4-40

مسجد جامع تفت

مسجد جامع تفت

تفت یکی از شهرستان های استان یزد به شمار می رود که در 20 کیلومتری مرکز استان واقع شده است. منطقه ای که تفت روی آن بنا شده، دره ای طویل در امتداد غربی – شرقس که از سه طرف به وسیله کوه ها محصور است. از جهت شمال غرب و جنوب نیز با رشته کوه ها محصور شده است و فقط از جهت شرق به وسیله کوهی محصور نیست و امتداد این دره به دشت های استان یزد منتهی می شود. با توجه به ارتفاع شهرستان تفت، بارش آن بیشتر و دمای آن کمتر از محیط های خشک اطراف است. زمین های شهرستان را رودهای فصلی و سیلابی مانند تفت و فیض آباد و پایین درکه، که از شیرکوه سرچشمه می گیرند، آبیاری می کنند. مرکز این شهرستان، شهر تفت به شمار می رود که از قدمتی بسیار بالا برخوردار است. آثار تاریخی تفت عبارتند از: بقایای حسینه ای احتمالا متعلق به سده نهم، بازار خان و آب انبار برسه ه دو متعلق به سده دهم، باغ دیوانخانه و بقعه صفیه و بازار آقا در قسمت سردسیر و ویرانه های قلعه ای در محله گرمسیر، همگی متعلق به سده یازدهم و … . یکی از مهم ترین جاذبه های این شهر، مسجد جامع تفت به شمار می رود که با نام مسجد شاه ولی نیز شناخته می شود.

معرفی مسجد جامع تفت

معرفی مسجد جامع تفت

دین مجموعه ای از اصول ثابت، اسطوره ها، احساس ها و حرکات جمعی است که همه این موارد فرد را عمیقاً تحت تأثیر قرار می دهد و در نتیجه هنگام به وجود آمدن یک اثر هنری، زندگی پر راز و رمز در این اثر جلوه گر می شود. با نگاهی به آیین گذشتگان و مطالعه بناهای عظیمی همچون، اهرام مصر، معابد یونان در می یابیم که در طول تاریخ توجه به معماری در احداث بناهای عظیم عبادتگاهی بر اساس اعتقاد مردمان آن سرزمین بیش از توجه به سکونتگاه های شخصی شان بوده است. یکی از این بناها، مساجد به شمار می روند که در شهرهای مختلف قرار دارند از میان آنها می توان به مسجد جامع تفت اشاره کرد. این مسجد را که با نام مسجد شاه نعمت الله ولی هم می شناسند، در شهر تفت قرار دارد. این مسجد قسمتی از مجموعه ای است که شامل حسینیه، مسجد، بقعه شاه خلیل ثانی، زورخانه، مدرسه، بازار، میدان، آب‌ انبار و نخل می شود. این مسجد به همراه دیگر بخش های مجموعه در تاریخ ۸ خرداد ۱۳۷۸ با شماره ۲۳۴۲ به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شده است. بنای اولیه این مسجد را به خانش بیگم خواهر شاه طهماسب نسبت می دهند. اگر می خواهید اطلاعات بیشتری در مورد این مسجد کسب کنید بهتر است این مطلب از مجله مستر بلیط را تا انتها مطالعه کنید.

ساختار و معمار مسجد جامع

ساختار و معمار مسجد جامع

معماری این بنا به سبک آذری و اصفهانی و در مصالح آن از خشت و آجر استفاده شده است. تزئینات به کار رفته در آن شامل کاشی کاری های قدیمی و بسیار زیبا می شود. از میان بخش های آن می توان به گرمخانه‌ ای در ضلع غربی با طاق و تویزه آجری کاربندی شده و یک شبستان زمستانی و تابستانی با ایوان‌ اشاره کرد. سردرب آن دارای یک درب بزرگ آهنی است که کاشی های رنگین دور تا دور آن را فرا گرفته اند. در دو سمت این سردر می توان پنجره های مشبکی را مشاهده کرد که دارای دربی چوبی و خراطی شده هستند. این مسجد محرابی ساده دارد که کتیبه ای سنگی مربوط به سال 873 آن را پوشیده است که آیاتی قرآنی بر روی آن حکاکی کرده اند. چند نقش و نگار تزئینی در وسط محراب، سه کتیبه سنگی و پنجره مشبک کاشی کاری شده هم در بالای آن وجود دارد. همچنین منبری چوبی نیز در کنار این محراب با نقش ستاره داوود خود نمایی می کند. گنبد این بنا به صورت دو پوسته است و کاربندی های بسیار زیبا دارد.

راه های دسترسی به مسجد جامع

راه های دسترسی به مسجد جامع

برای اینکه بتوانید از نزدیک این مکان را شاهده کنید باید به شهر تفت سفر کنید. برای رسیدن به شهر تفت می توانید بلیط اتوبوس تفت را به صورت آنلاین تهیه کنید و خود را به این برسانید و سپس از آنجا راهی میدان امام خمینی یا شاه ولی شهر شوید. کلیه وسایل نقلیه عمومی شما را به این محل می رسانند.

بازدید از مسجد جامع تفت

برای دیدار از این بنا باید هزینه ای را پرداخت کنید و در عین حال می توانید از دیگر بخش های مجموعه شاه ولی نیز دیدن کنید. با توجه به تخمینی که مستر بلیط زده است می توانید در زمانی بین یک الی دو ساعت از این مجموعه دیدن کنید.

نوشته مسجد جامع تفت اولین بار در مجله مِستر بلیط. پدیدار شد.

برچسب ها: بدون برچسب

ثبت دیدگاه

لطفا همه ی قسمت ها را تکمیل کنید.