4-32

تونل برفی ازنا

تونل برفی ازنا

یکی از محبوب ترین شکل های سفر، طبیعت گردی به شمار می رود که در سال های اخیر بسیار رشد داشته است. طبیعت گردی به نوعی از سفر اطلاق می شود که افراد در آن به سمت جاذبه های طبیعی می روند و زمانشان را در این محل ها می گذرانند. طبیعت گردی، پدیده ای مدرن است که انگیزه اصلی آن گردشگری، مشاهده و لذت از طبیعت و پدیده ها و چشم اندازهای طبیعی و فرهنگی است و از آن می توان به عنوان یکی از منابع جدید درآمد در راستای توسعه پایدار نام برد. طبیعت گردی در برگیرنده گونه های متفاوتی از گردشگری شامل گردشگری زیست محیطی، گردشگری دریایی، گردشگری ورزشی، گردشگری صید و شکار، گردشگری گیاهان و حیوانات و نظیر اینهاست. جاذبه های گردشگری به پنج گروه تقسیم می شوند: جاذبه های طبیعی (طبیعت گردی)، جاذبه های فرهنگی، جاذبه های مذهبی، جاذبه های اقتصادی و جاذبه های ورزشی. یکی از جاذبه های طبیعی ایران، تونل برفی ازنا به شمار می رود که در استان لرستان و شهرستان ازنا قرار دارد. در این بخش از مجله مستر بلیط به توضیحاتی در مورد این پدیده طبیعی می پردازیم تا در صورتی که تمایل داشتید به این محل سفر کنید و از زیبایی های آن بهره کافی را ببرید.

معرفی تونل برفی ازنا

معرفی تونل برفی ازنا

شهرستان ازنا یکی از شهرستان های قدیمی و در عین حال زیبای استان لرستان به شمار می رود. این شهرستان در ناحیه ای کوهستانی قرار دارد که به همین خاطر دارای آب و هوایی کوهستانی است. به طوری که در تابستان ها بسیار خنک و معتدل می شود و زمستان هایی سرد و برفی دارد. شهرستان ازنا از جنوب به اشترانکوه و سفیدکوه از غرب به دربند و چشمه قل‌قل و تیان و شهرستان دورود، از شرق و شمال به امامزاده قاسم و مؤمن‌آباد در دشت فرزیان و شهرستان شازند و شهرستان خمین و از شرق به شهرستان الیگودرز محدود است. در این منطقه می توانید شاهد جاذبه های طبیعی بی شماری باشید که یکی از شگفت انگیز ترین آنها تونل برفی ازنا محسوب می شود. این پدیده طبیعی کی از منحصر به فرد ترین جاذبه های این منطقه به شمار می رود که در فصل بهار و تابستان افراد زیادی برای دیدار از آن راهی این منطقه می شوند. تونل برفی در فاصله 26 کیلومتری از شهر ازنا، مرکز شهرستان، و در نزدیکی روستایی به نام کمندان قرار گرفته است. این تونل برفی، یخچالی طبیعی به شمار می رود، که از انباشته شدن برف هایی که در زمستان می آید تشکیل شده است. این پدیده یکی از شگفت انگیز و هیجان آورترین جاذبه های است که مانند آن را در کمتر جایی می توانید مشاهده کنید.

ساختار و طیبعت اطراف تونل

ساختار و طیبعت اطراف تونل

تونل برفی ازنا، از انباشته شدن برف ها در طی سالیان متمادی و بسیار طولانی ایجاد شده است. تونل برفی که از لایه‌های برف و یخ در طول سالیان دراز تشکیل ‌شده است تا بالای ‏سراشیبی دره ادامه می یابد و 800 متر طول و ارتفاعی در حدود 2.5 تا 3 متر دارد و بزرگترین تونل برفی ایران است. با‎ ‎رفتن به داخل تونل برفی دمای هوا به‌شدت کم و قطرات آب سرد ‏جاری‌ شده از سقف، بر سر و صورت گردشگران می ریزد و حالی بسیار خوب را برای آنها ایجاد می کند. برف ها در دره ای قرار دارند که با گرم شدن هوا برف های زیرین رفته رفته آب می شوند و تنها برف هایی که در قسمت بالایی آن قرار دارند باقی می مانند که باعث ایجاد این تونل می شوند. در زیر این تونل برفی، رودخانه ای جریان دارد که آبی بسیار خنک و سرد دارد. گرداگرد این محل را کوه های بلند فراگرفته اند که مملو از سرسبزی هستند و زیبایی خاصی را پیش چسم مسافران به نمایش می گذارند.

راه های دسترسی به تونل برفی

راه های دسترسی به تونل برفی

برای رفتن به این محل باید در ابتدا راهی شهرستان ازنا شوید و سپس از آنجا مسیر روستای کمندان را در پیش بگیرید. برای رفتن به ازنا می توانید بلیط قطار ازنا را به صورت آنلاین تهیه کنید و سپس از آنجا به ست روستا بروید. لازم به ذکر است که از روستا تا این تونل برفی در حدود دو ساعت باید پیاده رو کنید. اگر با خودرو شخصی سفر می کنید می توانید از مسیر جاده دره تخت خود را به روستا برسانید.

بازدید از تونل برفی ازنا

برای دیدار از این تونل نیازی به پرداخت هزینه نیست و می توانید به صورت رایگان از آن دیدن کنید. مستر بلیط پیشنهاد می کند در صورت سفر به این ناحیه حتما از این تونل دیدن کنید ولی این موضوع را به خاطر داشته باشید که رسیدن به آن نیاز به پیاده روی دارد که اگر توانش را ندارید این کار را انجام ندهید. در زمانی که رد این محل هستید می توانید فعالیت های مختلفی را انجام دهید که شامل عکاسی، کوهنوردی، صخره نوردی، پیاده روی و … می شود.

نوشته تونل برفی ازنا اولین بار در مجله مِستر بلیط. پدیدار شد.

برچسب ها: بدون برچسب

ثبت دیدگاه

لطفا همه ی قسمت ها را تکمیل کنید.