2-24

مسجد جامع ابرکوه

مسجد جامع ابرکوه

انواع مختلفی از سفر کردن وجود دارد که یکی از آنها گردش در شهر و یا گردشگری شهر به شمار می رود. در این نوع از سفر، گردشگران وارد شهر مقصد می شوند و از جاذبه های مختلفی که در شهر وجود دارد دیدن می کنند. مراکز شهرها از گتشته تاکنون به دلایل متنوعی همنون تاریخ یک شهر، هویت شهر، فرهنگ و هسته تشکیل دهنده آن مورد علاقه و بازدید گردشگران بوده و هستند و هر ساله افراد زیادی برای سفر به این مناطق مراجعه می کنند. رشد سفرهای کوتاه مدت این مقصدها را به یکی از اصلی ترین مراکز گردشگری تبدیل نموده و این پدیده خود را در کاهش میانگین سفر گردشگران در بیشتر مقصد های دنیا نشان داده است. شهرها اکثرا بخش وسیعی از جاذبه های تاریخی و فرهنگی، خرید، رستوران ها و جنب و جوش شهری را شامل می شوند. بسیاری از جاذبه ها و تسهیلات رفاهی اساسا برای خدمت به شهروندان توسعه یافته اند، ولی استفاده گردشگران از این تسهیلات می تواند به تداوم آنها کمک کند. از این گذشته شهرها ممکن است مبادی ورودی و خروجی گردشگران به کشور یا منطقه باشند و برای گردشگرانی که به نواحی اطراف آن شهر مسافرت می کنند تبدیل به پایگاه شوند. در بسیاری از شهرهای ایران می توانید شاهد جاذبه های گردشگری متنوعی باشید که یکی از این جاذبه ها مسجد جامع ابرکوه به شمار می رود.

مسجد جامع ابرکوه

درباره مسجد جامع ابرکوه

ابركوه یا ابرقو یکی از شهرستان های تاریخی استان یزد به شمار می رود كه در فلــات مركزی ایران قرار دارد و در فاصله 140 كيلومتری جنوب غربی شــهر یزد واقع شــده اســت. ابركوه در قرن هشتم هجری دارای اهميت بوده است و چون بر ســر راه ابریشم قرار داشت، دارای تجارتی با رونق بود، چنانچه سفرنامه نویسان و جغرافی دانان از رونق و شکوفایی آن تا پيش از دوره صفوی یاد كرده اند. بناهای با شکوهی همچون مســجد جامع، گنبد عالی، خانه های قدیمی، مناره نظاميه و … در این شهر قرار دارند. در این بخش از مجله مستر بلیط شما را با مسجد جامع ابرکوه آشنا خواهیم کرد. این بنا در شهر ابرکوه و در مرکز شهر قرار دارد و از سازه های به جای مانده از دوران دوره ایلخانی به شمار می رود که در زمان تیموریان بازسازی شده است. به واسطه قدمت و معماری که دارد در تاریخ ۹ مرداد ۱۳۱۲ با شمارهٔ ثبت ۱۹۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است. هر ساله افرادی که به شهر ابرکوه سفر می کنند از این بنا نیز دیدن می کنند.

ساختار و معماری بنای مسجد

ساختار و معماری بنای مسجد

این مسجد از نوع مساجد چهار ایوانــی به شمار می رود و حياطی مربع مســتطيل، آن را احاطه كرده و دارای دهليزهــا و شبســتان ها و متعلقات دیگر اســت. تقریبا همه‌ی قســمت های این بنــا از دوره‌ی مغول اســت، اما قطعات شبستان گنبد داری كهن تری را می توان تشــخيص داد، مخصوصا كــه در ميــان ایوان های جنوبی و شــرقی و ملحقــات جدید تر واقع شــده اســت. این مسجد دارای دو شبستان در پس ایوان شمالی و ایوان جنوبی و سردابه‌ای به ابعاد۱۰در۱۰در میان صحن خود است. شبستان غربی شامل یک ایوان در جلو و یک شبستان وسیع در پشت آن است. این مسجد محرابی دارد که از جمله ویژگی های اصلی ساختاری آن به شمار می رود و در صفه‌ی دســت چپ قرار دارد. عرض این محراب ۲۴/۴ سانتی متر است. در این محراب آیات قرآنی در چهار ردیف به خطوط نســخ، كوفی و ثلث (از جمله سوره فتح) كار شــده اســت. در دایره آن به صورت افقی دو سطر كتيبه (یکی نســخ و دیگری كوفی) وجود داشــته كه گچ آن خورده شده است و آنچه از آن خوانده شــده چند كلمه اســت بعمار[ه] … فی شهور … سبعمائه.

راه های دسترسی به مسجد جامع

راه های دسترسی به مسجد جامع

برای اینکه به این بنا دسترسی پیدا کنید باید به شهر ابرکوه سفر کنید و این سفر می تواند با خرید بلیط اتوبوس ابرکوه امکان پذیر شود. زمانی که بخواهید به دیدن این بنا بروید باید خود را به میدان امام حسین ابرکوه برسانید که مبدان اصلی شهر به شمار می رود. برای رفتن به این ناحیه از شهر هم می توانید از وسایل نقلیه عمومی موجود در شهر کمک بگیرید.

بازدید از مسجد جامع ابرکوه

برای دیدار از این بنا باید هزینه ای را پرداخت کنید که برای گردشگران داخلی و خارجی متفاوت است. ساعات مراجعه به آن از 8 صبح تا 7 بعداز ظهر است و همه روزه می توانید به آنجا بروید. پیشنهاد مستر بلیط به شما این است که حتما زمانی را برای سفر به این ناحیه اختصاص دهید.

نوشته مسجد جامع ابرکوه اولین بار در مجله مِستر بلیط. پدیدار شد.

برچسب ها: بدون برچسب

ثبت دیدگاه

لطفا همه ی قسمت ها را تکمیل کنید.