1hm

حمام مصباح کرج کجاست؟ معرفی + راه‌های ارتباطی

حمام مصباح

حمام مصباح کرج کجاست؟ در شهر کرج، به عنوان مرکز استان البرز، اماکن تفریحی و جاذبه های گردشگری متعددی وجود دارد اما متاسفانه بسیاری از افراد اطلاعات چندانی در رابطه با آن ها ندارند.

یکی از همین جاذبه های تاریخی حمام مصباح است که قدمتی دیرینه دارد و در یکی از محله های قدیمی این شهر واقع شده است. کرج طبیعتی زیبا و آب و هوای معتدل دارد.

از این رو سفر به آن و بازدید از جاذبه های دیدنی آن در هر فصلی از سال می تواند بسیار لذت بخش باشد. اگر می خواهید با حمام مصباح کرج بیشتر آشنا شوید تا پایان با مجله مستر بلیط همراه باشید.

تاریخچه حمام مصباح

تاریخچه حمام مصباح کرج

این حمام متفاوت که در محله قدیمی مصباح کرج واقع شده است قدمتی دیرینه دارد و از بناهای تاریخی دوران قاجاریه محسوب می شود. معماری و سبک ساخت این حمام و ظرافت آن نشان دهنده ارزش تاریخی بنا و هنر دست معماران آن زمان می باشد.

این حمام در دل کوچه پس کوچه های تنگ محله مصباح در گذشته رونق فراوانی داشت و بسیاری از مردم از آن استفاده می کردند اما امروزه با تغییر سبک زندگی مردم دیگر حمام مصباح رونق گذشته را ندارد.

سقف، دیواره ها و به طور کلی ساختمان حمام مصباح به نحوی طراحی و ساخته شده است که کاملا بیانگر سبک معماری سنتی ایرانی در زمان قاجار می باشد و با تماشای آن می توان سفری کوتاه به دل تاریخ داشت.

این اثر تاریخی به عنوان نمادی از حمام هایی که در زمان قاجاریه ساخته می شد در سال 1380 با شماره 3790 به ثبت ملی رسید و به یکی از مهم ترین جاذبه های تاریخی – گردشگری شهر کرج تبدیل شد.

نقشه و معرفی

نقشه و معرفی بخش های مختلف

معماری بنای این حمام زیبا بسیار زیبا است. در قسمت ورودی درب حمام چندین پله وجود دارد که با عبور از آن ها به کف حمام خواهید رسید. در این قسمت آنچه که بیش از همه نظر بازدید کنندگان را به خود جلب می کند طاق های آجری گنبدی شکل هستند که به زیبایی در کنار یکدیگر قرار گرفته اند.

طراحان بنا حفره هایی بر روی این طاق ها ایجاد نموده اند. این حفره و روزنه ها علاوه بر اینکه موجب زیبایی و جذابیت ساختمان شده بلکه در تامین نور مورد نیاز حمام نیز نقش اساسی و تعیین کننده ای دارند.

روزنه های روی گنبدها به صورت کاملا دقیق و مهندسی ایجاد شده اند به طوری که به خوبی نور و روشنایی داخل حمام را تامین می کنند و هیچ گوشه ای از حمام تاریک نمی باشد.

حمام با شکوه مصباح از بخش های مختلفی تشکیل شده است که از جمله آن می توان به بخش شاه نشین، رختکن، محل شستشو، گرمابه و … اشاره نمود. در کنار قسمت حوض و رختکن حمام طاقچه هایی ایجاد شده است که افراد بتوانند وسایل خود را در آنجا قرار دهند.

بخش عمده مصالحی که در ساخت حمام مصباح به کار رفته اند از جنس آجر و ملات گل و آهک هستند و برای طراحی آن نیز از معماری بناهای دوره قاجاریه الهام گرفته اند. این اثر هنری بسیار ارزشمند به خوبی می تواند هنر معماری عصر قاجار را به تصویر بکشد و نظر هر بیننده ای را به خود جلب نماید.

اگر چه نام این حمام در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفته است اما متاسفانه به دلیل معرفی خوبی که از آن صورت نگرفته و عدم توجه کافی به آن از سوی سازمان میراث فرهنگی این سازه تاریخی برای بسیاری از مردم ایران و حتی کرج نا آشنا است و نام آن را نشنیده اند.

در صورتی که حمام مصباح بنای تاریخی بسیار زیبا و ارزشمندی است. به شما پیشنهاد می کنیم که در سفر به کرج حتما به بازدید از این حمام بروید و خودتان از نزدیک شاهد ساختار بی نظیر آن باشید.

شرایط بازدید از حمام مصباح

شرایط بازدید از حمام مصباح کرج

بازدید از این حمام خاص در کرج و بخش های متنوع آن می تواند گردشگران را به سفری تاریخی ببرد و حس و حال آن ها را عوض کند. این حمام با وجود سالیان زیادی که از عمر آن می گذرد همچنان زیبا و پا برجاست.

علاقمندانی که می خواهند به بازدید از آن بروند به زمانی حدود یک ساعت نیاز خواهند داشت. حمام مصباح همه روزه به جز ایام تعطیل از 8 صبح الی 19 غروب پذیرای بازدید کنندگان گرامی است وبرای بازدید از آن باید بلیط تهیه نمود.

آدرس و نحوه دسترسی با وسایل مختلف

حمام مصباح، این بنای تاریخی به جای مانده از دوره قاجار در یکی از محله های قدیمی شهر کرج به نام محله مصباح و کوچه شهید اسماعیلی واقع شده است.

از این رو دسترسی به آن به راحتی امکان پذیر است و گردشگرانی که با تهیه بلیط اتوبوس کرج به این شهر زیبا سفر کرده اند می توانند به بازدید از حمام مصباح بروند. برای دسترسی به حمام مصباح می توان از خودروشخصی، تاکسی های درون شهری و خطوط اتوبوس درون شهری استفاده نمود.

نوشته حمام مصباح کرج کجاست؟ معرفی + راه‌های ارتباطی اولین بار در مجله مِستر بلیط. پدیدار شد.

برچسب ها: بدون برچسب

ثبت دیدگاه

لطفا همه ی قسمت ها را تکمیل کنید.