1-32

آرامگاه خلیل اکبر

آرامگاه خلیل اکبر

يكی از اشكال گردشگری، گردشگری مذهبی است كه بر زيارت و حضور در اماكن مذهبی تأكيد دارد. گردشگری مذهبی به عنوان يک تمرين اجتماعی در تغيير فرد و قرار دادن وی در فضای اجتماعی دارای ويژگی های مهم فرهنگی – اجتماعی است. بنابراين گردشگری مذهبی نوعی از گردشگری است كه دارای نوعی پتانسيل اجتماعی – فرهنگی برای تغييرات حالات انگيزه ای يک فرد كه نياز به مسائل فرهنگی و مذهبی در حضور معنوی دارد، است. ريشه گردشگری را زيارت و سفر های مذهبی دانسته اند كه از ديرباز در زندگی نسل بشر بعنوان يک وظيفه و يک اقدام پسنديده، نسل به نسل ادامه داشته است. سفر زيارتی مسيری است برای رسيدن به خود واقعی انسان و رسيدن به چيزی يا كسی كه به ما كمک می كند معنای واقعی زنده بودن را متوجه شويم و در نهايت مفهوم زندگی را درک كنيم. سفرهایی كه با انگيزه های معنوی و مذهبی انجام می شوند، در دهه های اخير رواج پيدا كرده و طرفداران زيادی را به خود جذب كرده اند. زيارت كهن ترين شكل گردشگری است و امروزه يكی از مهم ترين اقسام گردشگری محسوب می گردد. ایران از جمله کشورهایی به شمار می رود که سفرهای زیادی به منظور دیدار از مراکز مذهبی در آن صورت می گیرد. یکی از این مراکز آرامگاه خلیل اکبر در شهرستان پلدختر استان لرستان محسوب می شود.

معرفی آرامگاه خلیل اکبر

معرفی آرامگاه خلیل اکبر

استان لرستان یکی از استان های قدیمی ایران به شمار می رود که از گذشته های دور مرکز زندگی اقوام ایرانی بوده است. یکی از شهرستان های این استان که به اندازه خود استان و یا شاید بیشتر هم قدمت دارد، شهرستان پلدختر است. در پلدختر می توان آثار تاریخی زیادی را یافت که شامل 39 محوطه و تپه باستانی، 5 زیارتگاه، 2 قلعه و 3 پل می شود. یکی از مهمترین آنها گورستانی در محلی به نام «می چاکو» به وسعت حدود 3 هزار متر مربع از دوره اشکانیان نزدیک تپه ای باستانی محسوب می شود. یکی دیگر از جاذبه های گردشگری این شهرستان آرامگاه خلیل اکبر به شمار می رود که مربوط به دوران صفوی می شود. این بنا در شهرستان پل‌دختر دهستان میانکوه شرقی، روستای خلیل اکبر واقع شده است.

از آنجایی که این بنا قدمت بالایی دارد، در لیست آثارملی ایران قرار گرفته است و یکی از جاذبه های مذهبی و فرهنگی این منطقه هم محسوب می شود. گفته می شود که خلیل اکبر یا خلیل کر احتمالاً پیر یا یکی از بزرگان طایفه بابایی‌های پلدختر بوده و احتمالاً حدود ۱۲ قرن پیش می‌زیسته است. پیشوند «باو» (بابا) در پیشنام همه بزرگان این طایفه از ابتدا تا به امروز وجود دارد. این بنا را دو تن از بزرگان طایفه بابایی، با نام های باو ابراهیم و باو محسن، در حدود ۷۵۰ سال پیش بنا کرده‌اند و این در شناسنامه بنا، که بر چوب کنده کاری شده است و در میراث فرهنگی استان لرستان نگهداری می‌شود، آورده شده است.

معماری بنای آرامگاه

معماری بنای آرامگاه

در این بخش از مجله مستر بلیط در مورد معماری آرامگاه اطلاعاتی را برای شما گردآوری کرده ایم که با شما به اشتراک می گذاریم. این بنا پلانی مربع شکل دارد که بر روی سقف آن گنبدی مخروطی شکل دیده می شود. گنبد بر روی هشت طاق به شکل مخروطی با ارتفاع ۱۰متر به صورت دو جداره و از آجر ساخته شده است و بر روی آن پوششی گچی دیده می شود. یک ورودی در قسمت شرقی آن دیده می شود که از جمله بناهایی به شمار می رود، که بعد ها به این بنا اضافه شده است. مصالح بنا قلوه سنگ های طبیعی، که از جمله مصالح بوم آورد محسوب می شوند، به همراه با ملات گچ هستند.

راه های دسترسی به آرامگاه

برای رفتن به این بنا باید در ابتدا راهی شهر پلدختر شوید که اتوبوس از جمله گزینه های سفر به این محل است. می توانید بلیط اتوبوس پلدختر را به صورت آنلاین خریداری کنید و راهی این محل شوید. پس از رسیدن به پلدختر وسایل نقلیه ای که به سمت روستا خلیل اکبر می روند می توانند شما را به آنجا برسانند. اگر هم با خودرو شخصی سفر می کنید باید از طریق جاده واشیان به این محل بروید.

بازدید از آرامگاه خلیل اکبر

بازدید از آرامگاه خلیل اکبر

برای دیدار و زیارت از این محل نیازی نیست هزینه ای بپردازید می توانید به صورت رایگان از آن دیدن کنید. پس از زیارت از این محل می توانید در روستا نیز گردش کنید و از زیبایی های آن بهره مند شوید. مستر بلیط پیشنهاد می کند در صورت سفر به این ناحیه حتما به زیارت این امامزاده هم بروید.

نوشته آرامگاه خلیل اکبر اولین بار در مجله مِستر بلیط. پدیدار شد.

برچسب ها: بدون برچسب

ثبت دیدگاه

لطفا همه ی قسمت ها را تکمیل کنید.