1-30

امامزاده عبدالله بافق

امامزاده عبدالله بافق

در حال حاضر شهرها به یکی از مقاصد اصلی برای گردشگران بدل شده است و هر ساله افراد زیادی برای دیدار از آنها راهی سفر می شوند. دورن شهرها جاذبه های گردشگری متعددی و متنوعی وجود دارد که در دسته های مختلفی دسته بندی می شوند، یکی از این جاذبه ها، جاذبه های مذهبی هستند. امروزه بازدید گردشگران از اماکن مقدس مانند زیارتگاه ها، مقابر و امامزاده ها در چارچوب گردشگری مذهبی یکی از محبوب ترین شکل های گردشگری به شمار می رود. گردشگری مذهبی در زمره قدیمی ترین و پررونق ترین گردشگر ی های گذشته و حال سراسر جها ن قرار دارد که دشواری های اقلیمی یا بدی آب و هوا نیز مانع آن نمی شود و قدمت آن به قدمت خود فرهنگ دینی می رسد. مدارک و مستندات تاریخی موجود از تمدن های عظیم بین النهرین و مصر و سایر آثار و قرائن بر جای مانده از روزگاران پیش از تاریخ، از دیرباز از سفرهای مذهبی هزاران نفر از انسا ن ها حکایت می کنند، به طوری که توده های متراکم انسانی از هزاران سال قبل به منظور انجام فرایض دینی هر رنجی را بر خود هموار می کردند و راهی سفرهای دور و دراز می شدند. ایران یکی از کشورهایی به شمار می رود که به خاطر وجود امامزادگان متعدد در آن گردشگری مذهبی در آن بسیار رایج است. یکی از این مراکز مذهبی امامزاده عبدالله بافق محسوب می شود.

معرفی امامزاده عبدالله بافق

معرفی امامزاده عبدالله بافق

شهرستان بافق یکی از شهرستان‌های استان یزد به شمار می رود و مرکز آن، شهر بافق است. این شهرستان در جنوب کویر لوت قرار دارد و از شمال و شمال غربی به شهرستان اردکان، از شمال شرقی به شهرستان طبس، از مشرق به شهرستان های کرمان و زرند، از جنوب به شهرستان رفسنجان و از مغرب به شهرستان های یززد و مهریز محدود می شود. این شهرستان از جمله قدیمی ترین شهرستان های استان به شمار می رود و در آن جاذبه های گردشگری متنوعی وجود دارد که یکی از آنها امامزاده عبدالله بافق نام دارد. این امامزاده در مرکز شهر بافق قرار دارد و گفته می شود که از فرزندان امام موسی کاظم است و برادر امام رضا (ع) محسوب می شود. ولی این گفته چندان درست به نظر نمی رسد و طبق روایتی دیگر که درست تر به نظر می رسد، نسب ایشان با چهار واسطه به این صورت است: «سید عبدالله بن حمزه بن احمد بن ابراهیم المجاب بن محمد العابد بن امام موسی کاظم (علیه السلام)». پدر ایشان سید حمزه، در سیرجان کرمان سکونت داشته و در روستای تکیه چهارگنبد، گنبد و بارگاه عظیمی دارد و بسیار مورد احترام مردم محل و اهالی یزد و کرمان است. اگر می خواهید در مورد بنای امامزاده اطلاعاتی را کسب کنید به ادامه این مطلب از مجله مستر بلیط مراجعه کنید.

ساختار و معماری بنای امامزاده

ساختار و معماری بنای امامزاده

طبق گفته ها و شواهد بنای این امامزاده به قر پنجم هجری بر می گردد و تا قرن هفتم تغییراتی در آن ایجاد شده است. بنای ساختمان بقعه شامل سردرب، هشتی ورودی، اتاق مدخل و اتاق اصلی می شود. حسینیه بزرگی به بقعه متصل است و از داخل بنای امامزاده هم به آن راه دارد. این بنا گنبدی دایره ای شکل دارد که می توان گفت نظیر آن در کمتر جایی یافت می شود. سقف داخلى بنا گنبدى مقرنس ‌کارى شده است و ديواره و گوشواره‌ هاى زير گنبد رنگ‌آميزى و نقاشى شده اند و ديوار رو به قبلهٔ محراب گچبرى ظريفى دارد که با آيات قرآن و عبارتى ديگر مزين شده است. اين کتيبه‌ها به خط «حسين يزدى و عمل حسن ولددين جعفر استاد معمارباشی» است. در این بنا تزئینات و کاشی کاری های انجام گرفته است که بسیار ارزشمند هستند. در بدنهٔ اتاق مرقد کاشى ‌هاى مسدس لاجوردى و با حاشيهٔ سياه و سفيد وجود دارد و لبهٔ غرفه‌ هاى فوقانى مشرف به صحن اصلى مزار نيز با همين نوع کاشى تزئین شده است. بر سر درب ورودی این امامزاده، دوکتیبه آجری هم اندازه باهم وجود دارد و در میان هریک، یک قطعه سنگ تاریخی نصب شده است و اشعاری به خط نستعلیق روی آنها دیده می شود. از دیگر ویژگی های این بنا می توان به گنبد بلند، کاشیکاری های داخلی و خارجی آن و نیز چراغ های کوچک گلی با لعاب فیروزه ای اشاره کرد.

راه های دسترسی به امامزاده عبدالله

راه های دسترسی به امامزاده عبدالله

برای اینکه بتوانید به زیارت این امامزاده بروید باید راهی شهر بافق در استان یزد شوید. روش های مختلفی برای سفر به این مکان وجود دارد که یکی از آنها استفاده از قطار به شمار می رود. شما می توانید با خرید بلیط قطار بافق راهی این شهر شوید. امامزاده در مرکز شهر قرار دارد بنابراین کلیه وسایل نقلیه عمومی شما را به این ناحیه می رسانند.

بازدید از امامزاده عبدالله بافق

برای زیارت از این محل می توانید در همه روزهای هفته و سال اقدام کنید. مستر بلیط پیشهاد می کند حتما زمانی را برای سفر به این ناحیه اختصاص دهید و از تمامی جاذبه های دیدن کنید.

نوشته امامزاده عبدالله بافق اولین بار در مجله مِستر بلیط. پدیدار شد.

برچسب ها: بدون برچسب

ثبت دیدگاه

لطفا همه ی قسمت ها را تکمیل کنید.