فرودگاه بین المللی بندرعباس؛ معرفی+راه های دسترسی

فرودگاه بین المللی بندر عباس

شهر بندر عباس از شهرهای جنوبی ایران و مرکز استان هرمزگان است که در حاشیه خلیج فارس واقع شده است. این شهر بندری از لحاظ استراتژیک یکی از مهم ترین شهرهای کشور محسوب می شود. بندرعباس بزرگترین بندر ایران است، علاوه بر آن مجتمع بندری شهید رجایی و بندر شهید باهنر به عنوان نقطه اتکای اقتصاد ایران در جهت جابه‌جایی کالا و نیز وجود کارخانه‌های متعدد و بزرگ صنعتی، بندرعباس را به شهری مهم در زمینه‌ بازرگانی و صنعتی کشور و نیز منطقه تبدیل کرده ‌است.

این شهر علاوه بر اینکه شهری صنعتی محسوب می‌شود از لحاظ تاریخی و گردشگری دارای قابلیت های بالائی است. از آثار تاریخی و گردشگری شهر می توان به عمارت کلاه فرنگی، حمام گله‌داری، معبد هندوها، خانه احمدی، بادگیر منبر گپ، حمام گپ (بزرگ)، مجموعه آب انبارهای موزه، چشمه آب‌گرم گنو، امامزاده سیدکامل، زیارتگاه خضر، ساحل سورو، پارک ساحلی غدیر و هوباد (آب‌گرم) چک‌چک اشاره کرد.

آب و هوای این منطقه گرم و خشک می‌باشد. به همین خاطر برای سفر به این شهر بهترین زمان آبان تا فروردین است. برای سفر به شهر بندرعباس بهترین وسیله هواپیما و بهترین راه خرید بلیط هواپیما نیز مستر بلیط می باشد. در ادامه این مطلب نکاتی چند درمورد فرودگاه بین المللی بندرعباس برای شما ارائه می دهیم.

تاریخچه فرودگاه بین المللی بندرعباس

اولین فرودگاه این شهر به سال های 1339 تا 1346 بر می‌گردد. در آن زمان از فرودگاه شهر بندرعباس پروازهائی از طریق هواپیماهای DC3 و DC6 که تنها هواپیماهای موجود در اوگان هوائی ایران بود انجام می‌گرفت. مکان این فرودگاه در 25 کیلومتری جاده فعلی بندرعباس سیرجان بود. در سال 1349 مکان فرودگاه تغییر کرد و به منطقه دیگری منتقل شد. فرودگاه جدید در سال 1349 علی رغم نیمه کامل بودن ترمینال آن مورد بهره برداری قرار گرفت. در سال 1350 با تکمیل ساختمان ترمینال و نصب کامل دستگاه های ناوبری، فرودگاه به طور رسمی افتتاح گردید و پروازهای مختلفی از آن صورت پذیرفت.

دربارهفرودگاه بین المللی بندرعباس

فرودگاه بندرعباس در حاشیه شرقی شهر و در ارتفاع 7 متری از سطح دریا بنا شده است. این فرودگاه دارای وسعتی برابر با 4481 هکتار می‌باشد و دارای دو باند پروازی به طول های 3،660 و 3،457 متر است. این باند های فرودگاهی برای علاوه بر نشست و برخاست هواپیماهای کوچک و متوسط برای هواپیماهای سنگین نیز مناسب می‌باشند. در سال 2016 طبق آماری که منتشر شده است این فرودگاه 10،243 پرواز داشته که توسط این پروازها ۱٬۱۲۳٬۶۴۱ نفر مسافر و ۱۰٬۸۱۶٬۲۰۵ کیلوگرم بار جا به جا شده اند. فرودگاه بین‌المللی بندرعباس یکی از پر رفت ‌و آمدترین فرودگاه ایران است به طوری‌ که هر هفته حدود ۲۵۰پرواز در آن به مقاصد داخلی و خارجی انجام می‌شود.

ترمینال فرودگاه بندر عباس

ترمینال‌های فرودگاه

این فرودگاه دارای دو ترمینال خارجی و داخلی است. مورد استفاده هر یک از ترمینال ها بر اساس پرواز هایی است که از انجام گرفته می‌شوند. در ترمینال داخلی پرواز هایی برای مقاصد داخلی انجام می‌گیرد و از ترمینال خارجی پروازهایی برای شهرهای خارجی که بیشتر شامل کشورهای همسایه و حاشیه خلیج فارس می‌شوند انجام می‌گیرد. ترمینال داخلی یا ترمینال شماره 2 همانطور که اشاره شد به پروازهای داخل کشور تعلق دارد به همین دلیل بیشترین تردد در این فرودگاه در این ترمینال انجام می‌شود. این ترمینال از دو سالن عمومی و ترانزیت تشکیل می‌شود. از امکانات موجود در این ترمینال می توان غرفه های فروشگاهی، بوفه، نمازخانه، سرویس بهداشتی و دستگاه‌های خودپرداز را بیان کرد. محل ورود و خروج پرواز های ورودی و خروجی متفاوت است. ترمینال شماره یک یا همان ترمینال خارجی نیز دارای امکاناتی متناسب با نیازهای مسافران خود دارد. یکی از این امکانات شعبه بانک برای دریافت عوارض خارجی در ترمینال خارجی است. از دیگر امکانات موجود در آن می‌توان سرویس بهداشتی، نمازخانه و دستگاه خودپرداز برشمرد. این ترمینال نیز مانند ترمینال داخلی از سالن عمومی و ترانزیت تشکیل شده است.

مسیرهای پروازی فرودگاه

در این فرودگاه پرواز برای مسیر های پر تقاضا و همین طور پر تردد داخل کشور برقرار است. این مقاصد شامل فرودگاه مهرآباد تهران، فرودگاه شهید بهشتی اصفهان، فرودگاه شهید دستغیب شیراز، فرودگاه شهید مدنی تبریز، فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد، فرودگاه بین المللی کیش، فرودگاه جزیره سیری، فرودگاه بین المللی زاهدان، فرودگاه آیت الله جمی آبادان، ابوموسی، فرودگاه دشت ناز ساری، فرودگاه رشت، فرودگاه شهید اشرفی اصفهانی کرمانشاه، فرودگاه آیت الله رفسنجانی کرمان و فرودگاه شهید صدوقی یزد می‌شود. این پروازها به صورت رفت و برگشت انجام می شوند. علاوه بر مسیرهای داخلی از این فرودگاه برای مقاصد بین المللی که بیشتر کشورهای حاشیه خلیج فارس را شامل میشود پروازهائی دایر است. از جمله می‌توان دوبی، مسقط و به صورت فصلی برای ملک عبدالعزیز و شاهزاده محمد بن عبدالعزیز را نام برد.

شرکت‌های هواپیمائی فعال در فرودگاه

شرکت های هواپیمائی مختلفی در این فرودگاه پروازهای خود را برنامه ریزی و اجرا می کنند. از جمله می‌توان به شرکت هواپیمائی ایران ایرتور، شرکت هواپیمائی آسمان، شرکت هواپیمائی نفت ایران، شرکت هواپیمائی کیش ایر، شرکت هواپیمائی معراج، شرکت هواپیمائی قشم، شرکت هواپیمائی زاگرس، شرکت هواپیمائی آتا، شرکت هواپیمائی اترک، شرکت هواپیمائی کاسپین و شرکت هواپیمائی ایران ایر را بیان کرد. علاوه بر شرکت‌های هواپیمائی داخلی که از آنها نام برده شد، یک شرکت هواپیمائی خارجی نیز در این فرودگاه فعال است. شرکت هواپیمائی فلای دبی پروازهائی به مقصد دبی دارد.

امکانات رفاهی فرودگاه بین المللی بندرعباس

این فرودگاه با توجه به بین المللی بودنش دارایی امکانات رفاهی استانداردی است. این امکانات به صورت متوازن و بر اساس نیاز مسافران پروازهای داخلی و خارجی در هر دو ترمینال توزیع شده است. امکاناتی همچون غرفه‌های تجاری، شعبات بانک‌ها، رستوران و بوفه، پارکینگ، حمل و نقل عمومی، نمازخانه و سرویس بهداشتی. غرفه های تجاری شامل فروشگاه خرید مواد خوراکی و وسایل مورد نیاز در ترمینال داخلی موجود می باشد. این مجموعه دارای رستورانی با منوی غذائی کامل است که هم برای استفاده مسافران ترمینال داخلی و هم مسافران ترمینال خارجی تعبیه شده است. شعبه بانک ملی در کنار ترمینال بین المللی جهت پرداخت عوارض خروج از کشور وجود دارد. دستگاه های خودپرداز اکثر بانک های کشور در هر دو ترمینال موجود می باشد. پارکینگ‌های عمومی این فرودگاه به صورت مسقف می‌باشد. جهت قرار دادن خودرو شخصی خود می توانید از هر یک از پارکینگ ها استفاده کنید. خدمات این پارکینگ ها به صورت 24 ساعته ارائه می‌شوند.

ترمینال داخلی فرودگاه بندر عباس

راه های دسترسی به فرودگاه

برای تردد بین فرودگاه و شهر می توانید از تاکسی های فرودگاه استفاده کنید. این تاکسی‌ها مخصوص تردد بین فرودگاه و شهر هستند. تاکسی های فرودگاه را در ایستگاه ویژه می توانید بیابید. تاکسیرانی فرودگاه در تمام طول ساعات شبانه روز آماده خدمت رسانی به مسافرین پروازهای ورودی به بندرعباس می باشد.

گزینه دیگر برای این کار خودروهای کرایه ای هستند. این خودرو ها را هم می‌توانید همراه با راننده و هم بدون راننده کرایه کنید. استفاده از این خودرو برای مدت چند روز امکان پذیر است. ایستگاه آن در ترمینال خارجی مستقر است. خودروهای کرایه ای را می توانید برای استفاده در سراسر کشور اجراه کنید و در هر شهری که مورد نظرتان است آن را تحویل دهید.

فرودگاه های استان هرمزگان

استان هرمزگان به علت تعدد جزایر و همینطور موقعیت استراتژیک خود دارای فرودگاه های بسیار در جزایر مختلف است. از جمله این فرودگاه‌ها می‌توان فرودگاه ابوموسی، فرودگاه لاوان، فرودگاه جاسک، فرودگاه پارسیان، فرودگاه میناب و فرودگاه جزیره سیری اشاره کرد. در ادامه این بخش در مورد تعدادی از این فرودگاه های جزایر مختلف توضیحاتی کوتاه برای شما می آوردیم.

فرودگاه ابوموسی

ابوموسی جزیره‌ای در جنوبی ترین قسمت خلیج فارس است. این جزیره نزدیک ترین جزیره به خط استوا است. آب و هوای آن گرم و مرطوب است و تنوع آب و هوائی بسیار کمی را در طول سال تجربه می کند. این جزیره همانند دیگر جزایر ایران به علت داشتن ذخایر نفتی دارای موقعیت خاصی است. فرودگاه این جزیره در سال 1373 افتتاح شده و دارای باند پروازی به طول 2986 متر است که برای هواپیماهای سبک و متوسط مناسب می باشد. پروازهای این فرودگاه تنها به مقصد بندرعباس انجام می‌شود. این پرواز توسط شرکت هواپیمائی ایران ایر و شرکت هواپیمائی کیش ایر انجام می‌شود.

فرودگاه لاوان

لاوان از جزایر استان هرمزگان است که در خلیج فارس قرار دارد این جزیره پس از قشم بزرگترین جزیره استان می‌باشد. جزیره لاوان مرکز صید مروارید است به همین دلیل به مروارید پنهان خلیج فارس معروف شده است. در حال حاضر اهمیت این جزیره به خاطر ذخایر نفتی موجود درآن است. آب و هوای جزیره بسیار گرم و شرجی است که زندگی در آن را بسیار دشوار می کند. فرودگاه جزیره لاوان در قسمت شرقی آن و در ارتفاع 23 متری از سطح دریا واقع شده است. بیشتر مسافران این فرودگاه را پرسنل شرکت های نفت و پتروشیمی موجود در جزیره تشکیل می دهند. طول باند این فرودگاه 2،077 متر می باشد. پرواز های این فرودگاه به مقاصد فرودگاه بین‌المللی شهید بهشتی اصفهان، فرودگاه بین‌المللی شهید دستغیب شیراز، فرودگاه بین‌المللی مهرآباد، فرودگاه بین‌المللی اهواز توسط شرکت هواپیمائی ایران ایر و شرکت هواپیمایی نفت ایران انجام می‌شود.

فرودگاه جزیره سیری

جزیره سیری یا با نام فارسی راز از جمله جزایر خلیج فارسی است. فاصله این جزیره تا شهر بندرعباس 152 مایل دریایی است. این جزیره از جمله مکان های گردشگری ایران به حساب می آید. آب و هوای این جزیره بسیار گرم و شرجی است. ارتفاع و بلندی در این جزیره کم پیدا می‌شود به همین دلیل جزیره‌ای مسطح به حساب می آید. فرودگاه این جزیره در قسمت جنوبی آن و در ارتفاع 13 متری واقع شده است. فاصله آن تا مرکز جزیره 3 کیلومتر می‌باشد. باند فرودگاه 2544 متر طول دارد که برای نشست و برخاست هواپیماهای سبک و متوسط مناسب می باشد. مقاصد پروازی آن شیراز و لامرد است که توسط شرکت هواپیمائی کاسپین، شرکت هواپیمائی آسمان و شرکت هواپیمائی کارون انجام می شود.

باند فرودگاه بندر عباس

راه های ارتباطی فرودگاه بین المللی بندرعباس

دفتر مدیر کل: 07633611000 و 07633611001

فاکس فرودگاه: 07633611002

روابط عمومی: 07633611011 داخلی 2064

اطلاعات پرواز: 07633611020 و 07633611030 و 199

مدیر ترمینال: 07633611040

امور اداری: 07633611033

امور مالی: 07633611034

برای رزرو هتل بندرعباس می توانید از مستر بلیط کمک بگیرید و در کم ترین زمان رزرو خود را انجام دهید. اگر برای اولین بار است که می خواهید از مستر بلیط هتل تهیه کنید، رزرو آنلاین هتل شامل تخفیف می شود، کافی است تا به صفحه هتل مراجعه کرده و از کد استفاده کنید.

نوشته فرودگاه بین المللی بندرعباس؛ معرفی+راه های دسترسی اولین بار در مجله مِستر بلیط. پدیدار شد.

برچسب ها: بدون برچسب

ثبت دیدگاه

لطفا همه ی قسمت ها را تکمیل کنید.