1kn

تونل کندوان کجاست؟ معرفی + راه‌های دسترسی

تونل کندوان

جاده چالوس با چشم انداز های بی نظیر طبیعی که دارد یکی از محبوب ترین راه های متصل به شمال کشور است به همین علت در روزهای تعطیل ترافیک سنگینی را به خود می بیند. در این مسیر می توان ده ها تونل را مشاهده نمود که تونل کندوان شناخته ترین تونل و یازدهمین تونل راه کرج به چالوس می باشد.

این تونل در فاصله ای 90 کیلومتری از جنوب جاده چالوس واقع شده، بنابراین هنگام گذر از این جاده از تونل کندوان هم عبور خواهید کرد. جاده چالوس در سال 1312 احداث گردید، همچنین ساخت سد امیرکبیر در این جاده توجه گردشگران زیادی را به خود جلب نمود.

با توجه به این که تمامی ساخت و سازه های این جاده در زمان حکومت رضا شاه پهلوی انجام شده بنابراین به عنوان یکی از نا امن ترین جاده ها شناخته می شود چرا که در آن زمان نبود امکانات باعث می شد که تونل ها و پل ها را با سختی زیاد بسازند. حتی بعد از احداث جاده چالوس مهندسان اروپایی آن را مورد انتقاد قرار دادند. در مجله مستر بلیط می توانید تمامی اطلاعات مربوط به تونل کندوان را مطالعه نمایید و هنگام گذر از این جاده با مشکل مواجه نشوید.

تونل کندوان

تاریخچه تونل کندوان

یکی از مشهور ترین تونل های جاده چالوس و دیدنی ترین آن ها تونل کندوان محسوب می شود، که محل قرار گیری آن در ارتفاعات 2700 متری کندوان به طول 1883/8 متر و عرض 5/5 متر و ارتفاع 6 متر است و سال ساخت آن را به زمان حکومت پهلویان نسبت می دهند. در سال 1314 احداث تونل کندوان را کلنگ زنی نمودند و بعد از گذشت حدود سه سال یعنی در سال 1317 مورد بهره برداری قرار گرفت.

در این سال کار ساخت تونل را که هم زمان با وزارت مجید آهی وزیر راه برابر می شد به انجام رساندند. قبل از ساخت این تونل برای عبور از جاده کرج به چالوس حدود 5 ماه از سال غیرقابل تردد می شد. با توجه به نبود امکانات و یا کمبود امکانات در آن زمان کار احداث تونل مذکور فقط سه سال طول کشید با توجه به تحقیقاتی که در تاریخ این تونل انجام داده اند و با توجه به گفته های ابوالحسن عمیدی نوری می توان گفت که قرارداد ساخت تونل کندوان را دو شرکت دانمارکی و یا سوئدی بر عهده داشتند.

با توجه به روایاتی دیگر که موجود است می گویند در سال 1314 در فصل بهار شاه به مازندران می رود و در روستای کندوان در برف گیر می کند و با سختی تمام خود را به گچسر می رساند همین موضوع باعث می شود که دستور ساخت تونل را بدهد. نکته مورد توجهی که وجود دارد این است که در آن زمان با توجه به اینکه رضا شاه خود را مالک کشور می دانست مسافرت در ایران بدون مجوز از شهربانی غیر قانونی به شمار می رفت بنابراین مردمان این کشور انگار که در حال مسافرت به کشوری بیگانه هستند باید مجوز را برای خود دریافت می کردند.

تاریخچه تونل کندوان

نقشه و معرفی بخش های مختلف تونل کندوان

همان طور که گفته شد در زمان حکومت پهلویان امکانات بسیار کمی برای ساخت تونل در اختیار بود، از طرفی هم سرد بودن هوا و مدت زمان کاری کم که در ناحیه ای سردسیری قرار داشتند کار را برای کارگران بسیار سخت و طاقت فرسا می کرد. موسسه مطالعات تاریخ معاصر در مورد ساخت جاده و تونل کندوان این گونه نوشته است:

«با همه این اوصافی که گفته شد ساخت تونل با امکانات آن زمان و سرمای بیش از حد هوا و کم بودن زمان کار، کاری بسیار بزرگ بوده که به دست کارگران ایرانی انجام گرفته است، آن هم در مدت سه سال.»

رئیس انجمن تونل ایران در محاسبه ای در مورد چگونگی ساخت تونل کندوان گفته: «در سال 1314 اولین دینامیت را برای حفر این تونل به کار بردند و بعد از آن کارگان ایرانی با کمک تیشه و کلنگ حفاری این تونل را انجام دادند، قابل ذکر است که بگوییم کارگران با توجه به سختی کاری که داشتند با گرفتن یک سکه پنج ریالی تشویق می شدند و حتی در ازای هر کلنگ هم پول پرداخت می کردند. مصالح مورد نیاز یعنی سنگ، آجر، سیمان و ماسه را به وسیله کامیون و چارپایان به جاده چالوس می بردند».

هنگام افتتاح این تونل رضا شاه و فرزندانش با خودروهای شخصی به تونل راهی شدند و در آن زمان تونل را این شخص افتتاح نمود. بعد از این که کندوان را افتتاح نمودند دیگر نیازی نبود که کوه را دور بزند. البته باید بگوییم با توجه به امکانات کمی که در آن زمان وجود داشت ساخت تونل جز اولویت های مردم نبود اما به دلیل اینکه رضا شاه زمین های زیادی در شمال کشور داشت و برای رفت و آمد راحت تر دستور به احداث این تونل داد.

این کار را بر روی همان جاده ای انجام دادند که در زمان پادشاهی ناصرالدین شاه وجود داشت. مهندسان فرنگی در آن زمان کوتاه ترین راه ممکن را برای رسیدن به چالوس برگزیده بودند ولی در زمان حکومت پهلوی به دلیل اینکه با خودرو از این جاده عبور می کردند مجبور بودند تغییراتی را بر روی مسیر انجام دهند.

تونل کندوان

دلیل نام گذاری به کندوان

با توجه به قرار گیری روستای کندوان در شهرستان اسکو اسم این تونل را کندوان گذاشتند. با توجه به گفته هایی که موجود است و با توجه به محل قرار گیری تونل که در ارتفاعات بسیار بالا قرار داشت و در آن زمان تجهیزات بسیار محدودی برای کندن تونل وجود داشت، باید کوه را با کلنگ می کندند، بنابراین کارگان این پروژه را از روستای کندوان انتخاب کردند و در نهایت برای قدر دانی از زحمت های بسیاری که اهالی این روستا کشیده بودند با پیشنهاد مهندس گرایلی تونل را کندوان نام گذاری کردند.

شرایط بازدید تونل کندوان

زمانی که تصمیم به مسافرت به چالوس را داشتید می توانید با مراجعه به سایت معتبر مستر بلیط به راحتی و در سریع ترین زمان ممکن بلیط اتوبوس چالوس را تهیه نمایید و راهی سفری خاطره انگیز شوید. همان طور که گفته شد جاده چالوس به دلیل داشتن تونل های متعدد معروف است و یکی از طولانی ترین این تونل ها تونل کندوان نام دارد که حدود چهار سال ساخت آن طول کشید. برای بازدید از این تونل نیازی نیست که هزینه ای را پرداخت نمایید و یا از کسی اجازه دریافت کنید همزمان که راهی جاده چالوس می شوید می توانید از این تونل گذر کنید که در کنار تونل کندوان رودخانه های بی نظیری را هم می توان مشاهده نمود.

کندوان

آدرس و نحوه دسترسی به تونل کندوان

برای رفتن به تونل کندوان باید از جاده کرج به چالوس در حال حرکت باشید. بنابراین از هر جای دنیا که قصد دارید برای بازدید از این تونل بروید باید راهی کرج یا مازندران شوید. اگر از سمت تهران به جاده چالوس می روید باید از جاده مخصوص یعنی بزرگراه شهید لشکری به طرف کرج حرکت کنید و وارد جاده چالوس شوید.

آدرس: مازندران، جاده چالوس، نزدیک روستای کندوان

برای رزرو هتل کرج می توانید از مستر بلیط کمک بگیرید و در کمترین زمان رزرو خود را انجام دهید. اگر برای اولین بار است که میخواهید از مستر بلیط هتل تهیه کنید، رزرو آنلاین هتل شامل تخفیف میشود، کافیست تا به صفحه هتل مراجعه کرده و از کد استفاده کنید.

نوشته تونل کندوان کجاست؟ معرفی + راه‌های دسترسی اولین بار در مجله مِستر بلیط. پدیدار شد.

برچسب ها: بدون برچسب

ثبت دیدگاه

لطفا همه ی قسمت ها را تکمیل کنید.