12-1

خانه ماپار؛ تاریخچه+راه های دسترسی

خانه ماپار

بی شک نام خانه ماپار بارها به گوش مردم خونگرم خوزستان و اهواز خورده است. مسافران زیادی طی سال برای انجام امور مختلف کاری یا تفریخی به اهواز سفر می کنند؛ اما با این حال اطلاعات دقیقی درباره این خانه که یک جاذبه‌ تفریحی و تاریخی بوده، ندارند. چنانچه از طرفداران عمارت های قدیمی و زیبا هستید، خانه ماپار یکی از گزینه های مناسب برای بازدید است.

با سفر به اهواز به خیابان خوانساری بروید تا این خانه تاریخی که دیرینگی آن به زمان پهلوی بر می گردد، را از نزدیک نظاره گر باشید. در وحله اول شاید بکار بردن لفظ «خانه» خیلی برای شما گیرا نباشد؛ اما همین که از نزدیک آن را ببینید قطعاً نظرتان بر می گردد. مدتی است که خانه ماپار مورد مرمت و نوسازی قرار گرفته و دیگر تنها یک خانه قدیمی نیست، بلکه کاربری دیگری هم دارد.

در این محیط از بازدیدکنندگان پذیرایی می شود و قسمت های مختلفی دارد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت. در حیاط خانه که تمام پیرامون آن را آجرهای قدیمی پوشش می دهد، اولین چیزی که نگاه ها را به سمت خود می کشاند، دو درخت کهن و خمیده هستند که شکل عجیبی دارند.

جاذبه‌ تفریحی و تاریخی

درخت نخل این حیاط به قدری خمیده شده که در وحله اول حس می کنید هر آن احتمال دارد که شکسته شود؛ اما با این حال همچنان استوار مانده و بر گلدان های خانه سایه افکنده و مأمنی برای آنها به شمار می رود.

یک زمانی همین درخت نخل روزی صاحب خانه را تامین می کرد و اکنون سمبل این عمارت محسوب می شود و حتی چندی پیش به یک سوژه در مستندی کوتاه تبدیل شد و از آن پس به نخل قهر لقب گرفت. در مرکز حیاط، حوض آبی رنگی را می بینید که زیبایی ویژه ای به بنا داده و ثابت می کند که معماری و سنت های قدیم در آن لحاظ شده است.

پنجره های رنگی این خانه با قاب های چوبی، اصالت را به درستی در عمارت حفظ کرده اند. از خاص ترین ویژگی های ماپار اینکه که در نزدیکی رودخانه کارون قرار گرفته و گردشگران قادرند بازدید از این دو جاذبه را در یک روز برنامه ریزی کنند.

در گذشته زندگی با تمام پیچ و خم هایش در این منزل جاری بوده و تاریخ ایران را به ناظره نشسته است و شاید در دل هر سنگ و آجر آن داستانی نهفته باشد. چنانچه سفر به اهواز را در برنامه دارید بهتر که پیش از سفر سری به مجله مستر بلیط بزنید و اطلاعات لازم در خصوص گردشگری را به دست آورید.

پنجره های رنگی

تاریخچه خانه ماپار

در مورد قدمت این بنا تنها می توانیم بگویم که در دوره پادشاهی رضا شاه ساخته شده ولی تاریخ دقیقی از زمان احداث آن در دسترس نیست. این خانه از حیث اهمیتی که دارد، در پنجم آذر ماه سال ۱۳۸۰ با شماره ۴۲۲۶ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد. نام این سازه از اسم صاحب مِلک یعنی «ماپار» گرفته شده است. وی که یکی از بازرگانان متمول آن زمان بود که تصمیم گرفت در کنار رودخانه کارون منزلی بسازد. بعد از درگذشت این فرد، عمارت به توقیف دولت پهلوی در آمد.

در دوران انقلاب نیز به تملک سازمان میراث فرهنگی رسید که از آن به عنوان جاذبه فرهنگی یاد می شود. بعد از اینکه این خانه مورد بازسازی قرار گرفت، به یکی از مکان های گردشگری در این شهر تبدیل شد. متراژ کلی ساختمان ۵۵۰ متر مربع بوده و دارای دو طبقه می باشد. در طبقه پایین بنای ماپار یک کتابخانه پُر از کتاب های حافظ و کتب ادبی به چشم می خورد و معمولاً طرفداران ویژه ای دارد و اهل شعر و ادبیات را به خود جذب کرده است.

تاریخچه خانه مارپار

در سطح بالایی این طبقه صنایع دستی و آثار هنری مردم اهواز را می بینیم که به تنهایی زیبایی فوق العاده ایی به بنا می دهد و تعداد زیادی از بازدید کنندگان صرفاً به خاطر دیدن همین صنایع دستی به این خانه می آیند. علاوه بر حیاطی که قبلا از احوالات آن سخن گفتیم، حیاط دیگری در سمت دیگر عمارت وجود دارد که کاربرد آنچانی از آن دیده نمی شود.

در سقف بنا از تیرهای چوبی استفاده شده که در حد فاصل 20 سانتی ‌متری از هم قرار دارند. سردرهای خانه ماپار را با آجر زیبا تر کرده اند. آنچه که باعث شده این خانه رستوران از دیگر خانه های سنتی متفاوت تر به نظر برسد، فضای ویژه و معماری آن است.

همین که پا در این منزل بگذارید وجه تمایز را می یابید و سفر به تاریخ برای شما شروع خواهد شد. پنجرهای خانه با آن رنگ های زیبا، تلألو و درخشندگی نور خورشید را به نمایش می گذارند و شب ها با تابش نور چراغ ها جلوه دیگری از خود نمایش می دهند. پس از آنکه در سال 95 این مجموعه تاریخی و گردشگری به واحد خصوصی سپرده شد، بسیاری از فعالیت های فرهنگی، هنری، رونمایی کتاب و … در آن برپا گشت.

در این خانه سنتی و قدیمی چیزهای زیادی از صنایع دستی و نمایشگاه های کوچک هنری گرفته تا رستوران و معماری پر جاذبه آن، برای بازدید وجود دارد و علاقمندان به هنر و تاریخ را گرد هم جمع می آورد. اگر دوست دارید کتاب تاریخ ایران در زمان پهلوی را ورق بزنید، خانه ماپار اهواز گزینه مناسبی برای شماست. چنانچه به دیدن رودخانه با عظمت کارون رفتید، به خانه ماپار سر بزنید و با خوردن غذا و یا صرف نوشیدنی، خستگی را از تن به در کنید.

خانه سنتی و قدیمی

نقشه خانه ماپار

خانه ماپار اهواز از بخش های مختلفی تشکیل شده که پیش از این اشاراتی به آنها داشتیم. گفتیم که در زیرزمین این سازه کتابخانه ای مملو از کتاب های حافظ وجود دارد که علاقمندان به ادبیات را گرد هم آورده و طبقه همکف نیز سرشار از صنایع دستی است. نگارخانه ای در این مجموعه وجود دارد که آثار هنری در آن علاوه بر اینکه به معرض دید در می آیند، بلکه به فروش هم می رسند.

یکی از آپشن هایی که خیلی هم طرفدار دارد اینکه در اینجا شاهد یک عکاسخانه هستیم و گردشگرانی که به آن مراجعه می کنند برای ثبت یک خاطره شیرین می توانند با پوشش محلی مردم اهواز عکس یادگاری بگیرند. در این مکان یک شربت خانه نیز وجود دارد که در آن با انواع اقسام نوشیدنی های سرد و گرم و یا حتی نوشیدنی های محلی مانند ماه لقاح از بازدیدکنندگان پذیرایی می شود. شاید فکر کنید در یک مساحت 550 متری فعالیت ها به همین جا ختم می شود اما باید بگوییم خیر اینگونه نیست.

در این بنا یک مرکز گردشگری کودک با عنوان بامک و یک مجموعه برای هدایت توریست ها نیز وجود دارد. گاهاً در این عمارت موسیقی سنتی ایرانی به صورت زنده اجرا می شود و این خود بر جذابیت این مکان می افزاید. بعد از اینکه مرمت هایی در این خانه صورت گرفت، همه روزه شاهد میزبانی آن در بخش های مختلف بوده ایم و با خیالی آسوده می توان در کنار حوضچه آن نشست و عکس های زیبایی را به ثبت رساند.

نقشه و معرفی بخش های مختلف

شرایط بازدید

بهترین فصل برای سفر به شهر اهواز که آب و هوایی گرم و خشک دارد، فصل زمستان و اوایل بهار است. برای سفر وسایل نقلیه مختلفی در دسترس قرار دارد و چنانچه تمایل دارید سفری مقرون به صرفه و ایمن داشته باشید، اخذ بلیط قطار اهواز مناسب ترین گزینه می باشد.

برای بازدید از عمارت ماپار شرایط خاصی در کار نیست و شما هر زمان که بخواهید، می توانید به دیدن این جاذبه فرهنگی بروید و از تماشای آن لذت ببرید. بسیاری از افراد سفر به اهواز را در لیست شهرهای توریستی خود قرار می دهند زیرا مکان های دیدنی زیادی در آن برای گردشگری وجود دارد.

برای خرید بلیط هواپیما می توانید از مستر بلیط کمک بگیرید و در کم ترین زمان رزرو خود را انجام دهید. اگر برای اولین بار است که می خواهید از مستر بلیط هتل تهیه کنید، رزرو هتل اهواز شامل تخفیف می شود، کافی است تا به صفحه هتل مراجعه کرده و از کد استفاده کنید.

شرایط بازدید

آدرس و راه های دسترسی

برای رفتن به خانه ماپار اهواز می توانید از وسایل نقلیه عمومی همچون اتوبوس و تاکسی استفاده کنید.

آدرس خانه ماپار: خوزستان، اهواز، خیابان نادری، خیابان خوانساری، بعد از چهارراه اول، پلاک ۵۵۱.

نوشته خانه ماپار؛ تاریخچه+راه های دسترسی اولین بار در مجله مِستر بلیط. پدیدار شد.

برچسب ها: بدون برچسب

ثبت دیدگاه

لطفا همه ی قسمت ها را تکمیل کنید.