6-58

خانه استاد شهریار؛ معرفی+راه های دسترسی

خانه استاد شهریار

امروزه فضاهاى شهرى نقش چندگانه اى در عرصه تحولات شهرى و زندگى روزمره شهروندان ايفا مى كنند. در اين ميان، گذران اوقات فراغت و تفريح از جمله نيازهاى ديروز و امروز بشر است كه چگونگى انجام يافتن آن در جوامع مترقى، فرايندى فرهنگى و آموزشى محسوب مى شود و نقش به سزايى در بروز كمالات انسانى دارد.

فضاهاى شهرى به عنوان مهم ترين عرصه تبلور و تحقق اين امر همواره مورد توجه برنامه ريزان و مديران حوزة گردشگرى قرار گرفته است. نواحى شهرى به علت دارا بودن جاذبه هاى گردشگرى متنوع، در اكثر موارد، مقاصد گردشگرى مهمى محسوب مى شوند.

موزه ها، بناهاى يادبود، سالن هاى تئاتر، استاديوم هاى ورزشى، پارك ها، شهر بازى، مراكز خريد، مناطقى با معمارى تاريخى و مكان هايى مربوط به رويدادهاى مهم را مى توان از جملة اين جاذبه ها برشمرد.

مراكز تاريخى شهرهاى ايران مهمترين جاذبه هاى گردشگرى اين شهرها به حساب می آیند. و وجوه متمايز و خصوصيات منحصر به فرد مكانى، تاريخى و فرهنگى هر شهر را در واقع بايد در همان بافت تاريخى و آثار كالبدى و معنايى به جاى مانده در آن جستجو نمود.

یکی از بناهای تاریخی که گردشگران زیادی را به خود جذب می کند خانه های تاریخی می باشند. برخی از این خانه از حیث معماری و برخی دیگر از جهت اشخاصی که در آن خانه زندگی می کردند معروف می باشند. یکی از این خانه ها، خانه استاد شهریار تبریز می باشد. اگر تصمیم به بازدید از این مکا را دارید با ادامه این مطلب در مجله مستر بلیط همراه شوید.

درباره خانه استاد شهریار

معرفی خانه استاد شهریار

همانطور که قبلا اشاره شد خانه استاد شهریار از این لحاظ مورد توجه قرار دارد که محل زندگی استاد شهریار بوده است و از حیث معماری چندان موضوع قابل توجه ای ندارد. قدمت این خانه به دوران پهلوی دوم بر می گردد و بیش از 60 سال از عمر آن می گذرد. مساحت آن 250 متر می باشد که زیربنائی برابر با 241 متر دارد که در دو طبقه ساخته شده است.

استاد شهریار

استاد شهریار

شهریار با نام اصلی محمد حسین بهجت تبریزی در روستای در آذربایجان شرقی و در سال 1285 دیده به جهان گشود. او شعرهای خود را به زبان فارسی و آذری می سروده است. از معروف ترین اشعار او می توان علی ای همای رحمت و آمدی جانم به قربانت ولی حالا چرا را نام برد.

آمدی جانم به قربانت ولی حالا چرا بی وفا حالا که من افتاده ام از پا چرا

نوش داروئی و بعد از مرگ سهراب آمدی سنگدل این زودتر می خواستی حالا چرا

عمر ما را مهلت امروز و فردای تو نیست من که یک امروز مهمان توام فردا چرا

نازنینا ما به ناز تو جوانی داده ایم دیگر اکنون با جوانان نازکن با ما چرا

وه که با این عمرهای کوته بی اعتبار این همه غافل شدن از چون منی شیدا چرا

بی شک شهریار یکی از پرآوازه ترین شعرای معاصر کشور و آذربایجان و تاریخ ادبیات ایران و به قول استاد سخن ملک الشعرای بهار، شهریار نه تنها افتخار ایران بلکه افتخار عالم شرق است. شهریار تنها شاعری است که آوازه بلند وی در طول حیاتش از مرزهای جغرافیائی کشور بیرون رفته و اشعارش به بیش از هشتاد زبان زنده دنیا ترجمه شده و در حال حاضر نیز مجموعه حیدر بابایه سلام در هفده کشور جهان به عنوان دروس دانشگاهی تدریس می شود.

از مجموعه شهرهای استاد می توان حیدربابایه سلام، منظومه سهندیه، ای وای مادرم و خان ننه را نام برد. شهریار در سال 1367 به علت بیماری درگذشت و بنابر وصیت خود در مقبره الشعرای تبریز به خاک سپرده شد. سالروز مرگ ایشان را روز شعر و ادب فارسی نام گذاری کرده اند.

امروزه با پیشرفت روزافزون تکنولوژی انجام بسیاری از کارها از جمه خرید بلیط آسان شده است. بلیط اتوبوس تبریز را تنها با چند کلیک از مستر بلیط خریداری کنید.

عکس استاد شهریار

مقبره الشعرا

یکی از گورستان های تاریخی شهر تبریز و محل دفن استاد شهریار به شمار می آید که بیش از 400 نفر از شعرا و رجال به نام تبریز در این مکان به خاک سپرده شده اند. از جمله این شعر و بزرگان می توان به ثقةالاسلام تبریزی، ذوالفقار شروانی، همام تبریزی و بسیاری دیگر اشاره کرد.

مقبره الشعرا

موزه استاد شهریار

خانه استاد شهریار هم اکنون به صورت موزه مورد استفاده قرار می گیرد و بسیاری از آثار استاد شهریار و وسایل شخصی ایشان در این مکان نگهداری می شوند. این خانه را شهرداری تبریز در سال 1367 زمانی که استاد فوت کردند خریداری و برای موزه مورد بهره برداری قرار داد.

بیش از ۵۰۰ قطعه از آثار و نیز وسایل شخصی شهریار شامل کتاب، دست خط و انواع یادبودها و هدایای داخلی و خارجی به همراه لوازم زندگی این شاعر تبریزی در موزه به نمایش گذاشته شده‌است.

موزه استاد شهریار

در زیر زمین خانه که اکنون قسمتی از موزه می باشد وسایلی همچون عکس‌ها و تصاویری از استاد شهریار نگهداری می شود و بخش سمعی-بصری و قسمتی مخصوص استراحت میهمانان و بازدیدکنندگان می باشد.

در بخش فوقانی نیز که در واقع بخش اصلی و قدیمی‌تر موزه ادبی استاد شهریار به‌شمار می‌رود، بخش‌هایی چون بخش اسناد قدیمی، عکس‌ها، دست ‌نوشته‌ها، وسایل شخصی شامل لباس‌ها، کتاب‌ها، لوازم‌التحریر، رختخواب و بستر استراحت استاد، تالار پذیرایی منزل استاد، هدایا، لوح‌های تقدیر و تندیس‌های این شاعر بزرگ قرار گرفته ‌است.

در موزه ادبی استاد شهریار همچنین سه تار معروف این شاعر بزرگ و آثار خط نستعلیق وی در معرض دید عموم قرار دارد.

لوازم التحریر استاد شهریار

راه های دسترسی به خانه استاد شهریار

برای رفتن به این موزه باید با استفاده از اتومبیل شخصی و یا وسایل نقلیه عمومی خود را به آنجا برسانید. خانه استاد شهریار در قسمت مرکزی شهر تبریز و در محله مقصودیه واقع شده است. قرار گرفتن آن در مرکز شهر سبب شده است برای رفت و آمد به آن مشکلی نداشته باشید.

آدرس: تبریز، خیابان ارتش جنوبی، خیابان شهریار

دسترسی به خانه استاد شهریار

بازدید از موزه استاد شهریار

زمان بازدید از موزه در ساعات اداری می باشد و هزینه ورودی آن برای هر نفر سه هزار تومان می باشد.

برای خرید بلیط هواپیما می توانید از مستر بلیط کمک بگیرید و در کم ترین زمان رزرو خود را انجام دهید. اگر برای اولین بار است که می خواهید از مستر بلیط هتل تهیه کنید، رزرو هتل تبریز شامل تخفیف می شود، کافی است تا به صفحه هتل مراجعه کرده و از کد استفاده کنید.

نوشته خانه استاد شهریار؛ معرفی+راه های دسترسی اولین بار در مجله مِستر بلیط. پدیدار شد.

برچسب ها: بدون برچسب

ثبت دیدگاه

لطفا همه ی قسمت ها را تکمیل کنید.