4-16

آرامگاه دکتر حسابی

آرامگاه دکتر حسابی

آرامگاه ها یکی از جاذبه های گردشگری به شمار می روند که افرادی مشهور و به نام در آن به خاک سپرده شده اند. از دیرباز در ایران مردم برای افرادی که مورد احترام بودند، ارزش زیادی قائل می شدند و مقبره هایی با شکوه برای آنها درست می کردند که به آرامگاه شهرت داشتند. این رسم و شیوه تا به امروز نیز ادامه داشته است و بر سر مزار افراد معروف و با اعتبار بناهایی با شکوه بنا می شود. اینکار برای این منظور انجام می گیرد تا یاد و خاطره فرد متوفی همیشه زنده بماند و مشخص شود که این فرد از چه ارزش و اعتباری برخوردار بوده است. بی گمان در ايران دوره اسلامی، آرامگاه (به استثنای مساجد)، نسبت به هر نوع بنای معماری ديگری مورد توجه بيشتري بوده و در نسج جامعه و فرهنگ ايرانی ريشه دوانده است و كمتر شهری در اين كشور وجود دارد كه سهمی از چنين بناهایی را در اختيار نداشته باشد. یکی از شهرهایی که در آن آرامگاه های متعددی وجود دارد تفرش محسوب می شود. از آرامگاه های موجود در این شهر می توان به آرامگاه دکتر حسابی اشاره کرد. این محل در حال حاضر به یکی از جاذبه های گردشگری این منطقه تبدیل شده است.

درباره آرامگاه دکتر حسابی

درباره آرامگاه دکتر حسابی

شهرستان تفرش از شهرستان های موجود در استان مرکزی به شمار می رود که قدمت آن بسیار کهن است. مرکز این شهرستان، شهر تفرش به شمار می رود که در 85 کیلومتری شهر اراک و در مسیر جاده اراک – آشتیان واقع شده است. در این شهرستان می توانید جاذبه های گردشگری متعددی را بیابید که برخی از آنها شامل بقعه شاهزاده محمد و بقعهٔ امام‌زاده قاسم، قلعه توس، بقعهٔ آقامؤمن تفرشی، تکیه زاغرم شهر تفرش، ویرانه‌های برج آقابیک، قلعه مراد سلطان، بقایای قبرهای قدیمی با سنگ قبرهای سفالی، آب انبار بلور، کاروانسرای خانک، خانه نظامی گنجوی و … می شود. یکی از جاذبه های مشهور این منطقه آرامگاه دکتر حسابی به شمار می رود که در این مطلب از مجله مستر بلیط به توضیحاتی درباره آن می پردازیم. این بنا در شهر تفرش و در خیابان منتظری این شهر واقع شده است و امروزه یکی از جاذبه های گردشگری این شهر محسوب می شود و هر ساله افراد زیادی، زمان سفر به تفرش، از این بنا دیدن می کنند. پروفسور محمود حسابی شخصیتی نام‌ آشنا در دنیای علمی ایران و جهان به شمار می رود، که عناوینی همچون پدر علم فیزیک ایران، پدر مهندسی نوین، پدر فرهنگستان و پدر علوم نوین ایران را از آن خود کرده است.

ساختار و بنای آرامگاه

ساختار و بنای آرامگاه

این آرامگاه بنایی کوچک دارد که پلان آن به صورت شش ضلعی است و گرداگرد آن را گیاهان و درختانی فرا گرفته اند. درون بنا نیز به صورت شش ضلعی است که مزار تنی چند از خاندان حسابی در آن به دیده می شود. پنجره های بنا دارای طاق های جناغی هستند که با شیشه های رنگی تزئین شده و زیبایی و حالت معنوی خاصی به محیط بخشیده اند. منبع آبی در زیر این بنا وجود دارد که باعث خنک شدن هوای داخل مقبره می شود. در این مکان عکس های متعددی از دکتر حسابی را می توانید ببنید که مربوط به زمان های مختلفی است. اگر دوست دارید زمانی به تفرش سفر کنید می توانید بلیط سفرتان را از مستر بلیط به صورت آنلاین تهیه کنید و خود را به این منطقه برسانید.

راه های دسترسی به آرامگاه دکتر

راه های دسترسی به آرامگاه دکتر

برای رفتن به این مکان باید به شهر تفرش سفر کنید که می توانید سفر خود را با استفاده از اتوبوس انجام دهید. برای همین باید در ابتدا بلیط اتوبوس تفرش را به صورت آنلاین خریداری کنید. پس از رسیدن به تفرش باید راهی خیابان محمد منتظری این شهر شوید زیرا این بنا در این خیابان قرار دارد. وسایل نقلیه عمومی به راحتی و در کمترین زمان ممکن شما را به این محل می رسانند.

بازدید از آرامگاه دکتر حسابی

دیدار از این محل رایگان است و نیازی به پرداخت هزینه ندارد ولی باید در ساعات اداری برای این بازدید اقدام کنید. این آرامگاه زیر نظر میراث فرهنگی نیست و توسط بنیاد پروفسور حسابی اداره و هزینه‌های نگهداری از مقبره نیز توسط بنیاد تامین می‌شود. پس از دیدار از این بنا حتما از دیگر جاذبه های گردشگری این شهر نیز دیدن کنید.

نوشته آرامگاه دکتر حسابی اولین بار در مجله مِستر بلیط. پدیدار شد.

برچسب ها: بدون برچسب

ثبت دیدگاه

لطفا همه ی قسمت ها را تکمیل کنید.