3-20

حمام گله داری؛ معرفی+راه های دسترسی

حمام گله داری

سفر به شهرهای جنوبی ایران در زمان مشخصی بهتر است انجام شود. این زمان را می توان فصل های سرد سال دانست. دلیل آن نیز گرمای بیش از حد در تابستان و بهار است. از شهرهای جنوبی می توان بندر عباس را نام برد، این شهر از پر طرفدار ترین مکان هایی است که اکثر افراد برای مسافرت انتخاب می کنند. اکثر افرادی که به این شهر سفر می کنند به عشق ساحل خلیج فارس است.

البته که باید گفت این شهر دارای جاذبه های گردشگری بسیار به جز ساحل آن است. از این آثار می توان به معبد هندوها، موزه مردم شناسی خلیج فارس، مسجد جامع بندر عباس، موزه آب و ساحل سورو را نام برد. یکی دیگر از آثار گردشگری آن که دیدن آن خالی از لطف نیست حمام گله داری می باشد. این حمام هم اکنون کاربری موزه مردم شناسی دارد. در ادامه در مورد این حمام در مجله مستر بلیط اطلاعات کاملی برای شما ارائه می دهیم.

سفر به شهرهای جنوبی ایران

معرفی حمام گله داری

حمام گله داری تنها حمام سنتی و تاریخی در بندرعباس (استان هرمزگان) است و احتمال قوی وجود دارد که این بنا مربوط به دوره صفویه باشد. این حمام در مجاورت محله اوزی شهر واقع شده است. در دوره قاجار، این حمام توسط حاج شیخ احمد گله داری وقف مسجد گله داری شد. سازه آن به شکل مستطیل شکل است و دارای گنبدهای کوچک و بزرگ است.

در سال 1370، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این حمام را به موزه مردم شناسی عمومی تبدیل کرد که در آن سنت های باستانی حمام با کمک چهره های مومیایی بازسازی و به نمایش گذاشته شده است.

درباره حمام گله داری

معماری حمام گله داری

این حمام مانند دیگر حمام های سنتی در ایران از بخش های مختلفی تشکیل شده است و هر قسمت برای انجام کار خاصی در نظر گرفته شده است. بعضی از قسمت های حمام را افراد به طور مستقیم مورد استفاده قرار می دادند و برخی نیز به عنوان پشتیبان عمل می کردند. قسمت های اصلی فضای حمام های ایرانی به نام میان درب و خانه گرم است. طبق طب سنتی ایرانی – اسلامی، طراحی بخش های مختلف به عنوان سرما، معتدل و گرم شناخته می شد.

حمام های ایرانی بر اساس طب باستان از چهار طبع اصلی ساخته می شدند: گرم، سرد، خشک و تر. در گذشته و در طب سنتی که امروزه هنوز هم رواج دارد، سلامت انسان در حالت تعادل بین این مزاج‌ها در نظر گرفته می شود. هر فضا با راهرو و هشتی از فضای دیگر جدا می شد تا دما و رطوبت که نسبت به فضاهای مجاور متفاوت بود به سرعت خارج نشود.

معماری حمام گله داری

رختکن

اتاق اول به نام رختکن و فضائی سرد و خشک داشت و به گونه ای طراحی شده بود که معادل فصل پاییز باشد که در آن هیدروژن در بدن انسان ایجاد می شود. در این قسمت که سقف‌ها به صورت هشت ضلعی و گنبدی ساخته شده بود، سکوهایی وجود داشت که در آنها تشک یا فرش چیده می شد. برای تزئین این فضا معمولاً از سنگ یا کاشی استفاده می شد و در سقف گنبدهای شیشه ای قرار می گرفت. با برداشتن درب روزنه ها دمای هوا مطابق با فصول تنظیم و محیط ضد عفونی می شده است.

میاندرب

میاندرب

میاندرب اتاق دوم بود که سردتر و معتدل تر بود، معادل فصل زمستان بود. اتصال میاندرب با گرم خانه از طریق «درب» بود. فضا به صورت دهلیزی و پیچ و خم شکل بود و گاهی اوقات از یک هشتی کوچک استفاده می شد. این امر به افراد اجازه می داد تا از گرمخانه فورا وارد رختکن نشوند و همچنین گرمای موجود در این اتاق بیرون نرود.

گرمخانه

گرمخانه از دیگر قسمت ها گرمتر بود، که معادل فصل بهار برای افراد بود. این مکان برای پاک کردن بدن و شستشو بود. به صورت هشت ضلعی ساخته شده بود و دارای دیوارهای ضخیمی بود که کف آن را با ملات پوشانده شده بود. سقف گرم خانه بلندتر از بقیه قسمت ها بود، که طاق اصلی دارای سیستم روشنایی بود.

اما اینکه چرا از شمع ها یا لامپ های روغنی برای روشنایی فضای داخلی استفاده نشده است را می توان به مشکلات احتمالی تنفسی که ممکن بود برای افراد ایجاد شود مربوط دانست. به همین دلیل از روزنه ها به عنوان سیستم برای روشنایی ساختمان استفاده می شده است.

خزینه

خزینه

آخرین بخش خزینه است که مکانی است که آب گرم را برای گرمخانه ایجاد می کرد. در کف خزانه مخزن فلزی به قطر 1 تا 2 سانتی متر بود که بر روی آتش قرار داشت. این مکان بخش پشتیبانی بوده است.

بازدید از حمام گله داری

برای بازدید از این مکان می توانید همه روز و در ساعات خاص مراجعه کنید. مقداری هزینه نیز بابت بازدید پرداخت کنید که این هزینه برای گردشگران خارجی و داخلی متفاوت است. برای خرید بلیط قطار بندرعباس می توانید از طریق آنلاین و مستر بلیط اقدام کنید و خریدی امن و سریع داشته باشید.

برای خرید بلیط هواپیما می توانید از مستر بلیط کمک بگیرید و در کم ترین زمان رزرو خود را انجام دهید. اگر برای اولین بار است که می خواهید از مستر بلیط هتل تهیه کنید، رزرو هتل بندرعباس شامل تخفیف می شود، کافی است تا به صفحه هتل مراجعه کرده و از کد استفاده کنید.

دسترسی به حمام گله داری

راه های دسترسی به حمام گله داری

این حمام در خیابان دلگشا و در نزدیکی ساحل خلیج فارس قرار دارد. بنابراین وقتی به دیدن این حمام می روید می توانید به ساحل نیز سری بزنید. برای بازدید از این حمام زمان زیادی احتیاج ندارید چون این حمام دارای مساحت زیادی نیست.

آدرس: حمام گله داری، بندر عباس، استان هرمزگان

نوشته حمام گله داری؛ معرفی+راه های دسترسی اولین بار در مجله مِستر بلیط. پدیدار شد.

برچسب ها: بدون برچسب

ثبت دیدگاه

لطفا همه ی قسمت ها را تکمیل کنید.