1401060209160980225945264

جدید‌ترین اخبار کرونا در ایران| گشت و گذار آزادانه مبتلایان در سطح جامعه/ وقتی پروتکل‌های بهداشتی "هیچ‌" می‌شود + نقشه

براساس آخرین اعلام وزارت بهداشت، سالمندان و افراد با بیماری‌های زمینه‌ای و نقص ایمنی، درخطر بیشتری قرار دارند و آن‌طور که تصویربرداری از بیماران نشان می‌دهد در مراحل حاد، ریه بیماران هم درگیر می‌شود.

– اخبار استانها –

به گزارش گروه استان‌های خبرگزاری تسنیم، پس از گذر از پیک ششم کرونا در کشور و فروکش‌کردن تعداد مبتلایان و صفرشدن آمار مرگ‌ومیر برای چند روز، برخی گمان کردند که کرونا تمام شده است و به‌زودی جشن پایان آن را خواهیم گرفت، اما از نیمه دوم ‌‌تیرماه زنگ خطر ابتلا و به‌نوعی پیک هفتم به صدا درآمد به‌نحوی که به‌یک‌باره شاهد تغییر رنگ کرونایی در اکثر شهرهای ایران بودیم.

با کاهش آمار مبتلایان و فوتی‌های ناشی از ویروس کرونا بعد از پیک ششم، برخی‌ها معتقد بودند ‌دیگر شاهد موج جدیدی از ویروس نخواهیم بود، ‌‌اما از نیمه دوم تیرماه به‌یک‌باره شاهد اوج‌گیری کرونا در اکثر نقاط جهان به‌ویژه ایران هستیم ‌به‌طوری که دبیرکل سازمان بهداشت جهانی در گفت‌وگویی ‌اظهار کرد: موارد ابتلاء به کرونا در 110 کشور جهان در حال اوج‌گیری است و موارد ابتلای جهانی 20 درصد افزایش داشته است و تعداد فوتی‌ها نیز روندی صعودی دارند.

مسئولان مراکز درمانی، متخصصان عفونی بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها و پزشکان در مطب‌ها، از افزایش میزان مراجعه بیماران با نشانه‌های کرونا که اغلب به‌شکل سرماخوردگی است، خبر می‌دهند و حالا همین افزایش، در آمارهای روزانه وزارت بهداشت از شیوع کرونا در کشور هم مشخص است به‌نحوی که شمار بیماران در دو هفته گذشته افزایش قابل‌توجهی داشته است، به‌طوری که تعداد مبتلایان روزانه از اول تیرماه که 265 نفر بود، روز گذشته چهارم مرداد ماه 11035 بیمار جدید مبتلا به کووید19 در کشور شناسایی و 1533 نفر از آنها بستری شدند.

براساس آخرین اعلام وزارت بهداشت، سالمندان و افراد با بیماری‌های زمینه‌ای و نقص ایمنی، درخطر بیشتری قرار دارند و آن‌طور که تصویربرداری از بیماران نشان می‌دهد در مراحل حاد، ریه بیماران هم درگیر می‌شود.

علائم ابتلاء شبیه سرماخوردگی است؛ البته اگر عفونت‌ها از بالا به پایین باشد، حکایت از درگیری ریه دارد: هم‌اکنون سویه غالب همان BA.4 و BA.5 است. با اینکه تغییرات محسوس در تعداد مبتلایان دیده می‌شود اما هنوز روی آمار بستری‌شده‌های آی‌سی‌یو این تغییرات را نمی‌بینیم؛ بنابراین این امید وجود دارد که بیماری با شدت پایین، افراد را به‌مدت حدود سه هفته درگیر کند و تعداد فوتی‌ها افزایش پیدا نکند.

بعید به‌نظر می‌رسد که دوباره درگیر پاندمی کرونا شویم؛ اما به‌هرحال این‌ها نشانه‌های ورود به موج هفتم کروناست، اگر موارد ابتلاء بالاتر رود، ممکن است درگیر پیک شویم. اُمیکرون مانند دلتا نیست، نباید مردم را ترساند اما باید احتیاط کرد درمان کرونا پرهزینه است، حالا هم نسبت به قبل، میزان هزینه درمان کرونا، بیشتر است؛ بنابراین هر ابتلاء و بستری، بسیار هزینه‌بر خواهد بود و باید از ابتلای افراد جلوگیری شود.

براساس اعلام وزارت بهداشت 64 شهر در وضعیت قرمز کرونا، 163 شهر در وضعیت نارنجی، 207 شهر در وضعیت زرد و 14 شهر در وضعیت آبی قرار دارند.با کاهش تعداد شهرهای قرمز کرونا در کشور، تعداد موارد بستری و فوتی مبتلا به این بیماری کاهش یافته است.در هفته آخر مردادماه 1401، تعداد 6104 نفر بر اثر ابتلا به بیماری کرونا در بیمارستان‌های کشور بستری شدند که نسبت به هفته گذشته روند کاهشی را نشان می‌دهد.

تعداد فوتی‌های کرونا از 491 نفر در هفته سوم مرداد به 430 نفر در هفته آخر مردادماه رسیده است.تعداد بیماران سرپایی با تست مثبت کرونا نیز از 31 هزار و 116 نفر در هفته سوم مرداد به 22 هزار و 77 نفر در هفته گذشته رسیده است.با وجود روند کاهشی کرونا در اکثر استان‌های کشور، چهار استان شامل همدان، کهگیلویه و بویراحمد (یاسوج)، سیستان و بلوچستان و اردبیل در هفته اخیر شاهد افزایش تعداد بیماران بستری کووید19 بوده‌اند.

کاشان/ بستری کودک 8 ماهه

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کاشان، در آخرین بروزرسانی شرایط کاشان در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارد و این موضوع نشان از آن است که شرایط کرونایی در منطقه بهبود پیدا کرده است در حالی که آران و بیدگل در وضعیت زرد قرار گرفته است.

مهدی دلاوری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کاشان، با بیان اینکه طی 24 ساعت گذشته دو بیمار جدید حاد تنفسی در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل بستری شدند، اظهار داشت: دو بیمار در کاشان بستری شدند که حداقل هشت ماهه و حداکثر 60 سال سن دارند و در شهرستان آران و بیدگل نیز هیچ بیمار بستری نشده است.

وی با بیان اینکه 30 بیمار حاد تنفسی در شهرستان کاشان بستری شده است، افزود: در شهرستان آران و بیدگل نیز هفت بیمار در بیمارستان این شهرستان به عنوان بیمار حاد تنفسی بستری شده است و در مجموع 37 بیمار حاد تنفسی در دو شهرستان کاشان و آران و بیدکل بستری هستند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان با بیان اینکه تاکنون پنج بیمار حاد تنفسی در دو مرکز درمانی شهید بهشتی کاشان و سیدالشهداء آران و بیدگل بستری در بخش مراقبت ویژه بستری هستند، ابراز داشت: خوشبختانه موارد فوتی در منطقه طی 24 ساعت گذشته در منطقه کاشان به ثبت نرسیده است.

دلاوری با بیان اینکه تعداد موارد مثبت جدید کرونا طی 24 ساعت گذشته در دو شهرستان کاشان و آران و بیدگل به 16 مورد رسید، تصریح کرد: تعداد مراجعان به کلینیک‌های حاد تنفسی دانشگاه علوم پزشکی کاشان طی 24 ساعت گذشته تعداد 201 بیمار به کلینیک حاد تنفسی مراجعه کرده و تاکنون شش هزار 969 نفر نیز در بخش بستری موقت پذیرش شدند.

استان اردبیل/ آمار بستری‌ها به 45 نفر رسید
به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، علی محمدیان اردی از ترخیص پنج نفر از مبتلایان بستری کرونا پس از بهبودی نسبی طی شبانه‌روز گذشته خبر داد و اظهار داشت: هم‌اکنون 14 بیمار مبتلا به کرونا نیز بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی استان بستری بوده و در حال طی دوره درمان هستند و بستریان کرونایی در اردبیل به 45 نفر رسیده است.

محمدیان اردی با اشاره به تداوم شیوع موج هفتم کرونا در استان اردبیل بیان کرد: طی شبانه‌روز گذشته یک مورد فوتی ناشی از بیماری کووید 19 در این استان ثبت شد.

وی با تاکید بر رعایت جدی دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی همه مردم اظهار کرد: شهروندان از عادی انگاری بیماری کووید 19 خودداری کرده و ضمن رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، استفاده از ماسک را فراموش نکنند.

وی به افرادی که بیش از 6 ماه از دریافت آخرین دُز واکسن کرونا آنها گذشته است، توصیه کرد که جهت تزریق واکسن یادآور به مراکز تزریق واکسن در سطح استان اردبیل مراجعه کنند.

به گفته وی، تست 30 درصد از مراجعان با علائم کرونا مثبت بوده که نشان دهنده شدت شیوع این سویه از کرونا در سطح استان اردبیل است.

بنا به اعلام رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل، در موج قبلی شیوع کرونا، قابلیت سرایت این ویروس یک به 10 بود در حالی که در سویه جدید، شدت سرایت افزایش یافته و هر فرد مبتلا می‌تواند 18 نفر را درگیر این ویروس کند.

استان اصفهان/ 130 بیمار جدید شناسایی شد

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، پژمان عقدک سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در جمع خبرنگاران در مورد وضعیت آمار بیماری کرونا در استان اصفهان (به ‌جز کاشان و آران ‌و بیدگل)، اظهار داشت: از ابتدای همه‌گیری ویروس کرونا یک میلیون و 533 هزار و 848 مورد ابتلای قطعی و مشکوک به کرونا و کل موارد ابتلای قطعی به کرونا در استان 512 هزار و 637 نفر در استان اصفهان شناسایی شدند.

وی افزود: موارد نمونه گرفته شده در 24 ساعت گذشته (احتمالاً بیمار) 598 نفر و موارد مثبت ابتلای قطعی 130 مورد و 3 فوتی بر اثر ابتلاء به کرونا گزارش شده است .

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه 215 هزار و 160نفر تعداد کل بستری‌شدگان کرونا از ابتدا تاکنون بوده، گفت: در حال حاضر تعداد بستری‌شدگان فعلی در بیمارستان‌ها 290 نفر است و تعداد بیماران بستری 24 ساعت گذشته در مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان 63 نفر است که از این تعداد 39 بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه تحت درمان هستند.

عقدک ادامه داد: 11 هزار و 935 نفر آمار کل فوت‌شدگان قطعی و شش هزار و 882 نفر فوت‌شدگان مشکوک کرونا از ابتدای همه‌گیری این ویروس در استان اصفهان (به‌ جز شهرستان‌های کاشان و آران‌وبیدگل) بوده است.

استان بوشهر/ 83 بیمار در بستری هستند

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بوشهر، حسن ملکی‌زاده سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان بوشهر اظهار داشت: در حال حاضر 83 بیمار در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر بستری هستند که نسبت به هفته گذشته کاهش نشان می‌دهد.

دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر از ترخیص 35 بیمار بخش کرونایی در شبانه‌روز گذشته خبر داد و بیان کرد: در شبانه‌روز گذشته 45 بیمار جدید در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر بستری و 35 بیمار بخش کرونایی نیز با حال خوب از بیمارستان‌های استان ترخیص شدند.

وی اضافه کرد: اکنون 11 بیمار کرونایی در بیمارستان‌های استان بوشهر تحت مراقبت ویژه قرار دارد و 3 نفر در وضعیت حاد این بیماری هستند.

ملکی‌زاده با اشاره به سپری شدن یک روز بدون فوتی کرونایی در استان بوشهر افزود: تعداد جان‌باختگان کرونا در استان بوشهر تاکنون 2 هزار و 217 نفر است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان بوشهر خاطرنشان کرد: تعداد کل مبتلایان به کرونا از ابتدای شیوع این ویروس تاکنون 108 هزار و 400 نفر بوده است.

استان کردستان/شناسایی 22 بیمار جدید و 2 فوتی

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، براساس آخرین به روزرسانی‌های نقشه کرونایی منتشر شده از سوی وزارت بهداشت، شهرستان‌های سنندج، سقز و کامیاران در وضعیت نارنجی(پرخطر)؛ بانه، بیجار، دهگلان، دیواندره، سروآباد و قروه وضعیت زرد(نسبتا پرخطر) و مریوان وضعیت آبی(عادی) را داشته و هیچ شهرستان کردستان در وضعیت قرمز قرار ندارد.

بررسی‌های خبرنگار تسنیم و گفت‌وگو با مسئولان دانشگاه علوم پزشکی کردستان حاکی از کاهش آمار مبتلایان به کرونا در استان است.

فریدون عبدالملکی، رئیس دانشگاه علوم‌پزشی کردستان در حالی از شناسایی 22 بیمار جدید مبتلا به کروناویروس در 24 ساعت گذشته در استان خبر داده که روز قبل‌ترش، 50 بیمار جدید شناسایی شده بود.

وی از فوت 2 بیمار مبتلا به کرونا در کردستان خبر داد و گفت: در حال حاضر 75 بیمار کرونایی در بیمارستان‌های استان بستری بوده که 18 نفر از آنان در بخش مراقبت‌های ویژه ICU تحت مراقبت هستند.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشی کردستان بر ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی، استفاده از ماسک و تزریق دوز یادآور واکسن کرونا تأکید کرد و یادآور شد: شهروندان برای کنترل این ویروس، این موارد مهم را در اولویت قرار دهند.

استان فارس/ رعایت مراقبت‌ها همچنان جدی گرفته شود

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، بر اساس آخرین نقشه رنگ‌بندی کرونا 5 شهرستان استان فارس در وضعیت قرمز کرونا قرار گرفته است، به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز بررسی‌ها حاکی از روند کاهشی شیوع کرونا در هفته گذشته است، اما این موضوع به معنای کاهش خطر نیست و امیدواریم با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و انجام واکسیناسیون شاهد کاهش موارد ابتلا به بیماری کووید19 در فارس استان باشیم.

وحید حسینی با اشاره به نزدیک شدن به فصل سرما، افزایش ایمنی عمومی در برابر کرونا با تکمیل برنامه واکسیناسیون را مورد تاکید قرار داده و به فعالیت پایگاه‌های واکسیناسیون در شیراز و شهرستان‌های استان اشاره کرد. بر این اساس در شهر شیراز 16 مرکز واکسیناسیون فعال است که از این تعداد، 8 مرکز در روزهای تعطیل نیز فعالیت دارد.

براساس آخرین آمار از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون، دو میلیون و 221 هزار و 32 تست تشخیصی مولکولی و تست سریع در آزمایشگاه‌های استان تهیه شده که با بررسی نمونه‌های انجام شده، 655 هزار و 853 بیمار مثبت شناسایی شده است.

از مجموع تست‌های انجام شده از ابتدای شیوع تاکنون، یک میلیون و 803 هزار و 705 تست تشخیصی مولکولی بوده که 530 هزار و 682 مورد بیمار مثبت قطعی شناسایی شده، همچنین از ابتدای آغاز طرح شهیدحاج قاسم سلیمانی تاکنون 417 هزار و 327 مورد تست سریع انجام شده و 125 هزار و 171 بیمار مثبت شناسایی شده است.

با بستری 87 بیمار جدید طی 24 ساعت گذشته، هم اکنون 422 بیمار مثبت و مشکوک دارای علایم در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد، 64 بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی، در بخش‌های ICU، مراقبت‌های ویژه درمانی دریافت می‌کنند.

متاسفانه در 24 ساعت گذشته دو مورد جدید فوتی کووید19 در فارس ثبت شده و مجموع جان باختگان ناشی از کووید19 از ابتدای شیوع بیماری تاکنون، به هشت هزار و 117 نفر رسید.

خراسان رضوی/ تست مثبت 35 درصد پی سی آرها

محمد حسن درخشان مدیر توسعه و ارتقای شبکه بهداشت علوم پزشکی مشهددر گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مشهدمقدس اظهارداشت: روزانه 450 تا 500 نفر به مراکز منتخب کرونایی مراجعه می کنند و علاوه براین بیماران زیادی به مطب ها و درمانگاه های بخش خصوصی مراجعه دارند، در حال حاضر 35 درصد تست های پی سی آر و 25 تا 27 درصد تست های رپید مثبت است .

وی تصریح کرد: استفاده از ماسک در تمامی مکان ها و تکمیل واکسیناسیون می تواند نوید بخش کنترل بیماری باشد اما اگر مردم همچنان به عادی انگاری خود ادامه دهند روند صعودی بیماری را پیش رو خواهیم داشت.

مدیر توسعه و ارتقا شبکه بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه سویه اومیکرون نیز مانند سایرسویه های کرونا می تواند باعث بد حالی و مرگ و میر شود بیان کرد: اهتمام مردم به واکسیناسیون باعث ایجاد ایمنی در جامعه می شود بنابراین از عموم مردم درخواست می کنیم برای دریافت دز یادآور اقدام کنند.

درخشان با بیان اینکه سالمندان، بیماران زمینه ای و مادران باردار از جمله گروه های در معرض خطر هستند، گفت: مراجعه به موقع به پزشک معالج و پرهیز از خود درمانی در کاهش خطرات بیماری نقش تعیین کننده ای دارد.

استان همدان/ 55 بیمار جدید شناسایی شد

عیرضا توقیری سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در همدان، اظهار داشت: دیروز هیچ موردی از مرگ‌ بیماران مبتلا به کرونا در استان گزارش نشده است.وی با اشاره به اینکه در شبانه روز گذشته 592 بیمار تنفسی و مشکوک به کرونا به اورژانس بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان مراجعه کردند، تصریح کرد: از این تعداد 55 بیمار در بیمارستان ها بستری شدند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه در حال حاضر 262 بیمار تنفسی و مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های بستری هستند، اظهار داشت: 16 بیمار هم در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها بستری هستند.

توقیری با اشاره به اینکه از ابتدای اپیدمی کرونا تاکنون 149 هزار و 348 بیمار کرونایی در استان شناسایی شده، تصریح کرد: کرونا هنوز تمام نشده و مردم باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

استان کرمان/ بستری 113 بیمار ‌

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان، براساس آخرین به روزرسانی‌های نقشه کرونایی منتشر شده از سوی وزارت بهداشت از 5 شهریور، تعداد شهرهای با وضعیت قرمز استان کرمان از 12 مورد به 7 مورد کاهش و تعداد شهرهای با وضعیت نارنجی از 5 شهر به 9 شهر افزایش یافته است؛ همچنین تعداد شهرهای با وضعیت زرد از 6 شهر به 7 شهر رسیده است و متاسفانه هیچ شهری در استان کرمان در وضعیت آبی کرونایی قرار ندارد.

سعید صحبتی سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به آخرین آمار استان کرمان از وضعیت موارد مثبت بستری و مرگ و میر ناشی از بیماری کووید 19، تا روز گذشته، اظهار داشت: 24 مورد مثبت بستری جدید کرونایی در بیمارستان‌های استان کرمان داشتیم که از این تعداد 13 مورد آن در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان، 3 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، 3 مورد آن در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، 2 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی بم و 3 مورد در حوزه دانشکده علوم پزشکی سیرجان است.

وی با بیان اینکه تعداد موارد بستری قطعی مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان 113 نفر است، گفت: تعداد فوتی‌های قطعی ابتلا به کووید 19 در 24 ساعت گذشته در استان 2 مورد بوده که مجموع جانباختگان کرونا در استان به 5 هزار و 798 نفر رسیده است.

گزارش در حال تکمیل

برچسب ها: بدون برچسب

ثبت دیدگاه

لطفا همه ی قسمت ها را تکمیل کنید.