1-43

امامزاده محمد حنفیه

امامزاده محمد حنفیه

سفر با اهداف مختلفی انجام می شود که یکی از این اهداف، زیارت محسوب می شود که به آن، گردشگری مذهبی می گویند. گردشگری مذهبی، گون های از گردشگری است که در آن، جاذبه های مذهبی نظیر زیارتگاه ها، مقبرۀ امامزاده ها و سایر مشاهیر مذهبی، مساجد، کلیساها و آیین ها و مراسم مذهبی، عامل جذب گردشگر به مکان مورد بازدید هستند. این گونه از گردشگری که با اعتقادات و باورهای مذهبی بازدیدکنندگان یا قدمت و جاذبه تاریخی مکان های مذهبی گره خورده است، ریشه در تاریخ ایجاد مذاهب دارد و ظرفیت عظیمی را برای جذب گردشگر در مناطق مختلف کشور ایجاد می کند. پیشینه هجرت امامزادگان به ایران، به نیمه دوم قرن اول هجری بر می گردد. از قرن دوم هجری، این فرایند رو به گسترش نهاده و به تبع آن، آثار خود را بر جامعه ایرانی نشان داد. از قرن سوم هجری که مهاجرت امامزادگان به ایران به اوج خود رسید، تعداد زیادی از ایرانیان به تشیع گرویدند. از آنجایی که ایرانیان برای فرزندان امامان احترام زیادی قائل بودند امروزه تعداد زیادی از مقابر ایشان را می توان در کشور مشاهده کرد. به همین دلیل است که گردشگری مذهبی در ایران بسیار انجام می شود. یکی از مراکز مذهبی کشور که در شهرستان رودبار قرار گرفته است، امامزاده محمد حنفیه محسوب می شود.

معرفی امامزاده محمد حنفیه

معرفی امامزاده محمد حنفیه

شهرستان رودبار جنوبی‌ترین، وسیع ‌ترین و متنوع ترین شهرستان در استان گیلان به شمار می رود و به خاطر وجود باغات فراوان زیتون در آن به رودبار زیتون شهرت پیدا کرده است. رودبار، از شمال به بخش سنگرشهرستان رشت، از جنوب شرق به بخش رودبار الموت غربی از استان قزوین، از خاور به شهرستان سیاهکل و شهرستان رودسر و از باختر به شهرستان شفت و از غرب و جنوب غرب به شهرستان طارم استان زنجان و بخش طارم سفلی استان قزوین می‌رسد. در این شهرستان جاذبه های گوناگونی وجود دارد که یکی از آنها امامزاده محمد حنفیه محسوب می شود و در این بخش از مجله مستر بلیط اطلاعاتی در مورد آن ارائه می دهیم. این امامزاده در روستای بیورزین، از توابع شهرستان رودبار قرار دارد که فاصله آن از شهر رودبار در حدود 35 کیلومتر می شود. این امامزاده،که بر طبق اعتقاد اهالی از فرزندان امام علی (ع) هستند، بسیار مورد احترام آنها قرار دارند. گفته می شود که در این محل، پسر محمد حنیفه، سید هاشم، و همچنین سید ابوالقاسم حمزه یکی از پسران موسی کاظم دفن شده اند. در گذشته رسمی عجیب در این مکان رایج بود که در آن افراد برای گرفتن حاجت از جلو درب بقعه به سمت پایین غلط می خوردند و اعتقاد داشتند که اگر بدون آسیب به پایین برسند حاجب خود را می گیرند. به همین دلیل این امامزاده در بین اهالی به امامزاده قلقلی شهرت داشت. قدمت بنای قدیمی تر که قبل از زلزله در این مکان قرار داشت، به دوران دوران آل بویه می رسیده است.

معماری بنای امامزاده

معماری بنای امامزاده

بقعه آجری دارای دو در سبز رنگ و یک ‏پنجره فلزی نرده ای سبز رنگ و گنبد بسیار ‏بزرگ طلایی رنگ است. محوطه این بقعه شامل حیاط بسیار بزرگی است که گرداگرد آن را درختان بلند احاطه کرده اند. ورودی بقعه آینه ‏کاری بسیار زیبایی دارد، که دورتادور آن با چندین درخت پوشیده ‏شده است و در جلوی درب ‏ورودی یک لوستر بزرگ قرار دارد. بقعه دارای گنبدی بزرگ و آجری فرم است و در قسمت پایینی ‏آن چند طاق دیده می شود که به رنگ سبز هستند و ‏روی هر کدام از آنها کلماتی به چشم می خورد. یک ‏طاق خالی سپس در طاق بعدی کلمه مقدس الله، در طاق بعدی ‏کلمه محمد، بعدی علی، فاطمه، حسن سپس حسین دیده می شود و ‏طاق آخر نیز خالی است. در سمت راست حیاط پک خانه و بالاتر زائر سرا ‏وجود دارد. در سمت چپ محوطه قبرستان و گلزار شهدای روستا قرار دارد.

راه های دسترسی به امامزاده

راه های دسترسی به امامزاده

برای اینکه از این بنا دیدن کنید باید راهی شهر رودبار شوید و سپس از آنجا خود را به روستای بیورزین برسانید. با خرید بلیط اتوبوس رودبار به صورت آنلاین می توانید به این شهر بروید و سپس از آنجا با کمک وسایل نقلیه عمومی موجود در شهر خود را به این روستا برسانید. اگر هم با خودرو شخصی سفر می کنیید باید از طریق بزرگراه رشت – قزوین به این روستا بروید.

بازدید از امامزاده محمد حنفیه

برای زیارت از این محل نیازی به پرداخت هزینه نیست و می توانید به صورت رایگان به دیدن آن بروید. مستر بلیط پیشنهاد می کند پس از اینکه زیارت خود را انجام دادید از دیگر بخش های روستا نیز دیدن کنید.

نوشته امامزاده محمد حنفیه اولین بار در مجله مِستر بلیط. پدیدار شد.

برچسب ها: بدون برچسب

ثبت دیدگاه

لطفا همه ی قسمت ها را تکمیل کنید.