6-41

باغ عفیف آباد؛ معرفی+راه های دسترسی

باغ عفیف آباد

سفر در زندگی امروزی بشر به یکی از اصلی ترین مسائل تبدیل شده است. انواع مختلفی از سفر وجود دارد که شما می توانید آن نوع را انتخاب کرده و بر اساس آن برنامه ریزی کنید. در ادامه به انواع مختلفی از سفر اشاره می کنیم:

1) به تنهائی سفر کردن: بسیاری از افراد دوست دارند که با افراد جدیدی آشنا شوند به همین علت ترجیح می دهند به تنهائی به سفر بروند تا با افراد جدیدی در طول سفر آشنا شوند.

2) سفر با اعضای خانواده: این نوع سفر می تواند بسیار لذت بخش باشد زیرا شما با افرادی که مورد علاقه تان هستند به سفر می روید.

نمای عفیف آباد

3) سفر با دوستان: از بین انواع سفرهایی که در این لیست وجود دارد، این مورد اصلاً نیازی به معرفی ندارد و مشهورترین نوع سفر است. به نظر می رسد که جهان هنگام سفر با دوستان، مملو از مقصد تعطیلات شگفت انگیز است.

4) سفر با خواهر یا برادر : سفر با خواهر یا برادری که همسن و سال شماست می تواند بسیار جالب توجه باشد و یک تیر با دو نشان است. هم با خانواده هستی و هم با یک دوست.

5) سفر دخترانه یا پسرانه: این نوع سفر می تواند بسیار جذاب و حیرت انگیز باشد و تفریحات و سرگرمی ها به اوج خود می رسد.

این سفرهائی که در بالا به آنها اشاره شد می توانند بسیار جذاب و متفاوت باشند. در هر صورت هر کدام از این نوع سفرها را که انتخاب کنید مکانی که به آن می خواهید سفر کنید نیز بسیار مهم است. ما شهر شیراز را به شما پیشنهاد می کنیم. در مجله مستر بلیط می توانید در مورد انواع مختلفی آثار گردشگری را مطالعه کنید.

سفر به شیراز

معرفی باغ عفیف آباد شیراز

باغ عفیف آباد یکی از قدیمی ترین باغ های شیراز است که در دوره صفویه تأسیس شده است. این باغ یکی از مکانهایی بود که پادشاهان ایرانی برای اوقات فراغت خود آنجا را انتخاب می کردند و هم اکنون یکی از بزرگترین موزه های نظامی خاورمیانه است. باغ عفیف آباد تقریباً در انتهای خیابان عفیف آباد و نزدیک خیابان ستارخان واقع شده است. از جاذبه های نزدیک به این مکان می توان به خانه شاپوری، وکیل حمام و سرای مشیر اشاره کرد.

درباره باغ عفیف آباد شیراز

تاریخچه

باغ عفیف آباد که در ابتدا باغ گلشن نامیده می شد، نخستین بار در دوره صفویه تأسیس شد. باغ عفیف آباد یا گلشن توسط میرزا علی محمد خان قوام الملک در سال 1242 ساخته شد و آنقدر چشم نواز بود، که همیشه یکی از بزرگترین گزینه های پادشاهان صفوی برای گذران اوقات فراغت خود در آنجا بود. این باغ یکی از زیباترین باغ های تاریخی شیراز، در جنوب ایران است که دارای زمینی به وسعت 127000 متر مربع است و ساختمان آن 1700 متر مربع مساحت دارد.

یعقوب خان ذوالقدر، حاكم استان فارس در دوره صفویه، قلعه ای را در باغ احداث كرد كه بعداً خراب شد و این باغ یکی از جاذبه های خود را از دست داد. در دوره قاجار، میرزا علی خان قوام الملک این باغ را خریده و فضای پر جنب و جوش و تازه را به آن بازگرداند. به علاوه، او یک عمارت مهیج، برای افزودن شکوه و عظمت بیشتر در آن ساخته است. خرید بلیط هواپیمای شیراز از طریق مستر بلیط می تواند بهترین و راحت ترین نوع خرید باشد.

محوطه باغ عفیف اباد

پس از مرگ او، باغ گلشن به خواهرزاده اش عفیفه خانم یا خانم عفیفه ارث رسید. او هم خیلی به باغ اهمیت می داد و خود را مسئول حفظ زیبایی های آن می دانست. بنابراین نام باغ به عنوان خاطره ای از سهم وی در این زمینه به عفیف آباد تغییر یافت. هنگامی که سلسله پهلوی شروع به حاکمیت در کشور کرد، باغ عفیف آباد به فرح پهلوی، ملکه ایران، اختصاص یافت.

سابقاً محل اوقات فراغت سالمندان ارتش بود. در سال 1340، دولت ایران این باغ را در حراجی خریداری کرد. امروزه این باغ در مجموعه اختیارات ارتش جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است که از آن در کنار زیبایی و سرسبزی باغ قسمتی از آن را به موزه سلاح های جدید و قدیمی تبدیل کرده است و به جز زیبایی باغ می توانید از موزه ی سلاح های ارتش هم بازدید کنید.

تاریخچه

معماری عفیف آباد

باغ عفیف آباد واقع در یک زمین 13 هکتاری در قسمت غربی شیراز، به عنوان یکی از قدیمی ترین و زیباترین باغ های این شهر با شکوه شناخته شده است. معماری باغ ترکیبی از ویژگی های معماری دوران هخامنشی، ساسانی و قاجار است. یک دیوار آجری سنتی در اطراف باغ ساخته شده است. سر در باغ از چهار ستون سنگی تشکیل شده است که سرستون‌های آن‌ ها با الهام از سرستون‌های تخت جمشید طراحی شده‌اند.

در پیشانی سردرب، نگاره دو شیر دیده می‌شود به گونه‌ای که گویی درب را در میان پنجه‌های خود گرفته‌اند. پس از گذر از در، دالانی که آن را به فضای اصلی باغ پیوند می‌دهد قرار دارد. در سوی دیگر درب و بر پیشانی دهلیز آیین تاج‌گذاری یکی از پادشاهان ساسانی را می توانید مشاهده کنید.

سر در عمارت عفیف آباد

گلهای رنگارنگ در انواع مختلف برای لذت بردن بازدیدکنندگان وجود دارد. در دیوار شمالی باغ یک درب چوبی وجود دارد. به محض ورود به باغ، حوضچه بزرگ مستطیلی شکل با درختان بلند در اطراف آن قابل مشاهده است. عمارت با شکوهی درست در مرکز واقع شده است. ساختمان اصلی دارای دو طبقه است که نزدیک به 30 اتاق دارد. سقف چوبی عمارت با حکاکی و نقاشی های دیدنی تزئین شده است.

شیشه های رنگی، پنجره های ارسی، درهای چوبی، فرش های ایرانی با ارزش، مبلمان گران قیمت و پیانوی شخصی فرح پهلوی همگی کمک زیادی کرده اند تا این ساختمان را به یک عمارت متفاوت تبدیل کند. دو شومینه سنگ مرمر حک شده در شمال و جنوب سالن آن وجود دارد. اتاق‌های لوکسی در راهروهای اطراف سالن اصلی قرار دارد. این اتاق ها به عنوان اتاق رختکن، اتاق نشیمن، اتاق مطالعه، اتاق مهمان، اتاق کنفرانس و اتاق پذیرایی کاربرد داشتند.

اتاق های عمارت عفیف آباد

طبقه پایین اکنون یک موزه نظامی است و یک فواره زیبا در آنجا ساخته شده است و انواع پنجره های رنگی در ضلع غربی آن می درخشد. این طبقه با سه پله به طبقه دوم می رود. طبقه دوم دارای یک راهرو طولانی است که اتاق های تو در تو و رنگی در دو طرف آن قرار دارند. یک سالن بزرگ با شکوه در مرکز این طبقه وجود دارد و دارای سقف چوبی، با تصاویری از گل و گیاه، صحنه های شکار و جشن و شادمانی تزئین شده است.

موزه عبرت در این طبقه قرار دارد. نمای شرقی عمارت شامل یک ایوان زیبا و بزرگ است که در تمام طول بنا قابل مشاهده است. نمای غربی بسیار ساده است. ایوان جنوبی شبیه ایوان شمالی است. همچنین یک استخر بزرگ در جلوی ساختمان قرار دارد که راه اصلی باغ از جلوی استخر شروع می شود.

برخی از سلاح های سنگین در حیاط باغ به نمایش گذاشته شده است. این باغ خوب و منظم دارای یک چای خانه زیبا و سنتی با تعدادی نقاشی است، که صحنه هایی از داستانهای حماسی شاهنامه فردوسی را به تصویر می کشد. همچنین یک حمام سنتی در غرب ساختمان وجود دارد که دارای یک اتاق رختکن، یک اتاق گرمخانه و یک اتاق استحمام است. تمام این قسمت ها به زیبایی با گچ کاری قاجاریه تزئین شده است و داستان فرهاد از شعر نظامی را به تصویر می کشد.

موره سلاح های سنگین

موزه باغ غفیف آباد

در این موزه تفنگ های افراد مشهوری مانند مظفرالدین شاه قاجار، فتح علی شاه، ناصرالدین شاه، رضا شاه و محمد رضا شاه پهلوی و همچنین یکی از مسلسل های رییس علی دلواری نگهداری می شود. در ورودی پلکان موزه نیز یک توپ فتح از علی شاه قاجار وجود دارد.

بازدید از باغ عفیف آباد

شیراز همیشه در هر فصل بسیار شگفت آور است اما بهترین فصل برای سفر به شیراز بهار است. در این فصل هوا واقعاً خنک است و بوی دلپذیر شکوفه های نارنج به طرز سخاوتمندانه در هوا پخش می شود. برای بازدیدکنندگان خاطرات فراموش نشدنی از سفر به شیراز در فصل بهار ایجاد می شود. برای بازدید از این باغ در ساعات 8 تا 13 و 15 تا 19 مراجعه کنید. هزینه بلیط این مکان 3 هزار تومان برای گردشگران داخلی و 20 هزار تومان برای گردشگران خارجی است.

بازدید از باغ عفیف آباد

آدرس و راه های دسترسی به باغ عفیف آباد

این باغ در خیابان ستارخان واقع شده است که برای رسیدن به این خیابان می توانید از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید. در صورتی که از مترو برای رسیدن به این مکان استفاده می کنید می توانید در ایستگاه آوینی از قطار پیاده شده و بقیه مسیر را پیاده و یا با تاکسی طی کنید. در صورتی که تمایل به پیاده روی داشته باشید 20 دقیقه در راه هستید.

برای خرید بلیط قطار می توانید از مستر بلیط کمک بگیرید و در کم ترین زمان رزرو خود را انجام دهید. اگر برای اولین بار است که می خواهید از مستر بلیط هتل تهیه کنید، رزرو هتل شیراز شامل تخفیف می شود، کافی است تا به صفحه هتل مراجعه کرده و از کد استفاده کنید.

نوشته باغ عفیف آباد؛ معرفی+راه های دسترسی اولین بار در مجله مِستر بلیط. پدیدار شد.

برچسب ها: بدون برچسب

ثبت دیدگاه

لطفا همه ی قسمت ها را تکمیل کنید.