2-85

حمام افوشته؛ معرفی + راه های دسترسی

حمام افوشته

حمام افوشته کجاست؟ نطنز با آب و هوای مطبوع، طبیعت زیبا و سرسبز، جاذبه های تاریخی و گردشگری فراوان به یکی از مهم ترین مناطق گردشگری در میان شهرهای بیابانی اطراف خود در استان اصفهان تبدیل شده است.

از این رو سالانه و به ویژه در فصل بهار پذیرای گردشگران زیادی می باشند. یکی از جاذبه های تاریخی پر طرفداری که در این شهر وجود دارد حمام تاریخی افوشته است. اگر می خواهید با این حمام تاریخی بیشتر آشنا شوید تا پایان با مجله مستر بلیط همراه باشید.

معرفی حمام افوشته

حمام تاریخی افوشته از خاص ترین بناهای تاریخی نطنز است که در محله قدیمی افوشته واقع شده و در گذشته مورد استفاده مردم این منطقه قرار می گرفت. این حمام به دلیل ساختار ماهرانه و اصولی و سبک معماری بی نظیر در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفته است.

نطنز

تاریخچه حمام افوشته

حمام تاریخی افوشته یکی از بناهای ارزشمند مجموعه تاریخی افوشته است که بر اساس شواهد و اطلاعات موجود قدمت آن به حدود 600 سال پیش باز می گردد. این بنا که در جنوب غربی ساختمان خانقاه قرار گرفته هنر دست معمار مشهوری به نام سید واقف است که چندین بنای باشکوه دیگر نیز ساخته است.

بیشتر بخوانید: برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نطنز و برترین مقاصد گردشگری آن، مجموعه مقالات “نطنز” را مطالعه نمایید.

نقشه و معرفی بخش های مختلف

این حمام نسبت به کوچه ای که در آن واقع شده بود در سطح پایین تری قرار داشت و پیش از رسیدن به پله های آن باید از هشتی کوچکی که در آن قسمت داشت عبور کرد تا بتوان به محوطه اصلی حمام رسید. در مقابل درب ورودی حمام دیواری وجود داشت که یک سنگ نوشته بر روی آن نصب شده بود.

در سه جبهه حمام و رخت کن شمال شرقی آن سه شاه نشین (صفه) وجود داشت که نسبت به کف حمام 5 سانتی متر ارتفاع داشت. این صفحه به شکل یک محراب 5 ضلعی بود. اما شاه نشین جنوب غربی نسبت به کف رواق 50 سانتی متر ارتفاع داشت. در میان این سه رواق حوض آب کم عمق و زیبایی با فواره های سنگی وجود دارد.

حوض میان حمام به صورت هشت ضلعی است و 2 حوض دیگری که در بخش های دیگر حمام هستند به صورت 6 ضلعی می باشند. به منظور پوشش سقف حمام از طاق ضربی گنبد دار استفاده نموده اند که دارای ارتفاعی بیشتر از سطح کوچه است. نام حمام تاریخی افوشته که مورخان معتقد هستند قدمت آن به قرن 9 هجری باز می گردد به دلیل ویژگی های منحصر به فردی که دارد در سال 1374 در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفته است.

شرایط بازدید

شرایط بازدید

حمام تاریخی افوشته به عنوان یکی از زیبا ترین جاذبه های تاریخی این شهر مورد توجه گردشگران بسیاری قرار گرفته است. بازدید از این بنا همه روزه به جز ایام تعطیل امکان پذیر است و برای بازدید از آن هزینه ای دریافت نمی شود.

بازدید از حمام افوشته به زمانی کمتر از یک ساعت نیاز خواهد داشت. از این رو به شما پیشنهاد می کنیم که اگر بلیط اتوبوس نطنز تهیه کرده اید در سفر چند روزه خود حتما از این بنا بازدید نمایید.

راه های دسترسی به حمام افوشته

حمام تاریخی افوشته در استان اصفهان، شهر نطنز و محله افوشته واقع شده است و با توجه به موقعیت جغرافیایی که دارد دسترسی به آن به راحتی امکان پذیر است.

برای بازدید از این مجموعه می توان از خودرو شخصی یا وسایل حمل و نقل عمومی استفاده نمود. البته مستر بلیط علاوه بر ارائه انواع خدمات بلیط سفر خودروهای اجاره ای نیز دارد که می توانید از آن ها رزرو نمایید و سفری راحت و لذت بخش برای خود رقم بزنید.

برای خرید بلیط هواپیما می توانید از مستر بلیط کمک بگیرید و در کم ترین زمان رزرو خود را انجام دهید. اگر برای اولین بار است که می خواهید از مستر بلیط هتل تهیه کنید، رزرو هتل اصفهان شامل تخفیف می شود، کافی است تا به صفحه هتل مراجعه کرده و از کد استفاده کنید.

نوشته حمام افوشته؛ معرفی + راه های دسترسی اولین بار در مجله مِستر بلیط. پدیدار شد.

برچسب ها: بدون برچسب

ثبت دیدگاه

لطفا همه ی قسمت ها را تکمیل کنید.