4zn

فرودگاه بین المللی زنجان کجاست؟ معرفی + راه‌های ارتباطی

فرودگاه بین المللی زنجان

فرودگاه بین المللی زنجان کجاست؟ زنجان مرکز استان زنجان در قسمت شمال غربی ایران واقع شده است. زنجان از شمال به شهرستان طارم و خلخال و میانه و از مشرق به سلطانیه و طارم و از جنوب به خدابنده و ایجرود و از غرب به شهرستان ماه‌نشان محدود است و از سطح دریا ۱۶۶۳ متر ارتفاع دارد.

این استان دارای آثار تاریخی مانند گنبد سلطانیه واقع در سلطانیه، معبد داش کسن واقع در سلطانیه، امامزاده سید ابراهیم زنجان و بسیاری دیگر می‌باشد. این استان همچنین دارای صنایع دستی بسیاری است که از میان آنها می توان چاروق دوزی، چاقو سازی، گلیم بافی، فرش بافی، تذهیب و مسگری را نام برد.

برای سفر به این استان می‌توانید هم از طریق هوائی هم از طریق زمینی اقدام کنید. برای خرید بلیط می توانید به سایت مستر بلیط سری بزنید تا خرید آسان و راحت را تجربه کنید. در ادامه این مطلب قصد داریم تا شما را با فرودگاه بین المللی زنجان آشنا کنیم.

تاریخچه فرودگاه بین المللی زنجان

تاریخچه فرودگاه بین المللی زنجان

تاسیس این فرودگاه به سال 1369 برمی‌گردد. این فرودگاه تنها فرودگاه در سرتاسر استان زنجان می باشد. تصمیم به احداث فرودگاه بر حسب نیاز مردم استان گرفته شد.

مدت زمان 10 سال از این تصمیم تا زمان افتتاح و گشایش این فرودگاه به طول انجامید. فرودگاه زنجان با ماموریت ارایه خدمات فرودگاهی، ناوبری و هوانوردی جهت پذیرش پروازها، به‌منظورحمل و نقل هوانوردی طراحی و احداث شده است. در حال حاضر فرودگاه زنجان زیر‌مجموعه شرکت مادر تخصصی فرودگاه‌های کشور می‌باشد.

درباره فرودگاه بین المللی زنجان

فرودگاه زنجان با مساحت 400 هکتار از نوع مرز هوائی و داخلی محسوب می شود. این فرودگاه در فاصله 15 کیلومتری و در قسمت شمال غربی از شهر زنجان قرار گرفته است و خدمات خود را به کلیه استان زنجان ارائه می دهد.

شرکت فرودگاههای کشور مالکیت این فرودگاه را دارد. این فرودگاه در ارتفاع 5382 پا از سطح دریا قرار گرفته است. فرودگاه زنجان از مجهزترین فرودگاههای جدید الاحداث همسطح خود می باشد که کلیة مجموعه های مورد نیاز یک فرودگاه مرز هوایی با تمامی تجهیزات مربوطه در آن موجود می باشد.

درباره فرودگاه بین المللی زنجان

از تجهیزات این فرودگاه می توان به دستگاه VHF، دستگاه ناوبری VOR، دستگاه ناوبری DME، دستگاه ناوبری NDB، دستگاه RWY edge light، دستگاه PAPI RWY 12، دستگاه PAPI RWY 30، دستگاه APP light، دستگاه RADAR، دستگاه RCAG اشاره کرد.

این فرودگاه قابلیت پذیرش انواع هواپیماهای پهن پیکر (متناسب با CAT ایمنی زمینی فرودگاه ) و هواپیماهای متوسط و هواپیماهای بدنه باریک و هواپیماهای سبک و انواع هلی‌کوپتر را دارد.

هم اکنون هواپیماهای متوسط و پهن پیکر از نوع ایرباس300،310، 320 و BAE در مسیرهای عربستان(حج عمره ، حج تمتع) و مشهد در آن مشغول عملیات می‌باشند. علاوه بر اینها پروازهای ورودی و خروجی غیربرنامه ای نظامی، انتظامی، امدادی، آموزشی و… زیادی نیز در آن پرواز انجام می‌دهند.

ارگان‌های مستقر در فرودگاه

ارگانهای مستقر در فرودگاه و زمان فعالیت آنها در فرودگاه به این شرح می‌باشد. یگان حفاظت سپاه و نیروی انتظامی به صورت 24 ساعته و سوختگیری هواپیمایی، هواشناسی، گذرنامه، گمرک، نهاد ریاست جمهوری، پایگاه مرزی بهداشت، حج و زیارت، بانک ملی و تاکسیرانی در زمان های اداری در این فرودگاه مستقر هستند.

ارگان‌های مستقر در فرودگاه

طرح های توسعه ای فرودگاه زنجان

این فرودگاه در حال حاضر طرح های توسعه ای مختلفی را در دست اقدام دارد. این طرح ها شامل این موارد می باشد: تطویل باند به طول یک کیلومتر با مشارکت استان و شرکت فرودگاهها، توسعه ترمینال فعلی در دو ضلع غربی و شرقی، ساخت ترمینال مستقبلین حجاج.

علاوه بر این ها، تدوین طرح جامع فرودگاه زنجان، بهسازی تکنیکال بلاک و ایمنی زمینی فرودگاه، تجهیز فرودگاه به CCTV و نصب دوربین‌های نظارتی، تعویض تابلوهای موتورخانه های شماره 1و2، تجدید خط کشی باند و عوامل پروازی پس از روکش از دیگر بخش طرح های این فرودگاه هستند.

همچنین احداث سر درب مناسب برای فرودگاه، تجهیز ترمینال و گیت های پذیرش به مانیتورهای اعلام پرواز و سیستم مدار بسته، ساخت آشیانه هواپیماهای کوچک آموزشی توسط بخش خصوصی طرح های در حال توسعه فرودگاه محسوب می شوند.

ترمینال‌های فرودگاه

این فرودگاه دارای یک ترمینال داخلی به مساحت 4153 متر مربع است که کلیه پرواز های داخلی و خارجی تنها از این ترمینال انجام می‌گیرد. این ترمینال دارای امکانات نسبی برای مسافران می‌باشد. از این امکانات می توان به سرویس بهداشتی، نمازخانه، غرفه های تجاری و دستگاه های خودپرداز اشاره کرد.

ترمینال‌های فرودگاه

مسیرهای پروازی فرودگاه بین المللی زنجان

در حال حاضر این فرودگاه تنها یک مسیر پرواز رفت و برگشت به مشهد دارد. این پرواز در روزهای دوشنبه و پنج شنبه هر هفته انجام می‌گیرد. پرواز زنجان به کیش و بالعکس به زودی به برنامه های پروازی این فرودگاه اضافه خواهد شد.

پروازهای خارجی این فرودگاه به مقصد و از مبدا عربستان انجام می‌گیرد. این پروازها در زمان‌های خاص به صورت فصلی و بر اساس درخواست شرکت‌های هواپیمائی انجام می‌گیرد.

شرکت های هواپیمائی فعال در فرودگاه

به علت تعداد پروازهائی که در این فرودگاه انجام می‌شود، شرکتهای هواپیمائی زیادی در این فرودگاه فعالیت ندارند. تنها شرکتهای هواپیمائی که در قسمت پروازهای داخلی فعال است شرکت آتا و شرکت تابان می‌باشند. شرکت هواپیمائی ایران ایر نیز مسئولیت پروازهای خارجی را بر عهده دارد که به صورت فصلی انجام می‌پذیرد.

برای رزرو هتل در زنجان می توانید از مستر بلیط کمک بگیرید و رزروتان را در کمترین زمان ممکن انجام دهید.

امکانات رفاهی فرودگاه بین المللی زنجان

این فرودگاه مانند دیگر فرودگاه های کشور دارای امکانات رفاهی در حد ابتدائی است. غرفه های تجاری، دستگاه های خودپرداز، خدمات تاكسي شهري، نمازخانه، بوفه، راهنمای مسافر، دفاتر ترافيك شركت هاي هواپيمايي، اطلاعات پرواز، چرخ دستي حمل بار مسافر و اورژانس از جمله امکانات این فرودگاه می باشد. از انیترنت رایگان نیز می توانید در این فرودگاه استفاده کنید تنها نیاز به ثبت نام و انجام تنظیمات لازم دارید.

فرودگاه دارای دو پارکینگ مستقبلین حجاج با مساحت 20000 متر مربع و پارکینگ محوطه که مساحتی برابر با 3000 متر مربع دارد. از پارکینگ حجاج فقط در زمان ورود حجاج می توانید استفاده کنید. هزینه پارکینگ محوطه رایگان بوده و برای عموم آزاد می باشد.

امکانات رفاهی فرودگاه

راه‌های دسترسی به فرودگاه بین المللی زنجان

برای رفت و آمد بین شهر و فرودگاه زنجان می توانید از تاکسی های فرودگاه استفاده کنید. در زمان پروازهای برنامه ای در فرودگاه تاکسی موجود می‌باشد. در پروازهای غیر برنامه ای با تماس با تاکسیرانی (با شماره 133)، از شهر تاکسی اعزام می‌شود.

راه های ارتباطی با فرودگاه بین المللی زنجان

شماره تلفن 5- 02433360304
شماره نمابر 02433360303
آدرس ایران، زنجان، کیلومتر15 جاده قدیم اردبیل، صندوق پستی 1511- 45195

اگر تجربه استفاده از فرودگاه بین المللی زنجان را دارید می توانید در قسمت دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

نوشته فرودگاه بین المللی زنجان کجاست؟ معرفی + راه‌های ارتباطی اولین بار در مجله مِستر بلیط. پدیدار شد.

برچسب ها: بدون برچسب

ثبت دیدگاه

لطفا همه ی قسمت ها را تکمیل کنید.