q-Copy

فرودگاه بین المللی شهید بهشتی اصفهان؛ معرفی+راه های دسترسی

فرودگاه بین المللی شهیدبهشتی اصفهان

شهر اصفهان سومین کلان شهر ایران با قدمتی بسیار زیاد است. این شهر در مرکز ایران قرار دارد همین امر باعث شده است در مسیر بسیاری از مسافران قرار داشته باشد و برای رفتن به هر شهری از آن عبور کنند. این شهر برای مردم ایران نامی آشنا است. زاینده رود قلب تپنده شهر و زیبائی بخش آن است. این رودخانه باعث معروفیت بیشتر اصفهان شده است.

جاذبه های گردشگری این شهر شامل انواع مختلفی از آثار تاریخی می باشد که دیدن آن‌ها خالی از لطف نیست. زیبائی و پاکیزگی شهر در ایران زبانزد است. برای سفر به اصفهان راه های زیادی وجود دارد که یکی از این راه‌ها سفر هوائی می باشد که این موضوع با وجود فرودگاه بین المللی آن امکان پذیر شده است. برای سفر به این شهر کافی است اقدام به خرید بلیط هواپیما، قطار یا اتوبوس از طریق سایت مستر بلیط نمائید.

در ادامه برای آشنائی بیشتر شما درمورد این فرودگاه بین المللی شهید بهشتی اصفهان اطلاعات جامعه‌ای در مورد این فرودگاه در اختیار شما قرار می دهیم.

تاریخچه فرودگاه بین المللی اصفهان

اصفهان یکی از قطب های صنعتی ایران به شمار می رود و جزو مهم‌ترین های شهرهای ایران می باشد. فرودگاه این شهر که از قدیمی ترین فرودگاه های ایران به شمار می رود در ابتدا و قبل از انقلاب در منطقه صفه قرار داشت. این فرودگاه بعد از انقلاب اسلامی به دلایل مختلفی به نیروهای نظامی اختصاص پیدا کرد. در سال 1361 محل جدیدی برای فرودگاه اصفهان در قسمت شرقی شهر در نظر گرفته شد. این منطقه در نزدیکی پایگاه هشتم شکاری و در امتداد اتوبان قرار گرفته است. برای ساخت این فرودگاه زمین هائی به مساحت 1315 هکتار در نظر گرفته شد.

درباره فرودگاه اصفهان

این فرودگاه که یکی از قدیمی ترین فرودگاه های ایران می باشد در منطقه ای کویری و در 30 کیلومتری شهر اصفهان قرار دارد. فاصله نسبتا زیاد این فرودگاه از شهر باعث شده است آلودگی صوتی برای ساکنان شهر به وجود نیاید. ارتفاع آن از سطح دریا 1542 متر می باشد. مساحت این فرودگاه در حال حاضر 112464 متر مربع می باشد. مالک این فرودگاه شرکت مادر تخصصی فرودگاه‌های کشور می باشد و توسط شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران و نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران هدایت می شود. طبق آمار به دست آمده در سال 2016 فرودگاه اصفهان هشتمین فرودگاه پر تردد در ایران بوده است، که توانسته با ۲۳،۰۴۰ پرواز رفت و برگشت ۲۴،۱۲۸، ۵۲۸ کیلوگرم بار و ۲،۸۹۳،۴۱۴ مسافر را جا به جا کند.

این فرودگاه دارای دو باند به طول 4،397 متر و عرض 45 متر و به شماره باندهای 25 راست/07 چپ و 25 چپ/07 راست می باشد. یکی از نکات جالب توجه در مورد این فرودگاه تغییر زاویه باند های آن به دلیل تغییر زاویه ناشی از انحراف کره زمین طی 50 سال اخیر می باشد. که زاویه آن ها از ۲۶.۰۸ به ۲۵.۰۷ تبدیل شده است. این اولین تغییر زاویه باند فرودگاهی در کشور است.

مدیریت فرودگاه قصد توسعه آن در قسمت های احداث ترمينال پروازهاي بين المللي، احداث جايگاه تشريفات اختصاصي CIP، احداث هتل فرودگاهي، مجموعه خدمات رفاهي، احداث پاركينگ طبقاتي مكانيزه در چهار طبقه و توسعه ترمينال پروازهاي داخلي با استفاده سرمایه گذاری خصوصی را دارد.

ماموریت اصلی این فرودگاه که در بیانیه آن آمده است این چنین است: راهبري، مديريت و توسعه فرودگاه براي تسهيل خدمات حمل و نقل هوايي ايمن هواپیماها و امنیت مسافر و بار، ارائه خدمات ناوبري هوايي به پروازهاي داخلي و بين المللي و هدايت هواپيماها در محدوده فرودگاه و فضاي تقرب پروازها، نصب و نگهداري تجهيزات و دستگاه‌هاي ارتباطي، کمک ناوبري و راداری و سرویس های مديريت ترافيك هوايي، نگهداری باند های پروازی و تامین سیستم های روشنایی سطوح پروازی و تجهيزات عمليات فرودگاهي و ترمینال‌های مسافری، ارائه ارتباط ايمن و مبادله سريع پيام‌ها و اطلاعات هوانوردي.

این فرودگاه دارای امکانات متنوع و مختلفی می باشد. همچنین دارای دو ترمینال داخلی و خارجی می باشد که در حال حاضر هر دو ترمینال مشغول به کار هستند. امکانات رفاهی این فرودگاه در حد قابل قبول و استانداردی قرار دارد که باعث راحتی و آسایش مسافران شده است.

این فرودگاه دارای اهداف راهبردی مختلفی می باشد که به چند عدد از آن ها اشاره می کنیم:1) برنامه ریزی توسعه ایمنی و سلامتی پرواز در عمليات فرودگاهي و هوانوردي،2) ارتقاء سطح ایمنی خدمات ارائه شده با رعایت قوانين، مقررات، معيارها و استانداردهاي ملي و بين المللي حاكم بر صنعت هوانوردي و فرودگاهي، 3) استفاده بهينه از ظرفيتهاي فرودگاهي و تجهيزات هوانوردی، 4) افزايش ضريب امنيت در حوزه عمليات و خدمات فرودگاهي، 5) افزايش تعامل با سازمان‌هاي مرتبط با صنعت فرودگاهي و هوانوردي به شيوه اي موثر.

ورودی ترمینال داخلی فرودگاه اصفهان

اطلاعات فرودگاه بین المللی شهید بهشتی اصفهان

نوع فرودگاه عمومی/ نظامی

نام فرودگاه فرودگاه بین المللی شهید بهشتی اصفهان

کد یاتا IFN

کد ایکائو OIFM

تجهیزات ناوبری و هوائی فرودگاه

این فرودگاه دارای تجهیزات و سیستم های به روز و پیشرفته‌ای است. این فرودگاه دارای سیستم ها و تجهیزات ناوبری NDB, DME ,ILS DME, DVOR, و رادار اپروچ ( SSR-PSR ) ، خودروهای کف ساز ، ماشین های برف روب و جاروب جهت ایمنی مناطق پروازی می باشد.

پرواز خارجی و داخلی

فرودگاه اصفهان با توجه به اینکه فرودگاه بین المللی می باشد دارای پرواز های خارجی و داخلی متعددی می باشد.

فرودگاه‌هائی که پرواز‌های داخلی این فرودگاه به آنها یا از مبدا آن‌ها انجام می‌شود به این شرح می باشند: فرودگاه بین المللی مهرآباد تهران، فرودگاه بین‌المللی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی کرمان، فرودگاه خلیج فارس عسلویه، فرودگاه بین‌المللی شهید دستغیب شیراز، فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد، فرودگاه بین‌المللی آیت‌الله جمی آبادان، فرودگاه بین‌المللی کیش، فرودگاه لاوان، فرودگاه بین‌المللی شهید مدنی تبریز، فرودگاه خارک، فرودگاه سیری، فرودگاه قشم، فرودگاه بین‌المللی بندرعباس، فرودگاه بوشهر، فرودگاه بین‌المللی اهواز و فرودگاه بهرگان می باشد.

پروازهای خارجی متفاوتی نیز از این فرودگاه انجام می شود که شامل فرودگاه بین المللی آتاتورک استانبول، فرودگاه بین المللی دبی، فرودگاه بین المللی دوحه، فرودگاه بین المللی بغداد و فرودگاه بین المللی نجف می باشد. پروازهائی برای فرودگاه بین المللی ازمیر، فرودگاه بین المللی جده و فرودگاه بین المللی مدینه نیز به صورت فصلی انجام می شود.

شرکت های هواپیمائی فعال در فرودگاه

فرودگاه اصفهان به عنوان قطب شرکت هواپیمائی ایران ایر، شرکت هواپیمایی ماهان، شرکت هواپیمایی تابان و شرکت هواپیمایی زاگرس شناخته می شود. بدین معنی که مبدا و مقصد بیشتر پرواز های این شرکت های هواپیمائی شهر اصفهان می باشد.

دیگر شرکت های هواپیمائی داخلی که در این فرودگاه فعالیت می‌کنند شرکت هواپیمایی آسمان، شرکت هواپیمایی کاسپین، شرکت هواپیمایی وارش، شرکت هواپیمایی آتا، شرکت هواپیمایی معراج، شرکت هواپیمایی قشم، شرکت هواپیمایی کیش، شرکت هواپیمایی ایران ایر تور، شرکت فلای پرشیا و شرکت هواپیمایی کارون می باشد. شرکت های هواپیمائی خارجی مختلفی نیز در این فرودگاه فعالیت می کنند که شامل العراقيه، ترکیش ایرلاینز، فلای دبی، قطر ایرویز، پگاسوس و عراقی ایرویز می شود.

ترمینال داخلی فرودگاه اصفهان

ترمینال های فرودگاه شهید بهشتی اصفهان

این فرودگاه دارای دو ترمینال خارجی و داخلی می‌باشد. پرواز های داخلی از طریق ترمینال داخلی که مساحت آن 13750 مترمربع است و پرواز های خارجی از طریق ترمینال خارجی با مساحت 7300 متر مربع انجام می پذیرد. امکانات کامل و سیستم های مجهز برای هر دو ترمینال به صورت جداگانه وجود دارد.

از جمله امکانات موجود در ترمینال داخلی می توان به دفاتر فروش بليط، امانت و بسته بندي بار، خدمات بانكي، نمازخانه، بازارچه هاي فروش، غرفه چاپي و قهوه و نسكافه، غرفه رزواسيون هتل، دفاتر ترافيك شركت هاي هواپيمايي، چرخ دستي حمل بار مسافر، خدمات اينترنت رايگان، خدمات خودرو اجاره‌اي، سرويس بهداشتي، كانترهاي گردشگري، غرفه سوغات و تنقلات، غرفه بازي كودكان، امور جامدان شركتها، خدمات اورژانس، خدمات اتوبوس و تاكسي، خدمات باربري، رستوران، كافي شاپ، گل فروشي، آرايشگاه و خدمات تلفن همراه اشاره کرد.

امکانات موجود در ترمینال خارجی امانت و بسته بندي بار، خدمات بانكي، نمازخانه، غرفه چاپي و قهوه و نسكافه، چرخ دستي حمل بار مسافر، خدمات اينترنت رايگان، سرويس بهداشتي، غرفه سوغات و تنقلات، امور جامدان شركتها، خدمات اتوبوس و تاكسي، خدمات باربري می باشد.

امکانات فرودگاه اصفهان

این فرودگاه با توجه به میزبانی تعداد زیادی توریست از داخل و خارج به صورت روزانه و همچنین بازدید تعداد زیادی از مقامات ارشد کشورهای مختلف، دارای امکانات رفاهی متفاوت و متنوعی است. از این امکانات می توان به جايگاه تشريفات اختصاصي CIP، رستوران، شعبات بانک‌ها، اتاق سيگار، اتاق مادر و كودك و بازارچه فروش اشاره کرد.

خدمات مختلفی در جایگاه تشریفات اختصاصی CIP این فرودگاه ارائه می شود. این خدمات شامل خدمــات اخـذ کارت پــرواز، پذیــرایی با بــوفه رایگــان، انجام امور تحویل و دریافت بار، ترانسفر اختصاصی تا پلکان پرواز و بالعکس، گیت هـای بازرسی اختصاصی، ارائه خدمـات به افـراد با نیازهــای خـاص، خدمات اختصاصی گذرنامه، انجـام خدمـات گمــرکی، انجام امور پرداخت عوارض خروج از کشور، اخذ ویزای آنی فـرودگاهی، انجام خدمات ارز مسافرتی، واحدهای اقامـتی شبانه روزی و سالن کنفرانس و جلســات می شود. برای استفاده از این قسمت نیاز است که از قبل رزرو انجام شود.

رستوران این فرودگاه در سالن عمومی قرار دارد و کلیه افراد قادر به استفاده از این قسمت می باشند. شعب بانک های ملی و سپه در داخل سالن ترمینال داخلی قرار دارد. همچنین بانک ملی در سالن عمومی ترمینال خارجی نیز شعبه دارد. دستگاه های خودپرداز بانک های ملی، صادرات مهر اقتصاد، سپه و نوین در سالن داخلی و بانک ملی در سالن خارجی قرار دارد. با استفاده از این دستگاه ها می توانید تمامی عملیات بانکی را انجام دهید و پول نقد نیز دریافت کنید. اتاق سیگار در سالن های ترانزیت هر دو ترمینال قرار دارد. اتاق مادر و کودک در سالن عمومی و ترانزیت ترمینال داخلی قرار دارد. بازارچه های فروش در سالن عمومی و ترانزیت در نظر گرفته شده است. این بازارچه ها شامل انواع مختلفی از اقلام از جمله کتاب، سوغاتی، مواد خوراکی، اسباب بازی و پوشاک می شود.

این فرودگاه دارای دو پارکینگ رو باز و طبقاتی می باشد. یکی از پارکینگ ها به صورت رو باز می باشد که دارای ظرفیت 850 ماشین است. پارکینگ طبقاتی در چهار طبقه احداث شده و دارای ظرفیت 320 ماشین می باشد. اگر قصد قرار دادن خودرو به صوورت شبانه روزی را دارید می توانید از پارکینگ طبقاتی برای این کار استفاده کنید.

محوطه فرودگاه اصفهان

راه های دسترسی به فرودگاه

برای دسترسی به فرودگاه اصفهان می توانید از وسایل نقلیه مختلفی استفاده کنید. این وسایل نقیله تاكسي فرودگاه، اتوبوس شهري و خدمات خودرو اجاره اي می باشند.

محل استقرار تاکسی های فرودگاه در کنار درب خروجی ترمینال داخلی قرار دارد. این تاکسی‌ها به صورت 24 ساعته آماده خدمت رسانی به مسافران هستند. اتوبوس های فرودگاه به سمت میدان لاله در داخل شهر همه روزه و در ساعات مختلف آماده ارائه خدمات هستند. استفاده از آنها از لحاظ هزینه بسیار کمتر از تاکسی خواهد بود. یکی دیگر از وسایل حمل و نقل اتومبیل های کرایه ای بدون راننده است. اگر برای مدت زمان زیادی قصد ماندن در شهر اصفهان را دارید می توانید از این وسایل نقیله استفاده کنید.

اطلاعات تماس فرودگاه بین المللی شهید بهشتی اصفهان

مرکز تلفن 35275050

نمابر 35275062

روابط عمومي 33998020

دفتر مدير كل 35275060

اطلاعات پرواز(از اصفهان) 199

اطلاعات پرواز(ازشهرستان) 35275200

برای رزرو هتل اصفهان می توانید از مستر بلیط کمک بگیرید و در کم ترین زمان رزرو خود را انجام دهید. اگر برای اولین بار است که می خواهید از مستر بلیط هتل تهیه کنید، رزرو آنلاین هتل شامل تخفیف میشود، کافی است تا به صفحه هتل مراجعه کرده و از کد استفاده کنید.

نوشته فرودگاه بین المللی شهید بهشتی اصفهان؛ معرفی+راه های دسترسی اولین بار در مجله مِستر بلیط. پدیدار شد.

برچسب ها: بدون برچسب

ثبت دیدگاه

لطفا همه ی قسمت ها را تکمیل کنید.