3-3

مسجد جامع خمین

مسجد جامع خمین

اشکال مختلفی از جاذبه های گردشگری وجود دارند که یکی از آنها جاذبه های مذهبی – تاریخی هستند که مساجد تاریخی در این دسته قرار می گیرند. مساجد علاوه بر کارکرد آیینی و جایگاه متعالی زمینی خود، نیازمند فضاسازی مناسب در راستای رفع نیاز کاربر نیز هستند. در تمامی ادیان، پیروان آن دین ها نیازمند نوعی از فضای خاص عبادتی هستند که با توجه به معرفت شناسی هر دین، مکانی برای حضور مومنان براساس دو تفسیر در متن هر دین شکل می گیرد که در مرحله اول ایجاد مکان و امکانات ارتباط و عروج با معبود به شمار می رود که این امر به ساحت نظری ادیان بیشتر ارتباط داشته است و در مرحله دوم آن چیزی که بیشتر از فضای عبادتی مورد نظر قرار می گیرد تأثیر گرفته از مناسک عملی، احکام و اعمال عبادی، انفرادی و گروهی است. در دین اسلان نیز، مساجد از مهم ترین مکان هایی هستند که مسلمانان برای عبادت پروردگار خویش در آن جا اجتماع می کنند و به همین دلیل در همه‌ی شهرها و حتی نقاط دور افتاده سرزمین های اسلامی نیز مساجدی برای برگزاری مناسک عبادی وجود دارد. امروزه مساجدی وجود دارند که از گذشته به جای مانده اند و در حال حاضر به عنوان اثری تاریخی شناخته می شوند. یکی از این مساجد که در شهر خمین استان مرکزی قرار دارد، مسجد جامع خمین به شمار می رود.

معرفی مسجد جامع خمین

معرفی مسجد جامع خمین

شهرستان خمین یکی از شهرستان‌های استان مرکزی ایران است. این شهرستان از دو بخش به نام ‌های مرکزی و کمره تشکیل شده‌ و زبان رایج در منطقه، بیشتر لری و فارسی با لهجه محلی است. همچنین مرکز این شهرستان، شهر خمین محسوب می شود که در جنوبی ‌ترین قسمت این استان و در فاصله ۳۲۰ کیلومتری از تهران واقع شده‌ است. در این شهرستان می توانید شاهد طیف گسترده ای از جاذبه های گردشگری باشید که یکی از آنها مسجد جامع خمین به شمار می رود. در این بخش از مجله مستر بلیط اطلاعاتی را در مورد این جاذبه گردشگری در اختیار شما قرار می دهیم پس اگر دوست دارید در مورد آن بیشتر بدانید این مطلب را تا انتها دنبال کنید. این بنا از دوران قاجار در این شهر وجود دارد و به سبب نوع معماری و همچنین قدمتی که در تاریخ ۹ فروردین ۱۳۷۸ با شمارهٔ ثبت ۲۲۹۵ در لیست آثار ملی ایران قرار گرفته است. این مسجد در کنار بازار قدیمی شهر و در بافت تاریخی آن واقع شده است. هر ساله تعداد زیادی از گردشگران به دیدن این بنا می روند و به تماشای معماری زیبای آن می نشینند.

ساختار و معماری بنای مسجد جامع

ساختار و معماری بنای مسجد جامع

این بنا مساحتی در حدود 3 هزار متر مربع دارد و در معماری از دو سبک قدیم و جدید بهره برده است، معماری قدیمی مسجد در سمت غرب و معماری جدید در سمت شرق آن قرار دارد. نکته جالب در مورد معماری قدیمی آن این است که در حدود یک متر در عمق زمین ساخته شده است. کل سقف آن توسط آجر های پخته، به رنگ قرمز و نخودی، در قالب طاق بر روی ستون های قطور آجری ساخته شده است. از دیگر ویژگی های این مسجد می توان به شبستان آن اشاره کرد، که 22 ستون در کناره ها و 18 ستون در وسط مسجد و طاق ضربی شکل در هفت ردیف قرار دارد و مساحت آن 400 متر مربع است. برای ورود به این مسجد باید چند پله را به سمت پایین طی کرد و بعد وارد محوطه داخلی مسجد شد. بافت کالبدی این مسجد طوری طراحی شده که در زمستان هوای داخل آن گرم و در تابستان خنک است. در داخل مسجد و در کنار شبستان،کتابخانه ای در سال 1370 ساخته شده است. این کتابخانه حدود 10 هزار جلد کتاب با موضوعات فرهنگی، مذهبی، تاریخی، شخصیت های بزرگ دینی، درسی و غیره دارد. همچنین این مسجد دارای یک دارالایتام است در حدود 300 نفر تحت پوشش آن قرار دارند.

راه های دسترسی به مسجد

راه های دسترسی به مسجد

برای رفتن به مسجد باید راهی شهر خمین شوید که می توانید با خرید بلیط اتوبوس خمین این کار را انجام دهید. همانطور که گفتیم این مسجد در کنار بازار قرار دارد پس برای دیدن آن باید راهی این ناحیه از شهر شوید. برای رفتن به آنجا می توانید از تاکسی ها و اتوبوس های درون شهری کمک بگیرید.

بازدید از مسجد جامع خمین

این مسجد همچنان نقش خود را به عنوان مسجد حفظ کرده است پس اگر قصد دارید از آن دیدن کنید باید در ساعات نماز مراجعه کنید. مستر بلیط پیشنهاد می کند پس از تماشای آن از دیگر جاذبه های این شهر هم دیدن کنید و حتی می توانید زمانی را به گردش در خیابان های شهر بگذرانید.

نوشته مسجد جامع خمین اولین بار در مجله مِستر بلیط. پدیدار شد.

برچسب ها: بدون برچسب

ثبت دیدگاه

لطفا همه ی قسمت ها را تکمیل کنید.