7ru

روستای روم کجاست؟ معرفی + راه‌های دسترسی

روستای روم

یکی دیگر از روستاهای پرطرفدار و محبوب ای که از لحاظ گردشگری بسیار توسعه یافته و در شهرستان قاین در استان خراسان جنوبی قرار دارد روستای روم است. می توان گفت که این روستا جزء بزرگترین روستاهای بخش سده از توابع شهرستان قاین می باشد.

روم به دلیل این که در احیای جاجیم بافی بسیار موفق و موثر بوده است آن را به عنوان قلب صنایع دستی شرق کشور می شناسند. در خراسان جنوبی روستاهای زیبای وجود دارند که شاید از وجودشان بی اطلاع باشید پس اگر روزی با تهیه بلیط اتوبوس قاین به این شهر سفر کردید، از بازدید این روستای تاریخی و زیبا غافل نشوید!

روستای روم در ارتفاع ۱۷۲۰ متری از سطح دریا قرار دارد از لحاظ موقعیت مکانی و جغرافیایی در بهترین جای شهرستان قاین قرار گرفته است. این روستا از سمت شرق به کلات بالا، از قسمت جنوب شرقی و جنوب به سد و زمانی از قسمت غرب به آفریز و از قسمت شمالی و شمال غربی به گل گنج اسرا و نارگندل منتهی می شود.

روم در دره ‌ای به عرض سه چهارم مایل قرار دارد و همچنین در کنار جاده قاین بیرجند و در فاصله ۷۴ کیلومتری بیرجند قرار گرفته و ۴۰ کیلومتر با قاین فاصله دارد.

در اطراف این روستا را کوه‌های متعدد احاطه کردند و دو کوه معروف به نام های کوه انجیری در پنج کیلومتری شمالی آن و کوه سفید کمر در ۱۲ کیلومتری جنوبی آن قرار گرفته است رودخانه خروشان هم به نام رود روم از کنار روستا می گذرد.

در چند سال گذشته روستای روم دارای جمعیت بسیار زیادی بود اما رفته رفته بسیاری از خانواده های این روستا به شهر مهاجرت کردند. علت این مهاجرت هم کاملاً مشهود است اولین دلیل آن خشکسالی و نداشتن چاه های عمیق می باشد، از آن جا که شغل بیشتر مردم این روستا از طریق کشاورزی و تولید محصولات باغی می گذشت کمبود چاه و آب موجب کاهش درآمدشان شد.

یکی دیگر از دلایل آن هم این بود که مسیر جاده اصلی را تغییر دادند زیرا مسیر جاده از وسط روستا می گذشت. پس بیشتر مردم خصوصاً جوان ها تصمیم گرفتند که به شهرستان های اطراف مانند مشهد بیرجند و قاین کوچک کنند.

اما مردمانی که در این روستا ماندند با همت و تلاش بسیار توانستند که در این روستا یک منبع برای اشتغال زایی ایجاد نمایند و روستا را به یک منطقه گردشگری تبدیل کنند. در ادامه با مجله مستر ‌بلیط همراه باشید تا شما را بیشتر با این روستای جذاب و دیدنی آشنا کنیم.

تاریخچه روستای روم

تاریخچه روستای روم

همانطور که گفتیم مردم روستا دست به دست هم دادند و تصمیم گرفتند تا یک درآمدزایی و اشتغال زایی برای مردم آن ایجاد نمایند. حاصل این تلاش اینگونه شد که اکنون در این روستا چندین مرغداری وجود دارد.

علاوه بر آن چند شرکت تعاونی و چند شرکت جاجیم بافی هم در آن افتتاح شده و همچنین یک بازارچه کوچک دقیقاً مجاور جاده اصلی احداث کردند که تمام اینها باعث اشتغال زایی جوانان روستا شده است.

در خصوص تاریخچه این روستا روایت و داستان های بسیاری وجود دارد و افراد سیاسی و تاریخی مهمی از این روستا دیدن کردند، افرادی همچون میرزا خانلر خان اعتصام الملک که تقریباً در سال ۱۲۹۳ هجری قمری از این روستا بازدید می ‌کند و پس از آن در یکی از نوشته‌های خود روستای روم را اینگونه توصیف می کند: «در روستای روم حدوداً ۶۰ یا ۷۰ خانه رعیت وجود دارد، بیشترشان مشغول به شغل گوسفند داری و زراعت هستند البته زراعت شان بسیار کم است اما خوب زراعت می کنند و مردمانی خون گرم دارد».

چند سال قبل از اینکه میرزا خانلرخان اعتصام الملک از این روستا دیدن کند یک زلزله بسیار شدید در منطقه به وجود می‌ آید که موجب تخریب قلعه و خانه ها می‌ گردد در آن زمان امیر قاین به مبلغ ۱۰۰ تومان از خود به این مردم کمک می کند تا خانه هایشان را تعمیر کنند و مردم در بیرون قلعه ها خانه هایی برای خود می ‌سازند و میان قلعه را خالی می ‌کنند.

هوای روستا بسیار سرد و معتدل است بهترین زمان سفر بازدید از آن فصل تابستان می ‌باشد. در یکی دیگر از کتاب های تاریخی به نام «نامه هایی از قهستان» اثر«اف هیل» در مورد روستای روم اینگونه گفته می شود:‌ در گذشته در روستای روم ۴ یا ۵ مزرعه بسیار کوچک وجود داشت که مردم در آن خربزه می‌ کاشتند. در آن زمان کشاورزان روم زندگی خود را بسیار سخت می گذراندند چراکه با مشکل کم آبی مواجه بودند.

در گذشته مردمان روم حاکم منطقه را بسیار دوست داشتن چراکه از آن ها مالیاتی دریافت نمی کرد به همین خاطر بسیار به او احترام می گذاشتند. در روستا چند مکان بسیار قدیمی و تاریخی مانند قلعه های متعدد، گورستان های قدیمی، آسیاب های بادی و آبی وجود دارد که همگی نشان از پیشینه طولانی روم دارند.

نقشه و معرفی قسمت های مختلف

نقشه و معرفی قسمت های مختلف

می ‌توان گفت که روستای روم قطب صنایع دستی کشور است همانطور که گفتیم اهالی این روستا برای اشتغال زایی کارهای بسیاری انجام دادند که یکی از آن ها احداث یک بازارچه نسبتاً کوچک بوده است.

پیشنهاد می کنیم که حتما از بازارچه روستای روم دیدن کنید حتی اگر قصد خرید ندارید چرا که بازدید از آن و آشنایی با مردم این روستا خالی از لطف نیست. می توانید در این روستا برای عزیزان تان سوغاتی تهیه کنید سوغاتی های مانند صنایع دستی و جاجیم های زیبا که توسط زنان هنرمند و زحمتکش روستا بافته شده است.

این بازارچه در حاشیه جاده ساخته شده است برای دسترسی به آن یا باید پیاده روی کنید و یا اینکه این مسیر را با خودرو طی کنید. در این بازارچه کوچک حدود پنجاه خانواده به صورت شبانه ‌روزی زحمت می کشند و مشغول به درآمدزایی هستند و می توانید در آن محصولات و سوغاتی های روستا را به وفور ببینید. این بازارچه بسیار پر رونق است و محصولاتی همچون روغن حیوانی انواع میوه ها و جاجیم و ماست و نان محلی وجود دارد.

برای بازدید از روستای روم بهتر است که حداقل دو روز وقت بگذارید و سری هم به طبیعت زیبا و دلنشین شب بزنید. از آن جا که روستای روم در میان دره ها قرار گرفته و اطراف آن را کوه های متعدد احاطه کرده اند مناظر و طبیعت بسیار زیبا و چشم نواز دارد پس بد نیست که از آن ها هم دیدن کنید.

شرایط بازدید از روستای روم

شرایط بازدید از روستای روم

برای بازدید از این روستا جای هیچ نگرانی از لحاظ اقامتگاه نیست. زیرا همانطور که گفتیم مردم این روستا برای توسعه صنعت گردشگری تلاش های بسیاری کردند و یکی از آن ها ایجاد اقامتگاه های بومی برای گردشگران است. پس با خیال راحت چند روزی را در اقامتگاه‌ های پر از صفا و صمیمیت روستای روم در کنار مردمان خونگرم و مهمان نواز سپری کنید.

آدرس و نحوه دسترسی با وسایل مختلف

آدرس: جاده قاین به بیرجند، ۷۴ کیلومتری بیرجند، ۴۰ کیلومتری قاین، روستای روم

نوشته روستای روم کجاست؟ معرفی + راه‌های دسترسی اولین بار در مجله مِستر بلیط. پدیدار شد.

برچسب ها: بدون برچسب

ثبت دیدگاه

لطفا همه ی قسمت ها را تکمیل کنید.