1400112717361924824770754

ریشه مشکلات امروز رویگردانی از آرمان‌های انقلاب اسلامی است

گروه استان‌ها-نویسنده و پژوهشگر انقلاب اسلامی گفت: ریشه مشکلات امروز جامعه ما رویگردانی از آرمان‌های اصیل انقلاب اسلامی است.

– اخبار استانها –

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، به نقل از آستان نیوز، حجت الاسلام راجی در نشست بزم اندیشه‌ای که همزمان با سالروز میلاد امام علی(ع) از سوی موسسه جوانان آستان قدس رضوی در مجتمع دانشجویی امام رضا(ع) با موضوع " جهاد تبیین و خطر ابتذال مفاهیم مقدس" برگزار شد، با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری اظهارداشت: «جهاد تبیین، یک فریضه قطعی و فوری است»، مطالعات وسیع، صبر و بیان روندها در حین تبیین، سه رکن اساسی در این جهاد خواهد بود.

وی افزود: جهاد به معنای سعی و تلاش بسیار زیاد در مقابل دشمن است که در واقع یک فریضه عبادی واجب و فوری است اما جهاد تبیین یعنی باز کردن گره‌های ذهنی مردم که توسط دشمن ایجاد شده است، بنابراین در انجام مهمترین رسالت خویش که امروز به فرموده رهبری جهاد تبیین است، ابتدا باید ببینیم دشمن چه نقطه‌ای را مورد هدف قرار داده و بعد از آن به جهاد تبیین بپردازیم.

وی با بیان اینکه ما باید دو موضوع «اصول انقلاب و معارف ناب اسلام» و «واقعیت‌های میدان» را برای مردم تبیین کنیم، ادامه داد: واقعیت‌های میدان شامل دستاوردهای 43 ساله انقلاب، ریشه‎یابی نقطه ضعف‌ها و ایرادها، بیان نقاط امید بخش نظام و… می‌شود.

حجت‌الاسلام راجی در ادامه با بیان اینکه رسانه‌ و مطبوعات باید وارد میدان جهاد تبیین شوند، گفت: ریشه مشکلات رویگردانی از آرمان‌های انقلاب است؛ مقایسه وضع موجود با دوران قبل از انقلاب و همچنین سال‌های ابتدایی پیروزی، بسیاری از حقایق را آشکار و دروغ پردازی‌های بیگانگان را هویدا می‌سازد.

نویسنده کتاب صعود چهل ساله ابراز کرد: رونق تولید بزرگترین راهکار حل مشکلات اقتصادی است که البته این مساله نیاز به زمان زیاد و تلاش فراوانی دارد.

هدف دشمن بیهوده جلوه دادن مسیر 40 ساله انقلاب است

حجت‌الاسلام و المسلمین محسن قنبریان نیز گفت: وقتی مسئله جهاد مطرح می‌شود که دشمنی وجود داشته باشد، جهاد در مقابل چیزی بالاتر از بهتان و یا «اّفک» (دروغ بزرگ) قرار دارد که افک برای خود اتاق فکر و متولی دارد.

وی ادامه داد: وقتی دشمن می‌خواهد مسیر 40 ساله انقلاب را بیهوده جلوه دهد باید دسیسه‌های دشمن برای مردم تبیین شود؛ ما باید عذرهای موجه را با مردم در میان بگذاریم و کمبودها و مشکلات را صادقانه بیان کنیم.

جنگ شناختی را دست‌کم گرفته‌ایم!/ جهاد تبیین را در عمل هم دنبال کنیمبسیج رسانه به دنبال نهضت «جهاد تبیین» استرُکن رکین "جهاد تبیین" بر دوش رسانه‌هاست

این استاد حوزه علمیه با اشاره به ضرورت شناخت مشکلات و تبیین عدم موفقیت‌ها گفت: کار دشمن این است که در مشکلاتی که عذر موجهی برای آن نداریم به جنگ اصول انقلاب می‌رود؛ راه حل عبور از این مشکلات نه پاک کردن مشکل و نه قرینه‌های نامتجانس است بلکه باید ثابت کنیم مشکل دور شدن از اصول انقلاب است.

جهاد تبیین رسالت ذاتی تمام نهادهای علمی و حوزه های علیمه است

حجت‌الاسلام و المسلمین علی تولایی؛ استاد حوزه و دانشگاه نیز در این جلسه با بیان اینکه مسئله جهاد و تبیین یک مسئله جدید نیست، گفت: جهاد تبیین رسالت ذاتی تمام نهادهای علمی و حوزه‌های علمیه است.

وی با طرح این سوال که دلیل تاکید مقام معظم رهبری به جهاد تبیین چیست، گفت: دلیل این تاکید وجود خلاء‌ در رسالت‌های ماست که به درستی نتوانستیم واقعیت‌های انقلاب را برای مردم تبیین کنیم. لوازم جهاد تبیین و سازوکارهای آن در بخش فعالیت‌های فرهنگی مغفول مانده است که برای تبیین آن نیاز به مقدماتی داریم.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه مخاطب این تبیین قلوب انسان‌ها هستند، گفت: کار کردن با مخاطب جوان الزاماتی دارد اما ما با ذهن مخاطب درگیر نیستیم بلکه علاوه بر اقنای ذهنی باید از طریق قلب وارد عمل شویم.

ضرورت حرکت به سمت تمدن‌سازی

مصطفی باقرزاده؛ فعال اجتماعی، نیز در این جلسه با تاکید بر اینکه ما در جهاد تبیین باید هم اصول و امهات انقلاب اسلامى را تبیین کنیم و هم واقعیت میدان را، تصریح کرد: کلان پروژه انقلاب اسلامى در چهل ساله دوم باید تحقق بیانیه گام دوم باشد و اساسا جهاد تبیین را باید در این اتمسفر معنا کرد.

وی با طرح این سوال که چه عواملی مانع تحقق «اصول و امهات انقلاب اسلامی و اسلام» و عدم رصد دقیق «واقعیت‌های میدان» شده است؛ گفت: برخی از این اصول تحقق نیافته است و باید دید در کنار تمامى دستاوردهاى انقلاب علت عدم تحقق آن چیست؛ و براى تحقق آنها و بسط دستاوردها و محصولات انقلاب باید چه کرد.

باقرزاده ابراز کرد: بیش از 40 سال از انقلاب گذشته است و در حال حاضر به گام دوم انقلاب رسیده‌ایم؛ بیانیه گام دوم حکایت از سیرورت انقلاب دارد و این انقلاب در کنار بیان دستاوردهایش نیازمند تبیین علت مشکلات و عذرها و در نهایت اصلاح فرآیندهاى معیوب در حصول به نتیجه غایى تمدن نوین اسلامى است.

این فعال اجتماعی با بیان اینکه در فرایند جهاد تبیین باید از مسئله و مقوله بنیادی دولت‌سازی و حکومت‌سازی به سمت تمدن‌سازی برویم که متاسفانه مورد غفلت واقع شده، ادامه داد: باید در این جهاد تبیین به الزامات تمدنی که یکی از آن‌ها دستاوردهای انقلاب اسلامی است، به سایر الزامات و تببین آنها مثل اصلاح تقنینى و ساختارى اشاره شود.

انتهای پیام/ ع

برچسب ها: بدون برچسب

ثبت دیدگاه

لطفا همه ی قسمت ها را تکمیل کنید.