1-2

امامزاده فضل و يحيی محلات

امامزاده فضل و يحيی محلات

یکی از قدیمی ترین شکل های سفر، سفر به قصد دیدار از اماکن مذهبی به شمار می رود که امروزه با نام گردشگری مذهبی شهرت دارد. مدارک و مستندات تاریخی موجود از تمدن های عظیم بین النهرین و مصر و سایر آثار و قرائن بر جای مانده از روزگاران پیش از تاریخ، از دیرباز از سفر های مذهبی هزاران نفر از انسان ها حکایت می کنند. به طوری که توده های متراکم انسانی از هزاران سال قبل به منظور انجام فرایض دینی هر رنجی را بر خود هموار می کردند و راهی سفرهای دور و دراز می شدند. در واقع زیارت و گردشگری مذهبی ریشه در باورها و اعتقادات دینی – مذهبی دارد. امروزه گردشگری مذهبی با همۀ اجزاء و گونه های مختلف، به سبب ویژگی های ساختاری و کارکردی بارز آن، توانسته است در متن گردشگری جهانی جای گیرد، به طوری که حوزه نفوذ آن سراسر جهان را فرا گرفته است. در این نوع از گردشگری انگیزه اصلی زیارت اماکن مقدسه و زیارتگاه هاست که در آن، جاذبه های مذهبی نظیر زیارتگا هها، مقبرۀ امامزاده ها و سایر مشاهیر مذهبی، مساجد، کلیساها و آیین ها و مراسم مذهبی، عامل جذب گردشگر به مکان مورد بازدید هستند. در ایران می توان تعداد زیادی از امامزاده ها را شاهد بود که در سراسر کشور پراکنده هستند و یکی از آنها امامزاده فضل و يحيی محلات به شمار می رود.

معرفی امامزاده فضل و يحيی محلات

معرفی امامزاده فضل و يحيی محلات

شهرستان محلات یکی از شهرستان های قدیمی استان مرکزی به شمار می رود که به خاطر وجود جاذبه های گردشگری متنوع اش بسیار معروف است. یکی از جاذبه های گردشگری این شهرستان امامزاده فضل و يحيی محلات به شمار می رود که در این مطلب از مجله مستر بلیط به شناسایی بیشتر آن برای شما می پردازیم. آستان امامزادگان يحيی و فضل (علیهما السلام) در بخش مركزي شهرستان محلات، داخل شهرمحلات، خيابان سر چشمه واقع شده، که شامل صحنی وسیع و حجره هایی در اطراف آن است. بنا به گفته مردم و سنگ مزار این امامزادگان، نسب آنها به امام کاظم (ع) می رسد. امامزاده یحیی (ع) فرزند امامزاده احمد (ع) است و نسب وی با چهار واسطه به امام جواد(ع) می رسد. امامزاده ابوالفضل علی (ع) مشهور به فضل الرضا(ع)، فرزند امامزاده جعفر (ع) بوده است و نسب ایشان با پنج واسطه به امام جواد (ع) منتهی می شود. امامزاده یحیی (ع) عموی امامزاده فضل الرضا (ع) است. این امامزادگان در بین اهالی منطقه دارای ارزش و اعتبار بالایی هستند و هر ساله افراد زیادی برای زیارت آنها راهی سفر می شوند. محراب امامزاده یحیی به شمارة 1306 و در تاریخ 15/09/1355 به ثبت آثار ملّی و تاریخی رسیده است.

ساختار و معماری بنای امامزاده

ساختار و معماری بنای امامزاده

محوطه امامزاده دارای پلانی مستطیل شکل با ابعاد 5 در 17 متر است و از قبه، رواق و ایوان های آجری تشکیل می شود. بقعه این بنا ابعادی برابر با 17 در 11.5 دارد و در اطراف حیاط آن حجره هایی دیده می شود. پلان بقعه به شكل چليپا (صليبی) مرکب از دو فضاى رومى پوش است و گنبد مخروطی شكلی، به قطر 7 متر و ارتفاع 9 متر با كاشی كاری، بر روی آن قرار دارد که از آثار دوران صفويه محسوب می شود. در آخرين قسمت استوانه ای گنبد، كتيبه ای از جنس كاشی خشتی به خط سفيد ثلث با زمينه لاجوردی و با كتابت سوره فتح و آيه الكرسي وجود دارد که نام بانی بنا، علی بن بابویه دیلمی، نوشته و به خط کوفی بنایی نام «حسن» و «علی» تکرار شده و ظاهرا رنگ آمیزی سبز و قرمز داشته که ته رنگ آن باقی مانده است. در تمام اضلاع بقعه، به جزء شاه نشین، دری برای ورود و خروج وجود دارد. در قسمت شاه نشین محراب نصب شده، که گچبری آن از آثار نفيس و منحصر به فرد قرن پنجم تا ششم است. ضریح این امامزادگان از جنس طلا و سنگ مزار به صورت کاشی است و تاریخ بر روی آن 1309 وجود دارد،همچنین بر روی آن نام دو امامزاده (یحیی ابن موسی الکاظم و فضل الرضا) نوشته شده است. بر روی مرقد صندوق منبتی از آثار دوران شاه طهماسب صفوی قرار دارد.

راه های دسترسی به امامزاده فضل و يحيی

راه های دسترسی به امامزاده فضل و يحيی

برای اینکه به این بنا دسترسی پیدا کنید باید راهی شهر محلات شوید و اینکار را می توانید با خرید بلیط اتوبوس محلات انجام دهید. وقتی به درون شهر رسیدید باید به خیابان سرچشمه این شهر بروید تا بتوانید از نزدیک به زیارت این دو امامزاده بروید.

بازدید از امامزاده فضل و يحيی محلات

برای زیارت از این امامزادگان نیازی به پرداخت هزینه نیست و به صورت رایگان می توانید به زیارت ایشان بروید. در هر زمانی که تمایل داشته باشید می توانید به زیارت این مکان بروید. مستر بلیط به شما پیشنهاد می کند حتما از این محل دیدن کنید.

نوشته امامزاده فضل و يحيی محلات اولین بار در مجله مِستر بلیط. پدیدار شد.

برچسب ها: بدون برچسب

ثبت دیدگاه

لطفا همه ی قسمت ها را تکمیل کنید.