3-32

دروازه سنگی؛ تاریخچه + راه های دسترسی

دروازه سنگی

دروازه سنگی کجاست؟ شهر خوی که در استان آذربایجان غربی در شمال غرب ایران واقع شده است یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ایران محسوب می شود که قدمت سه هزار ساله دارد. در این شهر حوادث و اتفاقات فراوانی رخ داده و آثار تاریخی متعددی از دوره های باستانی ایران در آن به جای مانده است.

از جمله بناهای تاریخی ارزشمند موجود در خوی می توان به دروازه سنگی آن اشاره کرد. این دروازه از اهمیت ویژه برخوردار و تنها دروازه باقی مانده از دوران باستان ایران است. قدمت این مکان تاریخی به دوره ایلخانیان و دوره قاجاری بازمی‌گردد.

قرارگیری شهر خوی در مسیر جاده ابریشم و جاده تجارتی شرق و غرب موجب شده که سالانه گردشگران بسیاری به این شهر سفر کرده و از جاذبه های دیدنی گردشگری آن بازدید نمایند. اگر می خواهید با دروازه سنگی خوی بیشتر آشنا شوید تا پایان با مجله مستر بلیط همراه باشید.

تاریخچه دروازه سنگی

دروازه سنگی که در زبان آذری قالا قاپیسی نامیده می شود در ضلع جنوب شرقی شهر و در ضلع جنوبی بازارتاریخی خوی واقع شده است. این دروازه و ۳ دروازه دیگر که در کنار آن قرار داشتند در گذشته راه ورود به شهر خوی بودند و شهر را در بر می گرفتند. اطلاعات دقیقی در رابطه با تاریخ ساخت این بنای تاریخی وجود ندارد.

برخی از تاریخ نویسان معتقد هستند این بنا مربوط به دوره ایلخانی است در صورتی که عده ای دیگر آن را مربوط به دوره قاجاریه می‌دانند. سر در این دروازه سنگی کاملا بر اساس سبک معماری دوره ایلخانی ساخته شده است. برخی از مورخان بر این باوراند که ساخت این دروازه به دستور همسر آقاخان حاکم ایرانی انجام شده است.

قسمت هایی از این دروازه در اثر گذشت زمان تخریب شده بود اما در دوره حکومت زندیه تصمیم گرفتند که آن را بازسازی نمایند. شباهت این بنا به برخی از آثار باقیمانده از دوره قاجاری موجب شده که تاریخ ساخت آن را به زمان عباس میرزای نایب السلطنه در زمان قاجاریه نسبت دهند.

نقشه و معرفی بخش های مختلف

دروازه سنگی خوی از مهم ترین بناهای تاریخی این شهر می باشد در گذشته کل شهر را در بر می گرفت اما امروزه به دلیل گسترش شهر در بافت جدید شهر واقع شده و بخش شمالی آن به بازار قدیمی خوی متصل گردیده است.

در قسمت جلوی این دروازه خندقی وجود داشت که دارای عمق 10 متر و عرض 30 متر بود و یک پل معلق بر روی آن ساخته بودند متاسفانه امروزه آثاری از آن به جای نمانده است. در قسمت جنوبی قلعه که با استفاده از سنگ های خاکستری و سیاه رنگ ساخته شده یک در به شکل قوس نیم داره وجود دارد که دو شیر ساده سنگ تراشی شده در زیر آن قرار گرفته اند.

تا حدود 60 سال پیش 4 دروازه که دارای دیوارهای خشتی بودند اطراف شهر خوی وجود داشتند که به نام های دروازه شهانق، دروازه ماکو، دروازه تبریز و دروازه قالاقاپوسی معروف بودند. اما در این میان تنها یک دروازه قالاقاپوسی برجای مانده است.

این دروازه در طول عمر خود ناملایمات فراونی مانند حمله مهاجمان ارمنی و عثمانی را تحمل نموده است و هم اکنون نیز آثاری از گلوله هایی که بر این بنای تاریخی برخورد کرده همچنان وجود دارد.

نقشه و معرفی بخش های مختلف

معماری بنا

در ساخت این دروازه سنگی ارزشمند از مصالح مقاومی مانند سنگ و آجر استفاده شده است. ضلع شمالی بنا که به بازار قدیمی خوی منتهی می گردد با استفاده از آجر ایجاد شده اما در ساخت بخش جنوبی آن از سنگ های سفید و خاکستری استفاده کرده اند که دارای هماهنگی و هارمونی بسیار زیبایی با سایر بخش های دروازه است.

دروازه سنگی خوی که در گذشته نقش دفاعی داشت و عبور و مرور افراد به شهر خوی را کنترل می کرد و همچنین از شهر در برابر حمله دشمنان دفاع می کرد در حال حاضر مورد استفاده قرار نمی گیرد. با توجه به اینکه این دروازه تنها دروازه باقی مانده ازتاریخ سرزمین باستانی ایران است و دارای ویژگی های منحصر به فردی می باشد نام آن در لیست فهرست آثار ملی ایران قرار گرفته است.

شرایط بازدید

دروازه سنگی خوی که در نزدیکی بازار قدیمی این شهر واقع شده یکی از ارزشمند ترین بناهای تاریخی ایران محسوب می شود که بازدید از آن می تواند برای علاقمندان به بناهای تاریخی بسیار لذت بخش باشد. برای بازدید از این دروازه ارزشمند به زمانی حدود یک ساعت نیاز خواهید داشت و بازدید از آن در هر ساعت از شبانه روز امکان پذیر است. اگر با تهیه بلیط اتوبوس خوی به این شهر زیبا سفر کردید به شما توصیه می کنیم که حتما از این اثر تاریخی بازدید نمایید.

آدرس و نحوه دسترسی با وسایل مختلف

راه های دسترسی به دروازه سنگی

دروازه سنگی در استان آذربایجان غربی، شهر خوی، شرق خیابان طالقانی و جنوب بازار قدیمی خوی واقع شده است. با توجه به قرارگیری این بنا در داخل شهر خوی و موقعیت جغرافیایی مناسبی که دارد دسترسی به آن به راحتی امکان پذیر است. برای بازدید از این دروازه می توانید از خودرو شخصی، تاکسی های درون شهری و خودروهای اینترنتی که مستر بلیط در همه شهرها ارائه می دهد استفاده نمایید.

برای خرید بلیط هواپیما می توانید از مستر بلیط کمک بگیرید و در کم ترین زمان رزرو خود را انجام دهید. اگر برای اولین بار است که می خواهید از مستر بلیط هتل تهیه کنید، رزرو هتل خوی شامل تخفیف می شود، کافی است تا به صفحه هتل مراجعه کرده و از کد استفاده کنید.

نوشته دروازه سنگی؛ تاریخچه + راه های دسترسی اولین بار در مجله مِستر بلیط. پدیدار شد.

برچسب ها: بدون برچسب

ثبت دیدگاه

لطفا همه ی قسمت ها را تکمیل کنید.