4368156

تشکیل دبیرخانه سواد ۱۲ گانه در خراسان رضوی

به گزارش خبرنگار مهر، جمال وزیری ظهر پنجشنبه در نشست خبری آغاز هفته سواد آموزی اظهار کرد: دبیرخانه سواد ۱۲ گانه در استان تشکیل شده، که این موارد از میان ۴۰ نوع سواد شناخته شده در جهان انتخاب شده است، و در صورت موفقیت این طرح به دیگر استان‌های کشور نیز تسری می‌یابد.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش خراسان رضوی افزود: سواد عاطفی، مالی، تحلیلی و سواد انرژی از جمله ابعاد مورد توجه در سوادآموزی جدید است.

وی ادامه داد: میزان باسوادی در جمعیت ۱۰ تا ۴۹ سال این استان ۹۷.۹ درصد است، که هشت دهم درصد بالاتر از میانگین کشوری آن است.

وزیری افزود: اوایل انقلاب اسلامی درصد باسوادی در کشور حدود ۳۵ درصد بود که امروز به ۹۷.۱ درصد رسیده است و خراسان رضوی استان موفق کشوری در این زمینه است.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش خراسان رضوی بیان کرد: میزان باسوادی زنان که تا زمان پیروزی انقلاب ۳۵.۵ درصد بود اکنون از ۸۶ درصد گذشته و اختلاف باسوادی مناطق شهری و روستایی که پیش از انقلاب ۳۴.۹ بود اکنون به ۱۱ درصد رسیده است که این کاهش نشانگر توفیق در این حوزه است.

وی سوادآموزی را از دغدغه‌های مهم جهانی دانست و گفت: در استان خراسان رضوی وضعیت سواد شهروندان ایرانی و نیز اتباع خارجی مقیم به صورت ۲ مقوله مهم و جداگانه مورد توجه قرار گرفته است.

وزیری بیان کرد: خراسان رضوی با توجه میزبانی از شمار زیادی از اتباع خارجی، علاوه بر طرح‌های داخلی، در همکاری با نهادهای بین المللی اقدام به آموزش اتباع خارجی می‌کند.

معاون آموزش و پرورش خراسان رضوی، سهم تعیین شده برای سوادآموزی استان در سال تحصیلی جاری را حدود ۲۷ هزار نفر عنوان کرد و افزود: سال گذشته در استان ۱۰۸ مرکز محلی برپا شد که در کنار سواد، آموزش مهارتهای مختلف را به سوادآموزان برعهده داشت اما امسال تاکنون دستورالعملی در خصوص این مراکز نیامده است.

وی گفت: شمار آموزش دهندگان سواد در خراسان رضوی اکنون هزار و ۹۸۰ نفر است که این رقم از سال ۱۳۹۲ تاکنون افزایشی نداشته است.

تلاش‌های فراوانی نهضت سوادآموزی خراسان رضوی برای آموزش سواد

در ادامه امیر شوشتری، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی نیز در این نشست اظهار کرد: نهضت سوادآموزی استان تلاش‌های فراوانی برای آموزش سواد در استان داشته و مایه سربلندی استان شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی بیان کرد: دبیرخانه ساماندهی بازماندگان از تحصیل قبول مسؤولیت کرده و ساماندهی همه امور مربوط در این زمینه در حال شکل گیری است.

وی گفت: اقداماتی از جمله آموزش زندانیان، فراهم شدن خدمات تسهیل گر برای سواد آموزی افراد و تشکیل و ایجاد مجمع خیران سوادآموزی از جمله موارد موفقیت در استان و اقدامات شایان توجه است.

شوشتری بیان کرد: نیمی از جامعه ارتباط مستقیمی با حوزه آموزش و پرورش دارند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: اعتبارات ناکافی موجب می‌شود که ما قادر به ارائه خدمات عالی و باکیفیت نباشیم و حال آنکه مطالبات این بخش زیاد است و می‌طلبد کلیه دستگاه‌ها آموزش و پرورش را یاری دهند کما اینکه در سند تحول بنیادین هم این مساله مورد تاکید قرار گرفته است.

وی افزود: آموزش حدود ۱.۵ میلیون دانش آموز، با توجه به وجود حدود ۹۰ هزار همکار فرهنگی و ۷۰ هزار بازنشسته، با ساز و کار اداری کنونی آموزش و پرورش جوابگوی همه نیازها نیست اما رسانه‌ها در این زمینه یاریگران خوبی هستند.

برچسب ها: بدون برچسب

ثبت دیدگاه

لطفا همه ی قسمت ها را تکمیل کنید.