1-24

محله سورو؛ معرفی+راه های دسترسی

محله سورو

یکی از مشخصه های شهر های قدیمی ایران وجود محله هایی با بافت سنتی و قدیمی است. این امر به دلیل قدمتی است که بسیاری از شهرهای کشورمان دارند. تنوع آب و هوائی در هر قسمت از کشور باعث شده است انواع مختلفی از مصالح برای ساخت ساختمان ها و خانه ها استفاده شود. مثلا در شهر های شمالی به علت رطوبت بالا و بارش های مکرر از مصالحی استفاده می شده است که بیشترین دوام را در این شرایط داشته باشند.

علاوه بر اینکه بر روی مصالح تاثیر داشته است بر روی نوع معماری نیز اثر گذاشته است. هر چه از شمال کشور به سمت جنوب حرکت کنیم این تفاوت در نوع معماری بیشتر می شود. خانه هایی با سقف های گنبدی شکل را در شهرهای مرکزی بیشتر می بینیم. منابع انرژی که در هر منطقه در دسترس افراد است نیز موجب به وجود آمدن سازه هائی شده است که منحصر به همان قسمت ها می باشد.

شما در قسمت شمالی کشور نمی توانید حتی یک آب انبار ببینید. ولی در قسمت جنوبی و به خصوص مرکزی به تعداد فراوان آب انبار را می توانید مشاهده کنید. در ادامه این بحث به سراغ یکی از محله قدیمی شهر بندر عباس یعنی محله سورو می رویم.

سفر به محله سورو

معرفی محله سورو

محله باستانی سورو در بندرعباس و در بخش مرکزی شهرستان بندرعباس در استان هرمزگان واقع شده و یکی از دیدنی های هرمزگان در ضلع جنوبی ایران است. محله سورو در ضلع غربی بندرعباس قرار دارد. تعداد زیادی سکه از دوران هخامنشی، ساسانی، صفوی و قاجار در این منطقه کشف شده است که هم اکنون در موزه بندرعباس نگهداری می شود. با در نظر گرفتن سکه های کشف شده می توان دریافت که حکام هرمز صاحب ضرابخانه بوده اند و جدا از مس و نقره، سکه های طلا نیز می ساخت.

تعداد 64 سکه طلای ساخته شده توسط ملوک هرمز و جرون در سال 1925 در روستای گودو کشف شد. محله باستانی سورو در قسمت شمالی محله سورو کنونی قرار داشت و در سال های نه چندان دور در گذشته این قسمت دارای باغ های فراوان که شامل هزاران درخت خرما و درختان مختلف دیگری از قبیل درخت سدر، درخت کاج، درخت کهور و درخت گز می شده است، داشت و مردم سه ماه تابستان را در این منطقه می گذراندند.

محله تاریخی سورو با 87 هکتار مساحت دومین محله تاریخی بندرعباس است که در سال 1388 توسط شورای عالی برنامه ریزی و معماری به ثبت رسیده است. اگر به داشتن اطلاعات در مورد جاذبه های گردشگی مختلف در شهر های ایران علاقه مند هستید می توانید سری به مجله مستر بلیط بزنید.

درباره محله سورو

سواحل محله سورو

از آنجائی که این منطقه در نزدیکی ساحل خلیج فارس واقع شده است دارای ساحل بسیاری است که به نام سواحل سورو شناخته می شوند. قسمتی از آنها را به صورت اختصاصی برای بانوان قرار داده شده اند. این سواحل یکی از گردشگر پذیر ترین سواحل خلیج فارس هستند و دارای امکانات مختلفی همچون رستوران و کافی شاپ نیز می باشد.

سواحل محله سورو

معماری

معماری بومی ایران از ویژگی ها و پتانسیل های ارزشمندی برخوردار است که امروزه آن طور که باید، از این ویژگی ها و پتانسیل ها استفاده نمی شود که یکی از دلایل آن ناشناخته بودن ماهیت این معماری و عناصر سازنده آن است. بندرعباس با قرار گرفتن در کنار خلیج فارس شرایط آ ب و هوایی ویژه ای دارد که از آن جمله می‌توان به اعتدال هوای زمستان و کوتاهی دوره بارش و گرمای شدید در تابستان نام برد.

دمای بین شب و روز و فصول مختلف به علت نزدیکی به دریا کم است زیرا رطوبت برخواسته مانع از کاهش یا افزایش بیش از حد آن در زمستان و تابستان می‌شود ولی این رطوبت بیش از اندازه شرجی شرایط زندگی را در این منطقه بسیار سخت می‌سازد. به نظر میرسد بهترین راه حل در زمانی که هیچ نوع تجهیزاتی برودتی نبوده، استفاده از باد است که می‌توان با به جریان انداختن هوا در محل زندگی شرایط بهتری را فراهم کرد. به همین دلیل خانه ها و ساختمان ها به گونه ای ساخته می شدند که بیشترین گردش جریان هوا در آنها وجود داشته باشد.

با خرید بلیط اتوبوس بندر عباس به راحتی به این سفر کنید و از جاذبه های دیدنی و جذاب آن لذت ببرید.

معماری

از عناصر معماری بومی در این محل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

معماری با سنگ های مرجانی و رسوبی دریا: به علت نزدیکی به دریا برای ساخت ساختمان ها از این سنگ ها استفاده می شده است. این سنگ ها متخلخل هستند و عایق حرارتی خوبی به شمار می روند.

خانه های حصیری: به علت وجود نخلستان های بسیار در این منطقه، یکی از مصالحی که از آنها برای ساخت و ساز استفاده می شد برگ های نخل بود. که با آنها خانه های حصیری یا کپر می ساختند.

معماری سنگی توام با چوب و سنگ: ساخت خانه هایی با سقف گنبدی شکل در این مناطق مرسوم نبوده است به همین دلیل با استفاده از کاهگل و تیرک های چوبی اقدام به ساخت سقف های مسطح می کردند.

استفاده از شناشیل: نوعی بالکن به سمت بیرون از خانه و بر روی معبر عمومی است که با چوب پوشانده می شده است و پیرامون آن با نرده های مشبک پوشانده می شد. شناشیل کاربرد های گوناگونی داشته است از جمله استفاده به عنوان فضای رابط (ایجاد کننده ارتباط بین فضاهای خانه)، ایجاد دید مناسب و سایه اندازی بر روی معابر.

بادگیر: یکی از مشخصه های اصلی معماری گرم و مرطوب است. در کرانه های خلیج فارس بادگیر به صورت هواکشی خرطوم مانند بر روی پشت بام و پشت به دریا ساخته می شد تا بادهای نسبتا ملایمی که از دریای پر جزر و مد بر می خیزد وارده خانه شده و هوای گرم را به بیرون براند.

بادگیر

بازدید از محله سورو

بازدید از این منطقه و سواحل آن به زمان خاصی مربوط نمی باشد. و در هر ساعت از روز تصمیم بگیرید می توانید به بازدید از این مناطق بروید. در ضمن بابت این بازدید احتیاجی به پرداخت هزینه نیست.

برای خرید بلیط هواپیما می توانید از مستر بلیط کمک بگیرید و در کم ترین زمان رزرو خود را انجام دهید. اگر برای اولین بار است که می خواهید از مستر بلیط هتل تهیه کنید، رزرو هتل بندرعباس شامل تخفیف می شود، کافی است تا به صفحه هتل مراجعه کرده و از کد استفاده کنید.

دسترسی به محله سورو

دسترسی به محله سورو

برای دسترسی به این مکان فقط کافی است خود را به منطقه سورو برسانید. این کار را می توانید از طریق خودرو شخصی و یا وسایل حمل و نقل عمومی انجام دهید.

آدرس: بندر عباس، محل سورو

نوشته محله سورو؛ معرفی+راه های دسترسی اولین بار در مجله مِستر بلیط. پدیدار شد.

برچسب ها: بدون برچسب

ثبت دیدگاه

لطفا همه ی قسمت ها را تکمیل کنید.