6qa

ارژنگ قلعه طالقان کجاست؟ معرفی + راه‌های دسترسی

ارژنگ قلعه طالقان

ارژنگ قلعه طالقان کجاست؟ طالقان یکی از زیباترین شهرهای استان البرز و از قدمت بسیار زیادی برخوردار است که حدودا به ۱۴۰۰ سال پیش باز می گردد. شهر طالقان دارای روستاهای متعددی از جمله میناوند است.

این روستا به تنهایی دارای جاذبه های گردشگری متفاوتیست، که می توانیم به قدیمی ترین آن یعنی ارژنگ قلعه اشاره کنیم. مستر بلیط تمام تلاش خود را به عمل آورده است تا همه اطلاعات راجب ارژنگ قلعه را در اختیار شما قرار دهد.

درباره ارژنگ قلعه طالقان

ارژنگ قلعه یا همان قلعه ارژنگ در روستای میناوند شهر طالقان قرار گرفته است. این قلعه که دارای آب و هوای بسیار دلنشینی است، هر ساله جمعیت بسیاری را به بازدید از خود دعوت می کند.

این قلعه به دست امیر کیا محمد بزرگ امید ساخته شده است و هدف از ساخت این قلعه، این بوده که در زمان های بسیار دور برای نگهبانی و دیده بانی از آن استفاده کنند. به فرض اگر کسی قصد حمله داشته از این قلعه به کاخ شاه خبر می رساندند.

درباره ارژنگ قلعه طالقان

تاریخچه ارژنگ قلعه طالقان

قلعه ارژنگ حدود ۱۴۰۰ سال قدمت دارد و محققان تخمین زده اند که ساخت این قلعه مربوط به دوره اسماعلیان است. کوهی که ارژنگ قلعه در آن واقع شده، در گذشته با نام ارچنگ شناخته می شد، اما با مرور زمان نام او به ارژنگ تغییر کرد و نام ثابت قلعه هم ارژنگ شد.

جالب است بدانید که تا قبل از سال ۱۳۸۱ کسی به جز مردمان بومی و محلی میناوند و طالقان کسی به طور رسمی از آن خبر نداشت، تا اینکه در سال ۱۳۸۱ به ثبت ملی و جهانی رسید.

نقشه و بخش های مختلف

همان طور که قبل تر ذکر کردیم این قلعه در کوهستان واقع شده و نام کوهستان ارژنگ است. اطراف این قلعه کاملا کوهستانی؛ و جاده راه های مربوط به این قلعه تا نصفه آسفالت و بقیه راه خاکی است.

قلعه ارژنگ تماما از سنگ ساخته شده است، اما متاسفانه بعد از گذشت سالهای بسیار زیادی و جو محیطی باعث تخریب شدن ۵۰% این قلعه شده و امروزه فقط ویرانه هایی از قلعه به جا مانده؛ البته هنوز می توان تشخیص داد که در گذشته یک قلعه با ابهت بوده است.

نقشه و بخش های مختلف

شهر تاریخی طالقان

طالقان که در گذشته به طالکان معروف بود، یکی از شهرهای حومه استان البرز است و در دامنه تپه جنوبی کوه های البرز واقع شده، این شهر به خاطر داشتن دریاچه ای زیبا، آبشار و طبیعت مشهور است. فاصله طالقان و تهران حدود 166 کیلومتر است و از آن تا کرج حدود 115 کیلومتر فاصله وجود دارد.

کرج در جنوب طالقان واقع شده و از غرب با قزوین مرز زمینی دارد. اگر بخواهید از تهران به طالقان سفر کنید می توانید با تهیه کردن بلیط اتوبوس طالقان این کار را انجام دهید. البته این نکته مهم را فراموش نکنید که برخی از افراد مشهور مانند جلال آل احمد، آیت الله طالقانی و برادران امیدوار (اولین تروتر جهان) در طالقان متولد شدند.

طبیعت طالقان جایگاه فوق العاده ویژه ای برای شغل افراد دارد به طوری که بیشتر آنها به کشاورزی و دامداری مشغول هستند. جمعیت طالقان در تابستان ها بطور قابل توجهی افزایش می یابد و بیشتر مردم به عنوان یک مقصد روستایی به آنجا سفر می کنند و علی رغم برودت یا همان سردی هوا، طبیعت گردان و کوهنوردان در زمستان نیز هم به این شهر سفر می کنند.

همچنین دریاچه سد طالقان و رودخانه شاهرود با امکانات ویژه ماهیگیری نظر گردشگران زیادی را به این مکان جذب می کند. همچنان با مجله مستر بلیط همراه باشید تا اطلاعات بیشتری راجب شهر تاریخی طالقان کسب کنید.

مناظر و روستاهای طالقان کدام اند؟

شهر طالقان جدا از تاریخچه غنی، به این دلیل شهر محبوب استان البرز است که بیش از 80 ده و روستا را در خود جای داده است. اوریزان یا ابریزان، میر، میناوند، فشندک، دیزان و کرکابود از دیدنی ترین و سرسبزترین روستاهای منطقه هستند.

طالقان که در یک دره وسیع واقع شده، دارای آبشارهای بسیار زیبایی از‌جمله: شولبن، کرکابود، سوهان، خرچار، آسکان، آبشارهای ورکش و آبشار فصلی میلین است و هر ساله کوهنوردان زیادی برای صعود به دامنه تپه ها به طالقان می روند.

همچنین مسیر راه اصلی به قله شاه البرز و مسیر دیگر به علم کوه از شهر طالقان می گذرد. علاوه بر این کوه های صخره ای، در کل منطقه طالقان برای کوه نوردی و صخره نوردی بسیار جذاب است. اگر جزو گردشگرانی هستید که به پیاده روی علاقه بسیاری دارید گشتن در کوچه پس کوچه های شهر طالقان را اصلا از دست ندهید؛ زیرا بی شک یکی از سرگرم کننده ترین تفریحات طالقان به شمار می آید.

مناظر و روستاهای طالقان کدام اند؟

غذای محلی شهرستان طالقان چیست؟

غذاهای محلی طالقان بسیار متنوع و مختلف است، که می توانیم به غذاهای مختلف از جمله مارجو خورش که نوعی خورشت عدس است یا یآش یاوان (گلدان) یا پلاستر تره که با اسفناج و گردو پخته می شود یا خوراک والک پولو یا آش تورشی یا پنیر باویچ و لوبیای چیتی که از اصلی ترین غذاهای محلی طالقان است اشاره کنیم.

سوغاتی طالقان

مسافرانی که به طالقان سفر می کنند معمولاً عسل، نان محلی، لبنیات به ویژه پنیر محلی، میوه هایی مانند زرشک کوهی، گلابی، گیلاس، سیب، ریواس، گردو، آویشن و قارچ کوهی را به عنوان سوغات خریداری می کنند.

آداب و رسوم شهر طالقان

برگزاری مراسم سده یکی از آداب و رسوم سنتی در زمستان های طالقان بوده است. وقتی مردم نیت می کنند، یکی از بزرگان محله طور شانسی یک صفحه از دیوان حافظ را در شب های یلدا در خانه ای به نام تبیر خانه (محل تحقق خواسته های مردم) باز می کند و شعر را و ترجمه را برای مردم می خواند و اینگونه یلدا را سپری می کنند.

یکی دیگر از مراسم طالقان در شب یلدا شال اندازی است. علاوه بر این رسومات، رودا خانی (تلاوت) یکی از آیین های سنتی دیگریست که در طالقان و بعضی از روستاهای دیگر هنوز پا برجاست.

شرایط بازدید از ارژنگ قلعه طالقان

شرایط بازدید از ارژنگ قلعه طالقان

بازدید از قلعه ارژنگ شرایط بخصوصی ندارد و در هر زمان که فرصت کافی داشتید می توانید از انجا دیدن کنید البته این نکته راهم فراموش نکنید که برای بازدید از قلعه باید کمی کوهنوردی کنید و در فصل زمستان در زمان بارش برف و باران، به آنجا نروید.

راه‌های دسترسی به ارژنگ قلعه طالقان

همان طور که بالاتر نیز هم گفتیم قلعه ارژنگ در کوهستان ارژنگ، در روستای میناوند، شهر طالقان و استان البرز واقع شده است. برای بازدید از قلعه خوش آب و هوا می توانید با هر نوع وسیله نقلیه که برایتان مقدور است به آنجا سفر کنید و از هوای تمیز کوهستان لذت ببرید.

نوشته ارژنگ قلعه طالقان کجاست؟ معرفی + راه‌های دسترسی اولین بار در مجله مِستر بلیط. پدیدار شد.

برچسب ها: بدون برچسب

ثبت دیدگاه

لطفا همه ی قسمت ها را تکمیل کنید.