2-27

سعدیه؛ معرفی+راه های دسترسی

سعدیه

آیا در حال برنامه ریزی برای سفر هستید؟ آیا به دنبال مقصدی برای سفر می گردید؟ اگر جواب شما به هر کدام از سوالات بالا مثبت است ما شهر شیراز را برای سفر به شما معرفی می کنیم. این شهر، غنی از آثار تاریخی و مکان های گردشگری است و در زمانی که شما در آنجا هستید لحظاتی خوش و پر از خاطره را طی می کنید.

هر گونه فعالیت تفریحی میل داشته باشید می توانید در این شهر بیابید و از آن لذت ببرید. یکی از پیشنهادهای ما برای قبل از سفر رفتن داشتن اطلاعات در مورد مکان های تاریخی و گردشگری می باشد. این امر را می توانید از طریق دنبال کردن مجله مستر بلیط تحقق ببخشید. ما در این مجله سعیمان بر این است که شما را بهترین مکان های تفریحی کشورمان آشنا کنیم.

برنامه ریزی برای سفر

درباره سعدی

سعدی شاعر شیرین سخن فارسی در سال 589 هجری شمسی در شهر شیراز متولد شده است و بیشتر عمر خود را نیز در این شهر گذرانده است. این شاعر برای تحصیل به نظامیه در بغداد رفت و پس از پایان تحصیلات دوباره به شیراز برگشت. نام کامل این شاعر مصلح‌الدین ابومحمد عبدالله بن مشرف بن مصلح بن مشرف می باشد. در روایات آمده است که سعدی خواهرزاده قطب‌الدین شیرازی فیلسوف معروف و مشهور بوده است.

دوران نوجوانی این شاعر با یورش مغول به ایران همراه بود. سعدی در سن 17 سالگی برای تحصیل علم عازم بغداد و مدرسه نظامیه شد. از اساتید او در آن دوران می توان سبط بن جوزی و شهاب‌الدین عمر سهروردی را نام برد که در زمان خود از عالمان به نام و خوش آوازه بودند.

سعدی در سن 49 سالگی به شیراز بازگشت و باقی عمر خود را در این شهر گذراند. در زمانی که به این شهر برگشت در خانقاه ابوعبدالله بن خفیف ساکن شد و درآمدش در این دوران از سرودن شعر برای پادشاهان و درباریان و گرفتن هدایا و پول، تامین می شد. سعدی قبل از سرودن دو کتاب معروف خود بوستان و گلستان محبوبیت و شهرت خاصی نداشته است.

درباره سعدی

بوستان سعدی

بوستان، در منابع اولیه با عنوان سعدی نامه، یک اثر اخلاقی و حکایتی متشکل از حدود 4100 بیت سروده شده توسط سعدی است، که در 655 هجری قمری به پایان رسید. تاریخ این اثر را خود سعدی در مقدمه کتاب آورده است. بوستان، اگرچه اغلب به عنوان «باغ عطر» یا «باغ لذت» خوانده می شود ، اما معنای مشخص تری مانند «باغ گیاهان معطر» دارد. بوستان مشهورترین شعر در نوع خود در ادبیات فارسی است و از بسیاری جهات بی نظیر است.

این کتاب دارای ده باب است که در هر باب به موضوعی خاص پرداخته است و شامل موارد زیر می شود:

  • عدل: مدیریت صحیح امور و قضاوت خوب.
  • احسان: کارهای خیرخواهانه.
  • عشق: اشتیاق رسیدن به خدا
  • تواضع
  • رضا: پذیرش خواست خدا.
  • قناعت: زندگی با دارایی های کم
  • تربیت: محدودیت یا خودکنترلی
  • شکر: سپاس از خدا
  • توبه: گذر به راه درست
  • مناجات: ارتباط نزدیک با خدا

در کتاب سعی بر آن داشته است تا موضوعات مختلف را با داستان زیبا و گیرا روایت کند و به خواننده در مورد موضوعات بالا آموزش دهد.

گلستان سعدی

احتمالاً تأثیرگذارترین اثر نثر در زبان فارسی است، که در سال 656 هجری قمری توسط مشرف الدین مصلح، مشهور به سعدی تکمیل شده است. سعدی این کتاب را در قالب نثر مسجع نوشته است. نثر مسجع به متنی آهنگین گفته می شود. شاعر در این کتاب نیز مانند دیگر کتاب خود سالی را که این کتاب را نگارش کرده است را آورده است. نسخه های خطی بسیاری از این اثر به جای مانده است که قدیمی ترین آنها به سال 668 هجری قمری می رسد که کتابی تذهیب کاری شده از یاقوت مستعصمی می باشد.

کتاب خطی دیگر که معتبرتر از کتاب قبلی است مربوط به سال 720 هجری قمری برمی‌گردد و به نسخه لرد گرینوی معروف می باشد. غلامحسین یوسفی در تصحیح بوستان و گلستان این کتاب را اساس قرار داده است.

این کتاب نیز دارای هشت باب است که شامل «سیرت پادشاهان»، «اخلاق درویشان»، «فضیلت قناعت»، «فوائد خاموشی»، «عشق و جوانی»، «ضعف و پیری»، «تأثیر تربیت» و «آداب صحبت» می شود. این کتاب نیز دارای حکایات مختلفی می باشدکه حاوی اندرزها و درس‌های زندگی می باشد. بسیاری از مورخان این کتاب را رخدادهای زمان سعدی می دانند.

آثار بسیاری وجود دارد که در آنها از این اثر تقلید شده است از جمله بهارستان جامی، پریشان قاآنی، روضه خلد مجد خوافی، نگارستان معین‌الدین جوینی، اخلاق‌الاشراف عبید زاکانی، منشآت قائم مقام فراهانی، مزعفر و بغرا ابواسحاق اطمعه، چهار عنصر بیدل دهلوی، نکات بیدل دهلوی، رقعات بیدل دهلوی، جامع الاسرار نورعلیشاه اصفهانی، گلستان شوریده شیرازی، ترجمه میرزاحبیب اصفهانی از کتاب سرگذشت حاجی بابای اصفهانی اثر جیمز موریه، کاروان فریدون توللی و تفاصیل فریدون توللی.

سفر به شیراز با خرید بلیط قطار شیراز از مستر بلیط راحت و آسان می شود.

گلستان سعدیمعرفی سعدیه

سعدیه مقبره و آرامگاهی است که به شاعر فارسی، سعدی در شهر شیراز اختصاص داده شده است. سعدی در پایان عمر خود در خانقاهی در محل فعلی دفنش، زندگی می کرده است. در قرن سیزدهم مقبره ای برای سعدی توسط شمس الدین جووانی، ویزر آباقاخان ساخته شد که در قرن هفدهم، این مقبره از بین رفت.

در زمان سلطنت کریم خان زند آرامگاهی دو طبقه از جنس آجر و گچ ساخته شده است که در کنار آن دو اتاق قرار گرفته است برای مزار این شاعر ساخته شد. ساختمان فعلی بین سالهای 1327 با طرحی توسط معمار محسن فروغی ساخته شده است و با تلفیقی از عناصر معماری قدیمی و جدید الهام گرفته از چهلستون است. در اطراف مقبره روی دیوارها ابیاتی از اشعار سعدی وجود دارد.

تاریخچه سعدیه

مکانی که سعدی در آن به خاک سپرده شده است در ابتدا خانقاهی بوده است که این شاعر در آن زندگی می‌کرده است. پس از مرگش او را در همین مکان به خاک سپردند. مقبره سعدی در باغی با گلهای زیبا و چندین درخت سرو واقع شده است که آن را به یک منظره زیبا تبدیل می کند. با توجه به افزایش تعداد افرادی که برای نشان دادن احترام به وی از سعدیه بازدید می کنند، این باغ بزرگ شده است. امروز سه برابر بیشتر از گذشته بازدیدکننده دارد.

در سال 998 هجری قمری به دستور یعقوب ذوالقدر این محل به طور کامل ویران شد و اثری از آن باقی نماند تا در زمان کرم خان زند و به دستور او بنائی که به نام عمارت ملوکانه معروف شده بود در این مکان بر روی مقبره سعدی بنا شد و یاد او گرامی داشته شد. این بنا دارای دو طبقه بود که مقبره سعدی در طبقه اول آن قرار داشت برای رفتن به طبقه دوم باید به راهروئی که پله های طبقه دوم در آن قرار داشت مراجعه می شد.

در قسمت شرقی این بنا مقبره سعدی در اتاقی قرار داشت و در قسمت غربی نیز یک اتاق دیگر قرار داشت که بعدها شاعر نابینای شیرازی شوریده شیرازی (فصیح الملک) در آن دفن شد. در طبقه دوم تفاوتی با طبقه اول نداشت تنها فرق دو طبقه این بود که به احترام سعدی در بالای مقبره او اتاقی قرار نداشت.

این بنا در 1301 هجری شمسی در زمان قاجار توسط فتحعلی‌خان صاحب‌دیوان مرمت شد و چند سال بعد نیز حبیب‌الله‌خان قوام‌الملک آن را ترمیم و مرمت کرد. در همین زمان بود که تولیت آن به کربلایی سید زین العابدین چینی سپرده شد.

در سال 1327 طی تصمیمی که چند سال قبل گرفته شده بود مرمت این مکان آغاز شد. ساخت مقبره و بنای جدید برای این مکان به مهندس محسن فروغی و مهندس علی صادقی سپرده شد و که عنوان طراحان آن شروع به کار کردند. ساخت آن در سال 1330 به پایان رسید و با حضور دکتر حسابی که در آن زمان وزیر فرهنگ بود و بسیاری از شاعران و هنرمندان آن زمان، افتتاح شد.

تاریخچه سعدیه

معماری سعدیه

مهندس فروغی از معماران مدرنسیت ایرانی است که کار طراحی و ساخت این بنا بر عهده او گذاشته شده بود. او با همکاری مهندس صادقی و با الهام گرفتن از معماری سنتی ایرانی و چهلستون شروع به انجام این کار کرد. بنائی با سنگ های سفید رنگ که به وسیله 8 ستون قهوه ای رنگ نگه داشته می شود. 4 ستون در ابتدا و در ردیف های بعد نیز 2 ستون قرار دارد. این بنا از بیرون به نظر می رسد مانند یک مربع است.

نمایی مسطح با کاشی هایی که درخت زندگی را در رنگ های مختلف به تصویر می کشد تزئین شده است. که وارد آن می شوید می بینید که 8 ظلعی می باشد و در هر ظلع آن یک کتیبه قرار دارد که در هفت کتیبه قسمت هایی از گلستان و بوستان و دیگر آثار سعدی بر روی آنها با خط ابراهیم بوذری خطاطی شده است. یک کتیبه دیگر نیز از علی اصغر حکمت می باشد که در مورد چگونگی ساخت آن توضیح داده است. سقف آن را یک گنبد با سنگ های فیروزه ای تشکیل می دهد.

در سمت چپ آن نیز بنائی قرار دارد که در آن هفت طاق وجود دارد، کف این مکان به رنگ مشکی می باشد و در انتهای این بنا که به صورت یک راهرو می باشد اتاقی قرار دارد که رد این اتاق مقبرع شوریده شیرازی شاعر نابینای شیراز قرار دارد که با اشعاری از خود این شاعر تزئین شده است.

معماری سعدیه

قسمتی از قصیده ای که در هر کتیبه نوشته شده است به شرح زیر می باشد:

ضلع غربی

خوش است عمر، دریغا که جاودانی نیست پس اعتماد بر این چند روز فانی نیست

ضلع شرقی

چنین یاد دارم که سقای نیل نکرد آب بر مصر سالی سبیل

ضلع جنوب شرقی

یاد دارم که با کاروان همه شب رفته بودم…

ضلع جنوب غربی

ای صوفی سرگردان، در بند نکونامی تا درد نیاشامی، زین درد نیارامی

ضلع شمال غربی

خاک من و توست که باد شمال می‌ببرد سوی یمین و شمال

ضلع شرقی

بسی صورت بگردیده‌است عالم وز این صورت بگردد عاقبت هم

ورودی

ز خاک سعدی شیراز بوی عشق آید هزار سال پس از مرگ او گرش بویی

ورودی

حوضچه ماهی

همچنین یک حوضچه ماهی با چند کانال آب وجود دارد. آیینی وجود دارد که مردم سکه های خود را به درون حوضچه می ریزند و آنها معتقدند اگر سکه ها در مکان های مورد نظر که در داخل حوض مشخص شده است بیفتد آرزوهایشان محقق می شود. جریان زیرزمینی از طریق حوضچه ماهی زیر سطح جریان می یابد که با استفاده از پله ها می توان به آن رسید.

باغ دلگشا یکی دیگر از باغ های زیبا در کنار این بنای تاریخی است. بازدید از این باغ را نیز فراموش نکنید. آرامگاه حافظ و باغ جهان نما از دیگر جاذبه های نزدیک است که می توانید از آنها بازدید کنید.

حوضچه ماهی

بازدید از سعدیه

برای بازدید از این مکان نیاز است تا در زمان های خاصی به آن مراجعه کنید. زمان بازدید از این مکان 8 تا 21 می باشد. در حال حاضر نرخ بلیط برای گردشگران ایرانی 5،000 تومان و گردشگران خارجی 50،000 تومان می باشد.

راه های دسترسی به سعدیه

برای این که به بازدید سعدیه بروید باید خودتان را به خیابان سعدی جنوبی برسانید. اگر قصد دارید با خودرو شخصی به آنجا بروید می توانید از گوگل مپ استفاده کنید در غیر این صورت می توانید از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید. برای رسیدن به این مکان هم می توانید از اتوبوس و هم تاکسی استفاده کنید.

برای خرید بلیط هواپیما می توانید از مستر بلیط کمک بگیرید و در کم ترین زمان رزرو خود را انجام دهید. اگر برای اولین بار است که می خواهید از مستر بلیط هتل تهیه کنید، رزرو هتل شیراز شامل تخفیف می شود، کافی است تا به صفحه هتل مراجعه کرده و از کد استفاده کنید.

نوشته سعدیه؛ معرفی+راه های دسترسی اولین بار در مجله مِستر بلیط. پدیدار شد.

برچسب ها: بدون برچسب

ثبت دیدگاه

لطفا همه ی قسمت ها را تکمیل کنید.