1-46

امامزاده سید اسحاق ساوه

امامزاده سید اسحاق ساوه

سیر و سیاحت و به تعبیر امروزی گردشگری، موضوع تازه ای نیست بلکه از دیزباز و از روزی که انسان پا به عرصه وجود گذاشت موجودی مهاجر، سیاح، زائر یا جهانگرد بوده است. در دنیای امروز سفر از ضروریات زندگی اجتماعی و مهم ترین عامل برقراری ارتباط در زمینه های مختلف فرهنگی، اجتماعی و سیاسی است. گردشگری انواع مختلفی نظیر گردشگری طبیعی، گردشگری تاریخی، گردشگری سلامت، گردشگری ورزشی، گردشگری الکترونیکی دارد. گردشگری مذهبی شکلی از اشکال گردشگری به شمار می رود که بر موانع آب و هوایی غلبه می نماید و با تغییرات فصلی و تحولات آب و هوایی تعداد گردشگران و بازدید از شهرها و مراکز مذهبی دچار تغییر نمی شود. کشور ما به دلیل برخورداری از مدنی کهن و حضور پیروان ادیان مختلف دارای اماکن مذهبی بسیار متنوعی است و به تصدیق سازمان یونسکو، از نظر وجود آثار تاریخی و فرهنگی در میان 10 کشور نخست جهان جای دارد و از منظر جاذبه های اکوتوریسمی و تنوع اقلیمی هم جزء 5 کشور برتر دنیاست. بر اساس آمارهای موجود از مجموع نزدیک به 9 هزار مکان مذهبی در نقاط محتلف کشور، 5 هزار و 800 بقعه متبرکه به عنوان آرامگاه های امامزادگان ثبت شده، هزار و 200 بقعه در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. یکی از جاذبه های مذهبی ایران، امامزاده سید اسحاق ساوه به شمار می رود.

معرفی امامزاده سید اسحاق ساوه

معرفی امامزاده سید اسحاق ساوه

ساوه یکی از شهرستان های استان مرکزی محسوب می شود که قدمتی بالا دارد. قدیمی ترین سندی که در آن به نام ساوه اشاره شده، جدول های پوتینگر است. در این کتیبه، که توماشک اتریشی آن را در کتاب «نقشه برداری تاریخی ایران» معرفی کرده، ضمن ذکر شدن منزل ها و مسیر های ایالت پهله/فهله در راه همدان تا کاشان، از سواکینه/سواکینا (ساوه) نام برده شده که به قم و سپس به کاشان راه می برده است. در این شهر جاذبه های گردشگری متفاوتی وجود دارد که یکی از آنها امامزاده سید اسحاق ساوه محسوب می شود. در این بخش از مجله مستر بلیط شما را با این جاذبه گردشگری بیشتر آشنا خواهیم کرد. آستان امامزاده اسحاق در شهرستان ساوه، بخش مرکزی، شهر ساوه قرار دارد و یکی از مزارات باشکوه و باعظمت استان مرکزی امامزاده اسحاق شهر ساوه به شما می رود که بارگاهی قدیمی و جزء آثار میراث فرهنگی کشور است. این بنا در چند صد متری مسجد جامع شهر ساوه جنوب شرقی و در ميدان سرداران قرار گرفته است. بنابه گفته اهالی و نوشته کتیبه مرقد این امامزاده برادر امام رضا (ع) است و از امامزادگان معلوم الهویه ایران زمین به شمار می آید. نسب ایشان به این گونه است: « اسحق بن ابراهیم الثانی بن موسی الثانی بن ابراهیم الاصغر المرتضی بن الامام موسی الکاظم (ع)». قدیمی ترین سندی که شخصیت مدفون در این بقعه را معرفی و از هجرت اسحاق نامی به شهر ساوه خبر می دهد حسن بن محمدبن حسن قمی متوفی بعد از سال 378 هجری قمری است.

ساختار و معماری بنای امامزاده

ساختار و معماری بنای امامزاده

مساحت ساختمان اصلی بقعه 100 متر مربع و مساحت كل بنا 1500متر مربع می شود و مجموعه عرصه و اعيان آن 17 هكتار است. این بنا شامل صحن و دو ایوان شرقی و شمالی، حرم و گنبد برج گونه آن، از آثار قرن هفتم، می شود که در سده های بعد واحد هائی به آن اضافه شده است. گنبد بقعه به صورت شلجمی هشت ترک است و از آثار دوران صفویه به شمار می رود، در نمای شمالی امامزاده، ایوان بلندی دیده می شود که بر جلوه مجموعه افزوده است، در این بنا نقاشی های زیبا بکار گرفته شده است که بسیار زیبا هستند. قاعده گنبد از داخل و خارج برجی شكل و درگاه های آن تنگ و كوتاه است. بنای اصلی گنبد دوپوش زيبائی دارد و گنبد رويی آجری و نسبت به خود بنا كوچكتر است. کاشی هاى هشت گوش فيروزه‌اى‌، کاشى‌ هاى خشتى سه سانتى مترى فيروزه‌ فام و کتيبه موجود از تزئینات این بنا به شمار می روند. متن کتيبه کاشى‌کارى موجود به خط برجسته ثلث شامل سوره مبارکه جمعه است و بر روى آن تاريخ ۶۷۶ هـ.ق وجود دارد. ضريحی مطلا به ابعاد 2.5 در 3.5 متر و نقاشی های زيبایی داخل محوطه حرم دیده می شود.

راه های دسترسی به امامزاده سید اسحاق

راه های دسترسی به امامزاده سید اسحاق

همانطور که متوجه شدید این بنا در شهر ساوه قرار دارد پس برای اینکه بتوانید به زیارت ایشان بروید باید به شهر ساوه سفر کنید. برای سفر به ساوه خرید بلیط اتوبوس ساوه می تواند کار شما را راحت کند. پس از اینکه به شهر رسیدید باید به ابتدای جاده ساوه – قم در ضلع شرقی میدان سرداران ساوه بروید.

بازدید از امامزاده سید اسحاق ساوه

زیارت از این امامزاده در هر زمانی ممکن است و نیازی نیست شما در زمان خاصی به این محل بروید. کلیه امکانات رفاهی در این محوطه وجود دارد. مستر بلیط سفارش می کند پس از زیارت از این مکان به دیدن دیگر جاذبه های گردشگری شهر ساوه بروید.

نوشته امامزاده سید اسحاق ساوه اولین بار در مجله مِستر بلیط. پدیدار شد.

برچسب ها: بدون برچسب

ثبت دیدگاه

لطفا همه ی قسمت ها را تکمیل کنید.