13-9

خانه سیف العلما؛ معرفی+راه های دسترسی

خانه سیف العلما

خانه سیف العلما مربوط به کدام دوره است؟ شهر بناب از شهر های قدیمی و کهن ایران می باشد که در آذربایجان شرقی قرار دارد. این شهر در کنار رودخانه‌ صوفی‌ چای و در دامنه‌ جنوبی کوه سهند گسترده شده‌ است. این شهر بیشتر به کباب های لذیذش معروف و شناخته شده است ولی دارای آثار تاریخی بسیار می باشد که آن را به شهری گردشگر پذیر تبدیل کرده است.

طبق اکتشافاتی که در این شهر انجام گرفته است قدمت آن را به شش هزار سال پیش تخمین زده اند و آن را با شهر تاریخی «شیز» که در اسناد گذشتگان وجود دارد مطابقت داده اند. مردم شهر بناب ترک بوده و به زبان ترکی آذربایجانی سخن می‌گویند. بناب در زبان ترکی به معنای «هزار خانه» است و در لغت نامه دهخدا معنی آن را «قعر آب» و «ته آب» بیان کرده اند.

این شهر دارای آب و هوائی معتدل است و در دشت حاصلخیز بناب واقع شده است، همین وضعیت جغرافیایی باعث شده دارای جاذبه های گردشگری طبیعی بسیار باشد. علاوه بر جاذبه های طبیعی از جاذبه های تاریخی بسیاری نیز برخوردار است که از میان آنها می توان خانه سیف العلما را نام برد. در ادامه این بخش از مجله مستر بلیط به توصیفاتی چند از این خانه می پردازیم.

درباره خانه سیف العلما

معرفی خانه سیف العلما

این خانه متعلق به شخصی به نام شيخ علي قاضي می باشد که به نام خانه سیف العلما معروف شده است و قدمت آن به زمان قاجار بر می گردد. شیخ علی قاضی که ملقب به سیف العلما بود، فقیه، حکیم و عارف شیعه سده سیزده و چهارده خورشیدی بود. دلیل معروفیت ایشان دانش بالایشان در علم فقه می باشد.

این خانه در ابتدا در میان باغی با وسعت فراوان قرار داشت که بعدها به علت تقسیم شدن بین ورثه و همینطور خیابان کشی های متعدد دیگر اثری از آن باقی نمانده است. در سال 1390 این خانه به میراث فرهنگی سپرده شد و در همین زمان از آن به عنوان موزه صفوی استفاده می کنند. این اثر در تاریخ ۱۰ مهر ۱۳۸۰ با شماره‌ی ثبت ۳۹۶۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بیشتر بخوانید: برای کسب اطلاعات بیشتر درباره شهرستان بناب و برترین مقاصد گردشگری آن، مجموعه مقالات “بناب” را مطالعه نمایید.

معماری خانه سیف العلما

معماری خانه سیف العلما

این خانه در دو طبقه و در میان باغی بزرگ بنا شده بود که اینک از باغ چیزی باقی نمانده است. در حال حاضر بنای کلی این خانه 490 متر مربع می باشد که 450 متر مربع آن زیربنا می باشد. خشت، آجر، کاهگل و چوب مصالح تشکیل دهنده آن هستند. این خانه به صورت جنوبی ساخته شده است و از دو حیاط کوچک بزرگ نیز تشکیل می شود. موقع ورود به این خانه اول به حیاط کوچکتر هدایت می شوید وحیاط برزگ تر در پشت خانه قرار دارد و یک حوض کوچک فیروزه ای در وسط آن قرار دارد.

با ورود به حیاط خانه با ایوان بزرگی که دارای تعداد زیادی ستون از جنس چوب است، مواجه می شوید. پایه ستون ها با سنگ تراش خورده و سر ستون ها با مقرنس کاری و حجاری تزئین شده اند. پس از ورود به خانه متوجه تعداد زیادی اتاق در هر طبقه می شوید. در سرسرای طبقه اول دو اتاق در قسمت غربی و دو اتاق در قسمت غربی آن قرار گرفته است.

حیاط خانه سیف العلما

دو طبقه خانه به وسیله پله هائی که دارای یک پاگرد است به هم متصل می شوند. راه پله ها شما را به سرسرای طبقه دوم هدایت می کند. این طبقه از همه لحاظ به طبقه پائین شباهت دارد. ميراث فرهنگي شهرستان بناب، طی عملیات لايه برداري اندودهاي داخلي اين خانه، در زير لايه گچي به بقاياي رنگ و تزئينات مختلف هندسي و گياهي با رنگ آبي لاجوردي رسید.

نکته جالب توجه در این خانه رعایت قرینه به صورت عمودی و افقی است که در همه قسمت ها رعایت شده است. این خانه دارای درب و پنجره های بسیاری است که از جنس چوب می باشند و نمائی خاص و منحصر به فرد به آن بخشیده است.

برای سفر به بناب می توانید بلیط اتوبوس بناب را از مستر بلیط تهیه کنید.

موزه صفوی بناب

موزه صفوی بناب

همانطور که در قسمت های قبل اشاره شد این خانه در سال 1390 به موزه تغییر کاربری داده شد. در این موزه آثار مربوط به دوران صفوی نگهداری می شود که می توان به سکه های تمامی دوران های سلاطین صفوی، تصاویری از نگاره‌های شاهنامه تهماسبی، کتب خطی دوره صفوی و ظروف مسی دوره صفوی اشاره کرد.

دسترسی به خانه سیف العلما

راه های دسترسی به خانه سیف العلما

برای رسیدن به این مکان باید خودتان را به محله گزاوشت برسانید. این کار را می توانید با استفاده از وسایل نقلیه عمومی انجام دهید تا در هزینه هایتان صرفه جوئی کنید.

آذربایجان شرقی، بناب، مـحله گزاوشت، خیابان بهشتی.

تلفن: ۳۷۷۲۳۱۰۳۳ (۰۴۱)

بازدید از خانه سیف العلما

بازدید از خانه سیف العلما

برای بازددی از آن باید در ساعات 9 صبح تا 3 بعد ازظهر مراجعه کنید. هزینه پرداختی برای گردشگران خارجی 30 هزار تومان و گردشگران داخلی 4 هزار تومان می باشد. این موزه همه روزه به جز ایام تعطیل باز می باشد.

برای خرید بلیط هواپیما می توانید از مستر بلیط کمک بگیرید و در کم ترین زمان رزرو خود را انجام دهید. اگر برای اولین بار است که می خواهید از مستر بلیط هتل تهیه کنید، رزرو هتل تبریز شامل تخفیف می شود، کافی است تا به صفحه هتل مراجعه کرده و از کد استفاده کنید.

نوشته خانه سیف العلما؛ معرفی+راه های دسترسی اولین بار در مجله مِستر بلیط. پدیدار شد.

برچسب ها: بدون برچسب

ثبت دیدگاه

لطفا همه ی قسمت ها را تکمیل کنید.