3-16

زیارتگاه پیر سبز چک چک

زیارتگاه پیر سبز چک چک

مکان های مقدس که در باور و آیین ایرانیان از گذشته تاکنون وجود داشته است، در ارتباط با نیایش ایزدان خورشید و ماه بوده که در زمان زرتشت نیز تداوم داشته اند. اغلب این نیایشگاه ها در جوار کوه، چشمه و درختان کهنسال برپا می شده است. دیر زمانی پیش از ساخت بناهای آیینی و مقدس یا چارتاقی ها، درخت، چشمه، چاه و غارهای مقدس وجود داشته که محل زیارت و توسل مردم بوده اند. در گذر زمان چارتاقی ها در جوار صخره، غار، کوه، چشمه و درخت برپا شد که تاکنون نیز مورد احترام و ملجأ و مأمن حاجت مندان هستند. در حال حاضر نیز از این نمونه زیارتگاه ها در ایران می توان یافت که یکی از آنها در اردکان استان یزد قرار دارد و با نام زیارتگاه پیر سبز چک چک شهرت دارد و هر ساله زرتشتیان بسیاری از سراسر ایران راهی این زیارتگاه می شود. علاوه بر این هم اکنون این مکان به یکی از جاذبه های گردشگری اردکان تبدیل شده است و افراد زیادی برای دیدار از این محوطه راهی این مکان می شوند. اگر تمایل دارید در مورد این زیارتگاه اطلاعات بیشتری داشته باشید بهتر است این مطلب از مجله مستر بلیط را تا انتها مطالعه کنید.

درباره زیارتگاه پیر سبز چک چک

درباره زیارتگاه پیر سبز چک چک

شهرستان اردکان در استان یزد قرار دارد و یکی از قدیمی ترین شهرستان های این استان به شمار می رود. مرکز این شهرستان، شهر اردکان محسوب می شود که از شهرهای قدیمی ایران است. در این شهرستان می توان جاذبه های گردشگری زیادی را یافت که زردُگ، مسجد زیرده و مسجد جامع، مسجد حاج محمد حسین و خانهٔ سروری، خانه‌ی تقدیری، موزه‌ی رجال، بازار قدیمی چهارسوق و … برخی از این آثار هستند. در این بخش در مورد زیارتگاه پیر سبز چک چک که یکی از جاذبه های گردشگری مذهبی این شهر به شمار می رود اطلاعاتی را با شما به اشتراک می گذاریم. این زیارتگاه در 43 کیلومتری شهر اردکان و در دل کوه های این شهرستان واقع شده است. چک چک در دل غاری قرار دارد که به علت چک چک آبی که از سقف آن می ریزد به این نام مشهور شده است. گفته می شود که علت انتخاب این محل به عنوان زیارتگاه زرتشتیان را به خاطر گرامی داشت شاهزاده ساسانی، دختر یزدگرد سوم است که برای فرار از اعراب به شکاف کوه در این محل پناه آورده بود. هر سال در تاریخ 24 تا 28 خرداد، زرتشتیان از سراسر ایران به این محل می آیند و در کنار هم جمع می شوند.

ساختار و بخش های مختلف زیارتگاه

ساختار و بخش های مختلف زیارتگاه

این زیارتگاه در میان کوه و در دل غار قواقع شده است و در این غار می توانید صدای چک چک آب را بشنوید که از میان دیوارها می چکد. گفته می شود که دلیل این امر این است که این کوه روی یک گسل زیرزمینی با عمق یک کیلومتر قرار دارد. آبراهه های زیرزمینی به این گسل برخورد می کند و چون نمی توانند عبور کنند به دلیل فشار زیاد بالا می آید و به دلیل اینکه جنس این کوه آهکی است اجازه تراوش را به آب می دهد. تمام آب مصرفی چک چک از این منبع تامین می شود، به این صورت که آن را با پمپ به تمام مخازن می رسانند و پُر می کنند. این آب هیچگاه در طول سال قطع نخواهد شد، فقط مقدار آن کم و یا زیاد می شود. این موضوع یکی از شگفتی های این زیارتگاه به شمار می رود که رد تمامی طول سال آب دارد. زمانی که افراد می خواهند وارد زیارتگاه شوند باید سر خود را بپوشانند و کفش هایشان را پا در بیاورند. اگر تمایل دارید به این منطقه بروید می توانید بلیط سفرتان را از مستر بلیط به صورت آنلاین تهیه کنید و راهی سفر شوید و از این محل دیدن کنید. در این زیارتگاه امکانات رفاهی مانند برق، آب آشامیدنی و تعدادی اتاق وجود دارد که برای استراحت ساخته شده اندکه به آن‌ها «خیله» می‌گویند.

ساختار و بخش های مختلف زیارتگاه

راه های دسترسی به زیارتگاه چک چک

برای دیدار از این محوطه باید در ابتدا راهی شهر اردکان یزد شوید برای این کار هم می توانید بلیط اتوبوس اردکان را به صورت آنلاین و در کمترین زمان ممکن خریداری کنید و راهی این ناحیه شوید. پس از رسیدن به این شهر می توانید با وسایل حمل و نقل عمومی به این محوطه سفر کنید.

بازدید از زیارتگاه پیر سبز چک چک

برای دیدار از این محوطه نیازی نیست هزینه ای را پرداخت کنید ولی باید در زمان خاصی برای دیدن این محل بروید. بهترین زمان برای دیدار از این محوطه فصل بهار به شمار می رود زیرا در این زمان این کان بسیار زیبا و با طروات می شود. به این نکته توجه کنید که محل ورود زرتشیتان و غیر زرتشتیان به این مکان متفاوت است.

نوشته زیارتگاه پیر سبز چک چک اولین بار در مجله مِستر بلیط. پدیدار شد.

برچسب ها: بدون برچسب

ثبت دیدگاه

لطفا همه ی قسمت ها را تکمیل کنید.