3-29

ترمینال و پایانه های مسافربری تهران کجاست؟ معرفی + راه‌های ارتباطی

معرفی ترمینال و پایانه های مسافربری تهران

تهران پایتخت ایران با جمعیتی برابر با 8،693، 706 نفر پر جمعیت ترین شهر کشور به شمار می رود. به علت موقعیت استراتژیک آن، پرتردد ترین شهر کشور نیز به حساب می آید. بیشترین رفت و آمد به آن از طریق سفرهای زمینی انجام می شود. از مراکز مختلف استان ها، همچنین شهرهای کوچک و بزرگ به صورت روزانه به این شهر سرویس هائی ارائه می شود. این میزان تردد و وسعت گسترده آن، باعث احتیاج به پایانه های خروجی و ورودی در قسمت های مختلف شهر شده است. ترمینال جنوب، ترمینال آزادی یا غرب، ترمینال بیهقی در شمال و ترمینال شرق، پایانه های چهار گانه شهر محسوب می شوند. برای خرید بلیط از مستر بلیط استفاده کنید تا تجربه ای منحصر به فرد از خرید را برای خود به رقم بزنید. در ادامه مطلب به معرفی ترمینال و پایانه های مسافربری تهران می پردازیم.

معرفی ترمینال و پایانه های مسافربری تهران

ترمینال های استان تهران هر یک در قسمت های مختلف شهر قرار دارند که اگر دوست در مورد آنها بیشتر بدانید می توانید ادامه این مطلب از مجله مستر بلیط را مطالعه کنید.

ترمینال جنوب تهران

این ترمینال در قسمت جنوبی شهر در بزرگراه بعثت قرار گرفته است. این اتوبان در گذشته با نام خزانه نیز معروف بوده، ولی در حال حاضر با نام ترمینال جنوب بیشتر شناخته شده است. تصمیم برای ساخت ترمینال در سال 1353 گرفته شده ولی عملیات ساخت و تکمیل آن بعد از انقلاب و در سال 1359 انجام شد. این ترمینال برای شهرهای مختلف اتوبوس دارد ولی بیشترین مسیرهای ورودی آن از شهر هایی است که در جنوب شهر تهران قرار دارند. می توان گفت این ترمینال پرتردد ترین ترمینال شهر تهران است.

ترمینال جنوب تهران

مسیرهای ترمینال جنوب تهران

همانطور که قبلا اشاره شد از این ترمینال برای مقاصد مختلف از جمله آبادان، پایانه اراک، پایانه اردبیل، آستانه، پایانه کاوه اصفهان، اندیمشک، پایانه اهواز، اسفراین، بروجرد، بم، پایانه بیرجند، پایانه بجنورد، پایانه بندرعباس، پایانه بوشهر، تایباد، پایانه تبریز، جهرم، پایانه خرم آباد، خمین، دامغان، دزفول، رفسنجان، پایانه زاهدان، سبزوار، پایانه سمنان، شاهرود، پایانه شهرکرد، شوشتر، پایانه کاراندیش شیراز، عسلویه، کازرون، کاشان، کاشمر، پایانه کرمان، گلپایگان، مسجد سلیمان، پایانه امام رضا مشهد، ملایر، نهاوند، پایانه همدان، پایانه یاسوج، پایانه یزد، پایانه زاهدان، پایانه کرمان، پایانه گرگان و … سرویس ارائه می‌شود، که اکثر این مسیر ها به صورت رفت و برگشت انجام می گیرید.

شرکت های مسافربری فعال در ترمینال جنوب

در این ترمینال اکثر شرکت های مسافربری فعالیت دارند از این شرکت ها می توان شرکت مسافربری ایران پیما، شرکت مسافربری پیک معتمد، شرکت مسافربری سیر و سفر آریا، شرکت مسافربری میهن نور، شرکت مسافربری کیان سفر، شرکت مسافربری ایمن سفر، شرکت مسافربری عدل، شرکت مسافربری لوان نور، شرکت مسافربری راه پیما پارسیان، شرکت مسافربری تک سفر، شرکت مسافربری آریا سفر آسیا، شرکت مسافربری گیتی نورد ایرانیان، شرکت مسافربری آسیا سفر، شرکت مسافربری پارسیان، شرکت مسافربری ترابر بی تا، شرکت مسافربری جهان گشت مهر، پیک صبا، شرکت مسافربری همسفر مهر، شرکت مسافربری جوان سیر ایثار، شرکت مسافربری سیر و سفر، شرکت مسافربری گیتی پیما، شرکت مسافربری آسیا سفر و شرکت مسافربری ماهان سفر ایرانیان را بیان کرد. این شرکت ها کلیه هماهنگی ها برای سرویس های خروجی و ورودی را انجام می دهند و علاوه بر این عملیات حمل بار با استفاده از اتوبوس را نیز انجام می دهند.

خرید بلیط اتوبوس تهران به صورت آنلاین یکی از روش های سریع و امن خرید بلیط اتوبوس به شمار می رود.

امکانات ترمینال جنوب تهران

این ترمینال بر حسب نیاز مسافران امکاناتی را در ترمینال تدارک دیده است. اتاق مادر و کودک، نمازخانه، تلفن گویا، درمانگاه و اورژانس، خوابگاه رانندگان، کارواش، پارکینگ، غرفه های فرهنگی و فروش کتاب، قنادی، خرازی، رستوران، سایت کامپیوتر و آکواریوم از جمله امکانات این ترمینال هستند.

راه‌های دسترسی به ترمینال جنوب

برای دسترسی به ترمینال جنوب می توانید از کلیه وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید. مترو سریع ترین روش رسیدن به ترمینال و یا خروج از آن است. با استفاده از مترو می توانید در کمترین زمان ممکن به قسمت های مختلف شهر دسترسی پیدا کنید. اگر مشکل کمبود زمان را ندارید و هزینه رفت و آمد برایتان مهم است می توانید از اتوبوس های شهری که برای مقاصد مختلف شهر ایستگاه دارند استفاده کنید. روش آخر استفاده از تاکسی های شهری یا آنلاین است، که هزینه ای به نسبت بیشتر از سایر روش ها دارند ولی در عین حال راحتی بیشتری را نیز برای شما ایجاد می کنند.

ترمینال غرب یا آزادی

این ترمینال بزرگترین ترمینال شهر تهران و در قسمت غربی آن قرار دارد که پوشش دهنده مناطق مرکزی و غربی شهر تهران است. مکان ترمینال در ضلع شمال غربی میدان آزادی است. ساخت ترمینال غرب در سال 1370 شروع و در سال 1375 افتتاح شد. خدمات آن اکثرا برای استان های غربی و شمال غربی ایران است البته علاوه بر آن برای مسیرهای پرتردد نیز سرویس هائی ارائه می کند. نزدیکی این ترمینال به میدان آزادی آن را با نام ترمینال آزادی نیز معروف کرده است.

ترمینال غرب تهران

مسیر های ترمینال آزادی

از این ترمینال همانطور که قبلا گفته شد برای شهرهای غربی و شمال غربی ایران خدمات ارائه می شود. ولی استثنائاتی نیز در این ترکیب وجود دارد که شامل شهرهای پرتردد تر مانند اصفهان و شیراز می شود. از مسیرهای این ترمینال می توان به ابهر، پایانه اردبیل، اربیل، پایانه ارومیه، استانبول، آنکارا، پایانه کاوه اصفهان، باکو، بانه، پایانه تبریز، تفلیس، رامسر، پایانه رشت، پایانه زنجان، پایانه همدان، پایانه کرمانشاه، ماکو، پایانه امام رضا مشهد، پایانه همدان، پایانه یزد، شبستر، سلیمانیه، باتومی، پایانه کاراندیش شیراز، پایانه ایلام، پایانه سنندج، پایانه قزوین، ایروان، ساوه و کامیاران اشاره کرد.

شرکت های مسافربری ترمینال آزادی

شرکت مسافربری سلامت سفر آذربایجان (جهان دیدار سابق)، شرکت مسافربری ارس پیما، شرکت مسافربری سيما سفر، شرکت مسافربری دیدار سیر گیتی، شرکت مسافربری عصر ايران، شرکت مسافربری ایران پیمان، شرکت مسافربری سفر طلايی، شرکت مسافربری رویال سفر ایرانیان، شرکت مسافربری سيمرغ جاده، شرکت مسافربری شركت آرتا سبلان، شرکت مسافربری سپهر آسيا، شرکت مسافربری شاهين عصر، شرکت مسافربری گیتی پيما، شرکت مسافربری آسوده سفر، شرکت مسافربری ماهان سفر، شرکت مسافربری لاله سير جهان، شرکت مسافربری كاوه سفر، شرکت مسافربری ساوه، شرکت مسافربری جوان سير ايثار، شرکت مسافربری سفر گستر ایرانیان، شرکت مسافربری نسيم نور دريا، شرکت مسافربری دريادلان شبرو، شرکت مسافربری آسیا سفر، شرکت مسافربری بين المللي آذر آهو، شرکت مسافربری تابان سیر ایرانیان، شرکت مسافربری محبان سیر پارسیان، شرکت مسافربری ایران پیما، شرکت مسافربری سفر سیر آریا، شرکت مسافربری میهن نور آریا، شرکت مسافربری کیان سفر پاسارگاد، شرکت مسافربری ایمن سفر ایرانیان، شرکت مسافربری عدل، شرکت مسافربری لوان نور، شرکت مسافربری راه پیما پارسیان، شرکت مسافربری تک سفر، شرکت مسافربری آریا سفر آسیا، شرکت مسافربری گیتی نورد، شرکت مسافربری آسیا سفر، پارسیان، شرکت مسافربری ترابر بی تا، شرکت مسافربری جهان گشت مهر، شرکت مسافربری پیک صبا، شرکت مسافربری سير و سفر ايران و شرکت مسافربری همسفر مهر، شرکت های مسافربری فعال در این ترمینال هستند.

امکانات ترمینال غرب

امکانات ترمینال غرب تهران

تلفن گويا، درمانگاه و اورژانس، اتاق مادر و كودک، كتابخانه پايانه مسافری غرب، مسجد، خوابگاه رانندگان، باشگاه پرورش اندام و سونا و جكوزی، کارواش، پاركينگ سواری شماره 1، پاركينگ سواری شماره 2، جايگاه سوخت، مجتمع تعميرگاهی، خدمات رفاهی ويژه جانبازان و معلولان، مددكار شهر، اتوماسيون حمل بار، دفاتر شركت‌های تعاونی و خصوصی مسافربری، دفتر نمایندگی وزارت راه و ترابری، دفتر نمایندگی سازمان تعزیرات حکومتی، پارک کودک، آژانس مسافربری درون‌شهری، سرویس‌های بهداشتی مردانه و زنانه، تلفن‌های همگانی، دستگاه‌های آب‌سردكن، كافی نت، آرايشگاه، جایگاه شارژ تلفن همراه، خطاطی، دستگاه‌های هدف متحرک، دستگاه اندازه گیری قد و وزن از امکاناتی است که جهت آسایش و آرامش مسافران در زمان انتظار ایجاد شده است.

راههای دسترسی به ترمینال غرب تهران

برای دسترسی به این ترمینال می‌توانید وسایل نقلیه عمومی مانند مترو، تاکسی و اتوبوس های شهری را به کار ببرید. برای رفت و آمد با مترو باید به ایستگاه میدان آزادی مراجعه نمائید که کمی پیاده روی با خود به همراه دارد. ولی ایستگاه اتوبوس های شهری و تاکسی های ویژه ترمینال در نزدیکی ترمینال قرار دارند.

ترمینال بیهقی از ترمینال و پایانه های مسافربری تهران

این ترمینال در سال 1370 در میدان آرژانتین تهران احداث شده است به همین دلیل با نام ترمینال آرژانتین نیز معروف است. مساحت ترمینال 13 هکتار است و ظرفیت 2000 اتومبیل را دارد. از این ترمینال برای شهرهای پرتردد همچنین شهرهای شمالی ایران سرویس های بسیاری ارائه می‌شود.

ترمینال آرژانتین

امکانات ترمینال بیهقی تهران

از امکانات این ترمینال می توان به این موارد اشاره کرد: مسجد، آژانس مسافرتی، اتوماسیون حمل بار، دفتر فروش بلیت شرکت‌ها و تعاونی‌های مسافربری، اتاق مادر و کودک، سالن انتظار مسافران، دستگاه‌های خودپرداز، تلفن‌های همگانی، کتابخانه، خانه سلامت، رستوران، فروشگاه‌های مواد غذایی سرد و گرم، فروشگاه تنقلات، فروشگاه شهروند، خشکشویی، مرکز معاینه فنی، پیک بادپا، سفره‌خانه سنتی، کافی‌شاپ، رمپ ویژه معلولان، ویلچر جهت استفاده معلولان، دستگاه‌های آبسردکن، پارک کودک، پارکینگ، نمایندگی وزارت راه و ترابری، دفتر نمایندگی تاکسیرانی شهر تهران، دفاتر خدمات بیمه، سیستم سرمایشی و گرمایشی مناسب در سالن انتظار مسافر، خوابگاه مجهز رانندگان، ایستگاه پایانه‏ای اتوبوس‌های شرکت واحد، نیمکت‌های سایبان‌دار در محوطه پایانه، خدمات مکانیکی و کارواش.

مسیرهای ترمینال بیهقی تهران

پایانه اراک، پایانه ارومیه، پایانه کاوه و صفه اصفهان، پایانه اهواز، بابلسر، بروجرد، پایانه بوشهر، پایانه تبریز، جهرم، چالوس، پایانه خرم آباد، پایانه رشت، پایانه ساری، پایانه سنندج، شاهرود، شبستر، پایانه شهرکرد، پایانه کاراندیش شیراز، پایانه کرمان، پایانه کرمانشاه، پایانه گرگان، پایانه امام رضا مشهد، پایانه همدان، پایانه یزد، گنبد کاووس و کلاچای از جمله مسیر هائی هستند، که از این ترمینال به سمت آنها سرویس ارائه می‌شود.

شرکت های فعال در ترمینال بیهقی

در این ترمینال شرکت های مسافربری متفاوتی سرویس های خود را ارائه می دهند. از جمله این شرکت ها می توان شرکت مسافربری رويال سفرایرانیان، شرکت مسافربری همسفرچابکسواران، شرکت مسافربری سير و سفر ایران، شرکت مسافربری تعاونی 1، شرکت مسافربری تعاونی 13، شرکت مسافربری تعاونی 17 و شرکت مسافربری آريارو را نام برد.

راههای دسترسی به ترمینال بیهقی

برای رفت و آمد در مسیر این ترمینال می توانید از تاکسی های ویژه ترمینال که رو به روی درب خروجی قرار دارند استفاده کنید. از دیگر روش ها، اتوبوس های شهری هستند که روشی اقتصادی به حساب می آیند و باعث صرفه جوئی در هزینه هایتان می شود. برای استفاده از مترو نیاز است مسیری بیست دقیقه ای را تا ایستگاه مترو بپیمائید.

ترمینال شرق یکی از ترمینال و پایانه های مسافربری تهران

این ترمینال در شرق تهران در محدوده تهران پارس و خیابان دماوند واقع شده‌ است. این ترمینال با مساحتی حدود ۵٫۳ هکتار در سال ۱۳۶۰ تأسیس شد و پس از ترمینال جنوب دومین ترمینال شهر تهران است. ماموریت این ترمینال حمل و نقل مسافران به استان های شرقی کشور است.

ترمینال شرق تهران

امکانات ترمینال شرق تهران

مسجد، كيوسک اطلاعات، سيستم تلفن گويای پايانه، اورژانس به صورت شبانه‌روزی، اتاق مادر و كودک، سرويس‌های بهداشتی، دستگاه‌های خودپرداز، سالن انتظار مسافران برای هر شركت مسافربری، سالن ورزشی، خوابگاه مجهز برای رانندگان، پيک بادپا، شهركتاب، جايگاه عرضه سوخت گازوئيل، تاكسی رانی پايانه به صورت شبانه‌روزی، نمایندگی وزارت راه و ترابری، مجموعه ورزشی، خانه سلامت، كلانتری، نيمكت‌های سايبان‌دار، تلفن‌های عمومی، تلفن ويژه معلولان، ايستگاه آتش‌نشانی، فروشگاه‌های مواد غذایی سرد و گرم، پارکینگ از جمله امکانات این ترمینال هستند که جهت آسایش مسافرین طراحی شده اند.

مسیرهای ترمینال شرق تهران

مسیرهای این ترمینال برای شهرهایی که در شرق و شمال شهر تهران قرار گفته اند، بر قرار است. علاوه بر آن برای شهرهای پرتردد نیز سرویس هایی تعریف شده اند که به صورت روزانه اجرا می شوند. از جمله این مسیرها می توان به آمل، بابل، پایانه ساری، پایانه گرگان، گنبدکاووس، بندرترکمن، بابلسر، پایانه بجنورد، شیروان، قوچان، سبزوار، پایانه امام رضا مشهد، پایانه اراک، پایانه کاوه اصفهان، پایانه يزد، پایانه قم، پایانه سمنان و … اشاره کرد.

شرکت های مسافربری فعال در ترمینال شرق

شرکت های مسافربری متعددی در این ترمینال به کار مشغول هستند. این شرکت ها شامل شرکت تعاونی شماره 1، شرکت تعاونی شماره 2، شرکت تعاونی شماره 4، شرکت تعاونی شماره 11، شرکت تعاونی شماره 7، شرکت تعاونی شماره 14، شرکت تعاونی شماره 15، شرکت سیر و سفر، شرکت ایران پیمان، شرکت آرتا سیلان، شرکت همسفر چابکسواران، شرکت تعاونی سواری تهران شمال، شرکت تعاونی سواری تهران دماوند، شرکت تعاونی سواری تهران رودهن، شرکت تعاونی سواری بابلسر، شرکت تعاونی سواری وحدت، شرکت تعاونی سواری ساری گشت، شرکت تعاونی سواری گلسیر، شرکت تعاونی سواری دیدار گشت و شرکت تعاونی سواری ستاره خزر می‌شود.

راههای دسترسی به ترمینال شرق

از لحاظ نزدیکی و همچنین مقرون به صرفه بودن بهترین روش دسترسی به این ترمینال استفاده از اتوبوس های شهری است. در صورتی که ترجیح می دهید راحت تر به مقصد برسید می توانید از تاکسی های ویژه ترمینال و یا تاکسی های آنلاین استفاده کنید. روش دیگر استفاده از مترو به شمار می رود، ملزم به پیاده روی بیشتری است. نزدیک ترین ایستگاه مترو به این منطقه ایستگاه متروی شهید باقری محسوب می شود، که حدود بیست دقیقه پیاده روی به سمت آن احتیاج است.

امکانات ترمینال شرق

راههای ارتباطی ترمینال و پایانه های مسافربری تهران

ترمینال جنوب

آدرس بزرگراه بعثت، روبروی کارخانه روغن نباتی قو، پایانه مسافربری خزانه
شماره تلفن 02155185390 , 02155185474
تلفن گويا 55185501-9

ترمینال غرب

آدرس تهران، ضلع شمالی میدان آزادی، پایانه مسافربری آزادی
شماره تلفن 44663954 – (021)
تلفن گويا 44665355- 44659676

ترمینال بیهقی

آدرس میدان آرژانتین، پارک سوار بیهقی، پایانه مسافربری بیهقی
شماره تلفن 88534384 (021)
تلفن گويا 88543748

ترمینال شرق

آدرس خیابان دماوند، سه راه تهران پارس، پایانه مسافربری تهران پارس
شماره تلفن 77864010 , 77887838 , 77717005
نمابر 777702504

نظرات خود را درباره ترمینال و پایانه های مسافربری تهران در بخش کامنت ها با ما به اشتراک بگذارید تا دیگران نیز با این ترمینال ها بیشتر آشنا شوید.

نوشته ترمینال و پایانه های مسافربری تهران کجاست؟ معرفی + راه‌های ارتباطی اولین بار در مجله مِستر بلیط. پدیدار شد.

برچسب ها: بدون برچسب

ثبت دیدگاه

لطفا همه ی قسمت ها را تکمیل کنید.