1401031222412170225446754

رئیس جمهور:‌ شرکت‌های پیشتاز اقتصاد 17 میلیارد دلار در کشور سرمایه‌گذاری می‌کنند/ باید در تامین کالاهای اساسی مستقل شویم

گروه استان‌ها ـ رئیس جمهور گفت: در یک اقدام بزرگ شرکت‌های بزرگ و پیشتاز اقتصاد برای اولین بار در کشور کنار هم قرار گرفتند و قرار شد ۱۷ میلیارد دلار در کشور سرمایه‌گذاری کنند.

– اخبار استانها –

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تبریز، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی شامگاه پنجشنبه در ادامه برنامه‌های سفر به آذربایجان شرقی در جلسه شورای اداری این استان با بیان اینکه سفرهای دولت به استان‌ها یک حضور کاری است و قبل از حضور ما هیأتی نیازمندی‌های هر استان را بررسی و اولویت‌سنجی می‌کند، اظهار داشت: تکمیل همه پروژه‌های نیمه تمام در کشور کاری ده‌ها ساله است.

رئیس جمهور افزود: دولت‌های مختلف هر کدام طرح‌هایی را آغاز کردند و خیلی از این طرح‌ها در نیمه راه با 70 یا 80 درصد پیشرفت رها شده‌اند و مردم انتظار دارند کارها به نتیجه برسد. لذا سفرهای استانی ما به تعبیری نهضت تکمیل پروژه‌های نیمه تمام است.

رئیسی با اشاره به درخواست‌های مطرح شده در طول این سفر درباره دغدغه‌های مربوط به استان و مناطق مختلف آن اظهار داشت: دولت باید بر اساس اولویت‌ها حرکت کند، چرا که بودجه‌ها و اعتبارات کفاف تامین همه نیازها را نمی‌دهد. لذا پیش از هر سفر استانی بررسی‌های جامعی از نیازها و اولویت‌های استان در روندی که با امضای معاون اول رئیس جمهور نهایی و قطعی می‌شود، صورت می‌گیرد و دستگاه‌های مسئول برای اجرا و برآورد هزینه‌ها و محل تامین آنها نیز تعیین می‌شوند.

رئیس جمهور تصریح کرد: در حین سفر نیز وزرا و مسئولین دولتی به شهرستان‌ها سرکشی می‌کنند و مسایل را از نزدیک بررسی می‌کنند و در ضمن برنامه‌های مربوط به حوزه مسئولیت خود را در این جلسه توضیح می‌دهند تا همه اهالی و مسئولان استان از آنها مطلع شوند و مدیران استان نیز حس همراهی با این برنامه‌ها را پیدا کنند.

آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه مسائل استان و برنامه‌های دولت برای رسیدگی به این مسائل در جلسه شورای اداری نه صرفا برای استحضار بلکه جهت اقدام مطرح می‌شود، خاطرنشان کرد: این مباحث در این جمع مطرح می‌شود تا مدیران استان با جدیتی در خور اقدام انقلابی و در سطح انتظارات مردم نسبت به اجرای آنها اقدام کنند.

رئیس جمهور ادامه داد: سفر دولت به استان‌ها صرفا برای این نیست که زحمتی برای مردم و مسئولان استان ایجاد شود، ‌بلکه برای آن است که گره‌ها و مشکلات استان رفع شوند. یادمان نرود که رهبری معظم انقلاب در این سال‌ها مرتب بر تولید تاکید دارند و این تولید است که کشور را نجات می‌دهد و لذا باید تلاش کنیم مشکلات پیش روی رونق تولید رفع شود.

رئیسی با تاکید بر اینکه همه از کارآفرینان، سرمایه‌گذار، کارگران، دستگاه‌های اداری و دیگران باید همت کنند تا تولید افزایش پیدا کند، گفت:‌ رشد اقتصادی مبتنی بر سرمایه‌گذاری است. در یک اقدام بزرگ شرکت‌های بزرگ و پیشتاز اقتصاد برای اولین بار در کشور کنار هم قرار گرفتند و قرار شد 17 میلیارد دلار در کشور سرمایه‌گذاری کنند.

رئیس جمهور مرحله بعدی در روند افزایش سرمایه‌گذاری را سرمایه‌گذاری بانک‌ها عنوان کرد و افزود: اگر نقدینگی به طرف تولید نرود، تبدیل به سیل بنیان‌افکن می‌شود که هر کجا برود کار را خراب می‌کند. لذا بانک‌ها کنار هم قرار گرفتند و یک کار بزرگی توسط بانک‌ها در حال صورت گرفتن است.

آیت‌الله رئیسی بخش سوم موثر در افزایش سرمایه‌گذاری را بخش خصوصی دانست و اظهار داشت: بدون آمدن بخش خصوصی در میدان کار انجام نمی‌گیرد. هر کاری به مردم واگذار شد نتیجه‌بخش بود. در همه حوزه‌ها اینطور بوده و در ‌بخش اقتصاد هم همینطور است. بخش خصوصی باید به میدان بیاید که این با صحبت و سخنرانی و بخشنامه شدنی نیست.

رئیس جمهور تصریح کرد: بخش خصوصی باید در سرمایه‌گذاری و سود این سرمایه‌گذاری احساس امنیت کند. بخش خصوصی دنبال این است که سود حلال، طیب و طاهر ببرد و لذا باید به او میدان کار داد. باید همه زمینه‌ها را برای فعال شدن بخش خصوصی مهیا کرد.

رئیسی با بیان اینکه اگر سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی درست اجرا می‌شد، بحثی مطرح نبود، خاطرنشان کرد:‌ باید شرایط کسی که قرار است بخشی از دارایی ملت به او واگذار شود، از لحاظ برخورداری از صلاحیت و اهلیت، سهم آورده بخش خصوصی و انگیزه خرید یک مثلا کارخانه احراز شود، تا پس از واگذاری مشکل پیش نیامده و کارخانه تعطیل نشود. همچنین واگذاری‌ها باید به بخش خصوصی واقعی باشد نه اینکه از این دست دولت به آن دست دولت یا اینکه از این بخش دولت به بخش عمومی واگذار شود.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه مردم تأمین اجتماعی، بانک‌ها، شهرداری‌ها و امثال آنها را که بخشی از واگذاری‌های بر اساس اجرای اصل 44 به آنها انجام شده است، بخشی از دولت می‌شناسند، گفت: دولت و مجموعه بخش دولتی باید اقتصاد را به بخش خصوصی واقعی واگذار کرده و خود نقش هدایت، حمایت و نظارت داشته باشد.

آیت‌الله رئیسی بخش بعدی برای جذب سرمایه‌گذاری را سرمایه‌گذاران خارجی دانست و افزود: باید سرمایه‌های خارجی به خصوص به سوی کارهای بزرگ در کشور جذب شود و در این عرصه همکاران دولت به ویژه در بخش انرژی و راه و راه‌آهن توانستند گام‌های خوبی در این چند وقت بردارند.

رئیس جمهور با بیان اینکه اگر دنبال رشد اقتصادی هستیم باید سرمایه جذب کنیم، اظهار داشت: اگر موفق به جذب سرمایه‌گذاری نشویم، اصلاحات اقتصادی دولت نیز به رشد اقتصادی منتج نمی‌شود و صرفا زحمت اینها برای مردم می‌ماند که ما نمی‌خواهیم اینطور شود.

رئیسی گام بعدی را افزایش بهره‌وری دانست که باید به دست مدیران دولتی تحقق یابد و تصریح کرد: همه فرآیندها باید با هدف ارتقای بهره‌وری مورد بازنگری قرار گیرند. به عنوان مثال فرآیند ترخیص کالا در گمرکات و از جمله گمرک جلفا باید تسهیل و تسریع شود. طولانی شدن فرآیند ترخیص کالا کارآفرینان، صادرکنندگان و فعالان اقتصادی را خسته و بی‌انگیزه می‌کند.

رئیس جمهور گام اول در بازنگری روندها و فرآیندها را برخورداری از روحیه تحولی عنوان و خاطرنشان کرد: اگر تحول از درون افراد نجوشد، با بخشنامه و آئین‌ناهم هم اتفاقی نمی‌افتد. تاکید بر صفت انقلابی که مدنظر مقام معظم رهبری نیز هست، یعنی همین که نگاه تحولی در درون افراد بجوشد. امروز این جوشش درونی مورد انتظار مردم است و مدیران دولتی افرادی را که از این روحیه برخوردار نیستند، در مناصب مدیریتی و مهم قرار ندهند. نه اینکه کسی را به این دلیل از کار اخراج کنند، بلکه اجازه ندهید کار مردم دست او بیفتد.

آیت‌الله رئیسی گفت: گرفتار شدن به دست سیستم اداری همان چیزی است که ما و شما و مردم را در مناطق مختلف رنج می‌دهد، گفت: مردم می‌خواهند کار با سرعت انجام گیرد و این احساس وجود نداشته باشد که کار در ادارات با لختی انجام می‌گیرد.

رئیس جمهور مدیر متعهد انقلابی را مدیری دانست که برای پیگری کارها محدود به نظامات و مراودات معمول اداری نماند، افزود:‌ اینگونه نباشد که برای کارها در استان معطل تهران بمانید. از ظرفیت‌های استان به ویژه ظرفیت‌های مدیریتی و نیروی انسانی کارآمد نهایت بهره را ببرید، چرا که سهم مدیران در انجام کارها سهم بالا و قابل توجهی است.

رئیسی در بخش دیگری از سخنانش به توصیفات مقام معظم رهبری از امام راحل به عنوان فردی تحول‌خواه در سخنرانی 2 سال قبل ایشان در مراسم 14 خرداد اشاره کرد و اظهار داشت: توصیف امام به عنوان فردی تحول‌خواه بر این مبنا بود که امام منتظر نماند زمینه‌ها برای او فراهم شود بلکه زمینه‌ها را فراهم کرد و امثال شهید سلیمانی و شهید باکری نیز امام را الگوی خود قرار دادند.

رئیس جمهور تصریح کرد: اگر زمینه‌ها و مقدمات فراهم بود خیلی خوب بود، اما اگر هم فراهم نبود باید با اراده پولادین و توکل به حضرت حق و با میدان دادن به مردم و کسانی که حقیقتاً نیروهای انقلابی، دلسوز، کاردان و کارآفرین هستند، کارها را به پیش برد. انتظار رهبری معظم انقلاب از دولت و مجلس و دستگاه‌های مختلف کشور همین است.

آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه دشمنی دشمنان همیشه بوده ولی هیچگاه نظام جمهوری اسلامی را متوقف نکرده است، خاطرنشان کرد: امروز خواست شهدا، خواست مردم و اقتضای انقلابی ماندن آن است که انقلابی بیاندیشیم و انقلابی عمل کنیم.

رئیس جمهور گفت: دولت مردمی به دنبال پیشبرد کارها است و برای ما مهم نیست که کارهایی که انجام می‌شود به نام چه کسی تمام شود. یقین داریم وقتی کار با اخلاص باشد خدا به آن برکت می‌دهد و گره‌ها و موانع را برطرف می‌کند. مهم این است که کارها به نام انقلاب و نظام اسلامی و شهدا تمام شود. از همه کارگزاران دولت می‌خواهم که نگاهشان به کارها همین‌طور باشد.

رئیسی در ادامه سخنانش با بیان اینکه با اجرای مصوبات سفر باید یک گارگاه عظیم عمرانی در آذربایجان شرقی به راه بیفتد، افزود: کار باید به شکلی دنبال شود که مردم احساس کنند تحولی در حال رخ دادن است. ظرفیت‌های بسیار زیادی در استان برای ایجاد اشتغال و رونق تولید وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس جمهور به برخی طرح‌های نیمه تمام از جمله راه‌آهن تبریز میانه اشاره کرد و اظهار داشت: طرح‌های نیمه تمام هم باعث نارضایتی مردم می‌شود و هم باعث فرسودگی بخش‌های اجرا شده و هم ضایع شدن هزینه‌های انجام شده می‌شود.

آیت‌الله رئیسی به رونمایی از سند نقشه فرهنگی آذربایجان شرقی اشاره و تصریح کرد: هویت آذربایجان شرقی،‌ هویتی فرهنگی است و این سند باید با همکاری دانشگاه‌های بزرگ و حوزه علمیه باسابقه استان اجرایی شود.

رئیس جمهور به ضرورت گسترش فعالیت‌های دانش‌بنیان اشاره و خاطرنشان کرد: توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان باید به تبدیل دانش و دانایی به توانایی منجر شود، اگر نه صرف افزایش تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان مشکلی را حل نمی‌کند. ضمیمه کردن دانایی به توانایی است که می‌تواند بخش‌های مختلف اقتصاد و اشتغال و تولید ما را رونق ببخشد.

رئیسی با تاکید بر اینکه باید در تامین کالاهای اساسی به توان داخلی متکی باشیم، گفت: یکی از استان‌هایی که می‌تواند در استقلال تامین کالاهای اساسی کشور مؤثر باشد، همین آذربایجان است. ظرف چند سال آینده باید در تامین کالاهای اساسی مستقل شویم. همه مدیران باید محور توجه خود را بر به کارگیری دانش و دانایی در ارتقای توانمند‌ی‌های تولیدی کشور قرار دهند و این هم از آن نکاتی است که با بخشنامه محقق نمی‌شود.

رئیس جمهور فقر را محصول بی عدالتی اقتصادی و اجتماعی و نیز بی‌عدالتی در تقسیم امکانات دانست و افزود: باید تلاش کنیم امکانات به عدالت تقسیم شود تا فقر ریشه کن شود. نباید اجازه داد سختی معیشت افراد را به جایی برساند که آخر خط فکری و عقیدتی باشد. این مسئولیت همه دستگاه‌های مختلف است.

آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه خدمت در دنیا به دو دسته کلی منفعت‌گرا و انسان‌دوستانه تقسیم می‌شود، اظهار داشت: خدمتی که ما از آن دم می‌زنیم و منطبق بر فرهنگ دینی ما است، خدمت برای خداست. در این نگاه راه رسیدن به رضایت خدا از میان خلق می‌گذرد و برای کسب و جلب رضای خدا باید دل مردم را شاد کرد. اگر ما مسئولان خدمت خالصانه بکنیم، یقین بدانید همه مسایل حل خواهد شد.

انتهای پیام/ش

برچسب ها: بدون برچسب

ثبت دیدگاه

لطفا همه ی قسمت ها را تکمیل کنید.