4-27

مسجد ریگ مجومرد

مسجد ریگ مجومرد

مساجد یکی از شاهکارهای معماری ایران اسلامی به شمار می روند که در تمامی دوره های ایران پس از اسلام از ارزش و اهمیت بالایی برخوردار بودند. اهمیت و اعتباری که این بنا ها داشتند باعث شده بود که معماران در ساخت آنها بیشترین ذوق و سلیقه را به خرج بدهند به طوری که بسیاری از این مساجد هنوز هم پابرجا هستند و به عنوان جاذبه گردشگری شناخته می شوند. در این مکان های می توان اوج هنر اسلامی را مشاهده کرد که از جمله این هنرها، کتیبه نگاری و خوشنویسی در این ابنیه است که در طول تاریخ و در هر دوره ای به بهترین نحو وجود دارد. استفاده از آیات و روایات اسلامی با هدف ترویج فرهنگ اسلامی، تذکار وبیان تفسیر برخی آیات، از مفاهیم این کتیبه هاست که به بهترین وجه ممکن در تزئینات این بناها به کار رفته است. مساجد از مهم ترین مکان هایی به شمار می روند که مسلمانان برای عبادت پروردگار خویش در آنجا اجتماع می کنند و به همین دلیل در همه شهرها و حتی نقاط دور افتاده سرزمین های اسلامی نیز مساجدی برای برگزاری مناسک عبادی وجود دارد. یکی از این مساجد در شهر اشکذر در استان یزد قرار دارد و با عنوان مسجد ریگ مجومرد شناخته می شود.

معرفی مسجد ریگ مجومرد

معرفی مسجد ریگ مجومرد

شهرستان اشکذر در استان یزد قرار دارد و از جمله شهرهای قدیمی آن به حساب می آید. مرکز این شهرستان، شهر اشکذر نامیده می شود که درباره این شهر از دوران قبل از اسلام هیچ گونه داده های متونی، به جزء گفته کاتب، وجود ندارد. ولی با بررسی های باستان شناسی که صورت گرفته است محوطه هایی مربوط به دوران پیش از اسلام شناسایی شد، که سه محوطه دارای آثار اشکانی بودند. علاوه با توجه به قدمتی که این منطقه دارد می توان در آن سازه هایی مربوط به دوران بعد از اسلام را یافت که یکی از آنها مسجد ریگ مجومرد محسوب می شود. در این مطلب از مجله مستر بلیط در مورد این مسجد اطلاعاتی را با شما به اشتراک می گذاریم پس اگر مایل در مورد آن اطلاعات بیشتری داشته باشید این بخش را تا انتها مطالعه کنید. این مسجد در رضوانشهر شهرستان اشکذر قرار دارد و تاریخی ساخت آن به دوران تیموری بر می گردد. قدمت این بنا به گونه ای است که برای حفاظت بیشتر از آن، در تاریخ ۴ مرداد ۱۳۷۸ با شمارهٔ ثبت ۲۴۰۲ در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. نکته جالب توجه ای که در مورد این مسجد وجود دارد این است که تا چند سال پیش زیر ریگ های بیابان مدفون بود و بر اثر طوفانی که آمد بخش از آن نمودار شد، به همین دلیل هم به آن مسجد ریگ می گویند.

ساختار و معماری مسجد ریگ

ساختار و معماری مسجد ریگ

این بنا به سبک معماری شیعی ساخته شده است و صحن آن که زیر گنبد قرار دارد مربعی شکل است و اندازه ای برابر با ۶ در۶ متر دارد. این مسجد از سمت غرب به بقعه ای راه دارد که به مسجد متصل بوده است. در این مسجد دو قبر وجود دارد که یکی متعلق به حاجی کمال الدین است که احتمالا بانی مسجد بوده است و دیگری نیز به فرزند ایشان تعلق دارد. این قبر در وسط بقعه جای داشت و تنها قسمت هایی از کاشی کاری بدنه قبر بر جای مانده بود و بر دور قبر به خط نسخ خوش بر کاشی معرق ابیاتی دیده می شد. قبر دیگ که به حاجی جمال الدین محمود بن حاجی کمال الدین حسین بن جلال الدین محمود متعلق است، در سمت چپ و جنب دیوار شرقی، به اندازه ۶۸ در ۲۲۰ سانتی متر و به ارتفاع ۵۵ سانتی متر ، قرار دارد. دور آن به کاشی معرق و به خط نسخ اسامی مبارک دوازده امام و بر حاشیه سطوح آن آیه الکرسی و در وسط گل و بته لا اله الا الله محمد رسول الله نوشته شده و علاوه بر آن در بالای سر این قبر کتیبه مستطیل شکلی نصب بوده که در حال کنده شده است و اثری از آن برجای نیست.

راه های دسترسی به مسجد ریگ

راه های دسترسی به مسجد ریگ

این مسجد در شهر رضوانشهر از توابع شهرستان اشکذر قرار دارد که شما می توانید با خرید بلیط اتوبوس خود را به منطقه برسانید. اگر می خواهید با خودرو شخصی سفر کنید باید از طریق جاده خود را به این شهر برسانید.

بازدید از مسجد ریگ مجومرد

برای دیدار از مسجد نیازی نیست هزینه ای پرداخت کنید و می توانید به صورت رایگان به تماشای آن بروید. مستر بلیط پیشنهاد می کند در صورت سفر به این منطقه دیدار از این بنا را نیز در لیست برنامه های خود قرار دهید.

نوشته مسجد ریگ مجومرد اولین بار در مجله مِستر بلیط. پدیدار شد.

برچسب ها: بدون برچسب

ثبت دیدگاه

لطفا همه ی قسمت ها را تکمیل کنید.