3-11

منطقه شکار ممنوع کلاهه

منطقه شکار ممنوع کلاهه

اکوتوریسم یا گردشگری در طبيعت، از گونه های مهم گردشگری است که بيشترین سازگاری را با توسعه دارد. امروزه طبيعت گردی در بين سایر بخش های صنعت گردشگری بالاترین نرخ رشد را دارا است. یکی از مناطقی که در حال حاضر به عنوان مقصدی برای گردش در طبیعت در نظر گرفته می شود، مناطق شکار ممنوع یا مناطق حفاظت شده هستند. افزايش روز افزون جمعيت و شهرنشينی در سطح جهانی، فشار بر عرصه های طبيعی را افزايش داده و بهره برداری بی رويه و غير اصولی از اراضی و تغيير كاربری ها، باعث عكس العمل های متفاوت اكوسيستم ها شده است. به همین دلیل مناطقی که بیشترین آسیب به آنها وارد شده است و همچنان در معرض خطر قرار دارند به عنوان منطقه حفاظت شده شناخته می شوند. مناطق ‌حفاظت‌ شده‌ به‌ منظور ‌حفظ‌ و‌ حراست‌ از ‌گونه های ‌جانوری ‌و ‌گیاهی ‌نادر ‌که ‌در ‌معرض‌ انقراض‌ قرار ‌دارند،‌ تعریف‌ و ‌تحدید ‌شده اند.‌ این‌ مناطق ‌که‌ عموما ‌قابلیت های‌ اکوتوریستی ‌فراوانی ‌دارند، ‌محل‌ سکونت ‌اجتماعات ‌انسانی ‌و ‌ عموما ‌روستایی ‌ هستند. سازمان ‌حفاظت ‌محیط ‌زیست، ‌متولی‌ مناطق حفاظت شده است. در ایران از این نوع مناطق به وفور یافت می شود که یکی از آنها منطقه شکار ممنوع کلاهه در استان مرکزی و شهرستان آشتیان به شمار می رود.

درباره منطقه شکار ممنوع کلاهه

درباره منطقه شکار ممنوع کلاهه

شهرستان آشتیان در استان مرکزی قرار دارد و از قدیمی ترین مناطق این استان به شمار می رود. شهرستان آشتیان به سبب ارتفاع زیاد، دارای زمستان ‌های سرد و تابستان ‌های معتدل است. این شهرستان از لحاظ توپوگرافی در دامنه ارتفاعات کوه‌ های مرکزی واقع شده سات و از جنوب به دشت فراهان و کویر میقان منتهی می ‌شود. از ارتفاعات معروف آن می‌توان به کوه آشتیان،کوه رف قاسم کش، کوه کلاهه و کوه میرآب اشاره کرد. در این شهرستان می توانید شاهد جاذبه های گردشگری فراوان باشید که یکی از آنها منطقه شکار ممنوع کلاهه به شمار می رود. در این بخش از مجله مستر بلیط در مورد این جاذبه طبیعی اطلاعاتی را در اختیار شما قرار می دهیم.

این منطقه در شمال شهرستان آشتیان واقع شده و دمای سالانه آن بر اساس اطلاعات ایستگاه های آشتیان و تفرش حدود ۱۱ تا ۱۲ درجه سانتیگراد است. کلاهه آشتیان از کوه های خشک و صخره ای، تپه ماهورها و حوزه دشتی تشکیل و همین امر باعث تنوع آب و هوا و اقلیم در آن شده است. در این منطقه می توانید شاهد بیست چسمه با جریان دائمی و همچنین بخشی از سرشاخه های رودخانه کمرد در منتهی الیه شرق آن باشید. همین موضوع این منطقه را بستر مستعد و مناسبی برای زیست انواع حیات وحش و گیاهان کرده است.

بخش های مختلف منطقه شکار ممنوع

بخش های مختلف منطقه شکار ممنوع

همانطور که در بخش قبل گفتیم این منطقه محل مناسبی برای زندگی جانداران مختلف است و همچنین پوشش گیاهی ویژه ای دارد. اگر دوست دارید در مورد این منطقه و حیوانات و گیاهان موجود در آن بیشتر بدانید بهتر است به ادامه بخش مراجعه کنید.

پوشش گیاهی

هر منطقه و اکوسیستم طبیعی پوشش گیاهی خاص خود را دارد و این منطقه نیز شامل همین مسئله می شود و گیاهان ویژه ای در آن رشد می کنند. در کلاهه هشت تیپ با ۹۱ گونه گیاهی وجود دارد که ۱۶ گونه آن را گون ها تشکیل می دهند. همچنین از میان گونه های موجود در منطقه، هشت گونه آستراگیوس بوته ای با ارزش بالای حفاظتی در سطح ملی وجود دارد.

حیوانات و جانداران منطقه

این منطقه مملو از جانداران مختلف در دسته های گوناگون است که در حال حاضر ۲۷ گونه از ۱۷۰ گونه پستاندار ایران در کلاهه آشتیان زندگی می کنند. این پستاندارن شامل پازن، قوچ اراکی، گراز، گرگ، شغال، روباه، کفتار، سمور، گربه وحشی، گربه پالاس، تشی، خرگوش، پیکا، موش صحرایی، جرد ایرانی و لیبی، هامستر خاکستری، ول حفار، خفاش بال بلند، خفاش بال سفید و خارپشت اروپایی می شوند. علاوه بر این پرندگان متنوعی نیز در این محدوده وجود دارند که کبکو تیهو یکی از انواع آنها به شمار می رود. ۴۹ گونه خزنده بدون احتساب مارها و لاکپشت آبی و چهار گونه دو زیست نیز در این محوطه دیده می شود.

حیوانات و جانداران منطقه

راه های دسترسی به منطقه شکار ممنوع

برای اینکه از نزدیک این منطقه را ببنید باید در ابتدا راهی شهر آشتیان شوید. برای رفتن به آشتیان چندین روش وجود دارد که بهترین آن اتوبوس به شمار می رود. شما می توانید با خرید بلیط اتوبوس آشتیان به صورت آنلاین سفر خود را شروع کنید. پس از رسیدن به این شهر باید از مسیر روستای آهو خود را به این محوطه برسانید. می توانید از وسایل نقلیه عمومی جهت رفتن به این ناحیه استفاده کنید.

بازدید از منطقه شکار ممنوع کلاهه

برای گشت و گذار در این محوطه بهترین زمان فصل بهار و تابستان است که این محل زیبایی وصف ناپذیری دارد. مستر بلیط پیشنهاد می کند در صورتی که سفری به این منطقه داشتید این محوطه را یاد نبرید و حتما دیداری از آن داشته باشید.

نوشته منطقه شکار ممنوع کلاهه اولین بار در مجله مِستر بلیط. پدیدار شد.

برچسب ها: بدون برچسب

ثبت دیدگاه

لطفا همه ی قسمت ها را تکمیل کنید.