140105310957019925935314

جدید‌ترین اخبار کرونا در ایران| خطرات پیک هفتم در سویه BA5/ پنجره طلایی واکسیناسیون را جدی بگیریم + نقشه

گویا دنیا رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی را فراموش کرده است در حالی که برگشتن به رعایت این شیوه‌نامه می‌تواند در کنترل کرونا در هر موجی از بیماری مؤثر باشد.

– اخبار استانها –

به گزارش گروه استان‌های خبرگزاری تسنیم‌، ‌مطالعات بسیار پیچیده ریاضی نشان داده است ‌که اگر واکسن کرونا نبود، مرگ‌ومیر بیماران کرونا بسیار زیاد بود، ‌در ‌‌مطالعه‌ای اخیراً مشخص شد که اگر جمعیت دنیا براساس توصیه‌های سازمان جهانی بهداشت در زمان غلبه واریانت دلتا، 40 درصد واکسینه شده بودند، می‌توانست از مرگ‌ومیر 20 میلیون نفر جلوگیری کند.

اُمیکرون مرگ‌ومیر بالایی نسبت به سویه دلتا ندارد، اما ابتلا به اُمیکرون بسیار بیشتر و حتی 5 تا 6 برابر دلتاست که این قدرت سرایت اُمیکرون و هجوم بیماران در سراسر دنیا به مراکز درمانی، فشار زیادی را به سیستم درمانی کشورها وارد می‌کند. در زمان حاضر مرگ‌و‌میرها نیز نه به‌خاطر رفتار ویروس بلکه به‌خاطر سایر بیماری‌ها و ابتلا به کووید19 در افرادی که مستعدند و در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند و در این مراکز به کووید19 مبتلا می‌شوند، مقداری افزایش یافته است.

مطالعات اولیه در شروع پاندمی کرونا نشان داد که رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک، رعایت فاصله فیزیکی، شست‌وشوی دست‌ها، تهویه مناسب در اماکن مسقف و پرهیز از ترددهای غیرضروری می‌تواند تأثیر بسیار زیادی در پیشگیری از ابتلا، بستری و مرگ‌ومیر داشته باشد، اما متأسفانه گویا دنیا رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی را فراموش کرده است در حالی که برگشتن به رعایت این شیوه‌نامه، می‌تواند در کنترل کرونا در هر موجی از بیماری، مؤثر باشد.

واکسن‌های موجود در کاهش آمار بستری و مرگ‌ومیر بیماران کووید19 همچنان مؤثرند؛ پنجره طلایی واکسیناسیون در یکی دو ماه آینده، خیلی مهم است چراکه در ماه‌های آینده شاهد بازگشایی مدارس و راهپیمایی عظیم زائران در ایام اربعین حسینی(ع) هستیم؛ زائران اربعین حتماً واکسیناسیون خود را به‌ویژه اگر 6 ماه از آخرین تزریق واکسن‌شان گذشته است، تکمیل کنند. قبل از کرونا هم در مسافرت‌ها، برخی بیماری‌ها به‌همراه مسافران بود اما در شرایط کرونا حتماً قبل از سفر به‌ویژه در ایام اربعین که جمعیت میلیونی در راهپیمایی عظیم حضور دارند، واکسن نوبت یادآور تزریق شود.

جدیدترین وضعیت کرونایی در استان‌ها

استان فارس/ شیوع گسترده کرونا در کودکان

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، با توجه به افزایش شهرهای قرمز استان فارس همچنین نارنجی شدن وضعیت مرکز این استان تاکید متولیان بر ضرورت تکمیل زنجیره واکسیناسیون از سوی مردم بارها اعلام شده است‌.متولیان معتقدند که برای شکستن زنجیره انتقال کرونا رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و تکمیل واکسیناسیون از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

براساس آخرین اعلام دانشگاه علوم پزشکی شیراز از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون دو میلیون و 213 هزار و 93 تست تشخیصی مولکولی و تست سریع در آزمایشگاه‌های استان تهیه شده که با بررسی نمونه‌های انجام شده، 652 هزار و 903 بیمار مثبت شناسایی شده است.

از مجموع تست‌های انجام شده از ابتدای شیوع تاکنون، یک میلیون و 799 هزار و 52 تست تشخیصی مولکولی بوده که 529 هزار و 318 مورد بیمار مثبت قطعی شناسایی شده، همچنین از ابتدای آغاز طرح شهید حاج «قاسم سلیمانی» تاکنون 414 هزار و 41 مورد تست سریع انجام شده و 123 هزار و 585 بیمار مثبت شناسایی شده است.با بستری 92 بیمار جدید طی 24 ساعت گذشته، هم اکنون 525 بیمار مثبت و مشکوک دارای علائم در بیمارستان های استان بستری هستند که از این تعداد 98 بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی در بخش‌های ICU مراقبت‌های ویژه درمانی دریافت می‌کنند.متاسفانه در 24 ساعت گذشته 2 مورد جدید فوتی کووید19 در فارس ثبت شده و مجموع جان باختگان ناشی از کووید19 از ابتدای شیوع بیماری تاکنون، به هشت هزار و 99 نفر رسید.

استان قزوین/ 3 بیمار جان خود را از دست دادند

جلال رحمانی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قزوین از کاهش 42.5 درصدی موارد روزانه ابتلای قطعی به کرونا در استان خبر داد و اظهار داشت: در 24 ساعت اخیر 23 مبتلای جدید کرونایی در آزمایشگاه‌های منتخب کووید استان قزوین شناسایی شدند که این آمار 17 نفر کمتر از روز گذشته است.

وی با اشاره به کاهش 25 درصدی موارد بستری‌های روزانه کرونایی گفت: در شبانه‌روز گذشته 41 بیمار کرونایی با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های استان قزوین بستری شدند که این آمار در مقایسه با روز قبل 14 نفر کاهش داشته است.

رحمانی از افزایش 7 درصدی تعداد بیماران بدحال کرونایی هم خبر داد و اضافه کرد: در حال حاضر 16 بیمار کرونایی با وضعیت وخیم تنفسی و جسمانی در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های استان قزوین زیر دستگاه کمک‌تنفسی بستری شده‌اند که این آمار از روز پیش یک نفر بیشتر شده است.

وی با بیان اینکه نرخ مرگ‌ومیر کرونایی روزانه در استان قزوین 50 درصد افزایش یافته است، ادامه داد: در 24 ساعت گذشته 3 بیمار کرونایی بدحال به دلیل علائم شدید بیماری و ضعف مفرط جسمانی جان خود را از دست دادند که این آمار در قیاس با روز قبل یک نفر افزایش یافته است.

استان اردبیل/ روند نزولی بیماری

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، محمدرضا جعفرزاده با اشاره به روند نزولی شیوع کرونا در استان اردبیل، طی یکی دو روز گذشته گفت: در حالی که در آغازین روزهای ورود به موج هفتم کرونا، روزانه بیش از 600 نفر از شهروندان با علائم مشکوک به کرونا به صورت سرپایی به مراکز و بیمارستان‌های زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی استان مراجعه می‌کردند، اکنون این آمار به یک سوم کاهش یافته است که این موضوع مشروط بر رعایت تمام دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی مردم بویژه استفاده از ماسک و در رأس آنها تکمیل پوشش واکسیناسیون نویدبخش روزهای بهتری از نظر درگیری با کروناست.

این مسئول در خصوص وضعیت رنگ‌بندی کرونایی در استان اردبیل نیز یادآور شد: اکنون شهرستان‌های اردبیل، سرعین، کوثر، خلخال، نمین، مشکین شهر، پارس آباد، بیله سوار، اصلاندوز، گرمی و انگوت در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند اما با توجه به اینکه استان اردبیل، منطقه‌ای گردشگرپذیر است و در تمام فصول بویژه ایام تعطیلات پذیرای تعداد بی‌شماری از گردشگران از اقصی نقاط کشور است، از عموم مردم و گردشگران می‌خواهیم نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی حساس و آگاه باشند چرا طبق تجربیات بدست آمده، ویروس کرونا با سویه‌های جدید، تغییر رفتار می‌دهد و اگر نکات بهداشتی را مدنظر قرار دهیم، امکان بازگشت روزهای سخت کرونایی را بسیار کاهش خواهیم داد.

استان اصفهان/ ثبت 4 فوتی و 278 ابتلای جدید

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، پژمان عقدک سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در جمع خبرنگاران در مورد وضعیت آمار بیماری کرونا در استان اصفهان (به ‌جز کاشان و آران ‌و بیدگل)، اظهار داشت: از ابتدای همه‌گیری ویروس کرونا یک میلیون و 528 هزار و 911 مورد ابتلای قطعی و مشکوک به کرونا و کل موارد ابتلای قطعی به کرونا در استان 511 هزار و 199 نفر در استان اصفهان شناسایی شدند. موارد نمونه گرفته شده در 24 ساعت گذشته (احتمالاً بیمار) 799 نفر و موارد مثبت ابتلای قطعی 278 مورد و چهار فوتی بر اثر ابتلاء به کرونا گزارش شده است .

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه 214 هزار و 418 نفر تعداد کل بستری‌شدگان کرونا از ابتدا تاکنون بوده، گفت: در حال حاضر تعداد بستری‌شدگان فعلی در بیمارستان‌ها 447 نفر است و تعداد بیماران بستری 24 ساعت گذشته در مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان 90 نفر است که از این تعداد 72 بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه تحت درمان هستند. 11 هزار و 895 نفر آمار کل فوت‌شدگان قطعی و شش هزار و 868 نفر فوت‌شدگان مشکوک کرونا از ابتدای همه‌گیری این ویروس در استان اصفهان (به‌ جز شهرستان‌های کاشان و آران‌وبیدگل) بوده است.

خراسان رضوی/ بستری 440 بیمار در بیمارستان‌ها

محمد پهلوان رئیس کمیته رسانه و اطلاع‌رسانی ستاد کرونای دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مشهدمقدس اظهارداشت:هم اکنون 440 بیمار مبتلا به کرونا دربیمارستان‌های خراسان رضوی بستری هستند که از این تعداد 309 بیمار در بیمارستان‌های زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد تحت مراقبت قرار دارند و این دانشگاه علاوه بر کلانشهر مشهد 16 شهرستان دیگر را زیر پوشش دارد.

وی افزود:شمار بستری‌شدگان جدید بیماران مبتلا به کووید 19 در بیمارستان‌های خراسان رضوی، طی 2 روز گذشته 63.5 درصد افزایش یافته است.طی این مدت تعداد بستری‌شدگان جدید مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های خراسان رضوی از 96 مورد در 29 مرداد ماه به 213 مورد در 30 مرداد رسیده است که از این تعداد روز گذشته 129 بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد بستری شدند.

رئیس کمیته رسانه و اطلاع‌رسانی ستاد کرونای دانشگاه علوم پزشکی مشهد عنوان کرد: هم اکنون 108 بیمار بدحال مبتلا به کرونا در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های خراسان رضوی بستری هستند که 89 نفر آنان در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های زیر پوشش این دانشگاه بستری و تحت درمان هستند. روز گذشته 661 بیمار سرپایی مبتلا یا مشکوک به کرونا به بیمارستانها و پزشکان مراکز 16 ساعته خدمات سلامت زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد مراجعه کردند.

استان کرمان/ بستری 74 بیمار در بیمارستان‌ها

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان، براساس آخرین به روزرسانی‌های نقشه کرونایی منتشر شده از سوی وزارت بهداشت از 29 مرداد، تعداد شهرهای با وضعیت قرمز استان کرمان از 3 مورد به 12 مورد افزایش و تعداد شهرهای با وضعیت نارنجی از 16 شهر به 5 شهر کاهش یافته است؛ همچنین تعداد شهرهای با وضعیت زرد از 4 شهر به 6 شهر رسیده است و متاسفانه هیچ شهری در استان کرمان در وضعیت آبی کرونایی قرار ندارد.

سعید صحبتی سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به آخرین آمار استان کرمان از وضعیت موارد مثبت بستری و مرگ و میر ناشی از بیماری کووید 19، تا روز گذشته، اظهار داشت: 74 مورد مثبت بستری جدید کرونایی در بیمارستان‌های استان کرمان داشتیم که از این تعداد 49 مورد آن در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان، 7 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، 15 مورد آن در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، یک مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی بم و 2 مورد در حوزه دانشکده علوم پزشکی سیرجان است.

وی با بیان اینکه تعداد موارد بستری قطعی مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان 147 نفر است، گفت: تعداد فوتی‌های قطعی ابتلا به کووید 19 در 24 ساعت گذشته در استان 3 مورد و مجموع جانباختگان کرونا در استان به 5 هزار و 779 نفر رسیده است.

استان بوشهر/ بستری‌ها 2رقمی شد

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بوشهر، حسن ملکی‌زاده سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اشاره به اینکه 30 درصد شهرستان‌های استان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند اظهار داشت: در رنگ‌بندی جدید کرونا شهرستان‌های تنگستان، گناوه و دیلم در وضعیت قرمز و دشتستان و دشتی در شرایط نارنجی و 50 درصد دیگر شهرستان‌های استان از جمله بوشهر در وضع زرد قرار دارند. اکنون تعداد بیماران بستری در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر به 94 نفر کاهش یافته است.در شبانه‌روز گذشته 42 بیمار جدید در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر بستری شده‌اند اکنون 9 بیمار مبتلا به کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های استان بوشهر بستری شده‌اند که از این تعداد 7 نفر در وضعیت حاد قرار دارد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اشاره به مرگ 2 هم استانی دیگر به سبب ابتلا به کرونا گفت: 2 آقا 70 و 71 ساله با سابقه بیماری قلبی و ریوی در 24 ساعت گذشته جان خود را به سبب ابتلا به کرونا از دست دادند. از آغاز شیوع کرونا تاکنون 2 هزار و 212 بیمار کرونایی در استان بوشهر فوت کرده‌اند.

گزارش در حال تکمیل

برچسب ها: بدون برچسب

ثبت دیدگاه

لطفا همه ی قسمت ها را تکمیل کنید.