز و حدود 79 درصد نیز دو دُز را تزریق کرده اند.

دکتر عین اللهی تاکید کرد: ایمنی واکسن ها، محدود به زمان است و به صورت مادام العمر ما را بیمه نمی کند و به همین خاطر کشورهای غربی که واکسیناسیون را زودتر شروع کرده بودند، ایمنی در آنها کاهش یافته و شدیدا به مردم شان تزریق دُز سوم را توصیه می کنند. در ایران عمده واکسن های تزریق شده مربوط به ماه های شهریور، مهر و آبان بوده که نیاز است به سرعت، افرادی که سه ماه از واکسیناسیون شان گذشته، دُز سوم را تزریق کنند.

وی تاکید کرد: یکی از مهمترین نگرانی های ما، عادی انگاری توسط مردم است و نباید تصور کنند که همه چیز تمام شده است. مهمترین نکته بهداشت فردی، استفاده از ماسک است. ثابت شده که استفاده مداوم از ماسک، می تواند تا حد زیادی از ابتلا به اُمیکرون پیشگیری کند. متاسفانه در فضاهای جمعی می بینیم که بخشی از مردم، از ماسک استفاده نمی کنند.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: امروز به روسای دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی دستور دادیم که مراکز درمانی باید آمادگی کامل برای مقابله با موج جدید بیماری را داشته باشند چون ماه های بهمن، اسفند و فروردین را در پیش داریم. نیروهای بهداشتی و درمانی در طول دو سال گذشته زحمات زیادی کشیدند و تعدادی نیز شهید شدند اما آنها آمادگی خدمت به مردم را دارند اما مهمترین مساله، تشدید رعایت پروتکل ها توسط مردم است.

دکتر عین اللهی گفت: ستاد ملی مقابله با کرونا در مورد اعمال محدودیت ها تصمیم گیری می کند و وزارت بهداشت در این زمینه، پیشنهادات کارشناسی خود را مطرح می کند. باتوجه به شرایط کشور، ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیمات لازم را می گیرد. اگر در اجتماعات، از ماسک استفاده و فاصله گذاری رعایت شود، تا حدی می تواند از ابتلا به اُمیکرون جلوگیری کند.

وی تاکید کرد: به مردم عزیزمان اطمینان می دهیم که هر واکسنی مورد نیاز باشد چه داخلی و چه خارجی را حتما تامین می کنیم. متاسفانه شایعاتی در فضای مجازی منتشر شده بود که واکسن خارجی دیگر به کشور وارد نمی شود اما حقیقت این است که هر واکسنی که مورد نیاز باشد را وارد می کنیم. تا امروز حدود 185 میلیون دُز واکسن کرونا تامین شده که حدود 152 میلیون دُز، وارداتی و بقیه ساخت داخل بوده است.

واکسن ایرانی کرونا , کرونا , واکسن برکت ,

وزیر بهداشت ادامه داد: خوشبختانه در زمینه تولید داخلی واکسن کرونا، رشد بسیار خوبی داشته ایم و واکسن های فخرا، پاستوکووک، کووایران برکت، کووپارس رازی و اسپایکوژن تولیداتی داشته اند و این واکسن ها وارد سبد واکسیناسیون شده و واکسن نورا نیز در فاز سوم کارآزمایی بالینی قرار دارد. دانشمندان ایرانی تلاش بسیار ارزشمندی در این زمینه کردند و باتوجه به جهش های ویروس، تولید واکسن داخلی، برای ما امیدوارکننده و اطمینان بخش است.

دکتر عین اللهی خاطرنشان کرد: در عمل ثابت کرده ایم که هر واکسنی مورد نیاز باشد فارغ از داخلی یا خارجی بودن آن، تامین می شود و شخص رییس جمهور در این قضیه مصمم است و شخصا وارد شده و بارها با روسای جمهور کشورهای مختلف از جمله چین، مذاکراتی داشته و دولت مصمم است که واکسیناسیون را با جدیت انجام دهد اما وقتی واکسن به مقدار کافی در کشور وجود دارد، مردم در تزریق دُز سوم به سرعت اقدام کنند.

وی گفت: در اجلاس روسای دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور در مورد برنامه های کلی وزارت بهداشت، بحث های کارشناسی انجام شد. در برنامه وزارت بهداشت که فردا رونمایی می شود، دو شاخصه اصلی یعنی عدالت و تعالی مورد توجه قرار گرفته است که امیدواریم بتوانیم عدالت را در حوزه های مختلف از جمله درمان، آموزش و پژوهش در سراسر کشور ایجاد کنیم و به ارتقا و تعالی سلامت مردم و دانش علوم پزشکی از نظر علمی و معنوی کمک کنیم.

وزیر بهداشت تاکید کرد: در حال حاضر یکی از مشکلات اصلی کشور، بحث کاهش رشد جمعیت است که آینده کشور را مورد تهدید قرار می دهد. قطعا وزارت بهداشت وظایف قانونی را در سیاست های جمعیتی انجام خواهد داد. در هیات دولت مصوب کردیم که هزینه های ناباروری توسط بیمه ها پرداخت شود و این گام بزرگی در جهت تحقق سیاست های جمعیتی است چون هزینه ها در این حوزه زیاد است.

دکتر عین اللهی ادامه داد: متاسفانه در سالهای قبل در برخی از مراکز بهداشتی و درمانی این تفکر ایجاد شده که فرزند کمتر زندگی بهتر که باعث تاسف است چون فرزندآوری به ویژه در قشر تحصیل کرده و افرادی که مشکل مالی و معیشتی ندارند، مهم است و وظایف خود را در این زمینه انجام خواهیم داد.

روند ابتلا به بیماری کرونا در استان بوشهر افزایش یافتخراسان شمالی پیشتاز در واکسیناسیون کرونا؛ به زندگی برمی‌گردیم+فیلم

استان گیلان/ تزریق 80 درصد گروه‌های هدف

به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت، طبق آخرین اعلام دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان 142 بیمار کرونایی در حال حاضر در بیمارستان‌های استان گیلان بستری هستند و این تعداد در چند روز اخیر در استان تثبیت شده است.

از تعداد کل بستری‌شدگان کرونایی در بیمارستان‌های استان گیلان 50 بیمار طی شبانه‌روز گذشته به آمار مذکور افزوده شده‌اند و این کاهش آمار در صورت تداوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌تواند نویدبخش کنترل کامل کرونا در استان باشد.

27 بیمار کرونایی نیز به دلیل شدت علائم و وخامت حالشان در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های استان گیلان بستری هستند که این تعداد نیز در سایه افرایش پوشش‌دهی واکسیناسیون افزایش یافته است و اکثر بیماران بدحال از افرادی واکسینه نشده هستند.

واکسیناسیون کرونا با سرعت خوبی در استان گیلان در حال انجام است و به گفته سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان در حال حاضر بیش از 95 درصد جمعیت گیلان حداقل یک دز واکسن کرونا و همچنین بیش از 80 درصد هر دو دز را دریافت کردند.

گیلان تاکنون میزبان سویه دلتا و کرونای هندی و انگلیسی بوده و اکنون سویه امیکرون کرونا در استان در حال چرخش و شیوع است به طوری‌که تا هفته گذشته 8 نفر از هم‌استانیان به سویه امیکرون مبتلا شدند و طبق اعلام دانشگاه علوم پزشکی این تعداد رو به افزایش است.

واکسن ایرانی کرونا , کرونا , واکسن برکت ,

استان قزوین/ نرخ فوت کرونایی 2 برابر شد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قزوین از افزایش 22 درصدی موارد قطعی ابتلای روزانه به کرونا خبر داد و اظهار داشت: در 24 ساعت اخیر 69 مورد جدید ابتلا به کرونا در آزمایشگاه‌های منتخب کووید استان شناسایی شد که این آمار 12 نفر بیشتر از روز گذشته است.

جلال رحمانی با اشاره به افزایش 61 درصدی نرخ بستری‌های روزانه کرونایی گفت: در شبانه‌روز اخیر 37 بیمار کرونایی به خاطر علائم تنفسی حاد در بیمارستان‌های استان قزوین بستری شدند که این آمار 14 نفر از روز قبل بیشتر است.

وی از کاهش 37.5 درصدی آمار بیماران بدحال هم خبر داد و افزود: در حال حاضر 5 بیمار کرونایی با حال وخیم در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های قزوین با اتصال به دستگاه ونتیلاتور ادامه حیات می‌دهند که این آمار 3 نفر از روز پیش کمتر شده است.

رحمانی با بیان اینکه نرخ مرگ‌ومیر روزانه کرونایی در قزوین 2 برابر شد، ادامه داد: در 24 ساعت گذشته 2 بیمار کرونایی بدحال به دلیل شدت علائم و ضعف جسمانی شدید جان خود را از دست دادند که این آمار یک نفر از روز قبل بیشتر بوده و رشد 100 درصدی داشته است.

معاون دانشگاه علوم پزشکی قزوین از کاهش 11.5 درصدی نرخ روزانه بهبود کرونایی هم خبر داد و گفت: در شبانه‌روز اخیر 23 بیمار کرونایی به دلیل علائم قطعی نقاهت از بیمارستان‌های قزوین ترخیص شدند که این آمار نسبت به روز گذشته 3 نفر کاهش داشته است.

رحمانی به افزایش 11.4 درصدی آمار مجموع بستری‌های کرونایی استان قزوین اشاره کرد و افزود: در حال حاضر 98 بیمار کرونایی در بیمارستان‌های استان قزوین بستری هستند که این آمار 10 نفر از روز گذشته بیشتر است.

استان سمنان/ 6 بیمار جدید کرونایی شناسایی شد

از ابتدای بروز و شیوع بیماری کرونا تا کنون 50 هزار و 888 بیمار مبتلا به کرونا مورد مثبت بیماری کرونا بر اساس معیارهای تشخیصی آزمایشگاهی PCR در مجموعه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان شناسایی شده‌اند.

وی با اشاره به تعداد افراد بستری شده با تشخیص قطعی بیماری کرونا گفت: در 24 ساعت گذشته تعداد 6 بیمار جدید مبتلا به کرونا در سمنان بستری شد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان در مجموع از ابتدای شیوع کرونا تا کنون تعداد 10 هزار و 928 نفر در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه بستری شدند.

قدس به آمار افراد بهبود یافته از بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان اشاره کرد و گفت: از ابتدای بروز بیماری کرونا تعداد 9 هزار و 806 نفر بهبود یافتند.

وی همچنین افزود: از ابتدای بیماری کرونا تا کنون نیز 39 هزار و 960 بیمار نیز به صورت سرپایی شناسایی شدند.

واکسن ایرانی کرونا , کرونا , واکسن برکت ,

استان بوشهر/ تاخت و تاز اومیکرون

سعید کشمیری رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بوشهر با بیان اینکه تعداد مبتلایان به بیماری کرونا در حال افزایش است اظهار داشت: بر اساس آخرین نتایج آزمایشگاهی، 14 مورد ابتلای جدید به کرونا در 24 ساعت گذشته شناسایی شده‌اند که بدین ترتیب تعداد موارد مبتلا به کرونا از زمان شیوع این ویروس تاکنون به 90 هزار نفر رسیده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر از افزایش 2 برابری مراجعه کنندگان به مراکز درمانی در ابتلا به کرونا خبر داد و بیان کرد: تعداد مبتلایان به کرونا از 163 مورد در یک هفته گذشته اکنون به 180 مورد رسیده که 7 درصد افزایش دارد.

دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر با اشاره به اینکه در شبانه‌روز گذشته هیچ مورد فوتی در اثر ابتلا به ویروس کرونا در استان گزارش نشده است افزود: در 2 سال گذشته 2 هزار و 35 بیمار کرونایی در استان بوشهر جان‌باخته‌اند.

وی شیب ابتلا به کرونا در استان را صعودی دانست و خاطر نشان کرد: از میان نمونه‌های آزمایشگاهی در تست ابتلا به کرونا 10 درصد آنها مثبت است که زنگ خطر شیوع مجدد بیماری کرونا در جامعه به صدا در آمده است.

کشمیری تعداد بیماران بستری مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بوشهر را 50 نفر دانست و خاطر نشان کرد: روز گذشته 19 بیمار جدید در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر بستری شده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اشاره به اینکه تعدادی از بیماران کرونایی در بخش مراقبت‌های ویژه‌ تحت درمان هستند گفت: تعداد مبتلایان به گونه اومیکرون به سبب گردش سریع آن در حال افزایش است که تنها راه مصون ماندن از ابتلا به بیماری تزریق نوبت سوم واکسن کرونا و رعایت شیوه‌نامه بهداشتی از جمله استفاده ماسک از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی است.

دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر به واکسیناسیون کرونا پرداخت و تصریح کرد: تاکنون در این استان بیش از یک میلیون 700 هزار واکسن کرونا تزریق شده که تاکنون 792 هزار نفر واکسن دریافت کرده‌اند‌ و از این تعداد به 712 هزار نفر هر 2 نوبت و به بیش از 175 هزار نفر نوبت سوم واکسن کرونا تزریق شده است.

وی از مردم خواست برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و قطع زنجیره این بیماری واکسیناسیون خود را تکمیل کنند.

کشمیری افزود: رعایت فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک، شستشوی دست‌ها و واکسیناسیون از راه‌های موثر در پیشگیری از سویه اومیکرون است.

واکسن ایرانی کرونا , کرونا , واکسن برکت ,

استان اصفهان/311 مورد قطعی امیکرون شناسایی شد

پژمان عقدک سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اصفهان، با اشاره به وضعیت کرونا در مراکز تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اظهار داشت: در 24 ساعت گذشته 246 مورد مثبت ابتلای قطعی گزارش شده است.

وی افزود: در همین بازه زمانی 39 بیمار کرونایی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی بستری شدند و با ترخیص 50 بیمار، مجموع بیماران بستری به 257 مورد رسیده که29 نفر آنها در بخش‌های مراقبت ویژه بستری هستند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه خوشبختانه آمار مرگ و میر هم سیر نزولی داشته، گفت: در شبانه‌روز گذشته آمار فوتی در اثر ابتلای مشکوک به کرونا یک نفر و قطعی هیچ مورد گزارش شده است.

عقدک تصریح کرد: تا روز گذشته بر اساس آخرین آمار 311 مبتلای قطعی ا میکرون در مراکز علوم پزشکی اصفهان شناسایی و 21 نفر بستری شدند.

وی ادامه داد: حدود 92 درصد نتایج مثبت کرونا از نوع امیکرون است و بنابراین سویه جدید غالب شده و توصیه می‌شود مردم هر چه بیشتر پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه تا کنون هیچ فوتی ناشی از ابتلا به امیکرون در اصفهان گزارش نشده، اظهار داشت: 5 نفر زیر 12 سال، 8 نفر 12 تا 18 سال، 246 نفر 18 تا 60 سال و 52 نفر بالای 60 سال در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به امیکرون مبتلا شدند.

وی افزود: 72 مورد سه نوبت واکسن، 178 مورد دو نوبت واکسن، 25 نفر یک نوبت، 31 نفر واکسن نزده و 5 نفر زیر سن واکسن در اصفهان به امیکرون مبتلا شدند.

استان یزد/ بیش از 50 بیمار مشکوک شناسایی شد

ابراهیم سلمانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در یزد در ارتباط با وضعیت کرونایی استان اظهار داشت: در حال حاضر، 227 بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های استان یزد بستری هستند.

وی با تاکید بر ضرورت رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی ادامه داد: از این تعداد، 53 نفر به دلیل وخامت حالشان در بخش مراقبت‌های ویژه حضور داشته و خدمات دریافت می‌کنند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی(ره) یزد افزود: در شبانه‌روز گذشته، 50 بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های استان یزد پذیرش شدند.

سلمانی بر لزوم جدیت در رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و همچنین دریافت دز سوم واکسن توسط تمام شهروندان تاکید کرد و گفت: تنها با رعایت پروتکل‌ها و دریافت واکسن است که می‌توانیم زنجیره شیوع کرونا را قطع کنیم.

واکسن ایرانی کرونا , کرونا , واکسن برکت ,

انتهای پیام/ی

برچسب ها: بدون برچسب

ثبت دیدگاه

لطفا همه ی قسمت ها را تکمیل کنید.