4am

خانه علی مسیو کجاست؟ معرفی + راه‌های دسترسی

خانه علی مسیو

خانه علی مسیو کجاست؟ یکی از مکان هایی که در معماری هر یک از کلان شهرهای قدیمی قابل رویت است خانه های تاریخی آن می باشد. خانه تاریخی که اکثرا دارای مساحتی بزرگ و معماری خاص می باشند را می توانید در اکثر شهرهای ایران بیابید.

بیشتر این خانه ها داستانی در دل خود نهفته دارند و با تماشای آنها م توان در مورد آداب و روسوم مردم گذشته های نه چندان دور آن شهر مطالب بسیار آموخت. یکی از این کلا ن شهرها که دارای تعداد زیادی از خانه های تاریخی است تبریز می باشد.

تبریز که در تمامی دوران های خود حوادث گوناگون را از سر گذرانده است دارای خانه های تاریخی مختلفی می باشد که اکثر آنها در یک محله قرار دارند. برخی از این خانه ها به دلیل معماری بی نظیرشان و برخی دیگر به خاطر ساکنانشان مشهور شده اند.

یکی از این خانه های تاریخی که به واقع در دل خود تاریخ بسیار دارد خانه علی مسیو می باشد. اگر علاقه مند به دانستن تاریخ آن هستید در ادامه با مجله مستر بلیط همراه شوید.

درباره خانه علی مسیو

درباره خانه علی مسیو

این خانه را یکی از پایگاه های انقلاب مشروطه در ایران می دانند که جلسات گروه غیبی در آن برگذار می شده است. مالک آن همانطور که از نامش نیز پیداست علی مسیو بوده است. تاریخ این خانه به دوره حکومت قاجار بر می گردد و از دیگر خانه های اعیانی آن زمان کوچک تر بوده است.

در مورد خانه علی مسیو روایات بسیار است، یکی از روایات می گوید که این خانه محل زندگی علی مسیو نبوده است و شاید اصلا علی مسیو در تبریز زندگی نمی کرد زیرا تنها اثری که از او در تبریز باقی مانده همین خانه می باشد.

خانه علی مسیو در تبریز، خیابان ارتش جنوبی، کوچه صدر، پلاک ۵۰ قرار دارد و در تاریخ ۱۴ مرداد ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۹۴۱۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت شده است.

درباره علی مسیو

علی تبریزی فرزند حاج محمد باقر تبریزی می باشد که در تبریز در محله نوبر متولد و در همین محله نیز بزرگ شده است. علی تبریزی تنها فرزند پدر و مادرش بود و در خانواده ای فرهیخته رشد کرده است. او مانند پدر، شغل بازرگانی را پیشه کرد و به فردی به نام و مورد اعتماد در تبریز بدل شد.

او به علت سفرهای متعددی که به کشورهای اروپائی به ویژه فرانسه داشت تسلط کاملی بر زبان فرانسه پیدا کرده بود همین موضوع سبب شد که به علی مسیو معروف شود.

او که یکی از افراد مطلع و آگاه جامعه خویش بود به نهضت مشروطیت پیوست و به یکی از رهبران فکری این نهضت در آذربایجان شرقی تبدیل شد. او دارای سه پسر 18، 16، 13 سال بود که در این نهضت دو پسر بزرگترش را اعدام کردند.

یکی از خوصیات اخلاقی که علی مسیو از آن برخوردار بود و افراد را به شگفتی وا می داشت خونسردی و آرامشی بود که داشت و هیچ موضوعی باعث عصبانیت وی نمی شد. اطلاعاتی از نحوه مرگ خود علی مسیو در دسترس نمی باشد.

درباره علی مسیو

معماری خانه علی مسیو

از آنجائی که خانه محلی برای جلسات گروه بوده است نوع معماری آن بسیار خاص و عجیب می باشد و دارای اتاق های تو در تو و زیر زمین های مخفی می باشد. طی تحقیقاتی که در خانه انجام شد تونل های زیر زمینی در آن یافتند که به کوچه های پشتی راه داشتند.

به احتمال خیلی زیاد این تونل برای فرار بوده است. در ضمن محلی برای نگهداری اسب ها نیز در این مکان قرار داشت. اتاق های آن به نحوی پیچ در پیچ ساخته شده است که کسی که برای اولین بار پا به این خانه می گذارد دچار سردرگمی می شود.

وارد خانه که می شوید بعد از گذر از راهرو کوتاه و تنگی وارد حیاطی می شوید که شباهت چندانی به حیاط های آن دوره ندارد و بسیار کوچک می باشد. دور تا دور حیاط را اتاق ها فرا گرفته اند و یک ورودی کوچک در کنار آن خودنمائی می کند که پس از عبور از آن وارد حیاطی دیگر می شوید که کمی بزرگتر از حیاط قبلی می باشد و یک حوض کوچک در وسط آن خودنمائی می کند.

پنجره های اتاق ها بالاتر از سطح اتاق قرار دارند و برای ورود به ساختمان باید از چند پله بالا بروید. ورودی زیر زمین را درون ساختمان می توامید بیابید و شاید دلیل آن دسترسی راحت تر برای فرار بوده است.

این ساختمان تزئینات خاصی ندارد و شاید تنها تزئینات آن را بتوان در قاب های چوبی پنجره ها پیدا کرد همچنین درهای اتاق ها نیز از جنس چوب با کنده کاری های ساده است. اگر قصد سفر به تبریز را از طریق اتوبوس دارید بهتر خرید بلیط اتوبوس تبریز را به صورت آنلاین با کمک مستر بلیط انجام دهید.

معماری خانه

موزه علی مسیو

در حال حاضر از این مکان به عنوان موزه تاریخ مشروطیت آذربایجان استفاده می شود و در آن می توانید آثار متفاوتی که مربوط به آن دوره است را مشاهده کنید. این آثار شامل عکس ها، دست نوشته ها و بریده برخی از روزنامه ها و دیگر آثار می شود. دو شمایل بالای درب یکی از اتاق ها نصب شده است که احتمالا یادبودی برای دو فرزند شهید علی مسیو می باشد.

دسترسی به خانه علی مسیو

برای رسیدن به این خانه باید خودتان را به خیابان دل حامد کوچه حاج رضا و سپس کوچه علی مسیو برسانید. برای اینکار می توانید از وسایل حمل و نقل عمومی مانند تاکسی و اتوبوس و یا خودرو شخصی استفاده کنید.

بازدید از خانه علی مسیو

برای بازدید از این مکان باید در ساعات اداری مراجعه کنید و نیازی به پرداخت هزینه برای دیدار از آن نمی باشد.

نوشته خانه علی مسیو کجاست؟ معرفی + راه‌های دسترسی اولین بار در مجله مِستر بلیط. پدیدار شد.

برچسب ها: بدون برچسب

ثبت دیدگاه

لطفا همه ی قسمت ها را تکمیل کنید.