3-43

مسجد سرخ ساوه

مسجد سرخ ساوه

با گسترش پديده‌ی شهر نشینی به همراه افزايش درآمدهای عمومی و نيز تغييرات سبک زندگی مردم، انگيزه مسافرت و افزايش اهميت اوقات فراغت برای تأمین احتياجات روحی انسان به امری ضرویي مبدل شد. اين مهم منجر به ظهور پدیده ای جهانی به نام صنعت گردشگری شده است. از سوی ديگر، محیط های شهری به عنوان مراكز تمدن، فرهنگ، سياست و گاه با نيارزشمند ترین منابع گردشگری چون پارک ها، چشم انداز های طبیعی و فضاهای تاریخی محسوب می شوند. امروزه، اكثر شهرهای دنيا آن چنان جذابيتی را به دست آورده اند كه هرساله ميزبان جمع كثيری از گردشگران داخلی و خارجی اند. توريسم شهری تركيب پيچيده ای از فعاليت های مختلف است كه از به هم پيوستن در محيط ويژه و قادر ساختن شهر در جذب بازديدكنندگان تشکیل شده است. عناصر اولیه توریسم، اولا شامل فعالیت هایی مانند: تئاتر، سينما، برپایی نماشگاه ها و … ثانيا مكان های قابل بازديد، مانند: پارک ها، مكان های تاريخی، موزه ها، آبشار و غيره. توريسم شهری عبارت است از مسافرت به شهر با انگيزه های مختلف بر اساس جذابيت های متفاوت و امكانات و تسهیلاتی که شهر دارای آن است و در شخص ایجاد جذابیت می کند. ساوه از جمله شهرهایی است که در آن جاذبه های گردشگری متنوعی وجود دارد و یکی از آنها مسجد سرخ ساوه محسوب می شود.

معرفی مسجد سرخ ساوه

معرفی مسجد سرخ ساوه

بناهای مذهبی و فرهنگی با معماری متنوع را می توان همان فضاهای جمعی تولیدشده در یک عصر دانست که کارکرد قدرت و مذهب در آ نها آشکار است. این نوع فضاها محیطی محصور شده با مقررات خاص است که فرد را مقید به رعایت بسیاری از قواعد و قوانین می کند و او را در چارچوب نظمی خاص قرار می دهد و به او می آموزد با چه ارزش ها و هنجارهایی می تواند زیستی مطلوب را تجربه کند که یکی از این بناها مسجد سرخ ساوه به شمار می رود. در این بخش از مجله مستر بلیط در مورد این مسجد اطلاعاتی را در اختیار شما قرار می دهیم. مسجد سرخ از بناها و مساجد زیبای شهرستان ساوه است که در میدان انقلاب قرار دارد و به دلیل تزئینات و کتیبه‌ های قرمز رنگی که در آن بکار رفته، به مسجد قرمز معروف شده ‌است. بر اساس نظرات کارشناسان و کتیبه‌ های تاریخی، قدمت ساخت مسجد به دوره شاه اسماعیل صفوی یا به عقیده برخی به دوران سلجوقیان باز می ‌گردد. مناره مسجد، بر اساس تاریخ ثبت شده بر روی آن، در سال ۴۵۳ هجری قمری ساخته شده‌ است. این مسجد در ۹ آذر ۱۳۸۹ به شماره ۲۹۴۰۷ و مناره آن در سال ۱۳۱۰ به شماره ۱۵۵ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده ‌اند.

معماری بنای مسجد سرخ

معماری بنای مسجد سرخ

بنای این مسجد شامل گنبدی ساده و آجری، یک گلدسته، سه رواق و چند ایوان، بر جای مانده از دوران سلجوقی، می شود. محراب زیبای مزین به چند کتیبه گچ بری شده همراه با نقاشی و پوشش مزین به نقوش رنگین، از جلوه‌ های این بنای زیبا به شمار می رود. سر در ورودی این بنا دارای تزئینات کاشیکاری (کاشی فیروزه ‌ای عصر صفوی) و دیوار آن در حدود ۶۰ سال پیش سفید کاری شده ‌است. طاق سر در، مقرنس کاری و در پایین آن، کتیبه ‌ای گچبری شده به خط ثلث برجسته نمایان است. بالای درگاه و در سینه سردر، لوح سنگی نصب شده که بر آن فرمانی دیوانی از شاه اسماعیل صفوی نقش بسته‌ است. بخش اصلی گنبد خانه در میان سه رواق و یک مقبره قرار دارد و از سه جهت، درگاهی وسیع و مرتفع به رواق‌ های اطراف باز می‌ شود. گنبد خانه‌ های دیگر در بالای این رواق تعبیه شده اند که نیم طاق‌ هایی در قوس‌ های کوچکتر به اضلاع تبدیل گشته و پایین طاق با پوشش عرقچینی بنا بالا آمده ‌است.

بدنه قوس نیم طاق ها با گوشه ‌ای از مقرنس خوش آراسته و رنگ آمیزی شده ‌است. در زیر گنبد، کتیبه ‌ای با متن «سوره نبأ» منقش به گل و بوته‌ های برجسته نوشته شده‌ است. در زیر گنبد دوم کتیبه ‌ای دیگر به خط برجسته کوفی به رنگ زرشکی با زمینه لاجوردی متضمن به سوره «یاسین» گچبری شده ‌است. در میانه ضلع جنوبی گنبدخانه، محرابی چهار ضلعی با پوشش مقرنس گچی، مزین به کتیبه ‌ای گچبری شده قرار گرفته ‌است. یکی از مهم ترین بخش های این مسجد، مناره آجری آن به شمار می رود که با آجر و آیات قرآنی آراسته شده‌ است. در ضلع غربی صحن مسجد، ایوان مرتفع آجری دیده می شود که در اطراف آن حجره‌ هایی در سه طبقه ساخته شده‌ است.

راه های دسترسی به مسجد سرخ

راه های دسترسی به مسجد سرخ

همانطور که متوجه شدید این بنا در داخل شهر ساوه قرار دارد و برای رفتن به آنجا می توانید اقدام به خرید بلیط اتوبوس ساوه به صورت آنلاین کنید. این بنا در میدان انقلاب ساوه و در جنوب بازار قدیمی شهر قرار دارد به همین خاطر باید برای دیدار از آن به این محل بروید.

بازدید از مسجد سرخ ساوه

برای دیدن مسجد نیازی نیست هزینه ای پرداخت کنید و می توانید در هر زمانی که تمایل داشتید به دیدن آن بروید. مستر بلیط پیشنهاد می کند اگر به ساوه سفر کردید دیدار از این بنا را از دست ندهید.

نوشته مسجد سرخ ساوه اولین بار در مجله مِستر بلیط. پدیدار شد.

برچسب ها: بدون برچسب

ثبت دیدگاه

لطفا همه ی قسمت ها را تکمیل کنید.