1-24

 قبرستان پینه شلوار کجاست؟ معرفی + راه‌های دسترسی

قبرستان پینه شلوار

قبرستان پینه شلوار کجاست؟ در سراسر ایران قبرستان های تاریخی فراوانی وجود دارد که هر کدام قدمت خاصی دارند و از ویژگی های منحصر به فردی برخوردار هستند. این قبرستان ها هر کدام به نحوی ساخته شده اند. یکی از این گورستان ها در تبریز با نام گورستان پینه شلوار قرار دارد.

این قبرستان داخل روستایی قرار دارد که گاهی اوقات آن را با همان نام روستا صدا می زنند. در طی سال هایی که گذشته است بیشتر سنگ های آن را به غارت برده اند، اما هنوز هم ارزش خود را دارا است.

تبریز از شهرهای است که در هر طرف آن اثرهای مختلفی وجود دارد و جاذبه های فراوانی را درون آن می توان مشاهده کرده است. روستایی که این قبرستان در آن قرار دارد شادباش مشایخ است. زمانی که به تبریز سفر می کنید می توانید با رفتن به پارک ایلی گل از این گورستان هم دیدن نمایید.

افراد قدیمی که در این شهر زندگی کرده اند در مورد قبرستان پینه شلوار این گونه نقل کرده اند که این گورستان از قدیمی ترین گورستان های تبریز به شمار می رود، در روزگاران گذشته افرادی وجود داشتند که برای پیدا کردن گنج به کاوش در این قبرستان می پرداختند و ان را مورد هجوم قرار می دادند. زمانی که تصمیم گرفتید برای بازدید از این قبرستان ارزشمند بروید می توانید با مراجعه به مجله مستر بلیط تمامی اطلاعات مورد نیاز خود را به دست آورید.

تاریخچه قبرستان پینه شلوار 

تاریخچه قبرستان پینه شلوار

قبرستان پینه شلوار که قدیمی ترین گورستان موجود در تبریز است قدمت آن به قبل از اسلام بر می گردد، اما اطلاعات دقیقی از آن وجود دارد. باستان شناسان هنوز به نتایجی نرسیده اند که بتوانند حدس بزنند این قبرستان متعلق به چه سالی است.

اما با وجود این با توجه به سنگ قبرهای قدیمی آن می توان گفت از قرن پنجم در این گورستان اجسادی را دفن کرده اند و حتی یکی از پادشاهان حکومت ایلکانی در این قبرستان دفن شده است.

البته اسم روستا را در بعضی از کتاب های تاریخی و مذهبی مثل وقف نامه ربع رشیدی و تاریخ حبیب السیر آورده اند و این نشان دهنده تاریخ پر فراز و نشیب این گورستان است.

نقشه و معرفی

نقشه و معرفی بخش های مختلف

هنگام رفتن به قبرستان پینه شلوار با سنگ هایی رو به رو خواهید شد که هیچ گونه کتیبه ای ندارد و در این قبرستان در حال حاضر تنها اهالی روستا را دفن خواهد کرد. یعنی اهالی روستا اجازه دفن افراد غریبه را نمی دهند.

از طرفی سنگ قبرهای دیگری در این گورستان وجود دارد که مشابه آن در شهرهایی مثل مراغه، خوی، اردبیل و دیگر شهرها قرار دارد. سنگ قبرهای این دوره از جنس سنگ خارا هستند و با نماد سنگ قبرهای آرمستان مارلان مریم ننه ساخته شده اند. هنگام رفتن به تبریز می توانید برای خرید بلیط به سایت معتبر مستر بلیط مراجعه کنید.

در دوره ای دیگر سنگ قبرهایی که متعلق به زمان اسلام است قرار دارد که دارای متن و تاریخ هستند و سنگ قبرها را بسیار کوچک تر و با خط کوفی نوشته شده اند. به طور کلی می توان گفت سه نوع جمعیت در این روستا حضور داشته اند و از لحاظ فرهنگی هیچ گونه ارتباطی با هم نداشته اند.

در بالای بسیاری از سنگ قبرهای این گورستان سوراخ هایی وجود دارد که به گفته روستاییان مردم در این سوراخ ها آب و دانه می ریختند تا پرندگان بتوانند از آن ها تغذیه نمایند و ثواب را نصیب قبر کنند.

قبر های دارای مکان مشخصی نیستند و در همه جای گورستان آن ها را به صورت پراکنده قرار داده اند. فرسایشی که بر روی این سنگ ها در گذشت سال ها اتفاق افتاده است نشان دهنده قدمت آن می باشد.

شرایط بازدید از  قبرستان پینه شلوار

شرایط بازدید از قبرستان پینه شلوار

بسیاری از تاریخ شناسان و کسانی که به ابنیه های تاریخی علاقه دارند هنگام مسافرت به دنبال مکان های تاریخی هستند تا بتوانند نهایت لذت را از سفر خود ببرند.

گورستان پینه شلوار در تبریز که از قدمت تاریخی قبل از اسلام برخوردار است یکی از محل های تاریخی مناسبی برای کاوشگری به شمار می آید. برای بازدید از این گورستان به جزء هزینه رفت و آمد نیازی به پرداخت هیچ گونه هزینه ای ندارید.

آدرس و مسیر دسترسی با وسیله های مختلف

قبرستان پینه شلوار در 4 کیلومتری از پارک ائل گلی یا شاهگلی قرار دارد که مجاور به کوه سهند هستند. این گورستان در بالای یکی از تپه های بلند روستای شادباش مشایخ قرار دارد.

زمانی که تصمیم می گیرد به تبریز سفر کنید و راهی گورستان پینه شلوار شوید می توانید با استفاده از اتوبوس، قطار یا دیگر وسایل نقلیه استفاده نمایید. هنگام استفاده از قطار یا هواپیما می توانید با مراجعه به مجله مستر بلیط اقدام به خرید بلیط هواپیما تبریز نمایید و راهی سفری لذت بخش شوید.

نوشته قبرستان پینه شلوار کجاست؟ معرفی + راه‌های دسترسی اولین بار در مجله مِستر بلیط. پدیدار شد.

برچسب ها: بدون برچسب

ثبت دیدگاه

لطفا همه ی قسمت ها را تکمیل کنید.