8ha

حمام حاج آقا بزرگ کجاست؟ معرفی + راه‌های دسترسی

حمام حاج آقا بزرگ

حمام حاج آقا بزرگ کجاست؟ رشت را به عنوان شهرهای پرباران کشور ایران می شناسند که جاذبه های تاریخی بی نظیری را درون خود جای داده است. با توجه به تخریب خانه های تاریخی که در چند سال اخیر صورت گرفته انتقاد هایی را به وجود آورده اند.

دغدغه های روزهایی که مردم شاهد ویران نمودن حمام های تاریخی می باشند که به خاطر غفلت و ناآگاهی باعث خرابی آن ها می شوند. یکی از حمام تاریخی رشت حمام حاج آقا بزرگ می باشد که آ ن را به عنوان یکی از حمام های فعال رشت می شناسند و استقبال بی نظیری برای بازدید از آن می شود.

اگر هنگام مسافرت به رشت قصد بازدید از این حمام را دارید می توانید تمامی اطلاعاتی را که لازم دارید از طریق مجله مستر بلیط مطالعه نمایید. حمام های زیادی در رشت وجود داشته است که طبق گفته هایی که وجود دارد تا سال 1276 قمری تعداد آن ها به 17 عدد می رسید.

بعضی دیگر هم تا سال 1331 تعداد آن ها را 35 باب بر می شمرند اما با توجه به این اعدادی که گفته شد تنها 3 باب از این حمام ها باقی مانده که تنها حمام حاج آقا مانند گذشته مشغول به فعالیت می باشد.

قدمت این بنا به 120 سال پیش باز می گردد یعنی از جمله حمام هایی است که در زمان حکومت قاجاریان ساخته شده است. از حمام حاج آقا می توان به عنوان موزه مردم شناسی هم یاد کرد.

نقشه و معرفی بخش های مختلف

نقشه و معرفی بخش های مختلف حمام حاج آقا بزرگ

حمام حاج آقا از سه قسمت عمومی زنانه، مردانه و نمره تشکیل شده است که مالک آن فردی به اسم حاج آقا بزرگ می باشد و علت نمام گذاری آن هم به اسم این شخص بر می گردد. این حمام دارای استخری روباز می باشد که فضای بی نظیری را به حمام بخشیده است.

در قسمت مردانه می توانید نقاشی ها و کاشی کاری هایی را مشاهده نمایید که تصاویری از حاکم های آن زمان می باشند اما به مرور زمان محو شده اند و زیاد قابل مشاهده نیستند ولی هنوزم در بعضی از قسمت های حمام می توان کاشی کاری های آن دوره را مشاهده نمود.

وسعت این حمام حدود 2 هزار متر مربع است که سقف آن را به شکل گنبد طراحی نموده اند. سوخت حمام در گذشته از هیزم تامین می شد و بعد ها نفت جای آن را گرفت اما امروزه برای تامین سوخت آن از گاز استفاده می شود.

امروزه تعداد زیادی از مردم به این حمام ها مراجعه نمی کنند و تعداد آن ها انگشت شمار شده است، همه خاطره های قدیم از حمام ها مثل شغل های گرمابه داری، مراسم های ویژه حمام در مناسبت ها، سردابه دار، کیسه کش، بقچه حمام و … از بین رفته اند و دیگر جذابیت گذشته را ندارند.

چرا که هر خانه ای را مشاهده کنید دارای حمام می باشند و نیازی به حمام عمومی رفتن ندارند. این حمام حتی در زلزله سال 1367 هیچ گونه آسیبی ندید. اگر قصد سفر به رشت را دارید بهتر است با مراجعه به سایت اینترنتی مستر بلیط اقدام به خرید بلیط هواپیما رشت نمایید و راهی سفری خاطره انگیر شوید.

شرایط بازدید از حمام حاج آقا بزرگ

شرایط بازدید از حمام حاج آقا بزرگ

بدون شک یکی از بناهایی که در رشت مورد توجه گردشگران قرار می گیرد حمام های تاریخی آن می باشد. برای بازدید از این حمام نیازی نیست که هیچ گونه هزینه ای را پرداخت نمایید و در هر ساعتی از شبانه روز که بخواهید می توانید به تماشای حمام حاج آقا بزرگ بروید و از زیبایی های معماری آن زمان لذت ببرید.

آدرس و مسیر دسترسی با مترو حمام حاج آقا

هنگامی که می خواهید به بازدید از حمام حاج آقا بروید می توانید از وسیله نقلیه عمومی یا ماشین های شخصی استفاده نمایید چرا که هیچ گونه ایستگاه مترویی در نزدیکی این حمام وجود ندارد.

بنابراین نمی توانید به مترو آن دسترسی داشته باشید. همچنین اگر پیاده به قدم زدن در کوچه های این محله مشغول شوید می توانید نهایت لذت تا رسیدن به حمام حاج آقا بزرگ ببرید.

آدرس: بلوار امام خمینی، کوچه آفخر.

نوشته حمام حاج آقا بزرگ کجاست؟ معرفی + راه‌های دسترسی اولین بار در مجله مِستر بلیط. پدیدار شد.

برچسب ها: بدون برچسب

ثبت دیدگاه

لطفا همه ی قسمت ها را تکمیل کنید.