5to

مدرسه تومانیان کجاست؟ معرفی + راه‌های ارتباطی

مدرسه تومانیان

مدرسه تومانیان کجاست؟ سفر به تبریز می تواند به نوعی هیجان انگیز و جذاب باشد اگر با برنامه های متنوعی همراه شود یکی از این تفریحات بازدید از آثار تاریخی می باشد. آثار تایخی به نوعی نشان دهنده نوع فرهنگ و تمدن آن منطقه می باشد.

تبریز که از شهرهای قدیمی ایران زمین می باشد دارای آثار تاریخی متعددی می باشد که اکثر آنها از زمان قاجاریه باقی مانده است. علت این امر زلزله ای بود که در این شهر رخ داد که موجب ویرانی بسیار در این شهر شد و به جز چند اثر تاریخی، دیگر آثار کهن در آن به تلی خاک تبدیل شدند.

در زمان قاجار شهر تبریز از اهمیت ویژه ای بر خوردار شد به طوری که ولیعهد و شاهزادگان قاجاری برای تربیت و تحصیل در این شهر زندگی می کردند که این امر موجب رونق هر چه بیشر این شهر شد.

یکی از اماکنی در این دوران دارای اهمیت ویژه ای بود و ساخت آن در این شهر انجام می گرفت مدرسه ها بودند. اگر علاقه مند به دانستن مدارس این شهر هستید در ادامه با مجله مستر بلیط همراه شوید تا قسمتی از تاریخ مدرسه تومانیان را بخوانید.

درباره مدرسه تومانیان

درباره مدرسه تومانیان

این مدرسه را می توان اولین مدرسه ساخته شده با اصول اروپائی دانست که در سال 1242 به دست ارامنه تبریز در حیاط کلیسای لیل آباد احداث شد. سرپرستی این مدرسه در ابتدای ساخت با آقای هاکوب قره باغی بود.

این مدرسه از سال 1251 تا 1264 شمسی با کمک مالی آقایان ذکریا، سرکیس و سیمون تومانیان اداره می شد. در سال 1275 شمسی خانم تامارا تومانیان دختر مرحوم ذکریا در سن بیست سالگی در گذشت.

برادرش آقای گریگور تومانیان از سهم ارثیه خواهرش یک ساختمان عالی ساخت و در اختیار مدرسه قرار داد که این مدرسه را «تامارا» نام نهادند. مدیریت مدرسه تامارا را نخست مرحوم آلکسانیان و سپس بارون هاکوب و داهی و بعد از ایشان افرادی مانند شاجیان و دیگران بر عهده داشتند.

مدرسه تامارا در سال 1317 شمسی به «اسدی» تغییر نام داد و تا شهریور 1324 با بودجه دولت اداره می شد. در این تاریخ به نام مدرسه «تامارا» خوانده شد و مبدل به یک مدرسه ملی گردید.

با کمک مستر بلیط می توانید به راحتی رزرو هتل در تبریز را در کمترین زمان ممکن انجام دهید.

معماری بنا

این بنا که به عنوان مدرسه ساخته شده است از جنس آجر می باشد و در سه طبقه ایجاد شده است. طبقه زیر زمین، همکف و طبق اول از جمله طبقات آن می باشند. این طبقات به وسیله پله هایی به هم مرتبط می شوند.

پنجره های قوس دار که در قسمت فوقانی آنها به صورت هلالی ساخته شده است زیبائی خاصی به بنا بخشیده است. از ویژگی های بنا می توان به استحکام آن اشاره کرد که طی سالیان دراز این بنا همچنان پا بر جا بوده است و تنها نیاز به نم گیری در قسمت سقف پیدا کرده است.

در سر در برخی ورودی های مدرسه لوح های سنگی به زبان ارمنی دیده می شود. برای سفر به تبریز و تماشای این مکان زیبا فقط کافیست بلیط اتوبوس تبریز را از مستر بلیط و به صورت آنلاین تهیه کرده و به این شهر سفر کنید.

معماری بنا

دسترسی به مدرسه تومانیان

برای دسترسی به آن می توانید به خیابان شریعتی جنوبی، کوچه بارون آواک مراجعه کنید. در حال حاضر این مدرسه با نام مدرسه فردوسی مشغول به کار است. برای رسیدن به آن می توانید از کلیه وسایل نقلیه عمومی همچون اتوبوس و تاکسی استفاده کنید. قرار گرفتن آن در مرکز شهر موجب شده است دسترسی به آن به آسانی صورت پذیرد.

بازدید از مدرسه تومانیان

بازدید از این مکان رایگان بوده و نیاز به پرداخت هزینه نمی باشد.

نوشته مدرسه تومانیان کجاست؟ معرفی + راه‌های ارتباطی اولین بار در مجله مِستر بلیط. پدیدار شد.

برچسب ها: بدون برچسب

ثبت دیدگاه

لطفا همه ی قسمت ها را تکمیل کنید.