1-61

قلعه قدمگاه لار؛ معرفی + راه های دسترسی

قلعه قدمگاه لار

قلعه قدمگاه لار در ضلع شمال غربى شهر کهن لار احداث شده و از سه ناحیه به یک شیب تند منتهی می شود. طول قلعه از قسمت شمال به جنوب حدودا ۵۰۰ متر و از سمت شرق به غرب ۲۵۰ متر است.

خود قدمگاه لار یکی از امکان متبرکه و زیارتی مردم لارستان از توابع استان فارس است. مردم لار بر این باورند که از این قدمگاه که در محله کهویه قرار دارد، حضرت علی (ع) گذر کرده و از این رو متبرک است. اغلب در روزهای چهارشنبه اهالی لار به جهت زیارت و دعا به این مکان آمده و برای آنها از تقدس خاصی برخوردار است.

اکنون در مورد این قدمگاه زمزمه هایی مبنی بر اینکه در گذشته پرستشگاه مهرپرستان یا همان میتراییسم ها و آتشکده زرتشتیان بوده، به گوش می رسد. چنانچه تصمیم دارید از آب انبار سید جعفر بازدید کنید، بهتر است با مجله مستر بلیط همراه باشید تا اطلاعات کامل تری در خصوص آن بدست آورید.

معرفی قلعه قدمگاه لار

مهرابه به جایی اطلاق می شود که در آن مهرپرستان یا میتراییسم ها به عبادت می پرداختند. این دین یا مذهب قبل از آیین زرتشت در کشور ما روی کار آمده بود. مناسک و سنن این دین رمزآلود و مخفی است و دنباله روهای آن، میترا( مهر)، الهه نور و روشنی، عدالت، پیمان و جنگ را می پرستیدند و حتی اعتقاد داشتند که مهر در شب یلدا به دنیا آمده است.

افرادی که می خواستند به این دین گرایش داشته باشند باید از 80 آزمون دشوار آن موفق بیرون می آمدند. دین میتراییسم از 7 مرتبه تشکیل می شود. بیشتر مهرابه ها را در قلب کوه ها و یا در جوار رودخانه ها تاسیس می کردند.

آتشکده ها نیز مکانی برای پرستش خدای زرتشتیان بود مثل آتشکده آذرفربغ کاریان که قدمتی شش هزار ساله دارد و به زمان گَشتاسب پادشاه کیانیان بر می گردد. متاسفانه این آتشکده در حال حاضر نابود شده است.

گفته می شود که گرگین میلاد نخستین شاه لار و از سرداران سپاه کی خسرو بوده است. این نشان می دهد که لارستان پیش از دین زرتشت وجود داشته و قبل از این دین، مردم مهر پرست بوده اند و این احتمال که مردم لارستان در سالیان بسیار دور میتراییسم بوده باشند قوی است.

از آنجا که آتشکده آذرفرنبغ نیز در این شهر قرار گرفته احتمالا اهالی شهرستان لارستان بعد از پرستش میترا به دین زرتشت گرایش پیدا کرده اند. این در حالی است که تعدادی از مردم یهودی بوده اند. حال اینکه این موارد گفته شد در صورتی قابل استناد است که افسانه ها و تاریخ اسطوره ای ایران باستان قابل قبول باشد.

بیشتر بخوانید: برای کسب اطلاعات بیشتر درباره لارستان و برترین مقاصد گردشگری آن، مجموعه مقالات “لارستان” را مطالعه نمایید.

تاریخچه

تاریخچه

بر اساس اشیایی که در نزدیکی قلعه قدمگاه لار کشف شده، گفته می شود که ساخت این قلعه به قبل از اسلام بر می گردد که هدف از ساخت آن نیز ایجاد یک پوشش دفاعى برای شهر بوده و اکنون چیزی از ساختمان قلعه باقی نمانده و تخریب شده است.

آن زمان که سلسله صفویه شهر لارستان را تصرف کردند، قلعه قدمگاه لار را نیز ویران ساختند و اکنون فقط ديوارهٔ شمال و ۲ برج آن باقی مانده است. قدمگاه لار را در قلب کوه و در پیرامون رودخانه فصلی وروند تاسیس نموده اند و انتهای آن قلعه نارین یا لارین قرار دارد که تاریخ تاسیس آن به عصر اشکانیان بر می گردد.

این قدمگاه شباهت زیادی به پرستشگاه های مهرپرستان دارد. اگر به استان یزد رفتید حتما سری به شهر اردکان و آتشکده معروف پیر چک چک بزنید. می بینید که آن نیز در دل کوه کنده شده و حتی افسانه های مختلفی درباره آن به گوش می رسد. این قدمگاه نیز از نظر موقعیت جغرافیایی و نحوه ساخت شبیه پیر چک چک یزد است.

شرايط بازديد

شرايط بازديد

برای رفتن به لارستان همه نوع امکانات حمل و نقلی در دسترس وجود دارد و تنها باید با مراجعه به یکی از سایت های معتبر مانند مستر بلیط، بلیط مقصد خود را پیش از آغاز سفر رزرو و خریداری نمایید. برای بازدید از قلعه قدمگاه لار در لارستان همه روزه می توان اقدام کرد و دیدن آن نیازمند شرایط خاصی نیست اما بیشتر در روزهای چهارشنبه مردم به آنجا می روند.

انتخاب نوع وسیله نقلیه در سفر به خود شما بستگی دارد، اگر برای رسیدن به مقصد خیلی عجله ندارید می توانید با اتوبوس سفر خود را پیش ببرید اما چنانچه می خواهید در کوتاه ترین زمان به مقصدتان برسید بلیط هواپیما لارستان را به شما پیشنهاد می دهیم.

برای خرید بلیط قطار می توانید از مستر بلیط کمک بگیرید و در کم ترین زمان رزرو خود را انجام دهید. اگر برای اولین بار است که می خواهید از مستر بلیط هتل تهیه کنید، رزرو هتل لارستان شامل تخفیف می شود، کافی است تا به صفحه هتل مراجعه کرده و از کد استفاده کنید.

راه های دسترسي به قلعه قدمگاه لار

برای اینکه به دیدن قلعه قدمگاه لار بروید می توانید از وسایل نقلیه عمومی مانند اتوبوس و تاکسی نیز استفاده کنید.

آدرس: استان فارس – شهرستان لارستان – محله کهویه.

نوشته قلعه قدمگاه لار؛ معرفی + راه های دسترسی اولین بار در مجله مِستر بلیط. پدیدار شد.

برچسب ها: بدون برچسب

ثبت دیدگاه

لطفا همه ی قسمت ها را تکمیل کنید.