فرودگاه بین المللی مهرآباد تهران؛ معرفی+راه های دسترسی

فرودگاه مهرآباد تهران

فرودگاه مهرآباد تهران را می توان شاهراه اصلی فرودگاه های ایران نامید. این فرودگاه در قسمت غرب پایتخت ایران یعنی تهران واقع شده است. تهران به لحاظ جمعیتی و مساحت بزرگترین شهر ایران به حساب می‌آید.

به علت رفت و آمد فوق العاده ای که به پایتخت ایران می شود این فرودگاه دارای بیشترین پرواز از سراسر ایران است. پروازهای این فرودگاه به مقصدهای مختلف و تمامی فرودگاه‌های ایران انجام می‌گیرد. برای خرید بلیط هواپیما می توانید به سایت مستر بلیط مراجعه کنید.

تاریخچه فرودگاه مهرآباد

مهرآباد در زمان قاجار روستائی در اطراف تهران بود. در ابتدا این روستا حسین آباد نام داشت و سالها بعد به مهرآباد تغییر پیدا کرد. این روستا در تملک حاجی میرزا آقاسی صدراعظم محمد شاه قاجاربود. بعد حاجی میرزا روستا را به ناصرالدین شاه هدیه داد که جزو مهریه عصمت الدوله، دختر شاه شد در همین زمان بود که نام آن را مهرآباد گذاشتند. عصمت الدوله همسر دوست محمدخان معیرالممالک بود، به خاطر خرج های بی حد و حساب او، مهرآباد گرو گذاشته شد و از تملک آنها بیرون آمد. سال ها تلاش پسر او برای برگرداندن این روستا بی نتیجه ماند.

در زمان رضاشاه تصمیم به احداث فرودگاه گرفته شد و حق انحصاری هواپیمائی به شرکت آلمانی یونکرس واگذار شد. برای ساخت فرودگاه زمین‌های مهرآباد انتخاب شدند که در سال 1317 با 20 فرود هواپیما فرودگاه مهرآباد، که نام خود را از همان منطقه وام گرفته است افتتاح شد.

در سال 1325 اولین گروه برای آموزش خلبانی به آمریکا اعزام شدند. نیروی هوایی در سال ۱۳۲۸ با هواپیماهای اف-۸۶ سیبر و تی-۳۳ در مهرآباد آغاز به کار نمود و عملیات پروازی آغاز شد. استقبال از هوانوردی و عضویت ایران در سازمان ایکائو منجر به رشد روزافزون صنعت ترابری هوایی مسافری و باری در فرودگاه اصلی ایران یعنی مهرآباد گردید. با گذشت سال ها از افتتاح این فرودگاه و توسعه‌هائی که در زمان‌های مختلف بر روی این فرودگاه انجام گرفت، فرودگاه به شکل کنونی خود رسیده است.

درباره فرودگاه مهرآباد

فرودگاه مهرآباد شاهراه اصلی هوائی ایران می‌باشد. کلیه فرودگاه‌های ایران پروازهائی در ساعات و روزهای مختلف به این فرودگاه همینطور از آن به عنوان مقصد دارند. فرودگاه مهرآباد روزانه پذیرای پروازهای بسیاری می باشد. این فرودگاه در قسمت غربی شهر تهران و در ارتفاع 1،208 متری از سطح دریا واقع شده است. فرودگاه مهرآباد دارای 6 ترمینال می باشد. به جز ترمینال شماره 3 که به حجاج تعلق دارد دیگر ترمینال ها متعلق به پروازهای داخلی هستند.

فرودگاه همچنین دارای سه باند پرواز به طول های 474 و 3،992 و 4،028 متر می باشد. که جنس سطح دو باند بزرگتر آسفالت و باند کوچکتر از بتن می باشد. فرودگاه مهرآباد قطب اصلی بسیاری از شرکت‌های هواپیمائی مانند شرکت هواپیمائی ایران ایر، شرکت هواپیمائی ایران آسمان ایرلاینز، شرکت هواپیمائی ماهان ایر، شرکت هواپیمائی زاگرس ایر، شرکت هواپیمائی کاسپین ایرلاینز، شرکت هواپیمائی ایران ایرتور به عنوان دومین قطب، شرکت هواپیمائی کیش ایر دومین قطب، شرکت هواپیمائی آریا ایر، شرکت هواپیمائی ساها ایرلاینز، شرکت هواپیمائی تابان ایرلاینز، شرکت هواپیمائی آتا ایر دومین قطب، شرکت هواپیمائی هواپیمایی سپهران دومین قطب و شرکت هواپیمائی وارش به عنوان دومین قطب می باشند. در سال 2016 این فرودگاه ۱۳۲٬۲۴۵ پرواز داشته است که ۱۶٬۳۲۷٬۳۵۹ نفر مسافر و ۱۱۱٬۱۰۷٬۸۲۲ بار را توانسته جا به جا کند.

تاریخچه فرودگاه مهرآباد

مسیرهای پروازی فرودگاه مهرآباد

فرودگاه مهرآباد همانطور که قبلا اشاره شد به علت اینکه شاهراه اصلی هوائی ایران می باشد دارای پروازهای متعددی برای شهرهای مختلف می‌باشد. از کوچکترین فرودگاه های ایران گرفته تا بزرگترین آنها پروازهائی به این فرودگاه دارند. این فرودگاه تقریبا برای تمامی فرودگاه‌ها پروازهای مختلفی در ساعات متفاوت دارد.

از مهم‌ترین شهرهائی که به این فرودگاه پرواز دارند می‌توان شهرهائی همچون فرودگاه شهید بهشتی اصفهان، فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد، فرودگاه شهید دستغیب شیراز، فرودگاه بین المللی کیش، فرودگاه بین المللی اهواز، فرودگاه بین المللی تبریز، فرودگاه اراک و فرودگاه بین المللی بندرعباس را نام برد.

لیست تعدادی از فرودگاه هائی که این فرودگاه به آنها پرواز دارد را به اختصار بیان می کنیم: فرودگاه بین‌المللی اهواز، فرودگاه اردبیل، فرودگاه بین‌المللی شهید بهشتی اصفهان، فرودگاه بین‌المللی کیش، فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد، فرودگاه بین‌المللی شیراز، فرودگاه بین‌المللی شهید مدنی تبریز، فرودگاه بین‌المللی شهید باکری ارومیه، فرودگاه بین‌المللی بندرعباس، فرودگاه بجنورد، فرودگاه بین‌المللی کیش، فرودگاه سنندج، فرودگاه بین المللی شاهرود، فرودگاه آبادان، فرودگاه بیرجند، فرودگاه بوشهر، فرودگاه جهرم، فرودگاه دزفول و بسیاری دیگر.

از این فرودگاه تنها پرواز بین المللی برای عربستان می باشد که به صورت فصلی و در ایام حج صورت می‌پذیرد. و از ترمینال شماره 3 آن انجام می‌گیرد. مقاصد این پرواز ها فرودگاه شاهزاده محمد بن عبدالعزیز و فرودگاه بین‌المللی ملک عبدالعزیز می‌باشد.

شرکت های هواپیمائی فعال در فرودگاه

به علت اهمیت و تردد بالای پروازهای فرودگاه، اکثر شرکت های هواپیمائی داخلی در این فرودگاه پروازهای مختلفی را انجام می دهند. هر شرکت هواپیمائی در ترمینال به خصوصی پروازهای خود را انجام می دهد.

شرکت هواپیمائی کیش ایر، شرکت هواپیمائی آتا، شرکت هواپیمائی زاگرس، شرکت هواپیمائی قشم ایر، شرکت هواپیمائی معراج، شرکت هواپیمائی کارون، شرکت هواپیمائی ایران ایر، شرکت هواپیمائی ایران ایر تور، و شرکت هواپیمائی وارش، در ترمینال شماره 2 پرواز های خود را انجام می دهند.

محل پرواز شرکت‌ هواپیمائی کیش ایر، شرکت هواپیمائی زاگرس و شرکت هواپیمائی وارش ترمینال شماره یک می‌باشد.

از ترمینال شماره چهار پروازهای خروجی شرکت هواپیمائی آسمان، شرکت هواپیمائی ماهان، شرکت هواپیمائی تابان، شرکت هواپیمائی کاسپین، شرکت هواپیمائی اترک، شرکت هواپیمائی پویا، شرکت هواپیمائی ساها، شرکت هواپیمائی سپهران انجام می‌گیرد.

ترمینال شماره شش برای پروازهای ورودی شرکت‌ هواپیمائی آسمان، شرکت هواپیمائی ماهان، شرکت هواپیمائی تابان، شرکت هواپیمائی کاسپین، شرکت هواپیمائی اترک، شرکت هواپیمائی ساها، شرکت هواپیمائی پویا، شرکت هواپیمائی سپهران می‌باشد.

ترمینال‌های فرودگاه

فرودگاه مهرآباد از بزرگترین فرودگاه کشور است. این فرودگاه با بیشترین زیرساخت، فرودگاه اول کشور از لحاظ پروازهای داخلی محسوب می‌شود. فرودگاه دارای شش ترمینال پروازی می‌باشد که هر ترمینال به طور جداگانه ای تجهیز شده است.

ترمینال شماره یک و دو در یک منطقه، ترمینال شماره سه و چهار و شش نیز در یک منطقه واقع شده اند. برای دسترسی به هریک از این مناطق از مسیری خاص باید عبور کنید.

ترمینال شماره یک جایگاه پروازهای خروجی شرکت هائی همچون کیش ایر، زاگرس، وارش می‌باشد. دارای امکانات رفاهی کامل همچون غرفه های فروشگاهی، شعبات بانک ها، دستگاه های خودپرداز، نمازخانه و پارکینگ مشترک با ترمینال شماره دو است. کمترین میزان تردد را این ترمینال دارد. رستوران سنتی ایرانی و فست فود در سال عمومی، فروشگاه یکپارچه و کافی شاپ در سالن عمومی و فروشگاه یکپارچه، فست فود و کافی شاپ در سالن ترانزیت قرار دارد.

ترمینال شماره دو در نزدیکی ترمینال شماره یک واقع شده است. این ترمینال از لحاظ تردد بیشترین میزان تردد را داراست به همین دلیل امکانات این ترمینال از دیگر ترمینال ها بالاتر است. پارکینگ آن با ترمینال شماره یک مشترک است علاوه بر آن مترو روبروی درب خروجی این ترمینال قرار دارد که دسترسی به مناطق شهری را راحت تر می‌کند. امکانات رفاهی دیگری همچون غرفه های فروشگاهی، صندلی ماساژور، نمازخانه، اتاق سیگار، اتاق مادر و کودک، شعبات بانک‌ها و دستگاه‌های خودپرداز در این ترمینال وجود دارد.

ترمینال شماره چهار نیز در قسمت جنوبی فرودگاه در کنار ترمینال شماره شش قرار دارد. پارکینگ این ترمینال با ترمینال شماره شش مشترک می باشد. این ترمینال دارای میزان ترددی به اندازه ترمینال شماره شش می‌باشد. رستوران سنتی و کافی شاپ، ساندویچ، فروشگاه یکپارچه ،فست فود، بوفه در سالن عمومی و فست فود و کافی شاپ و فروشگاه یکپارچه در سالن ترانزیت ترمینال وجود دارد.

ترمینال شماره شش نیز در قسمت جنوبی فرودگاه و در کنارترمینال شماره 4 واقع شده است. از امکانات موجود در این فرودگاه می توان به پارکینگ مشترک با ترمینال چهار، نمازخانه، غرفه های فروشگاهی هم در سالن عمومی و هم سالن ترانزیت اشاره کرد.

ترمینال شماره سه که مخصوص تردد حجاج می باشد. به صورت فصلی و در زمان های خاص از این ترمینال استفاده می شود.

ترمینال 2 فرودگاه مهرآباد

امکانات رفاهی فرودگاه

این فرودگاه به علت وجود ترمینال های گوناگون و میزان بالای پروازها، دارای امکانات رفاهی استانداردی است. از این امکانات می توان شعبات بانک‌ها، رستوران و غرفه های تجاری، پارکینگ، اتاق مادر و کودک، تاکسی های فرودگاهی، اتوبوس و مترو را برشمرد.

بانک هائی همچون بانک ملی، بانک سامان، بانک پاسارگاد، بانک ملل، بانک انصار، قرض الحسنه رسالت و بانک قوامین ترمینال های این فرودگاه شعبه و دستگاه خودپرداز دارند. می توانید هرگونه عملیات بانکی را از طریق این شعب و دستگاه‌ها انجام دهید.

از غرفه های تجاری و رستوران ها می توان به رستوران سنتی ایرانی و فست فود، فروشگاه یکپارچه و کافی شاپ که در سالن های عمومی و ترانزیت هر ترمینال موجود می باشد، اشاره کرد.

فرودگاه مهرآباد دارای چهار پارکینگ با ظرفیت های متفاوتی می باشد. پارکینگ ترمینال شماره یک دارای سه طبقه فوقانی و سه طبقه تحتانی است که ظرفیت جای پارک 2700 خودرو را دارد. پارکینگ ترمینال شماره دو نیز به صورت طبقاتی و در سه طبقه احداث شده است. این پارکینگ نیز ظرفیت 520 دستگاه خودرو را دارد. پارکینگ شماره سه پارکینگی رو باز و برای جایگذاری 300 خودرو مناسب می باشد. پارکینگ ترمینال شماره چهار که جهت استفاده مسافران ترمینال شماره چهار و شش می باشد در سه طبقه فوقانی و یک طبقه تحتانی ایجاد شده و دارای ظرفیتی برابر با 1400 خودرو است. توقف بیش از 15 ساعت در هر پارکینگ یک شبانه روز محسوب می‌شود.

راه های دسترسی به فرودگاه

دسترسی به فرودگاه مهرآباد به علت این که در قسمت غربی شهر واقع شده است و دارای انواع مختلفی از وسایل حمل و نقل عمومی است بسیار راحت و آسان می باشد. وسایل حمل و نقل عمومی موجود در آن شامل اتوبوس، مترو، تاکسی و اجاره خودرو می باشد.

برای استفاده از اتوبوس می توانید انواع مختلفی از خطوط اتوبوسرانی را پیدا کنید که به تمام نقاط شهر حرکت دارند. ایستگاه های مترو در مقابل ترمینال های شماره یک و دو و ترمینال های چهار و شش واقع شده اند. در صورت کمبود زمان می توانید از مترو استفاده کنید و در زمان و هزینه خود صرفه جوئی داشته باشد.

تاکسی های فرودگاهی در مقابل درب ترمینال به صورت فراوان موجود است. از تاکسی ها می توانید به صورت دربست استفاده کنید. با وجود تاکسی های آنلاین، دست مسافران در قیمت گذاری باز شده است. هنگام گرفتن تاکسی می توانید برای قیمت نیز چانه بزنید.

اجاره خودرو، روش دیگری برای دسترسی به شهر است. برای استفاده از این خودروها هم می توانید به صورت آنلاین رزرو انجام دهید و هم در ترمینال های فرودگاه از غرفه های کرایه خودرو استفاده کنید.

ترمینال شماره 1 فرودگاه مهرآباد

راه های ارتباطی با فرودگاه

اطلاعات پرواز 199

مرکز تلفن 61021

سامانه پیامک 3000199

اطلاعات تماس ترمینال شماره یک

مدیریت ترمینال 61023201

اطلاعات پرواز 61023183

افسر نگهبان 61022665

حراست 6102390

اورژانس 61023280

آتش نشانی 125

اطلاعات تماس ترمینال شماره دو

مدیریت ترمینال 61023202

اطلاعات پرواز 61023183

افسر نگهبان 61022665

حراست 6102390

اورژانس 61023280

آتش نشانی 125

اطلاعات تماس ترمینال شماره چهار

مدیریت ترمینال 61023204

اطلاعات پرواز 61023187

افسر نگهبان 61022667

حراست 6102390

اورژانس 61023280

آتش نشانی 125

اطلاعات تماس ترمینال شماره شش

مدیریت ترمینال 61023206

اطلاعات پرواز 61023196

افسر نگهبان 61022717

حراست 6102390

اورژانس 61023280

آتش نشانی 125

برای رزرو هتل تهران می توانید از مستر بلیط کمک بگیرید و در کم ترین زمان رزرو خود را انجام دهید. اگر برای اولین بار است که می خواهید از مستر بلیط هتل تهیه کنید، رزرو آنلاین هتل شامل تخفیف می شود، کافی است تا به صفحه هتل مراجعه کرده و از کد استفاده کنید.

نوشته فرودگاه بین المللی مهرآباد تهران؛ معرفی+راه های دسترسی اولین بار در مجله مِستر بلیط. پدیدار شد.

برچسب ها: بدون برچسب

ثبت دیدگاه

لطفا همه ی قسمت ها را تکمیل کنید.