139912231138173322407504

افزایش ظرفیت تولید 60 واحد صنعتی خراسان رضوی/ 373 واحد صنعتی راکد در استان وجود دارد

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: در سه ماهه نخست امسال بیش از ۶۰ واحد صنعتی بین ۲۰ تا ۲۰۰ درصد ارتقای ظرفیت تولید داشتند.

– اخبار استانها –

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس ، امیررضا رجبی عصر امروز در نشست خبری به مناسبت دهه تولید که در محل خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی برگزار شد اظهار داشت: اولویت دولت سیزدهم در حوزه صمت حمایت کامل از تولید داخل، توسعه معادن، راه اندازی و احیای واحدهای راکد، توسعه مراودات تجاری با کشورهای همسایه است.

وی افزود: در سه ماهه نخست امسال 98 پروانه بهره برداری صنعتی با 900 میلیارد تومان سرمایه گذاری و اشتغال‌زایی برای یک هزار و 900 نفر در خراسان رضوی صادر شده است ضمن اینکه سال گذشته 12 واحد صنعتی راکد استان را به چرخه تولید بازگرداندیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: در حال حاضر 373 واحد صنعتی راکد در استان وجود دارد که همه آنها دسته بندی شده اند و واحدهایی که دیگر امکان احیای آنها نیست به درخواست صاحب واحد پروانه‌اش ابطال شد و تغییر فرآیند تولید و پروانه جدید برای آن صادر شده است.

رجبی اظهار کرد: امسال اتاق فکر صنعت و فناوری با هماهنگی تشکل‌های بخش خصوصی و هیئت‌های اندیشه ورز ایجاد شد؛ همچنین ایجاد پردیس‌های ویژه صنعت و معدن و تجارت در دستور کار قرار گرفته است که زمینه ارتباط مستقیم بین تولیدکنندگان و واحدهای فناور و دانش بنیان فراهم و به توسعه دانش در تولید کشور کمک می‌کنند.

معاون وزیر صمت: شهر هوشمند باید شهر ایده پردازی باشد معاون وزیر صمت: شهرک‌های صنعتی؛ انرژی تجدیدپذیر و پایدار تولید می‌‌کنند مکاتبه رئیس سازمان خصوصی با وزیر صمت درخصوص واکذاری سهام ایران خودرو و سایپا/ ارزان فروشی نکنید

وی با بیان اینکه خراسان رضوی با برخورداری از یک هزار پروانه، بیشترین پروانه بهره برداری معدنی را در کل کشور دارد افزود: پردیس معدن ایجاد شده و ایجاد پردیس صنعت در حال پیگیری است؛ خراسان رضوی در حوزه صنایع هم در رسته‌های قطعه سازی، غذایی، پلیمری مزیت‌هایی دارد که می‌توان این موضوعات را در ارتباط‌گیری بهتر با دانشگاه در قالب پردیس صنعت و پردیس دارویی دنبال کرد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به غیرفعال بودن نیمی از معادن خراسان رضوی گفت: اخیرا 325 معدن راکد استان در مزایده عمومی شرکت داده شد اما فردی در آن شرکت نکرد زیرا احساس می‌کردند که زمان بهره‌برداری از این معادن نیست.

رجبی افزود: احیا و اقتصادی کردن واحدهای صنعتی و معدنی راکد یکی از برنامه های این سازمان است، در این راستا از آنجا که بهره برداران معدنی سرمایه گذاران بخش خصوصی هستند، می توان از واحد راکدی که پروانه بهره‌برداری آن به پایان رسیده، طبق ماده 20 قانون معادن از بهره‌بردار آن سلب صلاحیت کرد که پیگیر تحقق این مهم هستیم.

یک میلیارد و 420 میلیون دلار کالا از خراسان رضوی صادر شد

علی غفوری مقدم، معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز با تاکید بر اینکه کشور افغانستان مهمترین مقصد صادراتی از این استان بوده است، گفت: یک میلیارد و 420 میلیون دلار کالا از خراسان رضوی صادر شده است؛ افغانستان مقصد حدود 50 درصد از کالاهای صادراتی استان است اما تغییرات سیاسی در آن کشور و آتش سوزی گمرک اسلام قلعه باعث کاهش میزان صادرات استان در سال 1400 و امسال شد.

وی افزود: سال گذشته بیش از 50 درصد صادرات کالا از این استان مربوط به کشورهای همسایه استان به جز افغانستان بوده است. با این حال میزان کل صادرات خراسان رضوی در سال گذشته یک میلیارد و 420 میلیون دلار ثبت شد در حالی که این میزان در سال 99 به میزان یک میلیارد و 341 میلیون دلار بود.

غفوری مقدم تصریح کرد: سال گذشته صادرات کالا از خراسان رضوی به ازبکستان 93 درصد، ترکمنستان 142 درصد، قرقیزستان 64 درصد، عراق 26 درصد، پاکستان 32 درصد، تاجیکستان، امارات و چین با افزایش همراه بود.در دو ماهه امسال نیز صادرات کالا از خراسان رضوی با پیش بینی های صورت گرفته همخوانی داشت و رضایت بخش بود در حالی که عموما صادرات کالا در دو ماهه ابتدای سال با پیش بینی ها فاصله دارد.

وی همچنین درباره نرخ جدید آموزشگاه های رانندگی استان خراسان رضوی ادامه داد: کمیته کارشناسی مربوط به نرخ جدید آموزشگاه‌های رانندگی، نظر خود را به کمیسیون نظارت استان ارائه کرده بود اما کمیسیون به منظور اصلاح نرخ، آن را دوباره به کمیته بازگرداند و در جلسه آینده کمیسیون نظارت، نرخ اصلاحی ارائه شده توسط کمیته مورد بررسی قرار می‌گیرد.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: طبق آخرین مصوبه، از این پس تمام کالاهایی که اعضای کمیسیون نظارت درباره نرخ جدید آنها به اجماع می‌رسند باید برای اجرا مصوبه کارگروه تنظیم بازار استان را هم داشته باشد.

انتهای پیام/282/ح

برچسب ها: بدون برچسب

ثبت دیدگاه

لطفا همه ی قسمت ها را تکمیل کنید.