1400021313065733722682354

آخرین اخبار امیکرون در ایران | هنوز به اوج بستری‌های سرپایی نرسیده‌ایم / آتش زیرخاکستر امیکرون را نادیده نگیریم / حفظ سلامتی کودکان با واکسیناسیون + نقشه و نمودار

گروه استان‌ها ـ بررسی رفتار ویروس منحوس در ۲۴ ماه گذشته نشان می‌دهد هربار پیک تازه‌ای در کشور ایجاد شده در واقع سه فاز مختلف از روند بیماری در سراسر ایران تجربه شده که در پیک ششم شواهد نشان می‌دهد هنوز با قله بستری‌های سرپایی فاصله داریم.

– اخبار استانها –

به‌گزارش گروه استان‌های خبرگزاری تسنیم، بررسی‌های علمی در دوسال اخیر که ویروس منحوس مهمان ناخوانده کشورمان شد نشان می‌‌دهد با شکل‌گیری هر پیک از بیماری در واقع سه فاز مختلف تا رسیدن به شرایط عادی تجربه شده است و به گفته کارشناسان بررسی رفتار ویروس در هر یک از این فازها بیانگر اتفاق‌های چند روز آینده است.

کارشناسان بهداشت و درمان در این زمینه معتقند فازهای یاد شده به ترتیب با اوج‌گیری نرخ ابتلا در موارد بستری سرپایی خودنمایی می‌کند و به دنبال آن شاهد شکل‌گیری افزایش معناداری در موارد بستری در بخش مراقبت‌های ویژه خواهیم بود و آخرین حلقه از این فاز در جهش ناگهانی موارد فوتی ناشی از بیماری دیده می‌شود.

به گفته این گروه آنطور که تحقیقات نشان می‌دهد هر یک از این فازها در پیک‌های کرونایی معمولاً براساس عملکرد و سرعت سرایت نوع ویروس فعال در سطح کشور از حدود یک هفته تا 14 روز با یکدیگر فاصله دارند به این صورت که درشرایطی که شاهد روند افزایشی فاز یک یعنی موارد بستری سرپایی می‌شویم تقریباً بعد از گذشت دوره یاد شده _ بین هفت تا 14 روز _ فاز دوم فعال شده و روند افزایشی را تجربه می‌کند و درعین حال که فاز قبل با رسیدن به نقطه اوج خود یا همان قله سیر نزولی یا حداقل ثابتی به خود می‌بیند و این چرخه تا پایان پیک ادامه دارد.

کارشناسان بهداشت و درمان با اشاره به این روند و البته پیک ششم که اکنون در ابتدای آن قرار داریم معتقدند هنوز به قله فاز اول پیک ششم نرسیده‌ایم و با درنظر گرفتن روند فعالیت ویروس امیکرون که سرعت سرایت بسیار بالایی دارد احتمالاً در هفته جاری یا حداکثر اواسط هفته آینده قله فاز یک پیک ششم یعنی افزایش نرخ بستری سرپایی را تجربه می‌کنیم به دنبال آن روند صعودی در فازهای بعدی تا پایان پیک آغاز می‌شود که رفتارشناسی ویروس منحوس نشان می‌دهد پایان پیک احتمالاً نیمه فروردین 1401 خواهد بود.

در این زمینه وزیر بهداشت نیز روز گذشته رسماً این روند را تایید کرد و اظهار داشت: اکنون 12 درصد تخت‌های بیمارستانی و 23 درصد تخت‌های ویژه بیمارستان‌های کشور در اختیار بیماران کرونایی است و برای فازهای بعدی پیک فعلی برنامه‌ریزی شده است.

بهرام عین‌اللهی در ادامه گفت: هر موج جدید کرونا سه پیک ایجاد می‌کند. اولین پیک مربوط به مراجعات سرپایی، دومین پیک مربوط به بستری‌ها و سومین پیک مربوط به فوتی‌هاست.

عین‌اللهی تصریح کرد: در سویه جدید امیکرون، هنوز به پیک اول یعنی اوج بستری‌های سرپایی نرسیده‌ایم ولی به زودی این پیک فرا‌ می‌رسد و براساس مدل‌های مطرح شده برای آن برنامه‌ریزی شده است.

از سوی دیگر کارشناسان با اشاره به آمارهای روزانه می‌گویند: با توجه به فازهایی که در هر پیک تعیین شده نباید به آمارهای کوتاه مدت بسنده کرد و براساس آنها سیاست‌گذاری کرد چون آتش زیر خاکستر ویروس منحوس آنهم با نوع جهش یافته آفریقایی می‌تواند غافلگیر کننده باشد. به این ترتیب اگرچه روند نزولی آمارهای کرونایی در 24 ساعت گذشته دیده می‌شود اما واقعیت امر اینجاست که همواره امیکرون فعال و درحال گسترش قلمروی فعالیتش در سراسر ایران است.

به گفته این گروه در شرایط فعلی با درنظر گرفتن اینکه کودکان ظاهرا هدف اصلی ویروس منحوس قرار گرفته‌اند بهترین راهکار برای مقابله با شکل‌گیری چرخه انتقال این است که والدین با رعایت اصول و پروتکل‌های بهداشتی و البته با درنظر گرفتن نظر ستاد ملی مقابله با کرونا نسبت به واکسیناسیون فرزندان خود اقدام کنند تا با این کار علاوه بر حفظ سلامتی گروه سنی یاد شده بگونه‌ای شرایط مهیا شود که خوشه‌های بیماری در خانواده‌‌ها ایجاد نشود.

واکسن ایرانی کرونا , واکسن برکت , کرونا ,

487 بستری جدید در بیمارستان‌ها/ امیکرون در استان فارس یکه‌تازی می‌کندجولان سویه امیکرون در سایه عادی‌انگاری‌ها در استان کرمان؛ از افزایش 6 برابری بیماران تا عدم استقبال از واکسیناسیون دوز سوماوج‌گیری امیکرون در استان فارس؛ همه برنامه‌های اعیاد ماه رجب تعطیل شدامیکرون و دلتا در حال شیوع حداکثری در استان هرمزگان/ فوتی‌های کرونا 30 درصد افزایش یافته است + فیلم

استان اصفهان/ 334 بیمار جدید در 24 ساعت گذشته

پژمان عقدک در جمع خبرنگاران با اشاره به وضعیت کرونا در مراکز تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اظهار داشت: در 24 ساعت گذشته 334 مورد مثبت ابتلای قطعی گزارش شده است.

وی افزود: در همین بازه زمانی 835 تست کرونا در مراکز تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گرفته شده که از این میزان 334مورد مثبت اعلام شدند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر 1268 بیمار کرونایی بستری هستند، گفت: در شبانه‌روز گذشته 152 بیمار به بیماران بستری اضافه شدند و 103 بیمار هم ترخیص شدند.

عقدک تصریح کرد:183 نفر هم در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند و حال وخیم‌تری نسبت به بقیه بستری‌ها دارند.

وی ادامه داد: 9 مورد فوتی کرونا در 24 ساعت گذشته گزارش شده که 7 مورد آن قطعی و2 مورد مشکوک به کرونا بودند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به مجموع بیماران کرونایی بستری شده از ابتدا تا کنون، اظهار داشت: 196 هزار و 423 بیمار در اثر ابتلا به ویروس منحوس کرونا بستری شدند که از این تعداد 131 هزار و 901 نفر بهبود و 6 هزار و 457 نفر فوت کردند.

وی همچنین با اشاره به اینکه برای کنترل و مدیریت هوشمند، شرایط هر منطقه مد نظر قرار می‌گیرد، اظهار داشت: در این وضعیت تصمیم ستاد ملی کرونا و هم چنین ستاد استانی تصمیمی بر تعطیلی عمومی نیست.

پژمان عقدک ادامه داد: در شهرهای قرمز مهدهای کودک، پیش‌دبستانی‌ها و دبستان، به صورت غیرحضوری و مجازی و متوسطه اول و دوم و دانشگاه‌ها به صورت محدود و در زمان‌های ضرورت، مجازی خواهد بود.

وی بیان کرد: بر صنوفی که دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند نیز نظارت‌های بیشتری صورت می گیرد و تا حد تعطیلی پیگیری خواهد شد.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص استقبال شهروندان از واکسیناسیون به ویژه کودکان تصریح کرد: از دو ماه پیش که موضوع واکسیناسیون گروه سنی 9 تا 12 سال مطرح شد، تاکنون 7.5 درصد از این گروه سنی در استان واکسینه شدند.

وی گفت: همچنین گروه سنی 5 تا 8 سال که حدود یک هفته تا ده روز از فراخوان واکسیناسیون این گروه سنی می‌گذرد، 1.6درصد واکسن زده‌اند. واقعیت این است که شیب مراجعه برای دریافت واکسن در استان در گروه بزرگسالان و کودکان کمتر از حد انتظار است.

عقدک خاطرنشان کرد: با تزریق واکسن ممکن است علائمی مانند تورم، قرمزی و درد در محل تزریق در افراد بروز کند. همچنین علائم عمومی مانند تب و لرز و بدن درد بروز کند؛ اما افراد با تزریق واکسن و بروز علائم، به هیچ عنوان ناقل بیماری نیستند.

استان اردبیل/ روند مراجعه سرپایی بیماران کاهشی شد

علی محمدیان‌اردی سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل گفت: براساس رنگ‌بندی جدید هم‌اکنون شهرستان‌های اردبیل، پارس‌آباد و مشگین‌شهر در وضعیت قرمز، شهرستان‌های خلخال، سرعین، نیر و اصلاندوز در وضعیت نارنجی و شهرستان‌های کوثر، نمین، بیله‌سوار و گرمی در وضعیت زرد قرار دارند.

وی با بیان این‌ که آمار مراجعان سرپایی کرونا در استان کاهش یافته و میزان بستری بیماران کرونایی در استان اردبیل رو به افزایش است، افزود: تعداد بیماران بستری در مراکز درمانی استان اردبیل به 316 بیمار رسیده که 216 بیمار در اردبیل و 100 بیمار در سایر شهرستان‌ها بستری هستند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل ادامه داد: همچنین خوشبختانه 56 بیمار در 24 ساعت گذشته با بهبودی نسبی از مراکز درمانی استان اردبیل ترخیص شدند و در حال حاضر 48 بیمار بدحال نیز در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

محمدیان‌اردی با اشاره به این‌که تزریق دُز سوم واکسن کرونا بسیار موثر و مهم است، بیان کرد: 2 میلیون و 69 هزار و 213 دُز واکسن کرونا در استان اردبیل تزریق شده است که از این تعداد، 934 هزار و 624 دُز مربوط به مرحله اول، 818 هزار و 596 دُز مربوط به مرحله دوم و 315 هزار و 993 دُز مربوط به مرحله سوم واکسیناسیون است.

وی اظهار کرد: در حال حاضر مراجعه کودکان 5 الی 12 سال استان اردبیل برای تزریق واکسن قابل قبول است و همچنان از والدین درخواست می‌کنیم جهت واکسیناسیون کودکان خود اقدام نمایند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل گفت: استفاده از ماسک باکیفیت، رعایت فاصله اجتماعی و برقراری تهویه مناسب در پیشگیری از ابتلا به اُمیکرون بسیار موثر است.

محمدیان‌اردی افزود: در حال حاضر با توجه به قدرت بالای سرایت اُمیکرون، خودداری از حضور در تجمعات خیلی اهمیت دارد چرا که ممکن است فرد به ظاهر سالم ناقل بیماری بوده و چندین نفر را مبتلا کند.

وی با بیان این‌که برای اجتناب از افزایش بستری و فوتی باید پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود، اظهار کرد: با توجه به تصمیات اتخاذ شده در جلسه امروز در بحث افزایش محدودیت‌های اجتماعی جدید کرونایی تلاش می‌کنیم تا دو هفته آینده که پیک به سمت نوک قله در حرکت است وضعیت بیماری را در استان مدیریت و کنترل کنیم.

استان ایلام/ تمام شهرستان‌ها در وضعیت قرمز

محمد کریمیان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در ایلام، با اشاره به افزایش آمار مبتلایان به کرونا در استان ایلام، اظهار کرد: تاکنون تعداد 75 هزار و 622 نفر بیمار مبتلا به کرونا در کل استان بستری شده‌اند.

وی با بیان آمار بیماران جدید مبتلا به ویروس کرونا در 24 ساعت گذشته، افزود: در این بازه زمانی 202 مورد مثبت جدید بیماری کرونا در استان شناسایی شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام با تاکید بر اینکه در حال حاضر 139 بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان ایلام بستری هستند، تصریح کرد: در 24 ساعت اخیر 36 بیمار جدید در بیمارستان‌ها بستری شدند و تاکنون کل آمار بهبود یافته‌ها 70 هزار و 358 نفر بوده است.

کریمیان گفت: در 24 ساعت گذشته مورد فوتی ناشی از بیماری کرونا در استان گزارش نشده و مجموع فوت شدگان ناشی از کرونا تا کنون یک هزار و189 نفر بوده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام در ادامه به آخرین وضعیت رنگ بندی‌های شهرستان‌های استان ایلام اشاره کرد و گفت: تمامی شهرستان‌های استان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند.

وی افزود:در جلسه ستاد کرونایمقرر شد غیر حضوری شدن مدارس در تمامی مقاطع تحصیلی به مدت یک هفته دیگر یعنی تا پایان شنبه هفته آینده تداوم پیدا کند.

بر اساس این گزارش در این بازه زمانی عوامل اجرایی در مدارس برای رفع مشکل حضور داشته باشند اما مدارس عشایر و روستا ها زیر 50 دانش آموز بصورت حضوری فعالیت داشته باشند و وضعیت مهد کودک ها نیز با نظر شورای مدرسه تعیین می شود.

واکسن ایرانی کرونا , واکسن برکت , کرونا ,

استان بوشهر/ 233 مورد بستری در مراکز درمانی

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بر رعایت دستورالعمل‌های برای مقابله با کرونا تأکید کرد و اظهار داشت: با توجه به افزایش مسافرت به استان بوشهر ضرورت دارد شیوه‌نامه‌های بهداشتی بر اساس برنامه تدوین شده در همه ابعاد رعایت شود.

احمد یزدان‌پناه روند ابتلا به بیماری کرونا در استان بوشهر را صعودی دانست و بیان کرد: اکنون از 10 شهرستان استان 50 درصد آن در وضعیت قرمز 20 درصد نارنجی و مابقی در شرایط زرد قرار دارند.

وی با بیان اینکه روزانه بیش از 70 بیمار کرونایی جدید در بیمارستان‌های استان بوشهر بستری می‌شود خاطر نشان کرد: 81 بیمار جدید کرونایی روز گذشته شناسایی شدند و اکنون تعداد بیماری بستری در بخش کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر به 233 بیمار رسیده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اشاره به اینکه اکنون 26 بیمار کرونایی در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند افزود: از مجموع موارد بستری در بخش مراقبت‌های ویژه کرونایی، 8 نفر در وضعیت حاد این بیماری قرار دارد.

یزدان‌پناه با اشاره به ثبت فوت 7 بیمار کرونایی دیگر در استان بوشهر خاطر نشان کرد: در 2 سال گذشته 2 هزار و 72 بیمار کرونایی در استان بوشهر فوت کرده‌اند که اکنون در پیک ششم کرونا فوت بیماران کرونایی افزایش یافته است.

وی با تأکید بر لزوم انجام واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌های بهداشتی خاطرنشان کرد: از آغاز شیوع کرونا تاکنون 100 هزار و 200 نفر در استان بوشهر به این ویروس مبتلا شده‌اند.

استان خراسان جنوبی / 24 بیمار کرونایی در بخش‌ مراقبت ویژه

دبیر ستاد پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت: روز گذشته 229 آزمایش تشخیص مولکولی کرونا در استان انجام شد که 135 بیمار مثبت جدید شناسایی شد.

غلامرضا شریف زاده افزود: از این تعداد 77 مورد در بیرجند، قاین و فردوس هر کدام 9 مورد، طبس و نهبندان هر کدام 8 مورد، بشرویه 7 مورد، 5 مورد درمیان، 4 مورد سرایان، زیرکوه و سربیشه هر کدام 3 مورد و 2 مورد در خوسف شناسایی شده است.

وی بیان کرد: در حال حاضر 187 بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که 146 نفر کرونا مثبتند و از این تعداد 24 نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال 2 نفر نامساعد است.

دبیر ستاد پیشگیری و کنترل کرونا در استان خراسان جنوبی افزود: در شبانه روز گذشته 3 نفر از بیماران جان خود را از دست داده و تعداد فوتی‌ها به یک هزار و 332 نفر رسیده است.

شریف زاده یادآور شد: در ادامه عملیات واکسیناسیون کرونا در استان تا روز گذشته 571 هزار و 647 نفر واکسن نوبت اول، 514 هزار و 418 نفر واکسن نوبت دوم و 189 هزار و 908 نفر واکسن نوبت سوم را دریافت کردند.

استان خراسان رضوی / 22 درصد موارد بستری مربوط به بخش مراقبت‌های ویژه است

محمد پهلوان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مشهدمقدس اظهارداشت:در حال حاضر 22 درصد از بیماران بستری در مراکز درمانی خراسان رضوی در بخش‌های مراقبت ویژه تحت مراقبت قرار دارند؛ مراجعه زودهنگام به مراکز درمانی سطح بندی شده، نقش موثری در پیشگیری از بروز بدحالی و خطرات ناشی از بیماری دارد.

وی افزود: در حال حاضر یک هزار و 145 بیمار مبتلا و یا مشکوک به کرونا در مراکز درمانی استان بستری هستند که از این تعداد 852 بیمار در مراکز درمانی زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد قرار دارند.

پهلوان با بیان اینکه در حال حاضر253 بیمار بدحال در بخش های مراقبت ویژه استان بستری هستند که از این تعداد 190 بیمار در مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد تحت مراقبت قرار دارند تصریح کرد: واکسن گریزی و تکمیل نشدن واکسیناسیون، ابتلا به بیماری های مزمن و مراجعه دیر هنگام به مراکز درمانی از مهمترین علل ایجاد بدحالی بیماران محسوب می شود.

رئیس کمیته رسانه و اطلاع رسانی کووید 19 دانشگاه علوم‌ پزشکی مشهد با اشاره به اینکه طی یک روز گذشته 283 بیمار مبتلا و یا مشکوک به کرونا در مراکز درمانی استان بستری شدند که سهم دانشگاه علوم پزشکی مشهد از این تعداد، 206 نفر است تاکید کرد: رعایت دستورالعمل های بهداشتی، استفاده از ماسک، اجتناب از حضور در دورهمی ها و تکمیل واکسیناسیون از مهمترین راهکارهای پیشگیری از کرونا به شمار می رود.

پهلوان با اشاره به اینکه طی یک روز گذشته یک هزار و 139 بیمار مبتلا و یا مشکوک به کرونا به مراکز خدمات جامع سلامت منتخب و اورژانس بیمارستان ها در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد مراجعه داشتند تصریح کرد: در حال حاضر تمامی مراکز درمانی در سطح مختلف آماده خدمات رسانی به بیماران هستند و عموم مردم در صورت بروز علائم، ضمن تماس با سامانه 191 و دریافت راهنمایی های مورد نیاز، به نزدیکترین مرکز درمانی مراجعه و از انجام خود درمانی و یا مراجعه دیر هنگام به پزشک اجتناب کنند.

رئیس کمیته رسانه و اطلاع رسانی کووید 19 دانشگاه علوم‌ پزشکی مشهد با بیان اینکه تکمیل واکسیناسیون نقش موثری در کنترل همه گیری ویروس کرونا دارد اظهار کرد: تا کنون 29.48 درصد از گروه های هدف بالای 18 سال نسبت به دریافت دز سوم واکسن خود اقدام کرده اند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 96.44 درصد افراد بالای 18 سال دز اول واکسن و 84.4 درصد دز دوم واکسن را دریافت کردند گفت: همچنین پوشش واکسیناسیون در افراد بالای 12 سال در دز اول 95.62 درصد و در دز دوم 83.58 درصد است.

پهلوان با بیان اینکه تا کنون 45 هزارو 250 نفر از کودکان گروه سنی 5 تا 11 سال زیر پوشش واکسیناسیون قرار گرفته اند گفت: ویروس اومیکرون تمامی گروه های سنی از جمله کودکان را درگیر می کند و لا زم است والدین با توجه به این موضوع نسبت به انجام واکسیناسیون فرزندان خود اقدام کنند.

واکسن ایرانی کرونا , واکسن برکت , کرونا ,

استان سمنان/ تست 269 نفر مثبت شد

کامران قدس، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: در شبانه‌روز گذشته تست کرونای 269 نفر در استان سمنان مثبت اعلام شد.

وی افزود: بنا بر اعلام کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مقابله با کرونای استان سمنان، از این تعداد 231 نفر به قرنطینه خانگی رفتند و 38 نفر در بیمارستان بستری شدند.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان گفت: در شبانه‌روز گذشته، 4 نفر بر اثر ابتلای قطعی به کرونا جان باختند و هم اکنون، 59 نفر در بخش مراقبت‌های ویژه، بستری هستند.

قدس بیان کرد: در حال حاضر از هشت شهرستان سمنان هفت شهرستان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند یعنی شهرستان‌های سمنان، مهدیشهر، دامغان، شاهرود، گرمسار، سرخه و آرادان در وضعیت قرمز و تنها شهر زردرنگ کرونایی استان شهرستان میامی است.

وی اظهار داشت: بر این اساس و بر اساس اعلام ستاد ملی و استانی مقابله با کرونا با توجه به قرار داشتن استان سمنان در وضعیت پرخطر کرونایی لازم است از سوی مردم نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی جدیت بیشتری اعمال شود و نظارت‌ها نیز در این زمینه از سوی مسئولان دو برابر شود.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی سمنان درباره افزایش فوتی‌های ناشی از کرونا و نیز افزایش بستری بیماران کرونایی در بخش مراقبت‌های ویژه هشدار داد.

استان فارس/ 154 مورد بیمار جدید شناسایی شد

بنا بر آخرین تغییرات اعلام شده از سوی وزارت بهداشت 26 شهرستان‌‌ استان فارس در وضعیت پرخطر یا قرمز قرار گرفتند، 7 شهرستان نیز در وضعیت نارنجی هستند و 3 شهرستان نیز در وضعیت زرد قرار دارند.

بر این اساس شهرستان‌های مرودشت، بیضا، کوار، قیروکارزین، اوز، گراش و لامرد در وضعیت نارنجی و شهرستان‌های بوانات، نخبگان و مهر در وضعیت زرد قرار گرفته‌اند و مابقی در وضعیت قرمز یا پر خطر هستند.

براساس آخرین اعلام دانشگاه علوم پزشکی شیراز از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون دو میلیون و 29 هزار و 181 تست تشخیصی مولکولی و تست سریع در آزمایشگاه‌های استان تهیه شده که با بررسی نمونه‌های انجام شده 593 هزار و 109 بیمار مثبت شناسایی شده است.

از مجموع تست‌های انجام شده از ابتدای شیوع تاکنون یک میلیون و 689 هزار و 124 تست تشخیصی مولکولی بوده که 500 هزار و 647 مورد بیمار مثبت قطعی شناسایی شده، همچنین از ابتدای آغاز طرح شهید حاج «قاسم سلیمانی» تاکنون 340 هزار و 57 مورد تست سریع انجام شده و 92 هزار و 462 بیمار مثبت شناسایی شده است.

با بستری 154 بیمار جدید در 24 ساعت گذشته، هم اکنون هزار و 279 بیمار مثبت و مشکوک دارای علائم در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد، 168 بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی در بخش‌های ICU، مراقبت‌های ویژه درمانی دریافت می‌کنند.

در 24 ساعت گذشته 8 مورد جدید فوتی کووید19 در فارس ثبت شده و مجموع جان باختگان ناشی از کووید19 از ابتدای شیوع بیماری تاکنون به هفت هزار و 672 نفر رسید.

در حال حاضر مجموع تعداد دُز تزریق شده واکسن کرونا در شهرستان‌های زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز با احتساب سه دُز، به هفت میلیون و 729 هزار و 951 دُز رسیده که از این تعداد سه میلیون و 337 هزار و 521 دُز نوبت اول، سه میلیون و 39 هزار و 699 دُز نوبت دوم و یک میلیون و 352 هزار و 731 دُز نوبت سوم واکسن بوده است.

استان قزوین/ نرخ ابتلا 41 درصد افزایش یافت

جلال رحمانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قزوین از افزایش 41 درصدی موارد قطعی ابتلای روزانه به کرونا در استان خبر داد و اظهار داشت: در 24 ساعت اخیر 250 بیمار کرونایی جدید در آزمایشگاه‌های منتخب کووید استان قزوین شناسایی شدند که این آمار نسبت به روز قبل 72 نفر بیشتر شده است.

وی با اشاره به افزایش 37.2 درصدی نرخ روزانه بستری‌های کرونایی گفت: در شبانه‌روز اخیر 96 بیمار کرونایی جدید با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های استان قزوین بستری شدند که این آمار در قیاس با روز پیش 26 نفر کاهش یافته است.

رحمانی اضافه کرد: همچنین تعداد بیماران کرونایی بدحال در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های استان قزوین هم در مقایسه با روز گذشته تثبیت شده و در حال حاضر 21 بیمار کرونایی با حال وخیم زیر دستگاه ونتیلاتور بستری شدند.

وی از کاهش 33 درصدی نرخ مرگ‌ومیر روزانه کرونایی خبر داد و گفت: در 24 ساعت گذشته 2 بیمار کرونایی بدحال به دلیل شدت علائم بیماری و ضعف جسمانی مفرط جان خود را از دست دادتد که این‌ آمار در قیاس با روز قبل یک نفر کاهش یافته است.

معاون دانشگاه علوم پزشکی قزوین با اشاره به نصف شدن موارد بهبودیافتگان کرونایی افزود: در شبانه‌روز اخیر 51 بیمار کرونایی با علائم قطعی بهبود و نقاهت از بیمارستان‌های قزوین ترخیص شدند که این آمار 50 نفر کمتر از روز گذشته است.

رحمانی با بیان اینکه آمار مجموع بستری‌های کرونایی 12.3 درصد افزایش یافته است، ادامه داد: در حال حاضر 385 بیمار کرونایی در بیمارستان‌های استان قزوین بستری هستند که این آمار در قیاس با روز قبل 42 نفر کاهش یافته است.

استان کرمان/ تعداد بیماران قطعی از مرز 500 نفر گذشت

روند افزایشی شیوع کرونا در استان کرمان در پیک ششم، همچنان ادامه داشته و در حال حاضر حدود 840 بیمار کرونایی در بیمارستان‌های استان کرمان بستری است که از این تعداد بیش از 500 بیمار استان بستری قطعی کرونا بوده و تست مثبت دارند.

سعید صحبتی سخنگوی دانشگاه علوم‌‌ پزشکی کرمان با اشاره به آخرین آمار استان کرمان از وضعیت موارد مثبت بستری و مرگ و میر ناشی از بیماری کووید 19 تا ظهر روز قبل اظهار داشت: در حال حاضر تعداد کل موارد بستری مثبت قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان 504 مورد است.

وی ادامه داد: از این تعداد 326 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان، 40 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، 56 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، 20 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی بم و 62 مورد در حوزه دانشکده علوم پزشکی سیرجان تحت درمان قرار دارند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به بستری 149 بیمار جدید قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان گفت: با فوت 8 بیمار کرونایی دیگر در استان کرمان، مجموع جان باختگان کرونا در استان کرمان از ابتدا به 5 هزار و 312 مورد رسیده است.

صحبتی با بیان اینکه آمار واکسن تزریق شده نوبت اول کرونا در استان کرمان دو میلیون و 246 هزار و 996 مورد عنوان کرد و گفت: واکسن تزریق شده نوبت دوم کرونا در استان را یک میلیون و 973 هزار و 873 مورد و در نوبت سوم 712 هزار و 774 دوز تزریق شده است.

واکسن ایرانی کرونا , واکسن برکت , کرونا ,

استان گیلان/ 16 شهرستان در وضعیت بسیار پرخطر

براساس آخرین اعلام دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان در حال حاضر 675 بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان گیلان بستری هستند و روند صعودی آمار بستری‌شدگان کرونایی همچنان در استان تداوم دارد.

به گفته سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان 99 بیمار کرونایی جدید در شبانه‌روز گذشته به آمار بستری‌شدگان کرونایی در بیمارستان‌های استان گیلان افزوده شده‌اند که 125 نفر از این تعداد بیماران کرونایی حال مساعدی نداشته و بدحال هستند.

همچنین 114 نفر از بیماران کرونایی در استان گیلان به دلیل وخامت حالشان در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های استان بستری هستند که 10 نفر از این بیماران در پی نامساعد شدن حالشان طی 24 ساعت گذشته به بخش ICU بیمارستان‌ها منتقل شده‌اند.

طبق آخرین ارزیابی‌های انجام شده توسط دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان تا هفته سوم بهمن‌ماه 69.7 درصد از اماکن در استان زدن ماسک را رعایت کرده و 30.3 درصد توجهی به استفاده از ماسک نداشتند همچنین 20.5 درصد این اماکن فاقد تهویه مناسب بودند.

با شدت گرفتن شیوع بیماری کرونا در استان گیلان در حال حاضر تمام شهرستان‌های استان گیلان به جز شهرستان رضوانشهر، به دلیل افزایش شمار بستری‌شدگان کرونایی و بیماران سرپایی مبتلا به کرونا در رنگ‌بندی قرمز کرونایی قرار دارد.

این در حالی است که تا پیش از این تالش، ماسال، رودبار، آستانه اشرفیه، لاهیجان، لنگرود، بندرانزلی، رشت، خمام، صومعه‌سرا، فومن، املش، سیاهکل و رودسر در وضعیت قرمز و آستارا، رضوانشهر و شفت نیز در رنگ‌بندی نارنجی بودند.

استان هرمزگان /4 فوتی در یک روز اخیر

فاطمه نوروزیان سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان صبح امروز در خصوص آخرین وضعیت بیماری کرونا در هرمزگان اظهار داشت: شیوع بیماری کرونا و سویه دلتا و امیکرون در استان هرمزگان زیاد شده و متاسفانه طی 24 ساعت گذشته نیز 4 نفر بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: جانباختگان 4 آقا 76 تا 81 ساله از شهرستان‌های رودان، بندرخمیر و بندرعباس بودند.

وی تصریح کرد: بدین ترتیب در سی‌امین روز بهمن ماه جمع جانباختگان این بیماری در استان به 2 هزار و 526 نفر افزایش یافت.

نوروزیان گفت: با بستری شدن 84 بیمار جدید شمار کل بستری های کرونا در استان به 329 نفر رسید اکنون 57 بیمار در بخش آی سی یو بستری هستند و حال 11 نفر از آنها وخیم است.

علی رئوفی جانشین رئیس ستاد کرونای استان هرمزگان نیز در این رابطه گفت: براساس آخرین رنگ بندی کرونایی 10 شهرستان هرمزگان در وضعیت قرمز قرار گرفته است و 3 شهرستان سیریک، بوموسی و بشاگرد نارنجی شد.

وی افزود: بیشتر فوتی‌ها به علت تزریق نکردن واکسن بوده است.

استان همدان/ آمار کل واکسیناسیون از 3 میلیون دز عبور کرد

استان همدان در زمینه آمار واکسیناسیون، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک نسبت به برخی استان‌ها شرایط بهتری دارد.

از ماه گذشته پیک ششم کرونا در همدان آغاز شده و با سرعت زیادی پیش رفته است.

آمار مراجعه بیماران تنفسی و مشکوک به کرونا به بیمارستان‌های استان که در پیک‌های گذشته حدود یک هزار و 500 نفر در روز بود، در این موج به 5 هزار نفر هم رسیده است.

بیشتر بیماران دارای علائم خفیف هستند اما در این میان عده‌ای هم بخاطر وضعیت نامطلوبشان در بیمارستان‌ها و حتی بخش آی سی یو بستری می‌شوند.

متاسفانه در پیک ششم کرونا شاهد ابتلا و بدحالی برخی کودکان بر اثر شدت بیماری هستیم.

دکتر محمد مهدی مجذوبی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه روند افزایشی واکسیناسیون در نوبت اول و دوم بسیار کند شده، اظهار داشت: در حال حاضر 92.4 درصد جامعه هدف طرح ملی واکسیناسیون نوبت اول، 81.4 درصد نوبت دوم و 33.1 درصد نوبت سوم را دریافت کردند.

وی تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود تا دو هفته آینده همچنان شاهد موارد ابتلا و بستری بیماران کرونایی در استان همدان باشیم‌.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: به شهروندان توصیه می‌کنیم هرچه سریعتر برای تزریق واکسن خود به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند.

محمد طاهری، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز درباره وضعیت کرونا در استان، اظهار داشت: در روز گذشته 5 بیمار کرونایی در استان جان خود را از دست داده‌اند.

وی با بیان اینکه در روز گذشته 162 بیمار جدید کرونایی در استان شناسایی شده، تصریح کرد: مجموع بیماران بستری مثبت به 32 هزار و 59 و بیماران سرپایی مثبت به 109 هزار و 26 نفر رسیده است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: از ابتدای اپیدمی تا کنون، سه هزار و 199 بیمار کرونایی در استان جان خود را از دست داده‌اند.

طاهری گفت: براساس آخرین اعلام وزارت بهداشت، وضعیت شهرستان‌های همدان، ملایر، تویسرکان، اسدآباد، درگزین و رزن قرمز، و کبودرآهنگ، بهار، فامنین و نهاوند در وضعیت نارنجی قرار دارند.

واکسن ایرانی کرونا , واکسن برکت , کرونا ,

انتهای پیام/ی

برچسب ها: بدون برچسب

ثبت دیدگاه

لطفا همه ی قسمت ها را تکمیل کنید.