2-10

بازار سنتی آشتیان

بازار سنتی آشتیان

بازار در شهرهای ایرانی – اسلامی، به مثابه یکی از مهم ترین فضاهای شهری و عناصر عملکردی قلمداد می شود و همواره به عنوان ستون فقرات شهر عمل کرده است. در شهرهای ایرانی پیش از سرمایه داری عموما سایر عناصر شهری در ارتباطی تنگاتنگ و منسجم با آن سازمان یافته اند، که نقش تعیین کننده کالبدی، اقتصادی، اجتماعی و مذهبی داشته است. بازار به مثابه عنصر و جزء اصیلی شهرهای ایرانی و اسلامی، از یک سو یکی از شاخص های اعتبار شهر در دوران تاریخی بوده و از وسی دیگر یکی از مشخصه های شهر شرق اسلامی شمرده شده است. ارزش و اعتبار بازار در شهرهای اسلامی به اندازه ای است که بازار را تنها وجه مشخصه اصلی و بهترین معیار اصالت شهرهای شرق اسلامی در برابر شهرهای دیگر حوزه های فرهنگی جهان می دانند. بنای بازارها به اشکال و گونه های مختلف و در نهایت با وحدت معنایی و فضایی به رغم تنوع خود تجلی گاه هنر و اندیشه و تدبیر ایرانی و انطباق با محیط و در جهت رفع نیازهای انسانی به مطلوب ترین شکل عرض اندام می نماید. در بسیاری از شهرهای قدیمی ایران می توانید شاهد چنین بازارهایی باشید و در شهر آشتیان به واسطه قدمتی که دارد نیز بازاری قدیمی دیده می شود که با نام بازار سنتی آشتیان شناخته می شود.

درباره بازار سنتی آشتیان

درباره بازار سنتی آشتیان

شهرستان آشتیان یکی از شهرستان‌های استان مرکزی به شمار می رود و مرکز آن شهر آشتیان است. این شهرستان دارای یک بخش مرکزی و سه دهستان به نام‌ های گرکان، سیاوشان و مزرعه نو است. این شهرستان از شمال به تفرش و قم، از جنوب و جنوب شرق به شهرستان ‌های دلیجان و اراک از غرب به شهرستان فراهان منتهی می شود. در ین شهرستان می توانید جاذبه های گردشگری متنوعی را مشاهده کنید که شامل جاذبه های تاریخی، مذهبی و طبیعی می شود. یکی از جاذبه های این شهرستان بازار سنتی آشتیان به شمار می رود که در دوران قاجار ساخته شده است. در این بخش از مجله مستر بلیط در مورد این جاذبه تاریخی اطلاعاتی را در اختیار شما قرار می دهیم. در گذشته این بازار اقلام مورد نیاز ساکنان سه شهر تفرش، آشتیان و فراهان را تامین می کرده است و از اهمیت فراوانی برخوردار بود. این بازار در ابتدای ساخت با 40 باب مغازه کار خود را شروع کرد و از جمله بازارهای روباز ایران به شمار می رود. امروزه ساختمان هایی که در این بازار وجود دارد تغییر کرده اند ولی شکل کلی و اصلی بازار دست نخورده باقی مانده است.

ساختار و بخش های مختلف بازار

ساختار و بخش های مختلف بازار

بازارها به عنوان ستون فقرات و قلب تپنده‌ی اقتصادی شهرهای ایرانی متشکل از راسته یا راسته های اصلی و فرعی متعدد به اشکال مختلف در فضاهای باز و بسته، سرپوشیده و سرباز، در طول محوری ثابت با انشعاباتی شاخه ای با طاق ها، نورگیرها و کار بندی های زیبا از مهمترین میراث ملی هستند. بازار در مرکز شهر قرار دارد و از یک سمت به میدان اصلی شهر و از سوی دیگر به شمال شهر متصل شده است. همانطور که در بخش قبل اشاره کردیم، بازار سنتی آشتیان از جمله بازار های روباز محسوب می شود. در این بازار می توانید شاهد بخش های مختلف باشید که از میان آنها می توان به تیمچه‌ ها، زورخانه، مسجد، قهوه‌ خانه و … اشاره کرد. در حال حاضر یکی از قهوه‌ خانه‌ ها فعال است و انواع اقلام نیز در آن به فروش می‌رسد. اگر تصمیم دارید به این شهر سفر کنید می توانید بلیط سفرتان را از مستر بلیط به صورت آنلاین تهیه کنید و خود را به این منطقه برسانید.

راه های دسترسی به بازار سنتی

راه های دسترسی به بازار سنتی

همانطور که می دانید این جاذبه در شهر آشتیان قرار دارد و برای رفتن به این می توانید بلیط اتوبوس آشتیان را به صورت آنلاین خریداری کنید و خود را به این منطقه برسانید. زمانی که خواستید به دیدن این بازار بروید باید راهی مرکز شهر شوید. وسایل نقلیه عمومی گزینه مناسبی برای رفتن به سمت این بازار هستند.

بازدید از بازار تاریخی آشتیان

برای دیدار از این بازار می توانید در تمامی روزهای هفته به جزء تعطیلات اقدام کنید. نیازی به پرداخت هزینه برای دیدن این بازار نیست و می توانید سوغاتی ها و یادگاری های خود را از این بازار تهیه کنید و همچنین لحظات خوشی را در کنار همراهانتان تجربه کنید.

نوشته بازار سنتی آشتیان اولین بار در مجله مِستر بلیط. پدیدار شد.

برچسب ها: بدون برچسب

ثبت دیدگاه

لطفا همه ی قسمت ها را تکمیل کنید.