1400090110155225024104654

دوئل صادرکنندگان و قاچاقچیان در بازار زعفران/ صادرات 63 درصد نسبت به سال قبل کاهش داشته است

گروه استان‌ها-۹۰ درصد زعفران دنیا در ایران تولید می‌شود اما، بنا به آمارهای ارائه‌شده گمرک، صادرات زعفران در ماه گذشته حدود ۶۳ درصد نسبت به سال گذشته کم شده است.

– اخبار استانها –

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس ، حدود 90 درصد زعفران دنیا در ایران تولید می‌شود، امسال تحت‌تأثیر کاهش بارندگی و خشک‌سالی‌ تولید این محصول و به‌تبع آن حجم صادرات کم شد. بنا به آمارهای ارائه‌شده گمرک، صادرات زعفران در ماه گذشته حدود 63 درصد نسبت به سال گذشته کم شده است.

غلامرضا میری، نایب‌رئیس شورای ملی زعفران، درباره وضعیت فروش در بازار داخلی و صادرات زعفران اظهارداشت: افزایش قیمت زعفران طبیعتاً بر مصرف بازار داخلی تأثیر گذاشته است، چراکه زعفران در سبد مصرف‌کننده داخلی در اولویت نیست و جنبه لوکس دارد درحالی‌که این محصول کالای لوکس نیست و جنبه دارویی و درمانی دارد و به همین دلیل هم در دنیا پرتقاضاست.

وی افزود: باید بین مردم فرهنگ‌سازی شود تا نگاهشان به زعفران صرفا کالای لوکس نباشد متأسفانه زعفران در اولویت مصرف‌کننده داخلی نیست و افزایش قیمتش، کاهش مصرف آن را به‌دنبال دارد.

میری تصریح کرد: افزایش قیمت زعفران، صادرات زعفران را تحت‌تأثیر قرار نداده است. اگر زعفران در بازار جهانی اکنون کیلویی 1500 دلار فروخته شود، در پنج سال گذشته هم با همین قیمت فروخته می‌شد. در نتیجه افزایش قیمت زعفران ناشی از کاهش تولید، صادرات ما را تحت‌تأثیر قرار نداده است.

وی عنوان کرد: در دی ماه کاهش چشمگیر صادرات داشتیم که به‌دلیل افزایش قیمت نبود، به این دلیل بود که زعفران به چین صادر شده بود و در آنجا ترخیص نشده بود. این زعفران از ماه‌ها قبل مانده بود و بر صادرات آن ماه‌ها ‌تأثیر گذاشته بود.

صادرات زعفران 15 درصد کاهش یافته است

وی درباره قیمت روز زعفران در بازار گفت: اکنون زعفران در بازار با حداقل قیمت 19 میلیون تومان و حداکثر قیمت 36 میلیون تومان فروخته می‌شود. قیمت‌هایی که در سطح بازار است، قیمت‌هایی است که از کشاورز می‌خریم. صادرات نسبت به سال گذشته حدود 15 درصد کاهش یافته است، اما اینکه گفته می‌شود صادرات کاهش 60 درصدی داشته، مقایسه یک ماه با مدت مشابه سال قبل آن بوده است.حجم زیادی از زعفران از کشور قاچاق می‌شود و احتمالاً حدود 30 درصد از صادرات را قاچاق تشکیل می‌دهد.

صادرکننده در بازارهای جهانی باید با قاچاقچی رقابت کند

نایب‌رئیس شورای ملی زعفران با بیان اینکه یکی از دلایلی که زمینه قاچاق را فراهم می‌کند، برگشت ارز حاصل از صادرات است که صادرکننده را برای ارزآوری داخلی کور می‌کند، گفت: تا جایی که ارز وارد کشور شود، صادرکننده مشکلی ندارد و وظیفه صادرکننده است که ارز را وارد کشور کند، اما مشکل اینجاست که این ارز را در سامانه نیما با قیمت پایین‌تر از قیمت بازار به فروش برسانند و این سبب می‌شود که صادرکننده‌ای که شفاف کار می‌کند، بابت هر کیلو زعفران بسته به نوسانت ارز از 2تا4 میلیون تومان برای تبدیل ارز متضرر شود.

عضو شورای ملی زعفران از سود صادرات زعفران برای قاچاقچیان می‌گوید/ صادرکنندگان از چرخه صادرات حذف شده‌اند چالش‌های پیش‌روی صادرات طلای سرخ خراسان رضوی/ ادامه ماجرای قاچاق زعفران ایران قرارداد آتی زعفران نگین شنبه آینده در بورس کالا راه‌اندازی می‌شود

میری تصریح کرد: قاچاقچی از فرصتی که برای صادرکننده به وجود آمده است، سوءاستفاده می‌کند و زعفران را از کشور خارج می‌کند و صادرکننده هم مجبور است به‌ناچار در بازارهای جهانی با قاچاقچی رقابت کند که کار بسیار سختی است. ما بازار را به‌تدریج به‌دست قاچاقچی و کشورهای همسایه می‌دهیم و کشورهای همسایه به‌دلیل اینکه صادراتشان نیازمند پرداخت عوارض نیست، به‌راحتی زعفران صادر می‌کنند، اما اگر ما بخواهیم به کشورهای چین و هندوستان صادر کنیم، باید 38 درصد عوارض پرداخت کنیم از طرفی به‌دلیل تحریم، از بازار عربستان صعودی و آمریکا محروم هستیم و این باعث شده است بخش عمده‌ای از بازار را به‌دست قاچاق بدهیم.

وی ادامه داد: مسئولان و مقامات کشور از صادرکنندگان توقع دارند زعفران را در بازار جهانی مدیریت کنند با توجه به اینکه بخش عمده‌ای از زعفران به‌صورت قاچاق از کشور خارج می‌شود و بخش عمده‌ای از آن توسط کشورهای همسایه در بازار جهانی به‌نام خودشان عرضه و مدیریت می‌شود، مدیریت بازار جهانی کار ساده‌ای نیست.

نایب‌رئیس شورای ملی زعفران عنوان کرد: صادرات زعفران قابل مقایسه با سایر محصولات مثل پسته یا فرش و… نیست و اینکه مدیران می‌گویند فقط صادرکننده زعفران مشکل قاچاق و مطالبه دارد، درست نیست زعفران به‌دلیل حجم کمی که دارد، امکان قاچاقش راحت‌تر است. این سبب شده زعفران هر روز از مبادی غیرقانونی از کشور خارج شود، متأسفانه بازار زعفران دست قاچاقچیان و تجار کشورهای همسایه افتاده است که فروش محصول ما را به‌دست گرفته‌اند.

انتهای پیام/281/ی

برچسب ها: بدون برچسب

ثبت دیدگاه

لطفا همه ی قسمت ها را تکمیل کنید.